Gå til innhold

Hvordan havner 14-16 åringer på fyllefest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd begynte jeg å lure på hvordan det overhodet er mulig at dette skjer med «oppegående» foreldre..

Jeg har selv barn som er yngre enn dette, og klarer virkelig ikke se for meg at de vil «slippe»/«klare», -  å komme i en situasjon hvor dette er mulig.

Likevel var jeg selv på «fyllefest» i samme alder når jeg var ung. 

Derfor begynte jeg å undre: «hvordan er det overhodet mulig at en 14-16 åring havner på fyllefest»? Dere som har barn i denne aldersgruppen, kan dere utdype?

Da jeg var barn brukte jeg å si at jeg overnattet til en venn, noe foreldrene mine stolte på. Denne vennen hadde foreldre som ofte ikke var hjemme, og dermed var det fritt frem. Så mine første turer på byen i ung alder var via henne. Mine foreldre trodde jo foreldrene til jenta var hjemme, men sjekket faktisk ikke opp at det stemte. (Egentlig merkelig å tenke på) De stolte på at det jeg sa var sant. 🙈🙊
På den tiden var det ikke like normalt med mobil og SMS slik som idag, dermed kan man til en viss grad unnskylde at mange av oss dro på fest osv, med intetanende foreldre som måtte basere seg på «god tro». 
Nå når jeg er foreldre selv klarer jeg overhodet ikke forestille meg at fremtidens 14-16 åringen min (flere år til, men likevel) skal være på fyllefest uten at jeg vet om det/har kontroll. Det er sikkert ekstremt naivt som mor å tenke slik. Derfor spør jeg dere foreldre til tenåringer, (eventuelt dere som er unge voksne og har tenårene friskt i minne..) - Hvordan er det mulig at en 14-16 åring havner på fyllefest..?  

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke uttale meg om i dag, men jeg vokste opp på bygda og der var det helt vanlig å begynne å gå på fest etter konfirmasjonsalder, som da er 15år. Det stod voksne folk, gjerne fra idrettslaget, som vakter i døra og vi Valla inn med halvlitersflasker med hjemmebrent og øl, ingen som reagerte på det selv om det var flere år før vi lovlig hadde kunnet kjøpt noe som helst på butikken eller polet. Før det var det mest oss vennene som sneik oss ut på natta med øl/vin/sprit vi enten hadde knabbet hjemmefra eller hjemmebrent vi hadde fått kjøpt gjennom noen eldre ungdommer, men de flest (meg og mine venner i allefall) begynte vel ikke før fylte fjorten, men det var vel kanskje noen i løpet av året de fylte tretten. 

Tror en må litt lengre ut på bygda enn det jeg kommer i fra for å finne samme tilstander i dag, men vet jo om steder det ikke er uvanlig at det er slik i dag heller.

Anonymkode: 9d58b...8b4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjer, og vil alltid skje. De kan besøke venner, overnatte, gjerne lyve om å overnatte med hverandre for så å dra på fest. En jente på skolen til sønnen min drakk seg full på rommet sitt med venninner, mens far satt i stua å så på idol. Iløpet av de to timene gikk jenta i alkohol sjokk og måtte sendes på sykehus på blålys og pumpes.. de klarte så vidt å redde henne. Hvis ungdommen virkelig vil, får de det til. 
har en ungdom selv og er ikke bekymret, han er fornuftig og hadde aldri turt. Men han er bare 14 enda.. men jeg vet at den dagen Muligens kommer. Noen begynner i 14 års alderen, noen når de er 18. 
her gjelder det å holde hodet kaldt og hjertet varmt i denne tiden 

Anonymkode: e2319...121

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 19 år og fra en byen. Her er det tradisjon for å starte å drikke det året man blir 16. De som stater som 14 åringer ofte de som har problemer på en eller annen måte, men 16 år er altså helt vanlig og «akseptert» her. Med akseptert mener jeg at foreldre kjøper drikke til sine «barn».

Anonymkode: 0c7e4...c0d

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjer, og vil alltid skje. De kan besøke venner, overnatte, gjerne lyve om å overnatte med hverandre for så å dra på fest. En jente på skolen til sønnen min drakk seg full på rommet sitt med venninner, mens far satt i stua å så på idol. Iløpet av de to timene gikk jenta i alkohol sjokk og måtte sendes på sykehus på blålys og pumpes.. de klarte så vidt å redde henne. Hvis ungdommen virkelig vil, får de det til. 
har en ungdom selv og er ikke bekymret, han er fornuftig og hadde aldri turt. Men han er bare 14 enda.. men jeg vet at den dagen Muligens kommer. Noen begynner i 14 års alderen, noen når de er 18. 
her gjelder det å holde hodet kaldt og hjertet varmt i denne tiden 

Anonymkode: e2319...121

Får helt angst av det du skriver! Og ja, jeg vet jo at du har rett. Noen av «fyllefestene» jeg selv gikk rett inn i som 14-16 åring skjedde jo i dagslys: fra klokka var 16.00-22.00. Så ingen garanti for at man unngår slike «ville tilstander» bare fordi man er hjemme innen klokka er tolv. Likevel tenker jeg spesielt på dette med overnatting. Det er jo rimelig enkelt å dobbeltsjekke med dagens SoMe. Jeg kunne jo skylde på at jeg ikke husket nr til hustelefonen til venninna mi.. men det kan jo ikke dagens ungdom. Rimelig enkelt å dobbeltkonrollere at ungene faktisk er hjemme der de dkal være, sammen med en voksen..? 

AnonymBruker
Skrevet

Ha et åpent og ærlig forhold til barna deres, så slipper dere bekymre dere for slike ting. Presiser at det aldri er skummelt å dra hjem/ringe foreldre uansett tilstand. Jeg er nå 24 og startet å drikke som 15-åring. Min mor var veldig opptatt av at jeg aldri måtte vere redd for å ringe og at jeg aldri kom til å møte kjefting og smelling i døren fordi jeg hadde drukket. De på min alder som drakk seg fullest og hadde minst kontroll var de med strenge foreldre. Når dette skjedde fikk vi aldri lov å ringe foreldrene deres heller, så de endte ofte opp hos meg fordi mamma hentet og passet på.

Jeg har aldri vert blackout-full. Min mor kunne kjøpe øl til meg fra jeg var 16, med regelen om at jeg aldri tok imot sprit fra andre. En gang dristet hun seg til og med til å kjøpe en listen flaske 20% til meg. Er som sagt de med strenge foreldre som drakk mest og sterkest; de tok gjerne alt de kunne få, og ville vere litt «rebell» de gangene de endelig hadde lurt seg ut for fest.

Anonymkode: 3febe...111

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi snek oss ut. Vi skulle gå fra det ene huset til det andre for å hente noe, eller besøke en annen venninne. De stolte på oss og sjekket aldri. 

Jeg har tenkt på det samme. Driver å snakker litt med eldstemann om dette nå. At jeg skjønner at han vil ut, men ring meg uansett hva som skjer. 

Anonymkode: c4eae...f1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha et åpent og ærlig forhold til barna deres, så slipper dere bekymre dere for slike ting. Presiser at det aldri er skummelt å dra hjem/ringe foreldre uansett tilstand. Jeg er nå 24 og startet å drikke som 15-åring. Min mor var veldig opptatt av at jeg aldri måtte vere redd for å ringe og at jeg aldri kom til å møte kjefting og smelling i døren fordi jeg hadde drukket. De på min alder som drakk seg fullest og hadde minst kontroll var de med strenge foreldre. Når dette skjedde fikk vi aldri lov å ringe foreldrene deres heller, så de endte ofte opp hos meg fordi mamma hentet og passet på.

Jeg har aldri vert blackout-full. Min mor kunne kjøpe øl til meg fra jeg var 16, med regelen om at jeg aldri tok imot sprit fra andre. En gang dristet hun seg til og med til å kjøpe en listen flaske 20% til meg. Er som sagt de med strenge foreldre som drakk mest og sterkest; de tok gjerne alt de kunne få, og ville vere litt «rebell» de gangene de endelig hadde lurt seg ut for fest.

Anonymkode: 3febe...111

Dette!! Husker de i vennegjengen som hadde foreldre som kjeftet. Ungene drakk jo like mye uansett, men endte opp med å sove andre plasser og skjule det. Jeg derimot visste at jeg når som helst kunne ringe hjem og bli hentet. En venninne ble også veldig full på et vors en gang, da endte vi opp med å ringe moren og levere datteren hjem til henne , men det hadde vi aldri turt å gjøre dersom foreldrene hennes var strenge. 

Anonymkode: 5aa38...aeb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får beskjed om at ungdommen skal på noe «vanlig», det vil si et eller annet rusfritt arrangement. 
i stedet er det fest, gjerne tidlig på kveld, sånn at ungdommen er full før kl 23, easy peasy 🙄🙈

Anonymkode: 21407...c54

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk gå på fest på lokalet fra jeg var 15. Hjemmefester ble det også. Vi hadde vel ikke så mye å drikke, så var nesten edru før vi kom hjem i ett-tiden. Dette var helt vanlig. Født i 1966. Vi var veldig flinke til å passe på hverandre i min gjeng. Var skoleflink, trente og var arbeidssom, så havnet absolutt ikke ut i noe farlig eller dumt. 

Min sønn hadde bare vært på en eller to fester før han ble 18. Ikke så ofte på fest etterpå heller. Bortsett fra russetid. Så det virker som om vi var mye mer aktive med festing enn dagens generasjon. Gikk fint å la han være hjemme alene en helg nå og da, med et lite unntak 🤪

Tror jeg hadde vært mer bekymret om jeg hadde hatt en datter 🙄

Anonymkode: 0d724...ac0

Skrevet

Her omkring startet vi festkarrieren etter konfirmasjon. Husker jeg skulle være med onkel på min første fest, det var stor stas for han var en kul fyr. Fikk noen øl på vors. Helt grei løsning det. 

Men eskalerte litt senere fester, håper virkelig denne flatfyllkulturen har endret seg de siste 15 årene. Slossing var jo standard, fyllekjøring på moped m.m.

Flere år til mitt barn kommer i konfirmasjonsalder, håper endelig ungdom i dag har bedre dømmekraft. Jeg kan vel ikke annet enn å forsikre om at det er trygt å ringe hjem uansett hva som skjer, tror ikke kjefting og forbud er løsningen.

AnonymBruker
Skrevet

Når ungdommene blir 14-16 år er det veldig stor forskjell på de. Noen er lette å kontrollere, andre ikke..... og er veldig utspekulerte. Jeg har tvillinger på 17. De er helt forskjellige. 
Den ene er hjemmekjær og avhengig av oss, hun andre helt motsatt. 
For et par år år siden skulle hun overnatte hos en venninne. Hun skiftet venner hele tiden, og det var en umulig oppgave å holde styr på hvem foreldrene var, telefonnr osv. Det gjorde ikke saken bedre at flere av vennene hennes hadde foreldre som snakker dårlig norsk. Det ble en terskel for å ringe dem. 
Kort sagt, hun dro på overnatting. I ettertid viste det seg at foreldre ikke var hjemme, men på jobb. Hvis det min datter sier stemmer, hadde hun og hennes venninne lagt venninnas lillesøster for så å gå på en slags ungdomsklubb. (I kristen regi!) Der hadde de på et eller annet vis fått tak i billig vodka, og det gikk som det måtte gå. De traff på to gutter de kjente, som delvis bar de tilbake til jentas bopel. 
For å gjøre det kort fikk jeg greie på hva som hadde skjedd neste dag. Jeg prøvde da å få tak i mor til venninna via SoMe, siden jeg ila natta hadde fått en tekstmelding fra en tredje, edru venninne om at mor var kommet hjem. Dette lyktes ikke, hun svarte ikke på meldinger. 

Det positive: dette gikk bra, kunne gått mye verre. Takk til de to edru, muslimske jentene som passet på venninnene sine. Tom dusja de 😅

Men lurer på hva den mora drev på med. Bare det at det lå et mindre barn alene og sov...

Min datter lærte en god del av episoden. Hun har meg bekjent ikke drukket siden. Hun har også skiftet ut vennekretsen sin. 

Anonymkode: 4e1ef...a02

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Min datter lærte en god del av episoden. Hun har meg bekjent ikke drukket siden. Hun har også skiftet ut vennekretsen sin. 

Anonymkode: 4e1ef...a02

Dette er vel et hovedpoeng. Vi har alle vært 15, vi vet at hvis man vil så får man til. Om det gjelder drikking eller sex eller andre ting. Det man må håpe er at man har klart å formidle kunnskap og gode verdier gjennom barndommen. Det sitter der i ryggmargen når de kommer i en alder som gjør at de ønsker å teste hvor grensene går. Forhindrer kanskje ikke testingen, men gjør at de forholder seg til det og lærer av det på en bedre måte. 

Hvis ungdommen vil drikke så kan de fint finne på det midt på dagen et sted. Hvis de vil ha sex så hjelper det ikke at du har fullt øye med dem hele ettermiddagen/kvelden, de kan finne på å ha sex på toalettet på skolen om ønsket er stort nok. 

Man må vel rett og slett regne med at det blir noen episoder i løpet av en ungdomstid, det er jo slik de skal lære seg å sette sine egne grenser. Vi har alle testet litt selv. Så får man håpe at de har fått med seg det du har prøvd å formidle om å ta vare på hverandre, om når man skal vurdere en person som så full at de bør sjekkes av medisinsk personell, at man alltid kan ringe og bli hentet om man havner i noe man vil ut fra, og at det eneste essensielle man må ha formidlet er at det alltid er lov å si nei og at man respekterer andres nei. Til drikke og til sex. Og at man alltid må bruke prevensjon! Den er kanskje den viktigste 😅

Anonymkode: 4d6bf...05f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg kommer i fra er det velt vanlig å begynne etter 10.klasse(året man fyller 16). Noen før også, men når du har fullført 10.klasse er det mer normalt at barna begynner å feste. Har ingen barn selv, og er nok en stund til jeg får 15-16 åring i hus. Men hjemme hos oss var det et normalt og åpent forhold til alkohol. Så lenge mamma visste hvor jeg var, hvem jeg var med, og at vi hadde jevnlig kontakt utover natten og kvelden var det okei for de at jeg dro på fest. Jeg fikk et par øl-flasker å forholde meg til, rett og slett fordi de heller ville vite hva jeg fikk i meg og hvor det kom fra - enn at jeg skulle få av andre uten å vite hva det var. Fikk aldri noe sterkere enn 10%, og aldri sprit. Bare øl og cider. Drakk jeg noe sterkere, så fikk jeg husarrest/konsekvenser.

Foreldrene mine og bestevenninnen min sine, samarbeidet med «reglene» for fest og drikking, og vi var alltid sammen stort sett. Veldig glad for det i dag, at de gjorde det sånn og at det var såpass «åpent» om det. For verken jeg eller bestevenninnen min har aldri hatt det behovet for ekstreme alkoholinntak eller syke fester - som de som over hode ikke hadde lov til å dra på fester og drikke. Vi vet også hvor vår grense går før det blir både dårlig stemning og vi drikker oss dårlige, mens de fleste andre på kullet vårt lærer aldri det(ikke gjort det enda i en alder av 25 ihvertfall). Og de som ikke drakk før de fylte 18 på grunn av et veddemål med foreldrene(for eksempel), og de som hadde sinnssykt strenge regler for både sosialt samvær med andre og dette med alkohol - de begynte med hasj og ble senere tungt rusavhengige.

jeg lærte meg ganske fort å «kose meg» med alkoholen, og ikke bare drikke for å bli drita. Heldigvis.

hvordan det er inne i «byen» vet jeg ikke..

Anonymkode: 04d65...bf1

• Liker 1
Skrevet

De fleste vet at det skjer, men regner med at det går bra. Vi var på fest selv da vi var unge. Det er rett og slett en del av løsrivningsprosessen fra foreldrene. Det vi som foreldre må passe på, er at det ikke blir for ofte og for voldsomt. Ikke lett.....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn hadde bare vært på en eller to fester før han ble 18. Ikke så ofte på fest etterpå heller. Bortsett fra russetid. Så det virker som om vi var mye mer aktive med festing enn dagens generasjon.

Anonymkode: 0d724...ac0

Samme inntrykk har jeg!

Tenker med gru tilbake på egen ungdomstid, der var det mange episoder der det kunne gått skrekkelig galt (ikke nødvendigvis med meg, men rundt omkring på festene. Vi startet tidligere, drakk mer, og hadde såvidt jeg kan bedømme også mer frihet enn mange ungdommer i dag).

Selv har jeg barn på 23, 20, 19 og 16 år. Tredje russetid overstått i år, og det er vel stort sett da festinga har begynt, og jeg har sluppet taket helt. Fram til da har det kanskje vært fest med alkohol, i alle fall etter de ble 18 (2. klasse på vgs har markert starten for flere av dem), men jeg har stort sett alltid kjørt og hentet, eller sittet oppe med telefonkontakt til de kom hjem, og jeg har faktisk til gode å se noen av ungene fulle. Mine ungdommer er nok ganske representative for sitt miljø, men det er ikke det eneste miljøet som finnes, min søster ble bra fortvilet da 16-åringen hennes hadde servert alkohol til gjestene i bursdagen sin. Ungdommer er forskjellige og mange vil nok være gira på å prøve noe nytt og spennende, men hovedtendensen er vel at ungdom drikker mindre enn før og etter min erfaring stemmer det bra. Det er ikke det at de ikke vil drikke, men 14-15-åringer på grisefylla er ikke dagligdags i vårt miljø i alle fall.

Jeg er ikke veldig streng, og er nøye på at de kan ringe oss any time uansett hvilken situasjon de står i, så skal vi hjelpe uten kjeft og moralpreken. Men jeg har fulgt dem ganske tett, og sjelden latt dem overnatte hvis jeg ikke kjente foreldrene litt fra før. Hovedregelen har vært at de kan gjerne dra på fest, men jeg henter dem. Et råd jeg fikk av en eldre kollega, som sverget på at det var en bra ting å gjøre, og ikke bare for den oppdragende effektens skyld. I tillegg til å være sikker på at dine egne barn kommer trygt hjem kan du også bli kjent med deres mer eller mindre fnisete venner og venninner ;)

Anonymkode: 8cffe...f4c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 9.6.2020 den 0.10, Raven.Writingdesk skrev:

Inspirert av en annen tråd begynte jeg å lure på hvordan det overhodet er mulig at dette skjer med «oppegående» foreldre..

Jeg har selv barn som er yngre enn dette, og klarer virkelig ikke se for meg at de vil «slippe»/«klare», -  å komme i en situasjon hvor dette er mulig.

Likevel var jeg selv på «fyllefest» i samme alder når jeg var ung. 

Derfor begynte jeg å undre: «hvordan er det overhodet mulig at en 14-16 åring havner på fyllefest»? Dere som har barn i denne aldersgruppen, kan dere utdype?

Da jeg var barn brukte jeg å si at jeg overnattet til en venn, noe foreldrene mine stolte på. Denne vennen hadde foreldre som ofte ikke var hjemme, og dermed var det fritt frem. Så mine første turer på byen i ung alder var via henne. Mine foreldre trodde jo foreldrene til jenta var hjemme, men sjekket faktisk ikke opp at det stemte. (Egentlig merkelig å tenke på) De stolte på at det jeg sa var sant. 🙈🙊
På den tiden var det ikke like normalt med mobil og SMS slik som idag, dermed kan man til en viss grad unnskylde at mange av oss dro på fest osv, med intetanende foreldre som måtte basere seg på «god tro». 
Nå når jeg er foreldre selv klarer jeg overhodet ikke forestille meg at fremtidens 14-16 åringen min (flere år til, men likevel) skal være på fyllefest uten at jeg vet om det/har kontroll. Det er sikkert ekstremt naivt som mor å tenke slik. Derfor spør jeg dere foreldre til tenåringer, (eventuelt dere som er unge voksne og har tenårene friskt i minne..) - Hvordan er det mulig at en 14-16 åring havner på fyllefest..?  

Det er veldig lett det.. Slutt å dømme andre!

Selv hvor flink foreldrene er så kan enkelte ungdommer skeie ut.Eller ha venner som lokker feks. Kanskje de vil prøve. Mange flere enn dere tror gjør det.Så slutt å tro at det ikke er vanlig eller at det er foreldrene sin feil.Ikke alltid det er det nemmelig!

Anonymkode: 5cf89...9bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg festa masse i den alderen. Starten av 2000. Broren min kjente noen som var over 18 som kjøpte øl til oss. Så stakk vi ut i skogen med noen venner, drakk, og dro hjem igjen til vi måtte legge oss. Hvis foreldrene våre var hjemme. Vi gikk rett til sengs, så de ikke skulle legge merke til at vi hadde drukket. Vi fikk ikke lov til å være ute til langt på natt, og det gjorde vi ikke heller.

Vi var relativt mye alene hjemme i helgene da, og inviterte til fest. Sendte SMS til alle vi kjente. Fikk jeg ikke tak i de jeg kjente for å kjøpe øl til meg, sendte jeg bare en SMS til gjestene og spurte om noen kunne skaffe. Var alltid noen som kunne det. Om de stjal sprit fra foreldrene, eller kjente noen som kunne kjøpe. Vi var veldig flinke til å hjelpe hverandre med å skaffe alkohol! 
Hvis mamma og pappa ringte, låste jeg meg bare inne på do og svarte. Sa ofte at vi bare hadde besøk av den vanlige gjengen fra nabolaget, så hvis de hørte noe lyder i mobilen, så sa vi bare at det var gutta som tøysa. 
Jeg pleide også noen ganger å skru av musikken og rope: Mamma og pappa ringer!!! Vær stille!!! Og da var alle stille til jeg satte på musikken igjen. Drita fulle folk ble geleidet vekk en liten stund. Folk var veldig greie sånn sett.

Var alltid noen som overnatta, og ALLE hjalp til med å rydde dagen etter når festen var over. Pant satte vi ut i skogen. Var en halvtime å gå til nærmeste butikk. «Mistenksomt» avfall kasta vi i søppeldunkene til naboer.

Jeg husker også at det var noen gutter (over 20) som arrangerte fester på bygdehuset i ei bygd ikke langt fra byen jeg vokste opp i. Det var aldersgrense 15 år. Ingen regler ang medbrakt alkohol. Ingen vakter. Jeg og alle andre var dritings på alle de festene. Noen ganger satte de opp buss, så vi fra byen kom oss hjem på natta. Eller så overnatta jeg hos noen jeg kjente fra bygda, eller vi fikk haik med en eller annen råner som noen kjente. 
Tok en stund, så ble det nye regler om sånne arrangementer. At man må ha vakt, og at mindreårige ikke får lov til å ta med alkohol eller være påvirket av det. Så da ble det ikke noe mer av de festene. 

Jeg er ganske sikker på at foreldrene mine må ha skjønt hva vi drev med. Men det skjedde aldri noe alvorlig. Vi var ganske fornuftige og klarte å holde styr på oss selv selv om vi var fulle. Politi var på døra hjemme hos oss et par ganger, men det var bare for å be oss om å skru ned musikken. De syns tydeligvis ikke det var rart at en haug med 15-åringer hadde fyllefest da. 

Anonymkode: bc975...943

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...