Gå til innhold

Gulv som knirker - legge nytt gulv over

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i et rekkehus fra 1960-tallet hvor en tidligere eier har fjernet eldre gulvbelegg og latt opprinnelig tregulv ligge som hovedgulv. Etter å ha bodd her i snart 4 år innser jeg at gulvet bør dekkes til. Tresorten er lys, sannsynligvis gran, og tåler lite før det blir hakk. Dette er vel i utgangspunktet lagt som undergulv, uten at intensjonen noen gang har vært at det skulle være hovedgulv. Hovedproblemet er at det knirker og knaker for hvert skritt vi går, så innmari at ungene kan våkne av knirking. Jeg ønsker meg et hjem med lydløse gulv. I tillegg er det tildels store glipper mellom trebordene, vi har små barn som søler. Og vi har pelsbiller i hus som elsker å være i slike sprekker. jeg vil ha nytt gulv. Men er rimelig uvitende så trenger gode råd her.

Å legge nytt gulv er nok noe vi kan klare men blant annet kjøkkenet hviler på nåværende gulv. Vil det være noe problem å legge nytt gulv på yttersiden av dette og tilpasse listene under, eller bør man heve gulvet over det hele, inkludert under kjøkkeninnredningen? 

Hva bør man gjøre for å oppnå minst mulig knirking fra gammelt og over nytt gulv? Kan man legge noe belegg imellom gammelt og nytt gulv.

Hva men evt store sprekker og pelsbiller som vi vet lever her? Har en mann uten interesse for eller kunnskap om istandsetting av hus.

Hilsen uvitende.

Anonymkode: c682e...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gamle gulvet må antakelig skrus ned i bjelkelaget under for å ikke være i bevegelse og knirke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes egne, tjukke parkettunderlag som er ment å isolere lyd og dempe knirking. Man legger dem mellom undergulvet og den nye parketten. Pleier å funke fint.

Anonymkode: ba28b...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan man legge noe belegg imellom gammelt og nytt gulv.

Ja, det kan man. Det finnes en del forskjellig, og hvis du drar til en byggvarekjede eller annet sted som selger gulv, så kan de gi deg råd til belegg basert på hvilket materiale det gamle gulvet er i mm. Vi gjorde det, vel og merke ikke for å stoppe knirking, men det belegget vi brukte var noe selger anbefalte, samt jeg kikket litt på byggebolig-sider blant annet og så samme råd. Vi skrudde ned det gamle gulvet først.

Husker dessverre ikke typen belegg, men hør i butikken så får du svar!

Anonymkode: 7cd39...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skru fast undergulvet skikkelig, ellers vil det alltid knirke

Anonymkode: 65af9...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes egne, tjukke parkettunderlag som er ment å isolere lyd og dempe knirking. Man legger dem mellom undergulvet og den nye parketten. Pleier å funke fint.

Anonymkode: ba28b...e08

Så lenge undergulvet knirker, vil du fortsatt ha knirking. Gulvet må skrus før man legger underlag og nytt gulv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skru fast undergulvet skikkelig, ellers vil det alltid knirke

Anonymkode: 65af9...cdf

Det gjorde vi, fikk t.o.m hjelp av proffe gulvleggere. Knirkende ble borte, da. Nå 3 år senere er knirken tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern gammelt gulv, bruk en feinsag eller sirkelsag for å kappe rundt kjøkkeninnredning. 

Fyll bjelkelaget med rockwool, skru fast 22mm sponplater (som limes til bjelkene med sponplatelim) før du legger parkettunderlag og parkett. Da bør du få et lydløst gulv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...