Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi trodde fødselen var i gang her om dagen, for hadde regelmessige modningsrier. Vi kom på sykehuset i troen om at jeg skulle føde, men da fikk samboer beskjed om at han ikke fikk lov til å være med inn før selve fødselen var i gang. Men det var ikke det hun jeg snakket med på telefon sa.

Nå var det ingen åpning og fødsel, men kjenner jeg er litt nervøs, for fødselen er tydelig rett rundt hjørnet her. Er det slik at barnefar ikke kan komme inn på rommet før pressingen er i gang? Det kan jo fort bli ganske lenge alene på sykehuset da? 

Og bare så det er sagt, så respekterer jeg reglene altså 😊 Jeg så bare for meg at barnefar fikk være med inn for støtte før selve pressingen var i gang.

Anonymkode: 66c00...7db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, far får være med under aktiv fødsel - altså fra du har 4 cm åpning og til ungen er ute. De fleste blir ikke innlagt før de har 4 cm og er i såkalt aktiv fødsel. 

Men nå vet jeg at en del fødeavdelinger begynner å slippe opp på restriksjonene og flere steder får nå far være med på hele greia inkl barsel. Det må du nesten høre med ditt eget sykehus om, for her er det forskjeller :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da legger jeg meg i bilen utenfor sykehuset til jeg har 4 cm åpning i protest! Født to ganger før.

Helt ok at en haug folk skal protestere sammen i Oslo, men at en fødende kvinne skal få ha med mannen sin i fødsel - nei!

Hva har det å si om han er inne på samme rom som henne fra feks kl 08:00 eller kl 13:00?

faens idioti!

Anonymkode: 41336...ea1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, boblevann skrev:

Neida, far får være med under aktiv fødsel - altså fra du har 4 cm åpning og til ungen er ute. De fleste blir ikke innlagt før de har 4 cm og er i såkalt aktiv fødsel. 

Men nå vet jeg at en del fødeavdelinger begynner å slippe opp på restriksjonene og flere steder får nå far være med på hele greia inkl barsel. Det må du nesten høre med ditt eget sykehus om, for her er det forskjeller :) 

Hmm, okey! Da får jeg bare se hva de sier når jeg må inn igjen 😊 jordmoren jeg snakket med på telefon spurte om samboer ble med og spørsmål om han var frisk. Så ble bare så paff når han ble forvist til bilen når vi kom frem 😅

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da legger jeg meg i bilen utenfor sykehuset til jeg har 4 cm åpning i protest! Født to ganger før.

Helt ok at en haug folk skal protestere sammen i Oslo, men at en fødende kvinne skal få ha med mannen sin i fødsel - nei!

Hva har det å si om han er inne på samme rom som henne fra feks kl 08:00 eller kl 13:00?

faens idioti!

Haha, jeg er så enig! Jeg skjønner at søsken ikke kan komme og alt det der, men når alt annet er slakket så ned på - så skulle man tro at noen så sårbare som en fødende fikk lov til å ha med samboer gjennom hele undersøkelsen. Man er jo gjerne veldig sliten og spent allerede når man kommer inn på sykehuset 💁‍♀️ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

faens idioti!

Far får være med fra den fødende har fødestue. Inntil da vet jeg at det er vanlig at kvinnen ligger på observasjonsrom sammen med andre kvinner. 

Men for all del; det er bare for deg å sitte i bilen.. 

Anonymkode: e19bd...36d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far får være med fra den fødende har fødestue. Inntil da vet jeg at det er vanlig at kvinnen ligger på observasjonsrom sammen med andre kvinner. 

Men for all del; det er bare for deg å sitte i bilen.. 

Anonymkode: e19bd...36d

Ja sant! Jaja 0 stress for meg det! Synes hele opplegget er piss nå! Norge lever som normalt nå, man får gå inn sammen i butikker og overalt, men noe så sårbart som en fødende kvinne - nei hun skal klare seg alene!

Om menn hadde vært de som fødte hadde vi hatt egne fødesylhus med massasjeapparater og aromaterapi!

• Liker 3
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

faens idioti!

Før man har 4 cm blir man i de fleste tilfeller sendt hjem igjen uansett. Har man regelmessige, gode rier men ikke 4 cm regnes man også som «i fødsel» og man får tildelt fødestue = far får være med. Så du trenger ikke legge deg på parkeringsplassen ;) Forøvrig enig med deg - når det åpnes for arrangementer med 50 deltakere bør det jo definitivt åpnes opp for partner på føde/barsel. Men etter hva jeg forstår har også mange sykehus gjort det nå.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, okey! Da får jeg bare se hva de sier når jeg må inn igjen 😊 jordmoren jeg snakket med på telefon spurte om samboer ble med og spørsmål om han var frisk. Så ble bare så paff når han ble forvist til bilen når vi kom frem 😅

Jada det skjønner jeg, men hadde du faktisk vært i fødsel hadde han fått kommet inn igjen :) 

Endret av boblevann
AnonymBruker
Skrevet

Fødesykehus*

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte midt i verste koronanedstengingen, og hadde knapt 2 cm da jeg kom inn på sykehuset - men jeg hadde regelmessige og vonde rier så far fikk være med inn med en gang. Hadde da allerede hatt rier i 18 timer. Tok dog 14 timer før jeg var i «aktiv fødsel» og enda 16 timer før barnet ble tatt ut med keisersnitt, så fryktelig glad han fikk være med. Vet at det var en veldig rolig kveld på fødeavdelingen da vi ble tatt imot, så det kan ha hatt noe å si. 

Anonymkode: 97b7c...f6e

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem protesterer du mot? Er vel ingen som bryr seg om du ligger i bilen din eller ikke...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er rimelig krise hvis de får corona-smitte inn på fødeavdelingen, så jeg støtter de strenge reglene og håper de ikke slippes opp for tidlig. Har termin i september, spent på hvordan ståa er da, men kjenner ingen angst for å måtte vente alene noen timer. Er uansett inne i min egen boble når jeg føder, legger ikke så mye merke til hvem jeg har rundt meg egentlig🤪

Anonymkode: 24200...b64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det gjelder fra kommune til kommuner, men her skal de hvertfall komme med oppdaterte regler angående sykehus og pårørende i morgen. Du får følge med og knipe igjen enn så lenge, håper de endrer slik at far kan blimed! 

Anonymkode: bbafe...6c1

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut gruppa Sykehusinfo - Koronaregler. Der ligger det mye info fra de forskjellige sykehusene. 

Anonymkode: b6650...524

AnonymBruker
Skrevet

Noen sykehus har åpnet, men far må ellers vente ute til fødeavdelingen har sjekket at du er i aktiv fødsel. Hvis du ikke er det sendes du hjem, og da trenger jo ikke mannen å ha vært innom fødeavdelingen. Du må ikke være alene under fødselen :)

Anonymkode: 1871e...298

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk beskjed fra jordmor i går at ahus er åpent for far under hele fødsel og barsel når vi har termin hvertfall . 10 august de hadde visst nylig hatt møte .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...