AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #1 Skrevet 9. juni 2020 Jeg er litt syk, om det er psyisk eller fysisk er uklart enda. Derfor har det blitt noen egenmeldinger og velferdspermisjon i forbindelse med dagsformen og utredning. Noen ganger kan slikt planlegges, mens andre ganger kan jeg bare ikke møte på jobb... Jeg vet det skaper merarbeid for andre, men jeg kan ikke alltid noe for at jeg ikke er i stand til å møte på jobb den dagen, eller er nødt til å gå hjem. Min leder er ok med dette, men kollegaer gir meg dårlig samvittighet. De klager på det de måtte gjøre fordi jeg ikke var der, og tuller(med litt bitter undertone) om timene og dagene jeg ikke er der. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 8c2f0...cdd 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #2 Skrevet 9. juni 2020 Ta det opp med dem når det skjer, på en hyggelig måte. Hvis det ikke hjelper, tenker jeg at du bør ta en prat med sjefen og/eller verneombud. Anonymkode: 19b6e...e93 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #3 Skrevet 9. juni 2020 Ta -det er ikke alle sykdommer som er synlige praten Anonymkode: da069...518 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #4 Skrevet 9. juni 2020 I de fleste tilfeller fungerer det å snakke med folk i en rolig tone og forklare at du forstår at du skaper mer arbeid for dem, men at du ikke gjør det med vilje og at du ikke føler deg noe bra når de kommer med små stikk om det. De fleste voksne ville tatt det til seg, men forvent at noen bare er selvopptatte mennesker som egentlig ikke bryr seg om slik. Anonymkode: 95dc5...ba2 2
punkyB Skrevet 9. juni 2020 #5 Skrevet 9. juni 2020 Er det rart hvis kollegaene blir litt irritert hvis de stadig vekk må gjøre dine arbeidsoppgaver ? Spesielt da hvis du tydeligvis ofte er vekke men bare litt tilfeldig. Vet ikke om du har sagt fra til de om at du utredes ? Hvis de ikke vet og du ikke er tydelig syk tror de kanskje at du bare skulker / har litt vondt i viljen ? Vil jo skape litt mer forståelse hvis du forklarer situasjonen. Hvis du også har mye fravær og det kommer til å vare litt så burde kanskje sjefen gjøre noe med arbeidsoppgavene dine også ? 4
Gjest AnnaW Skrevet 9. juni 2020 #6 Skrevet 9. juni 2020 Hos meg var det sjefen som prøvde å gi meg dårlig samvittighet og ikke kollegaene. Jeg trur det beste er å lære seg å gi litt f... man har rett på å få egenmelding/ sykemelding ved sykdom så dette skal man jo ikke føle noe på... En kollega jeg hadde før pleide å si " er jeg syk så er jeg syk" i en munter tone, hvilket er jo sant.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #7 Skrevet 9. juni 2020 Du jobber for å leve, ikke omvendt. Anonymkode: 6d218...19b 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #8 Skrevet 9. juni 2020 Jeg hadde svart at jeg er så glad jeg har så forståelsesfulle arbeidskolegaer som ikke legger ekstra byrde til en ellers slitsom sykdom som desverre mange andre har. Anonymkode: 2cd60...af4 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #9 Skrevet 9. juni 2020 Det der er en balansegang, men skjønner at kollegene dine blir lei av at du stadig er borte Anonymkode: 0bb8c...a40 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #10 Skrevet 9. juni 2020 Det der skjedde meg og! Ledern min valgt å ikke dette inn vikar, for å lage leven på arbeidsplassen, så jeg kanskje forsvant for godt. Har en kronisk sykdom og tåler ikke medisinen som blir tilbydt. så dine kollegaer må kreve at ledern setter inn vikar. Om de gjør din jobb i tillegg til egen, viser jo bare at du er overflødig. At det går med færre på jobb. Anonymkode: bf4a8...a75
smilo Skrevet 9. juni 2020 #11 Skrevet 9. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det der skjedde meg og! Ledern min valgt å ikke dette inn vikar, for å lage leven på arbeidsplassen, så jeg kanskje forsvant for godt. Har en kronisk sykdom og tåler ikke medisinen som blir tilbydt. så dine kollegaer må kreve at ledern setter inn vikar. Om de gjør din jobb i tillegg til egen, viser jo bare at du er overflødig. At det går med færre på jobb. Anonymkode: bf4a8...a75 Det er ikke alle stedene det er aktuelt å sette inn vikar om noen er sykemeldt. Hos oss er det ikke snakk om vikar engang ved fødselspermisjon. Det er bare vi andre som må jobbe kjappere, kutte ut arbeidsoppgaver som ikke brenner osv. Jeg skjønner både TS og kollegaene. Jeg er heldigvis aldri syk, og er dessverre da en av dem så må jobbe fortere om min kollega blir borte. Hvis det er sykemelding kan vi faktisk planlegge litt, men dagsfravær er helt umulig å planlegge for, og det blir på sparket i forhold til hvem som er på jobb og hvem som er borte, noe som ofte fører til frustrasjon for den som må ta oppgavene til en kollega i tillegg til sine egne. Men dette er ikke den sykes problem. Det er ledelsen som skal ha ansvaret her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå