Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom barnet faktisk hadde blitt utsatt for omsorgssvikt, men helsestasjonen aldri hadde meldt fra videre, så ville dette selvfølgelig ført til klager uansett.       

Damn if you do, and damned if you dont...   

Anonymkode: b8098...881

Føler at eg må oppklare litt. Det er sant at helsestasjonen har plikt til å varsle barnevernet dersom dei trur at eit barn er utsatt for omsorgssvikt. Det er ikkje eit krav om sikker kunnskap – Helsestasjonen har difor ikkje gjort noko galt dersom det viser seg at barnet ikkje var utsatt for omsorgssvikt. (Skjønnet er også ganske fritt)

Men: Før helsestasjonen sender bekymringsmelding til barnevernet utan samtykke frå foreldra, meldar ha vurdert om vilkåra for å sende melding er oppfylt. Dersom meldar har grunn til å tru at barnet er utsatt for omsorgssvikt, skal han eller ho sende melding, Viss ikkje, har ikkje helsestasjonen lov til å sende melding (utan samtykke frå foreldra)

Anonymkode: 95bd1...e0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler at eg må oppklare litt. Det er sant at helsestasjonen har plikt til å varsle barnevernet dersom dei trur at eit barn er utsatt for omsorgssvikt. Det er ikkje eit krav om sikker kunnskap – Helsestasjonen har difor ikkje gjort noko galt dersom det viser seg at barnet ikkje var utsatt for omsorgssvikt. (Skjønnet er også ganske fritt)

Men: Før helsestasjonen sender bekymringsmelding til barnevernet utan samtykke frå foreldra, meldar ha vurdert om vilkåra for å sende melding er oppfylt. Dersom meldar har grunn til å tru at barnet er utsatt for omsorgssvikt, skal han eller ho sende melding, Viss ikkje, har ikkje helsestasjonen lov til å sende melding (utan samtykke frå foreldra)

Hvor kommer dette tullet fra at helsestasjon og barnehagen må ha tillatelse for å sende bekymringsmelding? 

Ingen foreldre vil jo tillate dette! 

Man har derimot plikt til å INFORMERE foreldre om at en melding blir sendt, men foreldre skal ikke informeres ved mistanke om vold eller overgrep 

Anonymkode: 72a79...ba1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kommer dette tullet fra at helsestasjon og barnehagen må ha tillatelse for å sende bekymringsmelding? 

Ingen foreldre vil jo tillate dette! 

Man har derimot plikt til å INFORMERE foreldre om at en melding blir sendt, men foreldre skal ikke informeres ved mistanke om vold eller overgrep 

Her blandar du saman ulike situasjonar. 

Helsestasjonen har plikt til å varsle barnevernet når dei har grunn til å tru at barnet er utsatt for mishandling/vold/overgrep/alvorlig omsorgssvikt. Dei treng då ikkje innhente samtykke frå foreldre først. Du har heilt rett i at foreldre ikkje skal informerast viss det er mistanke om vold eller overgrep.

Når det ikkje er mistanke om vold eller overgrep, er det  anbefalt at helsestasjonen varslar foreldre om at dei sender melding, men dei har inga plikt til dette. I dei tilfella det ikkje er mistanke om alvorlege forhold (mishandling, vold, overgrep, alvorlig omsorgssvikt) vil ikkje meldeplikta inntre. Helsestasjonen kan likevel kontakte barnevernet. Men då må foreldra samtykke til dette. Dette gjeld typisk i saker det helsestasjonen tenker at foreldra kan ha nytte av rettleiing, men der situasjonen ikkje blir oppfatta som alvorlig nok til at meldeplikta inntrer. 

Kort forklart: I situasjonar der meldeplikta inntrer, trengst ikkje samtykke frå foreldre til å varsle bv. Når meldeplikta ikkje inntrer, må helsestasjonen ha samtykke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her blandar du saman ulike situasjonar. 

Helsestasjonen har plikt til å varsle barnevernet når dei har grunn til å tru at barnet er utsatt for mishandling/vold/overgrep/alvorlig omsorgssvikt. Dei treng då ikkje innhente samtykke frå foreldre først. Du har heilt rett i at foreldre ikkje skal informerast viss det er mistanke om vold eller overgrep.

Når det ikkje er mistanke om vold eller overgrep, er det  anbefalt at helsestasjonen varslar foreldre om at dei sender melding, men dei har inga plikt til dette. I dei tilfella det ikkje er mistanke om alvorlege forhold (mishandling, vold, overgrep, alvorlig omsorgssvikt) vil ikkje meldeplikta inntre. Helsestasjonen kan likevel kontakte barnevernet. Men då må foreldra samtykke til dette. Dette gjeld typisk i saker det helsestasjonen tenker at foreldra kan ha nytte av rettleiing, men der situasjonen ikkje blir oppfatta som alvorlig nok til at meldeplikta inntrer. 

Kort forklart: I situasjonar der meldeplikta inntrer, trengst ikkje samtykke frå foreldre til å varsle bv. Når meldeplikta ikkje inntrer, må helsestasjonen ha samtykke. 

Javel, dette får du linke til regler på. 

AnonymBruker
Skrevet

Innlegget over: Det samme gjeld for barnehage, og andre som har meldeplikt til barnevernet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Innlegget over: Det samme gjeld for barnehage, og andre som har meldeplikt til barnevernet. 

Nei. 

Om foreldre aldri klarer holde barna godt nok med mat eller klær i barnehagen, må vi ikke innhente tillatelse for å melde til BV. Vi må dog informere om at meldingen blir sendt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Javel, dette får du linke til regler på. 

Dette finn du i dei enkelte lovene på Lovdata sine nettsider. Helsepersonelloven, Barnevernloven, Opplæringsloven.Sjå også gjerne forarbeid til lovene. Der er dette forklart meir i detalj.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Om foreldre aldri klarer holde barna godt nok med mat eller klær i barnehagen, må vi ikke innhente tillatelse for å melde til BV. Vi må dog informere om at meldingen blir sendt 

Barnehagen må ikkje informere foreldra om at de sender melding, men det er er jo ikkje positivt for tilliten til barnehagen om de varslar bv utan å gi beskjed. Så det er bra de informerer 🙂 

Vi er jo einige: Viss foreldra ikkje sørger for tilstrekkelig med klede eller mat over tid, vil det jo gi grunn til å mistenke alvorlig omsorgssvikt. Meldeplikta vil då inntre, og de treng ikkje samtykke frå foreldre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette finn du i dei enkelte lovene på Lovdata sine nettsider. Helsepersonelloven, Barnevernloven, Opplæringsloven.Sjå også gjerne forarbeid til lovene. Der er dette forklart meir i detalj.

https://www.utdanningsnytt.no/barnevern-fagartikkel/nar-bor-du-varsle-barnevernet-hvordan-gjor-du-det-og-hva-skjer-da/115265

noen tilfeller har barnehageansatte plikt til å videreformidle taushetsbelagte opplysninger til barnevernstjenesten. Dette gjelder i tilfeller der de har «grunn til å tro» at barnet lever i en alvorlig omsorgssviktsituasjon (jf. bhl. § 22). Loven krever ikke at en er sikker i sin sak, men har en begrunnet mistanke. Mistanken knytter seg til situasjoner som er nærmere beskrevet i barnevernsloven, særlig § 4–12. Det kan være alvorlige mangler i forhold til fysisk og psykisk omsorg. Fysisk omsorg kan være mat, klær, boforhold og helse. Psykisk omsorg handler om den psykiske kontakten mellom barnet og foreldrene. Det kan også gjelde mistanke om mishandling eller andre alvorlige overgrep, som fysisk mishandling, seksuelle overgrep, psykisk sjikane, trakassering og vedvarende mindre overgrep (Ot.prp. nr. 44 (1991–1992); Ofstad & Skar 2015).

Barnehagen har gjort sin plikt ved å melde fra til barnevernstjenesten. Det er opp til barnevernstjenesten å vurdere om mishandling, eller annen form for alvorlig omsorgssvikt faktisk har skjedd

Barnehagen må ikkje informere foreldra om at de sender melding, men det er er jo ikkje positivt for tilliten til barnehagen om de varslar bv utan å gi beskjed. Så det er bra de informerer 🙂 

Vi er jo einige: Viss foreldra ikkje sørger for tilstrekkelig med klede eller mat over tid, vil det jo gi grunn til å mistenke alvorlig omsorgssvikt. Meldeplikta vil då inntre, og de treng ikkje samtykke frå foreldre. 

I hvilke tilfeller tenker du egentlig at man må innhente samtykke til å melde til BV? Barnehagen melder ille for moro skyld, men når grunnleggende behiv ikke er dekt. Det er ikke noe foreldre kan velge bort 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.utdanningsnytt.no/barnevern-fagartikkel/nar-bor-du-varsle-barnevernet-hvordan-gjor-du-det-og-hva-skjer-da/115265

noen tilfeller har barnehageansatte plikt til å videreformidle taushetsbelagte opplysninger til barnevernstjenesten. Dette gjelder i tilfeller der de har «grunn til å tro» at barnet lever i en alvorlig omsorgssviktsituasjon (jf. bhl. § 22). Loven krever ikke at en er sikker i sin sak, men har en begrunnet mistanke. Mistanken knytter seg til situasjoner som er nærmere beskrevet i barnevernsloven, særlig § 4–12. Det kan være alvorlige mangler i forhold til fysisk og psykisk omsorg. Fysisk omsorg kan være mat, klær, boforhold og helse. Psykisk omsorg handler om den psykiske kontakten mellom barnet og foreldrene. Det kan også gjelde mistanke om mishandling eller andre alvorlige overgrep, som fysisk mishandling, seksuelle overgrep, psykisk sjikane, trakassering og vedvarende mindre overgrep (Ot.prp. nr. 44 (1991–1992); Ofstad & Skar 2015).

Barnehagen har gjort sin plikt ved å melde fra til barnevernstjenesten. Det er opp til barnevernstjenesten å vurdere om mishandling, eller annen form for alvorlig omsorgssvikt faktisk har skjedd

I hvilke tilfeller tenker du egentlig at man må innhente samtykke til å melde til BV? Barnehagen melder ille for moro skyld, men når grunnleggende behiv ikke er dekt. Det er ikke noe foreldre kan velge bort 

Korleis avvik dette frå det som eg har skrive lenger oppe? Vi er jo heilt einige. 🙂

Du har heilt rett i at barnehagen skal melde utan samtykke, når grunnleggande behov ikkje er dekt! Som eg har skrive før, viss barnehagen har den oppfatning at foreldra treng råd og rettleiing – Det vere seg f.eks. innan områda grensesetting, samspel, eller viss barnehagen føler at foreldra kunne ha nytte av foreldrerettleiingskurs, men barnehagen oppfattar det slik at forholda ikkje er av ein slik alvorligheitsgrad at meldeplikta inntrer, må barnehagen innhente samtykke frå foreldra før dei varlslar bv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korleis avvik dette frå det som eg har skrive lenger oppe? Vi er jo heilt einige. 🙂

Du har heilt rett i at barnehagen skal melde utan samtykke, når grunnleggande behov ikkje er dekt! Som eg har skrive før, viss barnehagen har den oppfatning at foreldra treng råd og rettleiing – Det vere seg f.eks. innan områda grensesetting, samspel, eller viss barnehagen føler at foreldra kunne ha nytte av foreldrerettleiingskurs, men barnehagen oppfattar det slik at forholda ikkje er av ein slik alvorligheitsgrad at meldeplikta inntrer, må barnehagen innhente samtykke frå foreldra før dei varlslar bv. 

Man melder ikke til barnevern, selv med samtykke, om foreldrene har problemer med samspill og grensesetting. 

Da henviser man til foreldrekurs.  Det er ikke noe barnevernet må blandes oppi 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man melder ikke til barnevern, selv med samtykke, om foreldrene har problemer med samspill og grensesetting. 

Da henviser man til foreldrekurs.  Det er ikke noe barnevernet må blandes oppi 

Det er eg heilt einig i! Desverre er det nokon som meiner at barnevernet er løysinga på alt. 

AnonymBruker
Skrevet
På 9.6.2020 den 10.26, Lysistrata skrev:

Helsestasjonene har jevnt over et godt tilbud til småbarnsfamilier, og de aller fleste går dit for å få gjennomført kontroller og vaksinasjon. Det er en utbredt misforståelse at det er obligatorisk å benytte helsestasjonens tilbud, og jeg har møtt både jordmødre og helsesykepleiere som fullt og fast tror at ikke bare er det obligatorisk, men at det også skal være grunnlag for bekymring dersom foresatte underretter helsestasjonen de sogner til om at de ikke kommer til å bruke dem.

Disse har henvist til at det står i loven at «helsestasjonen er et obligatorisk tilbud», og så tror de at det betyr at det er obligatorisk for oss å bruke helsestasjonen. Det stemmer selvfølgelig ikke; det det betyr er at det er obligatorisk for det offentlige å TILBY det. Altså at alle har RETT til å benytte helsestasjonen som oppfølging av barna sine dersom de finner det for godt. Barnet selv har ikke noen rett til å bli fulgt opp på helsestasjonen spesifikt - det har rett til å få denne eller tilsvarende oppfølging! Hvilket betyr at man fint kan velge å gå til fastlege, barnelege, privat lege eller sågar legesenteret der jobben evt dekker helsetjenester for arbeidstaker og dennes familie. Altså bestemmer de foresatte hvor oppfølgingen skal finne sted, og man er slett ikke pålagt å ha noe som helst med helsestasjonen å gjøre - utover å informere dem (skriftlig er lurt) om at man kommer til å ta oppfølgingen på annet hold. 

Jo takk pga kommunesammenslåing og en ny helsestasjon pga det er jeg nå meldt til bv.

Den gamle helsestasjonen har glemt å skrive i mappen til det ene barnet at barnet følges opp av fastlegen.

Anonymkode: d49ca...263

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 9.6.2020 den 14.08, AnonymBruker skrev:

Eg har opplevd det samme! Bortsett fra at helsestasjonen tok det eitt skritt lenger og meldte meg til barnevernet da eg valde å ta kontrollen hos fastlegen. Noko spesielt da. Får håpe det er sjelden det går så langt. Som du seier, det skulle absolutt ikkje vere nødvendig å måtte argumentere for kvifor vi ikkje vil nytte oss av helsestasjonen, så lenge barnet får oppfølging av anna kvalifisert helsepersonell. Enkelte helsesjukepleiarar taklar dårleg å få kritikk.

Jeg har akkurat fått et slik brev om at jeg er meldt. 

Hvordan gikk du frem ovenfor barnevernet?

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jo takk pga kommunesammenslåing og en ny helsestasjon pga det er jeg nå meldt til bv.

Den gamle helsestasjonen har glemt å skrive i mappen til det ene barnet at barnet følges opp av fastlegen.

Det der ville jeg faktisk ha tatt til fylkesmannen eller annen rette vedkommende, for det er faktisk ikke sånn at helsestasjonen har adgang til å melde bekymring til barnevernet (eller overhodet legge seg borti det) dersom barn ikke følges opp på helsestasjonen. Dette alene skal IKKE sees som en grunn til bekymring. 

Legger ved link som diskuterer dette mer inngående: https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil»

Stortinget var også ute for noen år tilbake og presiserte at det ikke var adgang til å tolke loven slik.

Jeg sa klart ifra til vår helsestasjon at dersom jeg hørte fra barnevernet angående dette så ville jeg forfølge saken via advokat og statuere et eksempel.

Vi har ikke hørt et pip. 

• Liker 2
Skrevet
On 6/9/2020 at 9:21 PM, AnonymBruker said:

Veldig bra innlegg! 

Må berre tilføye at det i tillegg kan vere lurt å sende dokumentasjon frå lege til helsestasjonen straks kontrollen er gjennomført, som bevis på at barnet faktisk har vore til helsekontroll. Enkelte helsestasjonar krev dokumentasjon frå lege samme dag (!) som legekontroll har funne stad, elles melder helsestasjonen til barnevernet.

Dette har ikke helsestasjonen hjemmel til å gjøre. Helsestasjonen har ikke mandat til å utgi seg for å være et slags kontrollorgan som har krav på informasjon om hverken AT helsekontroll er utført, eller hva som ble avdekket på kontroll gjennomført hos tredjepart (fastlege, privatlege etc). 

Dersom det foreligger en (begrunnet) bekymringssituasjon der ulike instanser allerede er koblet inn, kan man se for seg at helsestasjonen kan innta en slik koordinerende rolle. Men det er IKKE slik at dette er noe helsestasjonen har krav på i helt gjengse situasjoner. 

Det kravet der ville jeg fått skriftlig, og så ville jeg anmeldt saken. For et sånt krav utgjør myndighetsmisbruk, se link nedenfor: 

https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Lysistrata skrev:

Dette har ikke helsestasjonen hjemmel til å gjøre. Helsestasjonen har ikke mandat til å utgi seg for å være et slags kontrollorgan som har krav på informasjon om hverken AT helsekontroll er utført, eller hva som ble avdekket på kontroll gjennomført hos tredjepart (fastlege, privatlege etc). 

Dersom det foreligger en (begrunnet) bekymringssituasjon der ulike instanser allerede er koblet inn, kan man se for seg at helsestasjonen kan innta en slik koordinerende rolle. Men det er IKKE slik at dette er noe helsestasjonen har krav på i helt gjengse situasjoner. 

Det kravet der ville jeg fått skriftlig, og så ville jeg anmeldt saken. For et sånt krav utgjør myndighetsmisbruk, se link nedenfor: 

https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil»

Vi kan med rette stille spørsmål om slik praksis er myndigheitsmisbruk ja. Politiet har imidlertid ikkje ressursar til slike saker. Ein skulle kanskje tru at fylkesmannen ville gripe inn, men – som Bente Ohnstad også skriv i artikkelen som du linkar til – opplever fleire foreldre at klageorgana ikkje vil slå ned på misbruk av meldeplikt: "Vi ser likevel at klageorganene ofte fraskriver seg ansvar for å rette opp i feilene, selv om dokumentasjonen er entydig. Tidvis har klageorganene selv misforstått loven." 

Eg har erfart at det hjelper ikkje å klage. I mitt tilfelle kontakta helsesjukepleiar barnevernet utan samtykke frå meg, då helsestasjonen ikkje hadde fått tilbakemelding frå legen om oppmøte på helsekontroll. Då helsesjukepleiar ringde to dagar etter at eg hadde vore hos legen med barnet (helsesjukepleiar var også klar over mitt val om å ta kontrollen hos lege), for å informere om at ho kom til melde bekymring, gav eg beskjed om at eg hadde vore hos legen. Eg foreslo også at eg kunne ringe legen og be om attest. Det var for seint, fekk eg vite. Helsestasjonen får jo alltid tilbakemelding samme dag som legetimen har funne stad! Det høyrer også med til historia at helsesjukepleiar reagerte med å sende ei ny bekymringsmelding då eg informerte om at eg kom til å kontakte advokat (!) Fylkesmannen kommentererte ikkje dette i samband med tilsynssaka, men viser til at det skal vere "låg terskel" for å varsle barnevernet. 

Det er for gale at det skal vere slik, men det ser dessverre ut til at systemet beskytter den som melder bekymring, uansett i kva grad denne personen i det heile tatt har vurdert situasjonen, med tanke på at vilkåra for meldeplikt faktisk er strenge. Styresmaktene er trolig redd for at helsepersonell og andre skal slutte å varsle barnevernet når det virkelig er mistanke om omsorgssvikt, men meininga med lova (som jo fleire skriv i tråden her) er at barnevernet kun skal varslast utan samtykke der det er grunn til å mistenke alvorlige forhold. Ikkje som rutine for manglande oppmøte på helsestasjonen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man blir meldt til barnevernet om man ikke går på helsestasjonen. 

Anonymkode: b3f8c...2f7

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Lysistrata skrev:

Det der ville jeg faktisk ha tatt til fylkesmannen eller annen rette vedkommende, for det er faktisk ikke sånn at helsestasjonen har adgang til å melde bekymring til barnevernet (eller overhodet legge seg borti det) dersom barn ikke følges opp på helsestasjonen. Dette alene skal IKKE sees som en grunn til bekymring. 

Legger ved link som diskuterer dette mer inngående: https://juristen.no/debatt/2019/12/«meldeplikten-til-barnevernet-tolkes-feil»

Stortinget var også ute for noen år tilbake og presiserte at det ikke var adgang til å tolke loven slik.

Jeg sa klart ifra til vår helsestasjon at dersom jeg hørte fra barnevernet angående dette så ville jeg forfølge saken via advokat og statuere et eksempel.

Vi har ikke hørt et pip. 

👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼
Foreldre bør lære seg å slå tilbake med samme mynt! Helsestasjonene kan ikke drive med maktmisbruk!

Anonymkode: f9e61...c1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå følger jeg opp mitt tredje barn på helsestasjonen, og det er ikke noe jeg føler så stort behov for, men jeg følger da opp!

Det er bare noe man gjør. Jeg synes vår helsesykepleier er helt «bak mål» som person, men den ene gangen jeg virkelig trengte er henvisning for det ene barnet mitt så fulgte hun virkelig opp. Vi prøvde i 7-8 måneder å få samme hjelp gjennom barnehagen, men der kom vi ingen vei. 
Mitt råd er å følge opp på helsestasjonen samme hvor ubrukelig konseptet og helsesykepleier enn virker. Det kan komme noe godt ut av det en gang😊

Anonymkode: 38b74...8fe

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...