Gå til innhold

Hvilken type idrett til hvilken type barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg har to barn på 4 og 6 år, de er veldig forskjellige typer, den ene er veldig utadvent og sosial, den andre mer introvert og glad i eget selskap.

Vi tenkte de skulle få prøve litt idretter etterhvert, og så lurer jeg på hvor mye dere med barn tiilpasser hva dere introduserer dem for mtp hvordan de er som personligheter og hvordan en skal tenke? 

Jeg har ingen ambisjoner for dem annet enn at jeg håper de finner en hobby eller sport de trives med lenge. Det mer "introverte "barnet på 6 har prøvd fotball men ville slutte etter noen treninger.

Men ut ifra personlighetstypene så kan en tenke at den ene hadde trivdes med lagidrett og den andre hadde vært mer komfortabel med individuell idrett på en måte? Hvis man først skal tenke sånn så kan en kanskje også tenke motsatt, at den som er introvert trenger mer lagidrett for å trene sosiale ferdigheter mens den andre kunne hatt godt av å fokusere på seg selv? 

Hvordan tenker dere med barn om det? 

En annen ting jeg tenker litt på er at jeg ikke kjenner noen som har drevet med lagidrett opp i 20 åra f.eks, alle slutta i tenårene av de jeg kjenner.. dvs er individuell idrett litt mer "livstidsprosjekt" kanskje ? Ikke at akkurat det har noe å si for de første 10 åra, men er synd at "alle" slutter med fotball og håndball etc.når de blir 14 år gamle. 

Tar gjerne imot forslag om idretter dere har "oppdaget" for barna deres også .

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La dem prøve seg fram på forskjellige ting. Skjønner hvordan du tenker, og er enig i mye av det, men vær forsiktig med å tilpasse for mye også. Vi har alle godt av å bli litt utfordret på det som er utenfor komfortsonen. 

Anonymkode: 9e7f8...5c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La dem selv finne ut hva de vil? Mi er 2 og elsker å danse, så jeg tror hun vil begynne på dans om noen år, men om hun helle vil spille fotball så skal hun selvsagt få velge det.

Anonymkode: 2e3ec...93e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ishockey, den beste idretten for barn!
Turn, dans eller boksing?

Eller hva med rett og slett noe som ikke er idrett, men noe kreativt og kulturelt i stedet? Kor, teater eller noe annet?

Anonymkode: 9c119...c55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svømming når de er så små. Viktig ferdighet å mestre.

Turn eller allidrett er fine aktiviteter. 

Teater vil nok kunne gi ferdigheter de kan nyte godt av senere i livet. 

Om de ikke fortsetter med idretten sin vil de uansett få lære ting de har bruk for senere.

Anonymkode: 6967c...be0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min jente (7år) går på hip hop og kreativ skole. Kreativ skole vil si keramikk, tegning, maling, mosaikk osv. Hun har mange venner hun elsker å være sammen med, men kan også sitte en hel dag alene på rommet sitt å holde på med diverse prosjekter. Hun har fått velge selv hva hun ønsker å drive med. Innimellom spør jeg om hun vil begynne på fotball, turn eller andre ting, men det er ikke av interesse så da pusher ikke jeg på noe heller. 

Anonymkode: 8d74c...9f9

AnonymBruker
Skrevet

Ville latt de begge få prøve en del forskjellig, så øker det muligheten for at de finner sin greie. Jeg husker en som hadde forsket på frafall i barne- og ungdomsidretten uttalte at altfor mange barn starter med fotball. Det er ikke fordi det er noe galt med å spille fotball, men at mange starter på fotball bare fordi andre i klassen gjør det, og så går de lei når det blir litt mer seriøse treninger. 

Hvis barna har lyst, og det passer for dere foreldre, er det fint å la barna drive med et par ulike idretter gjennom barneskolen. Barn som har drevet med variert aktivitet beholder gjerne motivasjonen lengre, opplever færre skader (som også er bra for motivasjon) og det er større mulighet for at en av idrettene er noe de vil fortsette med også etter barneåra.

Jeg har også vært opptatt av å finne en idrett til mine som de kan ha med seg videre i livet. Har vært innom fotball, håndball, innebandy, basket, langrenn, friidrett, svømming, dans, klatring, turn, orientering og terrengsykling. Hvis du tenker på aktivitet som kan vare livet ut, er det basket, orientering og klatring jeg har fått best inntrykk av. Særlig orientering og klatring er sånn aktivitet alle mulige aldre driver med, og alle kan være med på sitt nivå. Det er både individuelt og sosialt godt miljø. Svømming er fint for i det minste å bli svømmedyktig, men krever utrolig mye om du skal drive det som konkurranseidrett.

Lykke til😊

Anonymkode: 43ce3...8eb

• Liker 1
Skrevet

Fotball f eks er superfly helt til de blir 12 år. Da er det kun de beste som får spille, mens De dårlige sitter på benken å ser på. Foreldrene må bruke all sin fritid på å kjøre lange avstander i all slags vær, bake kaker, stå i kiosk og delta på dugnader, for så å stå i møkkavær å se på at poden sitter på benken å fryser til han blir blå på leppene, skuffet, og får dårlig selvtillit og ikke minst er det flaut overfor de andre kompisene at de sitter på benken og ikke er bra nok.. dette allerede i 11-12 års alderen.. 

mer SÅ glad mine barn sluttet med fotballen i 11 års alderen, før det tok knekken på de. Min eldste ble benkesliter fra han var 8 da trenerene var far til 2 av gutta og hadde høye ambisjoner. 
det som er funny i dag er at min eldste fant seg nye interesser og blomstrer, mens de to sønnene Til trenerne på laget Fortsatt spiller, men er dårlige.. de har ingen andre interesser. Er 14 år og de vil ikke spille mere, spiller kun fordi foreldrene forventer det.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...