Lysistrata Skrevet 9. juni 2020 #21 Skrevet 9. juni 2020 55 minutter siden, AnonymBruker said: Uegnet som foreldre fordi man ikke bruker helsestasjonen? Javel. Anonymkode: f9e61...c1b Jeg er ikke vedkommende som skrev at de kommer til å synes du er rar osv, men jeg har faktisk erfart at det kan skje. For vår del lå det ikke noen som helst bekymring bak, hverken for barnets helse eller rettet mot oss som foreldre, men vi valgte å skriftlig informere helsestasjonen om at vi kom til å finne et annet sted å gjøre kontrollene fordi vi ikke opplevde god kjemi med helsesøster, ikke fikk effektuert bytte til annen helsesøster (de «glemte» det gang på gang), og fordi man i vår kommune hang veldig etter med å gjennomføre kontrollene (toårskontroll da barnet manglet 2 mnd på å være 3 år osv). Vi sa bare ifra at vi kom til å gjennomføre oppfølgingen hos egen lege, hvilket vi jo uansett har rett til. Det som skjedde var at helsestasjonen innkalte til ekstraordinært møte, og vi ble stilt en rekke spørsmål angående HVORFOR vi oppfattet det som nødvendig å benytte oss av den retten; «de fleste velger heller å løse det ved å skifte helsesøster» (det hadde vi jo prøvd), «dere skal vite at det får varselbjeller til å ringe når noen trekker seg ut slik» og den slags. Altså, jeg har aldri tidligere opplevd at man skal måtte BEGRUNNE hvorfor man ønsker å benytte seg av en rettighet man har etter loven. Og vi hadde jo allerede skriftlig oppgitt grunnene. Det er nå én ting. Men at de så fulgte opp med en subtil trussel om at vi måtte være «klar over hvilke signaler dette sender» osv - det kan man ikke godta. Det skal ikke vekke bekymring at man gjør noe man har RETT til; da må de ha noe annet å henge den bekymringen på! Jeg ble iskald der og da, og fyrte av at det siste der skulle jeg ha skriftlig med signatur, sånn at jeg kunne sende det til Fylkesmannen, og hvis de ikke var rede til å ta den saken for åpen scene så fikk de pent kutte ut denslags maktmisbruk på øyeblikket. Vi fikk ikke noen beklagelse, ikke noenting, og ikke fikk vi «lov» til å slutte heller. De satte oss opp med konsultasjon hos en ny helsesøster (som det da ennå het), og hørte ikke på det øret, rett og slett. Vi kom til timen, og ble vist inn til... ...samme gamle som vi hadde hatt hele tida. 🤦🏼♀️ Og hun ville også «snakke om dette behovet dere har hatt for å distansere dere fra helsestasjonen». Jeg jattet til slutt bare med, vi turte ikke annet. Altså, det ER LOV å ta det andre steder; det er faktisk ikke straffbart, det er snarere en rettighet vi har. Men at de ser på oss som snåle, vanskelige foreldre - garantert. Vi ser på dem som et kontor med intern kultur som i visse sammenhenger helt har mistet kontakten med samfunnet for øvrig. De begår overtramp og skader tilliten til systemet, men tror selv de har retten på sin side. Alle helsestasjoner er ikke sånn; vår første var fantastisk. Men så flyttet vi hit, og får ikke lov til å bytte til noe annet sted, så hvordan det er alle andre steder hjelper jo ikke oss. 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #22 Skrevet 9. juni 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må på helsestasjonen. Der veier de, måler og samtaler med deg om babyen. hvorfor vil du ikke dit? Alle må det Anonymkode: c566a...f5d Nei, alle må ikkje bruke helsestasjonen. Barnet har rett til oppfølging av helse, men det er fullt lovleg å bruke fastlege eller privat lege til dette. Dei aller fleste går på helsestasjonen, men det er altså frivillig, så lenge barnet får helsekontroll ein annan stad. Anonymkode: 95bd1...e0f 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #23 Skrevet 9. juni 2020 48 minutter siden, Lysistrata skrev: Det som skjedde var at helsestasjonen innkalte til ekstraordinært møte, og vi ble stilt en rekke spørsmål angående HVORFOR vi oppfattet det som nødvendig å benytte oss av den retten; «de fleste velger heller å løse det ved å skifte helsesøster» (det hadde vi jo prøvd), «dere skal vite at det får varselbjeller til å ringe når noen trekker seg ut slik» og den slags. Eg har opplevd det samme! Bortsett fra at helsestasjonen tok det eitt skritt lenger og meldte meg til barnevernet da eg valde å ta kontrollen hos fastlegen. Noko spesielt da. Får håpe det er sjelden det går så langt. Som du seier, det skulle absolutt ikkje vere nødvendig å måtte argumentere for kvifor vi ikkje vil nytte oss av helsestasjonen, så lenge barnet får oppfølging av anna kvalifisert helsepersonell. Enkelte helsesjukepleiarar taklar dårleg å få kritikk. Anonymkode: 95bd1...e0f 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #24 Skrevet 9. juni 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Babyer skal følges opp for å avdekke feil utvikling, og for å beskytte barnet. Ekstremt mange babyer blir fanget opp av helsestasjonen både når det gjelder hørseltester, syn, blikkontakt og andre ting. npr det gjelder mishandling av babyer er de ekstremt sårbar da ingen kan oppdage noe avvik fordi de ikke møter på kontrollene. ved ingen oppmøte kan foreldre bli meldt til barnevernet for manglende oppfølging av barnet. skjønner jo ikke hvorfor foreldre ikke ønsker kontakt med helsestasjonen? Alle vil jo dit for å få tips og veiledning, og skjekke at alt står bra til med babyen? med som ikke vil er bekymringsverdig Anonymkode: c566a...f5d Det stemmer. Det inngår i helsestasjonen sine oppgåver å avdekke avvik fra normal utvikling, samt mishandling og dårleg samspel. Men dette kan også fastlege eller privatpraktiserande gjere. Sjølv om dei fleste helsesjukepleiarar er hyggelige og dyktige, vil det alltid vere ein muligheit for at foreldre kommer skeivt ut med helsesjukepleiar. Å bytte helsesjukepleiar er ikkje alltid mulig. Da er det lov å heller benytte seg av fastlege. (At lovverket ikkje er allment kjent for alle helsestasjonar er ei anna sak.) Anonymkode: 95bd1...e0f 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #25 Skrevet 9. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Helsestasjonen burde vært obligatorisk for alle foreldre. Mye kan forebygges der. Godt at helsestasjonen melder videre til barnevernet der de er i tvil. Anonymkode: 7f376...da8 Oppfølging av helse er allerede obligatorisk. Det er frivillig om foreldre ønsker å benytte seg av fastlege, privat lege eller helsestasjon. Og helsestasjonen skal ikkje melde til barnevern med mindre helsesjukepleiar har "grunn til å tru" at barnet blir mishandla eller utsatt for alvorlig omsorgssvikt. Anonymkode: 95bd1...e0f 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #26 Skrevet 9. juni 2020 2 timer siden, Lysistrata skrev: Jeg er ikke vedkommende som skrev at de kommer til å synes du er rar osv, men jeg har faktisk erfart at det kan skje. For vår del lå det ikke noen som helst bekymring bak, hverken for barnets helse eller rettet mot oss som foreldre, men vi valgte å skriftlig informere helsestasjonen om at vi kom til å finne et annet sted å gjøre kontrollene fordi vi ikke opplevde god kjemi med helsesøster, ikke fikk effektuert bytte til annen helsesøster (de «glemte» det gang på gang), og fordi man i vår kommune hang veldig etter med å gjennomføre kontrollene (toårskontroll da barnet manglet 2 mnd på å være 3 år osv). Vi sa bare ifra at vi kom til å gjennomføre oppfølgingen hos egen lege, hvilket vi jo uansett har rett til. Det som skjedde var at helsestasjonen innkalte til ekstraordinært møte, og vi ble stilt en rekke spørsmål angående HVORFOR vi oppfattet det som nødvendig å benytte oss av den retten; «de fleste velger heller å løse det ved å skifte helsesøster» (det hadde vi jo prøvd), «dere skal vite at det får varselbjeller til å ringe når noen trekker seg ut slik» og den slags. Altså, jeg har aldri tidligere opplevd at man skal måtte BEGRUNNE hvorfor man ønsker å benytte seg av en rettighet man har etter loven. Og vi hadde jo allerede skriftlig oppgitt grunnene. Det er nå én ting. Men at de så fulgte opp med en subtil trussel om at vi måtte være «klar over hvilke signaler dette sender» osv - det kan man ikke godta. Det skal ikke vekke bekymring at man gjør noe man har RETT til; da må de ha noe annet å henge den bekymringen på! Jeg ble iskald der og da, og fyrte av at det siste der skulle jeg ha skriftlig med signatur, sånn at jeg kunne sende det til Fylkesmannen, og hvis de ikke var rede til å ta den saken for åpen scene så fikk de pent kutte ut denslags maktmisbruk på øyeblikket. Vi fikk ikke noen beklagelse, ikke noenting, og ikke fikk vi «lov» til å slutte heller. De satte oss opp med konsultasjon hos en ny helsesøster (som det da ennå het), og hørte ikke på det øret, rett og slett. Vi kom til timen, og ble vist inn til... ...samme gamle som vi hadde hatt hele tida. 🤦🏼♀️ Og hun ville også «snakke om dette behovet dere har hatt for å distansere dere fra helsestasjonen». Jeg jattet til slutt bare med, vi turte ikke annet. Altså, det ER LOV å ta det andre steder; det er faktisk ikke straffbart, det er snarere en rettighet vi har. Men at de ser på oss som snåle, vanskelige foreldre - garantert. Vi ser på dem som et kontor med intern kultur som i visse sammenhenger helt har mistet kontakten med samfunnet for øvrig. De begår overtramp og skader tilliten til systemet, men tror selv de har retten på sin side. Alle helsestasjoner er ikke sånn; vår første var fantastisk. Men så flyttet vi hit, og får ikke lov til å bytte til noe annet sted, så hvordan det er alle andre steder hjelper jo ikke oss. For en grusom opplevelse. Dette burde du ha gått ut med i media om så anonymt. Slike trussel skal man ikke finne seg i! Vi begynner å få et helsevesen som svekker mer og mer ens egen rett til å bestemme!!! Anonymkode: f9e61...c1b 7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #27 Skrevet 9. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oppfølging av helse er allerede obligatorisk. Det er frivillig om foreldre ønsker å benytte seg av fastlege, privat lege eller helsestasjon. Og helsestasjonen skal ikkje melde til barnevern med mindre helsesjukepleiar har "grunn til å tru" at barnet blir mishandla eller utsatt for alvorlig omsorgssvikt. Anonymkode: 95bd1...e0f Det vil isåfall være maktmisbruk og misbruk av ressurser, og bør meldes inn til fylkesmannen!! Anonymkode: f9e61...c1b 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #28 Skrevet 9. juni 2020 5 timer siden, Mrs Robinson skrev: God dag mann økseskaft? Å bruke "mishandlede barn"-kortet som et argument for å gå til helsestasjon er ikke et spesielt godt kort. Jeg mener ikke at man MÅ på helsestasjonen. Du skrev jo selv at du vet om du mishandler barnet ditt. Kommentaren min var rettet til at nettopp det er en av oppgavene til helsestasjon, å fange opp de som feks blir mishandlet. Om det skjer av helsesykepleier eller fastlege spiller ingen rolle for meg. Anonymkode: dd75d...f0f 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #29 Skrevet 9. juni 2020 10 timer siden, Lysistrata skrev: Helsestasjonene har jevnt over et godt tilbud til småbarnsfamilier, og de aller fleste går dit for å få gjennomført kontroller og vaksinasjon. Det er en utbredt misforståelse at det er obligatorisk å benytte helsestasjonens tilbud, og jeg har møtt både jordmødre og helsesykepleiere som fullt og fast tror at ikke bare er det obligatorisk, men at det også skal være grunnlag for bekymring dersom foresatte underretter helsestasjonen de sogner til om at de ikke kommer til å bruke dem. Disse har henvist til at det står i loven at «helsestasjonen er et obligatorisk tilbud», og så tror de at det betyr at det er obligatorisk for oss å bruke helsestasjonen. Det stemmer selvfølgelig ikke; det det betyr er at det er obligatorisk for det offentlige å TILBY det. Altså at alle har RETT til å benytte helsestasjonen som oppfølging av barna sine dersom de finner det for godt. Barnet selv har ikke noen rett til å bli fulgt opp på helsestasjonen spesifikt - det har rett til å få denne eller tilsvarende oppfølging! Hvilket betyr at man fint kan velge å gå til fastlege, barnelege, privat lege eller sågar legesenteret der jobben evt dekker helsetjenester for arbeidstaker og dennes familie. Altså bestemmer de foresatte hvor oppfølgingen skal finne sted, og man er slett ikke pålagt å ha noe som helst med helsestasjonen å gjøre - utover å informere dem (skriftlig er lurt) om at man kommer til å ta oppfølgingen på annet hold. Veldig bra innlegg! Må berre tilføye at det i tillegg kan vere lurt å sende dokumentasjon frå lege til helsestasjonen straks kontrollen er gjennomført, som bevis på at barnet faktisk har vore til helsekontroll. Enkelte helsestasjonar krev dokumentasjon frå lege samme dag (!) som legekontroll har funne stad, elles melder helsestasjonen til barnevernet. Anonymkode: 95bd1...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #30 Skrevet 9. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Veldig bra innlegg! Må berre tilføye at det i tillegg kan vere lurt å sende dokumentasjon frå lege til helsestasjonen straks kontrollen er gjennomført, som bevis på at barnet faktisk har vore til helsekontroll. Enkelte helsestasjonar krev dokumentasjon frå lege samme dag (!) som legekontroll har funne stad, elles melder helsestasjonen til barnevernet. Anonymkode: 95bd1...e0f Tragisk at det skal være sånn når helsestasjonen til tross er et frivillig tilbud, noe det inndirekte ikke virker som når foreldre plutselig har opplysningsplikt overfor dem selvom de går til kontroller hos en med tilnærmet lik medisinsk kompetanse og som er mer oppdatert. Anonymkode: f9e61...c1b 2 1
Maleficenta Skrevet 9. juni 2020 #31 Skrevet 9. juni 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller kan nan gå til fastlegen med barnet sitt isteden mtp kontroller osv? Anonymkode: f9e61...c1b Tror ikke fastlegen gjør slikt. I andre land tror jeg det er slikt som legen gjør. Helsesykepleier er ikke et yrke som fins overalt i verden. Men i Norge er det nok helsesykepleier på helsestasjonen som har mest kunnskap til å gjøre denne jobben.
Maleficenta Skrevet 9. juni 2020 #32 Skrevet 9. juni 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Babyer skal følges opp for å avdekke feil utvikling, og for å beskytte barnet. Ekstremt mange babyer blir fanget opp av helsestasjonen både når det gjelder hørseltester, syn, blikkontakt og andre ting. npr det gjelder mishandling av babyer er de ekstremt sårbar da ingen kan oppdage noe avvik fordi de ikke møter på kontrollene. ved ingen oppmøte kan foreldre bli meldt til barnevernet for manglende oppfølging av barnet. skjønner jo ikke hvorfor foreldre ikke ønsker kontakt med helsestasjonen? Alle vil jo dit for å få tips og veiledning, og skjekke at alt står bra til med babyen? med som ikke vil er bekymringsverdig Anonymkode: c566a...f5d Ro reka. Ts sier ikke at hun ikke vil ta babyen til kontroller i det hele tatt. Hun spør om det er mulig å gå til fastlege istedet..
Maleficenta Skrevet 9. juni 2020 #33 Skrevet 9. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det vel sånn at de fleste som mishandler barna sine er klar over det og dermed ikke ønsker at andre skal oppdage det. Poenget er jo ikke at du skal møte opp hos helsesykepleier å spørre om du mishandler barnet ditt 🙄 Anonymkode: dd75d...f0f En fastlege klarer vel også å fange opp slikt... 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #34 Skrevet 9. juni 2020 4 minutter siden, Maleficenta skrev: En fastlege klarer vel også å fange opp slikt... 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener ikke at man MÅ på helsestasjonen. Du skrev jo selv at du vet om du mishandler barnet ditt. Kommentaren min var rettet til at nettopp det er en av oppgavene til helsestasjon, å fange opp de som feks blir mishandlet. Om det skjer av helsesykepleier eller fastlege spiller ingen rolle for meg. Anonymkode: dd75d...f0f Se tidligere svar. Anonymkode: dd75d...f0f
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #35 Skrevet 9. juni 2020 7 minutter siden, Maleficenta skrev: Tror ikke fastlegen gjør slikt. I andre land tror jeg det er slikt som legen gjør. Helsesykepleier er ikke et yrke som fins overalt i verden. Men i Norge er det nok helsesykepleier på helsestasjonen som har mest kunnskap til å gjøre denne jobben. Mange HS kan ikke jobben sin nei. Kommer bl.a med utdaterte råd a la skrikekurer, snakker over foreldrene og er vanskelige å ha med å gjøre. Da er det supert at man kan gå til fastlegen eller en privat barnelege for kontroller, noe som veldig mange har begynt å gjøre også. Anonymkode: f9e61...c1b 7
Maleficenta Skrevet 9. juni 2020 #36 Skrevet 9. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange HS kan ikke jobben sin nei. Kommer bl.a med utdaterte råd a la skrikekurer, snakker over foreldrene og er vanskelige å ha med å gjøre. Da er det supert at man kan gå til fastlegen eller en privat barnelege for kontroller, noe som veldig mange har begynt å gjøre også. Anonymkode: f9e61...c1b Joda du har sikkert rett men dette gjelder alle yrkesgrupper dessverre. Fastleger også...
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #37 Skrevet 9. juni 2020 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Joda du har sikkert rett men dette gjelder alle yrkesgrupper dessverre. Fastleger også... Det tviler jeg ikke på. Men jeg velger en fastlege over en HS anytime. Anonymkode: f9e61...c1b
Maleficenta Skrevet 9. juni 2020 #38 Skrevet 9. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tviler jeg ikke på. Men jeg velger en fastlege over en HS anytime. Anonymkode: f9e61...c1b Jeg var ganske fornøyd med den vi gikk til. Men nå har vi flytta til ny kommune. Spent på hvordan denne er... Fastlegen virker til å ikke ha særlig barnetekke så han er jeg skeptisk til.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #39 Skrevet 10. juni 2020 Å gå på helsestasjon er ofte frivilig tvang. Det blir presentert som et frivilig valg, men om du faktisk prøver så får du truende eposter, må dokumentere alle legebesøk eller i verste fall blir meldt til barnevernet. Det kan gå bra, men risikoen for at det ikke gjør det er høy nok til at de aller fleste foreldre møter opp på helsestasjonen selv om de er misfornøyde. Personlig så er vi heldigvis fornøyd med vår helsestasjon, så å gå til lege var aldri aktuelt. Anonymkode: b9587...8ab 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #40 Skrevet 10. juni 2020 Jeg fikk første barnet i Danmark for noen år siden, hvor noe oppfølgning de første ni månedene var hos det som tilsvarer helsesykepleier og etter 9-måneders kontroll var det fastlegen som tok alle kontroller gjennom hele barndommen. Det var fantastisk og opplevdes som veldig trygt at én vi kjente godt, som hadde fulgt meg gjennom graviditeten, som hadde solid medisinsk kompetanse og som også så både meg og barnet ved store og små sykdommer og skader hadde disse kontrollene. Hun kjente oss svært godt etterhvert, plukket opp subtile ting hos barnet på en helt unik måte og ikke minst var hun jo legeutdannet, så det hun ikke kunne svare på selv konfererte hun med kollegaer på barneavdelingen. Jeg fikk helt sjokk da jeg flyttet inn hit og innså at alle kontroller fremover skulle foregå på helsestasjonen, med en (for vår del) amøbe av en helsesykepleier og en vilkårlig lege som ofte er i turnustjeneste. Jeg synes ikke utdanningen til norske helsesykepleiere er verdt spesielt mye etter min erfaring, stort sett går min Google-grad deres kunnskapsnivå en høy gang. Det blir da helt idiotisk å hevde at helsestasjonen er et fantastisk tilbud som burde vært obligatorisk, når andre land har tilbud som går det norske en høy gang, også i primærhelsetjenesten. Nei, Norge er faktisk ikke best i alt. Barnet mitt fikk langt bedre oppfølgning i Danmark, tross (eller på grunn av) fravær av helsesykepleier. Anonymkode: 6235e...db6 9
Anbefalte innlegg