AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 Eller kan nan gå til fastlegen med barnet sitt isteden mtp kontroller osv? Anonymkode: f9e61...c1b
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #2 Skrevet 8. juni 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller kan nan gå til fastlegen med barnet sitt isteden mtp kontroller osv? Anonymkode: f9e61...c1b Du må på helsestasjonen. Der veier de, måler og samtaler med deg om babyen. hvorfor vil du ikke dit? Alle må det Anonymkode: c566a...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #3 Skrevet 8. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Du må på helsestasjonen. Der veier de, måler og samtaler med deg om babyen. hvorfor vil du ikke dit? Alle må det Anonymkode: c566a...f5d Helt feil, det er et frivillig tilbud. Barn har rett på oppfølging og helsehjelp, det kan de få hos fastlege og hos private leger/senter. De fleste har målbånd og vekt hjenme, trenger da virkelig ikke sykepleier til det (babyvekt, fiskevekt, digital baderomsvekt o.l). Kurvene ligger ute på nett og det finnes apper du kan plotte inn i. Anonymkode: 8ffff...782 16 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #4 Skrevet 8. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt feil, det er et frivillig tilbud. Barn har rett på oppfølging og helsehjelp, det kan de få hos fastlege og hos private leger/senter. De fleste har målbånd og vekt hjenme, trenger da virkelig ikke sykepleier til det (babyvekt, fiskevekt, digital baderomsvekt o.l). Kurvene ligger ute på nett og det finnes apper du kan plotte inn i. Anonymkode: 8ffff...782 Babyer skal følges opp for å avdekke feil utvikling, og for å beskytte barnet. Ekstremt mange babyer blir fanget opp av helsestasjonen både når det gjelder hørseltester, syn, blikkontakt og andre ting. npr det gjelder mishandling av babyer er de ekstremt sårbar da ingen kan oppdage noe avvik fordi de ikke møter på kontrollene. ved ingen oppmøte kan foreldre bli meldt til barnevernet for manglende oppfølging av barnet. skjønner jo ikke hvorfor foreldre ikke ønsker kontakt med helsestasjonen? Alle vil jo dit for å få tips og veiledning, og skjekke at alt står bra til med babyen? med som ikke vil er bekymringsverdig Anonymkode: c566a...f5d 22 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #5 Skrevet 9. juni 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Du må på helsestasjonen. Der veier de, måler og samtaler med deg om babyen. hvorfor vil du ikke dit? Alle må det Anonymkode: c566a...f5d Hvor har du den informasjonen fra? Anonymkode: 93c06...e49 10
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #6 Skrevet 9. juni 2020 Legen kan gjøre det samme ved å følge opp vekt o.l. Jeg likte ikke helsesøster si håndtering av mitt ene barn, tok kontakt med fastlege som har fulgt opp siden. Anonymkode: f4bea...4f1 7 1
Mrs Robinson Skrevet 9. juni 2020 #7 Skrevet 9. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må på helsestasjonen. Der veier de, måler og samtaler med deg om babyen. hvorfor vil du ikke dit? Alle må det Anonymkode: c566a...f5d 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Babyer skal følges opp for å avdekke feil utvikling, og for å beskytte barnet. Ekstremt mange babyer blir fanget opp av helsestasjonen både når det gjelder hørseltester, syn, blikkontakt og andre ting. npr det gjelder mishandling av babyer er de ekstremt sårbar da ingen kan oppdage noe avvik fordi de ikke møter på kontrollene. ved ingen oppmøte kan foreldre bli meldt til barnevernet for manglende oppfølging av barnet. skjønner jo ikke hvorfor foreldre ikke ønsker kontakt med helsestasjonen? Alle vil jo dit for å få tips og veiledning, og skjekke at alt står bra til med babyen? med som ikke vil er bekymringsverdig Anonymkode: c566a...f5d Helsestasjonen er er frivillig tilbud. De kommer ikke med så revolusjonerende informasjon at det egentlig er en nødvendighet for oppegående foreldre. Jeg tror jeg vet selv om jeg mishandler min egen baby liksom, ingenting bekymringsverdig ved det. 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #8 Skrevet 9. juni 2020 Jeg forstod aldri behovet for å veie og måle. Da jeg var på helsestasjonen og helsesøster spurte om vi skulle veie, så svarte jeg: "Ikke for min del. Det er åpenbart en stor og sunn og frisk baby, jeg trenger ikke å vite nøyaktig vekt, gjør du?" Skal si hun ble satt ut. Hun svarte ... eh nei, babyen din ser het strålende ut. Så det var det. Anonymkode: 9e3d1...9b0 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #9 Skrevet 9. juni 2020 Helsestasjonen burde vært obligatorisk for alle foreldre. Mye kan forebygges der. Godt at helsestasjonen melder videre til barnevernet der de er i tvil. Anonymkode: 7f376...da8 14 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #10 Skrevet 9. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helsestasjonen burde vært obligatorisk for alle foreldre. Mye kan forebygges der. Godt at helsestasjonen melder videre til barnevernet der de er i tvil. Anonymkode: 7f376...da8 Mange helsestasjoner har utdaterte syn på ganske mye. At folk har mulighet til å velge å gå til fastlegen med barnet sitt isteden skulle bare mangle. Anonymkode: f9e61...c1b 19 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #11 Skrevet 9. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helsestasjonen burde vært obligatorisk for alle foreldre. Mye kan forebygges der. Godt at helsestasjonen melder videre til barnevernet der de er i tvil. Anonymkode: 7f376...da8 Tenker vi heller sier at oppfølgning fra et helsepersonell (som f.eks fastlegen) burde være obligatorisk! Ikke alle helsesykepleiere er oppdaterte på ting de burde være oppdaterte på! Ikke er det alle som har barnetekke heller🙈 Anonymkode: 30b8c...70e 22 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #12 Skrevet 9. juni 2020 Man kan fint ta kontrollene hos fastlege eller annen lege, man må ikke ta disse hos helsestasjonen. Det viktigste er at barnet får oppfølging og vaksiner. Selv synes jeg det er litt sært å ikke bare ta kontrollene på helsestasjonen i stedet for å ta opp tid hos fastlegen/dra med baby til et legekontor med syke mennesker på vente værelse, eller bruke penger hos en privat lege. Det er jo relativt få kontroller. Men toårskontroll og fireårskontroll kunne med fordel vært gjort i feks barnehagen. Jeg har aldri hatt noe utbytte av helsestasjonen annet enn for vaksiner, men har tatt kontrollene der likevel. Opplever dessverre en del helsesykepleiere som ganske utdaterte. Anonymkode: 814e5...ff8 6
Lysistrata Skrevet 9. juni 2020 #13 Skrevet 9. juni 2020 Helsestasjonene har jevnt over et godt tilbud til småbarnsfamilier, og de aller fleste går dit for å få gjennomført kontroller og vaksinasjon. Det er en utbredt misforståelse at det er obligatorisk å benytte helsestasjonens tilbud, og jeg har møtt både jordmødre og helsesykepleiere som fullt og fast tror at ikke bare er det obligatorisk, men at det også skal være grunnlag for bekymring dersom foresatte underretter helsestasjonen de sogner til om at de ikke kommer til å bruke dem. Disse har henvist til at det står i loven at «helsestasjonen er et obligatorisk tilbud», og så tror de at det betyr at det er obligatorisk for oss å bruke helsestasjonen. Det stemmer selvfølgelig ikke; det det betyr er at det er obligatorisk for det offentlige å TILBY det. Altså at alle har RETT til å benytte helsestasjonen som oppfølging av barna sine dersom de finner det for godt. Barnet selv har ikke noen rett til å bli fulgt opp på helsestasjonen spesifikt - det har rett til å få denne eller tilsvarende oppfølging! Hvilket betyr at man fint kan velge å gå til fastlege, barnelege, privat lege eller sågar legesenteret der jobben evt dekker helsetjenester for arbeidstaker og dennes familie. Altså bestemmer de foresatte hvor oppfølgingen skal finne sted, og man er slett ikke pålagt å ha noe som helst med helsestasjonen å gjøre - utover å informere dem (skriftlig er lurt) om at man kommer til å ta oppfølgingen på annet hold. 6 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #14 Skrevet 9. juni 2020 Kan forsåvidt si meg enig at helsesøstre er irriterende og snakker etter boka. Jeg har skjønt det etter å h fått mitt andre barn. De gjentar alt og oppfører seg helt etter boka,jeg synes det er kjedlig. Problemer som dukker opp er de alltid usikre på og ellers snakker helt etter boka som man kan lese selv. Anonymkode: c54c6...52e 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #15 Skrevet 9. juni 2020 2 timer siden, Mrs Robinson skrev: Helsestasjonen er er frivillig tilbud. De kommer ikke med så revolusjonerende informasjon at det egentlig er en nødvendighet for oppegående foreldre. Jeg tror jeg vet selv om jeg mishandler min egen baby liksom, ingenting bekymringsverdig ved det. Nå er det vel sånn at de fleste som mishandler barna sine er klar over det og dermed ikke ønsker at andre skal oppdage det. Poenget er jo ikke at du skal møte opp hos helsesykepleier å spørre om du mishandler barnet ditt 🙄 Anonymkode: dd75d...f0f 11 1
Lysistrata Skrevet 9. juni 2020 #16 Skrevet 9. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker vi heller sier at oppfølgning fra et helsepersonell (som f.eks fastlegen) burde være obligatorisk! Ikke alle helsesykepleiere er oppdaterte på ting de burde være oppdaterte på! Ikke er det alle som har barnetekke heller🙈 Anonymkode: 30b8c...70e Oppfølging fra helsepersonell ER allerede obligatorisk. Barnet har lovfestet rett til både helsehjelp og oppfølging, herunder spesifikt den oppfølgingen som anbefales for nyfødte og små barn osv. Det som mangler er et organ man plikter å rapportere oppfølgingen til, à la at uansett hvor du går for å få det gjort så skal det registreres AT det er gjort. Solveig Ude har mange ganger tatt til orde for at helsestasjonen må være obligatorisk å benytte (men blir stanset på det fordi man må kunne ha den sikkerhetsventilen som valgfrihet gir når det gjelder f.eks dårlig kjemi, det å kunne få en uhildet ny vurdering osv). Det ville være ryddigere dersom man opprettet et separat register, som en nøytral tredjepart. 4
Mrs Robinson Skrevet 9. juni 2020 #17 Skrevet 9. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det vel sånn at de fleste som mishandler barna sine er klar over det og dermed ikke ønsker at andre skal oppdage det. Poenget er jo ikke at du skal møte opp hos helsesykepleier å spørre om du mishandler barnet ditt 🙄 Anonymkode: dd75d...f0f God dag mann økseskaft? Å bruke "mishandlede barn"-kortet som et argument for å gå til helsestasjon er ikke et spesielt godt kort. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #18 Skrevet 9. juni 2020 Man må sikkert ikke, men om du ikke gjør det, vil de nok syns du er rar. Kanskje til og med uegnet som forelder. Kommer nok an på hvem som har jobben. Anonymkode: b24c8...47c
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #19 Skrevet 9. juni 2020 1 time siden, Lysistrata skrev: Helsestasjonene har jevnt over et godt tilbud til småbarnsfamilier, og de aller fleste går dit for å få gjennomført kontroller og vaksinasjon. Det er en utbredt misforståelse at det er obligatorisk å benytte helsestasjonens tilbud, og jeg har møtt både jordmødre og helsesykepleiere som fullt og fast tror at ikke bare er det obligatorisk, men at det også skal være grunnlag for bekymring dersom foresatte underretter helsestasjonen de sogner til om at de ikke kommer til å bruke dem. Disse har henvist til at det står i loven at «helsestasjonen er et obligatorisk tilbud», og så tror de at det betyr at det er obligatorisk for oss å bruke helsestasjonen. Det stemmer selvfølgelig ikke; det det betyr er at det er obligatorisk for det offentlige å TILBY det. Altså at alle har RETT til å benytte helsestasjonen som oppfølging av barna sine dersom de finner det for godt. Barnet selv har ikke noen rett til å bli fulgt opp på helsestasjonen spesifikt - det har rett til å få denne eller tilsvarende oppfølging! Hvilket betyr at man fint kan velge å gå til fastlege, barnelege, privat lege eller sågar legesenteret der jobben evt dekker helsetjenester for arbeidstaker og dennes familie. Altså bestemmer de foresatte hvor oppfølgingen skal finne sted, og man er slett ikke pålagt å ha noe som helst med helsestasjonen å gjøre - utover å informere dem (skriftlig er lurt) om at man kommer til å ta oppfølgingen på annet hold. De aller fleste går dit fordi de ikke vet at det er et frivillig tilbud ikke fordi tilbudet er bra. Anonymkode: f9e61...c1b 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #20 Skrevet 9. juni 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må sikkert ikke, men om du ikke gjør det, vil de nok syns du er rar. Kanskje til og med uegnet som forelder. Kommer nok an på hvem som har jobben. Anonymkode: b24c8...47c Uegnet som foreldre fordi man ikke bruker helsestasjonen? Javel. Anonymkode: f9e61...c1b 4
Anbefalte innlegg