Gå til innhold

Melk til frokost, barn 18 mnd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt sluttet med mme for en stund tilbake og etter det har hun bare fått vann til maten. Nå tenker jeg å begynne med melk til frokosten, men hvor normalt er det for så små barn? Hvilken type melk bør jeg gi og hvor mye?

Takk for alle svar❤️

Anonymkode: 90b95...ac1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn en dag dere har fri, så du kan overvåke reaksjonen hennes på kumelk. Enkelte barn tåler det dårlig, andre tåler det helt fint og elsker melk.

Sønnen min fikk eksplosiv, etsende diare kort etter at han hadde drukket en skvett av sin første kumelk. Dumme meg hadde reist direkte på storsenteret etter å ha gitt han mat og melk, og jeg skjønte ikke hvorfor han vrælte sånn og nektet å sitte ned i vognen. Han klarte rett og slett ikke ha rumpa ned. Til slutt gikk jeg på stellerommet og sjekket bleien, og den var full av diare som hadde etset et fælt rødt utslett over hele baken hans.

Det viste seg at det var melk han reagerte på. Han tålte ikke melk før han var flere år gammel. Nå elsker han melk.

Anonymkode: 189ce...924

AnonymBruker
Skrevet

Min snart 2-åring liker ikke melk.. Eneste melka han liker å drikke er storebrors oboy 😑

Anonymkode: 98632...099

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynn en dag dere har fri, så du kan overvåke reaksjonen hennes på kumelk. Enkelte barn tåler det dårlig, andre tåler det helt fint og elsker melk.

Sønnen min fikk eksplosiv, etsende diare kort etter at han hadde drukket en skvett av sin første kumelk. Dumme meg hadde reist direkte på storsenteret etter å ha gitt han mat og melk, og jeg skjønte ikke hvorfor han vrælte sånn og nektet å sitte ned i vognen. Han klarte rett og slett ikke ha rumpa ned. Til slutt gikk jeg på stellerommet og sjekket bleien, og den var full av diare som hadde etset et fælt rødt utslett over hele baken hans.

Det viste seg at det var melk han reagerte på. Han tålte ikke melk før han var flere år gammel. Nå elsker han melk.

Har barnet fått mme så tåler det også kumelk. 

Anonymkode: 3599f...dbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min elsker melk.. vi gir vanlig lettmelk 

Anonymkode: 2875e...085

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her får ettåring tilbud om lettmelk til frokost, drikker kanskje 0,2 dl, så heller aldri oppi så veldig mye. Hun har også fått mme fra 2 uker, og yoghurt fra 10mnd, så visste at hun tålte det. 

Begynn med 0,5dl i et lite glass, det kan hende du må la den bli litt varmere enn kjøleskapskald, om hun ikke er vant til kald drikke.

Anonymkode: 94b33...e99

AnonymBruker
Skrevet

Melk er da helt normalt for barn over 1 år. De aller færreste reagerer på det, selv om noen gjør det. Ref første svar du fikk 🤦🏼‍♀️

Kjør på. 

Anonymkode: 6c8d0...660

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har barnet fått mme så tåler det også kumelk. 

Nåja. Ikke alltid. Eldste min tåler mme helt fint og melk i mat, men kan ikke drikke ren kumelk, da blir hun kjempedårlig i magen. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har alt fått i seg kumelk. Mme er basert på kumelk

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hun har alt fått i seg kumelk. Mme er basert på kumelk

Ikke all mme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Moi123 skrev:

Nåja. Ikke alltid. Eldste min tåler mme helt fint og melk i mat, men kan ikke drikke ren kumelk, da blir hun kjempedårlig i magen. 

Melk er melk, om det er i mat eller i et glass. Reagerer barnet på laktose eller melkeprotein, så reagerer det uavhengig av om melken er i mat eller som ren drikke. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Melk er melk, om det er i mat eller i et glass. Reagerer barnet på laktose eller melkeprotein, så reagerer det uavhengig av om melken er i mat eller som ren drikke. 

Nei. Det kommer ann på mengden melk. Noen barn er mer allergiske enn andre.

AnonymBruker
Skrevet

Vår på 13 mnd har begynt å drikke helmelk. Vi gir det i tåteflaske, som med MME. Det var ikke noe problem å bytte, merket ingenting på henne. Vi gir det oppvarmet, ca 37 C. Tipper hun får i seg 4-5 dl per dag, hun er veldig glad i det.

Anonymkode: 48c7a...dd3

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig i at melk er melk. Jeg kan drikke melk med sjokolade eller ha i kaffen. Is tåler jeg, men ikke ren melk. Lettrprodukter til barn? Hva er det som foregår blant enkelte mødre? Barn vokser og trenger fett. 

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke all mme.

Hva Typ melk er annen mme lagd av? Lager de av soya? 

Endret av Maleficenta
Gjest Albbas
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke helt riktig når det gjelder protein. Melkeprotein brytes noe ned av varme, derfor (blant annet) anbefaler man å begynne med melk i mat ved 10 mandag før man introduserer det som drikke fra 12 mnd. En del barn med mp-intoleranse tåler litt varmebehandlet melk i mat. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...