Gå til innhold

Finnes det sykkelsete som får plass til barn over 30 kg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sykkelsetet jeg har bakpå sykkelen min tar barn opp til 22kg. Han er 30, så det går jo ikke. Finnes det noe sete som tåler vekten av større barn? 

Anonymkode: 8349d...f9d

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykkelsetet jeg har bakpå sykkelen min tar barn opp til 22kg. Han er 30, så det går jo ikke. Finnes det noe sete som tåler vekten av større barn? 

Du kan ikke sykle med et så stort barn bakpå sykkelen - det er farlig. Derfor selges heller ikke sykkelsenter som tåler så mye vekt. Når barnet ditt er så stort kan du heller vurdere om det kan sykle selv eller om du kan kjøpe en «påhengssykkel» (en sånn sykkel som henger bakpå og styres av din sykkel). Barn på 5-6 klarer jo fint å trø selv. 

Anonymkode: 0fe0c...451

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Et 30 kilos "lodd" høyt bak på sykkelen kan helt klart være utfordrende og direkte farlig om det skulle oppstå en nødsituasjon.

Dette hadde jeg ikke risikert for mitt barn i hvert fall.

Anonymkode: 99c70...da2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tandemsykkel er nok det du er ute etter.

Anonymkode: 27a94...ed5

• Liker 3
Skrevet

Du kan kanskje heller kjøpe sykkelvogn, den tåler mere enn 30kg og det er mere stabilt å sykle med vogn når ungene begynner å bli så store. I tillegg er det en stor fordel at man i ei sykkelvogn også får plass til f.eks handleposer og barnehagesekk sammen med ungen. 

Jeg brukte selv sykkelvogn da mine unger var små, helt supert når man skal levere/hente i barnehagen, når man må handle på butikken eller til vanlige sykkelturer.

Du får også kjøpt sykkelvogn som kan gjøres om til pulk, nordic cab tror jeg den heter, da får du brukt den om vinteren også :) 

Jeg har som sagt brukt sykkelvogn mye, brukte den daglig i flere år, og det å sykle med sykkelvogn opplevdes trygt og stabilt både for meg og ungene. God trim er det også (særlig når ungen har med seg venninne hjem fra barnehagen og man sykler med to unger i sykkelvogna😄) Den jeg hadde var knallgul, hadde refleks rundt hele vogna, i tillegg stang med oransje vimpel, så den var veldig synlig i trafikken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer ikke i det hele tatt det de andre har svart, etter elsyklene ble populære og blir brukt til transport istedenfor biler så har juniorsetene blitt mer og mer populære. De er fra 5-10 år og opp til 35 kg. Jeg sykler enten med sykkelvogn og en 7åring på juniorsetet eller bare med juniorsetet. Vi bruker sykkel istedenfor bil på sommeren og klart en unge kan godt sykle 4-5 km selv, men skal man sykle f.eks 10 så er det greit å ha juniorsete. 

Bobike og yepp har fine modeller. 

https://hollandbikeshop.com/no-no/sykkelsete/sykkelsete-junior/junior-sykkelsete/

Anonymkode: bed36...71e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke i det hele tatt det de andre har svart, etter elsyklene ble populære og blir brukt til transport istedenfor biler så har juniorsetene blitt mer og mer populære. De er fra 5-10 år og opp til 35 kg. Jeg sykler enten med sykkelvogn og en 7åring på juniorsetet eller bare med juniorsetet. Vi bruker sykkel istedenfor bil på sommeren og klart en unge kan godt sykle 4-5 km selv, men skal man sykle f.eks 10 så er det greit å ha juniorsete. 

Bobike og yepp har fine modeller. 

https://hollandbikeshop.com/no-no/sykkelsete/sykkelsete-junior/junior-sykkelsete/

Anonymkode: bed36...71e

Tusen takk 🤗

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et 30 kilos "lodd" høyt bak på sykkelen kan helt klart være utfordrende og direkte farlig om det skulle oppstå en nødsituasjon.

Dette hadde jeg ikke risikert for mitt barn i hvert fall.

Anonymkode: 99c70...da2

Går helt fint. I studenttiden syklet jeg ofte hjem fra byen med både en og to piker på sykkelen. De gjerne 50-60 kilo hver. I dag har pikene blitt litt tyngre, men 1 må jo gå helt fint.

Anonymkode: 9c87b...342

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt lastesykkel med barnegrind, min niåring på over 30kg sitter ofte på når det ikke passer at han har med egen sykkel. 

Anonymkode: 99488...81b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går helt fint. I studenttiden syklet jeg ofte hjem fra byen med både en og to piker på sykkelen. De gjerne 50-60 kilo hver. I dag har pikene blitt litt tyngre, men 1 må jo gå helt fint.

Anonymkode: 9c87b...342

Men jenter kan jo hoppe av sykkelen om den velter - et fastspent barn vil havne i grøfta med sykkelen enten det vil eller ei.

Trygg trafikk sier dette er farlig. Så da forholder jeg meg til at det er farlig. Om Ts ønsker å risikere helsa til sitt barn så er hun egentlig ikke fri til det - barn har egenverdi og verdien deres vurderes løpende av samfunnet, ikke av mor.

Anonymkode: 0fe0c...451

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, elsykkel "longtail" er kanskje noe du ønsker. Ellers, sykkelvogn. 

Anonymkode: 9d468...5d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...