Gå til innhold

Holde orden i en travel hverdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med en travel 1-åring og aktiv 3-åring, full jobb, en hund, stor enebolig og en gubbe som jobber borte 6 uker av gangen er jeg desperat etter tips! 

Er det noen som vil dele hvordan dere holder noenlunde orden på hjemmet i en travel hverdag? Jeg rydder de s a m m e tingene hele tiden og kommer aldri mer i mål enn at det i det minste ikke ser ekkelt ut. Og det er forsåvidt ikke noe jeg forventer at skal kunne unngås med det første med to små. Men den konstante ryddingen fører til at klesvask, gulvvask og andre ting som bør vedlikeholdes rett og slett ikke blir gjort og fører til store skippertak med kleshauger og organisering av ting som bare blir slengt bort i farten. Jeg blir sprø, for jeg kommer ALDRI i mål! «Heldigvis» har vi robotstøvsuger, men den forbanna pelsen til hunden gjør at den må renses og klippe opp lange sammensurret hår rundt børsten etter hver bruk, så i grunn mindre arbeid å bare støvsuge selv.. 

Hva er DINE beste tips i hverdagen til å holde litt orden og rutine på klesvask, gulvvask, rydding, skifte på senger og andre ting? 
Hvis du trener, er alene og har små barn - når i alle dager har du tid til dette?

Når barna er lagt kjenner jeg et enormt behov for å ikke gjøre NOENTING ettersom dagen begynner rundt 05 på morgenen og det holder et høyt tempo frem til kl 19 og de endelig sover søtt. Er det i disse få timene med egentid det er meningen at alt forefallende skal gjøres? Kjenner jeg blir helt sprø! Hjelp please 🙏

Hilsen sliten mamma som ønsker det ryddig og rent i huset for å finne ro i hodet. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et tips er å rydde og vaske mens ungene er våken, henge opp klær og skifte på sengene mens du har barna rundt deg. Du trenger ikke underholde de hele tiden. Så får du slappe av på kveldene da de sover. 

Anonymkode: b7da9...027

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et tips er å rydde og vaske mens ungene er våken, henge opp klær og skifte på sengene mens du har barna rundt deg. Du trenger ikke underholde de hele tiden. Så får du slappe av på kveldene da de sover. 

Anonymkode: b7da9...027

Enig. La husarbeidet være «underholdningen». Ha barna i sengene og la de hoppe og tulle rundt mens du skifter på sengene og snakker med de om hvordan dagen har vært. La barna være med på å sortere og brette tøy. La de være med på å rydde opp fra gulvene før støvsuging. Bruk tiden til å leke og le og ha samtaler med de

Anonymkode: 344aa...2a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig. La husarbeidet være «underholdningen». Ha barna i sengene og la de hoppe og tulle rundt mens du skifter på sengene og snakker med de om hvordan dagen har vært. La barna være med på å sortere og brette tøy. La de være med på å rydde opp fra gulvene før støvsuging. Bruk tiden til å leke og le og ha samtaler med de

Da gjør du også rydding og husarbeid lystbetont og det blir lettere å få de med på å hjelpe til senere da det blir naturlig for dem

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vaskehjelp. En dag i uka. Det hadde vært (og var for meg) en forutsetning for at mannen kunne ha en slik jobb der han var så mye borte med to så små barn. Du har mer enn nok med det daglige kaoset (som du beskriver), det er bare ikke mulig å vaske gulv i tillegg. 

Anonymkode: de899...6db

• Liker 3
Skrevet

Hvis økonomien tillater det, ville jeg gått ned i stilling til 80%, for å kunne ha en hel dag hjemme alene (evt. to halve dager) til å få unna ting samt hente meg litt inn. Det har vært gull verdt her. 

Ellers støtter jeg forslag om vaskehjelp en gang i uka, samt det å gjøre mest mulig husarbeid mens barna er våkne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør masse av husarbeidet sammen med avkommet. Han elsket være med å styre med klesvask, oppvaskmaskin, rydding, osv, fra før han kunne gå. 

Lær ungene å rydde etter seg. Ha en fast plass til alt, og lær ungene å legge ting tilbake på plassen sin. Selv ettåringen kan trenes på dette, og treåringen skal kunne dette fra barnehagen. Hver kveld før legging, ha felles ryddestund. 

Vi har også en vane med å ta med oss ting hver gang vi går fra et rom til et annet. Så blir det kontinuerlig ryddet.

Jeg føler ikke vi bruker mye tid på rydding i det hele tatt, litt overrskende nok.

Anonymkode: 19e81...8d0

AnonymBruker
Skrevet

De ukene mannen er bortreist gjør jeg som følgende:

I ukene så rydder jeg kun det nødvendigste. (Type kjøkken etter hvert måltid og ungene og jeg rydder leker i stua før barnetv). 

Og jeg setter på klesvask hele uka, men sorterer det kun i korger etter hvilket rom det skal på. 

Jeg er sliten etter jobb. Og enda mer sliten når ungene har sovnet.

I helgene rydder jeg og ungene sammen. Da hjelper de til, eller leker mens jeg tar det.  Mine elsker å vaske, så de får hver sin klut. De hjelper til med putetrekk og ellers hva de kan. De trenger ikke hjelpe om de ikke vil (jeg bare oppfordrer til det), så lenge de ikke roter mens jeg rydder.  Altså, de får lov til å leke, men ikke over hele gulvet. 

Mine elsker også å støvsuge med hørselsvern. Og å brette kjøkkenkluter. Så vi kan godt bruke hele formiddagen til å rydde og vaske osv. 

Anonymkode: 0f4ed...f22

• Liker 1
Skrevet

Kvitt deg med ting, ta bort noen av lekene til ungene, sett de i en bod eller noe i et par måneder, er de ikke etterspurt da kan du kvitte deg med dem. Generelt var vi i Norge alt for mye ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Vært helt alene med barna siden de var små, full jobb, stort hus og hage, + hund. Har rutiner på alt, lær barna fra de er små at de skal rydde etter seg, vi ryddet alltid leker før barne TV, etterhvert lærte de seg at når de er ferdig med å leke med barbie f.eks så rydd vekk det før du begynner leke med noe annet, Klesvask hver dag, ikke la det hope seg opp, en maskin pr.dag , gjør seg stort sett selv. Skifter alltid på sengene på søndag, rydder alltid vekk på kjøkkenet etter hvert måltid, vasker og støvsuger stort sett daglig. Vi har det faktisk strøkent, men jeg trives best slik og slapper av da. Aldri vært tilhenger av skippertak. En trenger ikke underholde og leke med barna, de klarer seg fint selv, la de tusle og leke rundt deg når du tørker støv, bretter sammen tøy etc.

Har stor tro på at du slapper av mye bedre når det er rent og ryddig rundt deg

Anonymkode: 2623e...4cc

Skrevet

Rydd leker med ungene hver kveld før de skal legge seg. Vi har "familieryddetid" på ettermiddagen der vi setter på musikk og rydder i 5-10 minutter. Ungene gjør litt, og jeg får gjort mye. Ellers pleier jeg å "se" på tv-serie mens jeg gjør rent på f.eks kjøkkenet. Har på en enkel tv-serie som ikke krever så mye mens jeg rydder kjøkken og lager matpakker til ungene. Klesbretting skjer alltid i sofaen. 

Rådene om å ha mindre ting er også gode. Og hvis det er økonomisk mulighet for det; ha vaskehjelp hver/annenhver uke kunne hjulpet mye - spesielt når mannen din er borte i lange strekk. Skjønner at det blir mye å holde styr på! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...