AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 Hei. Jeg er sykepleier og har nå fått sommerturnusen min. Er usikker på om det er lov med slik turnus, da den er rimelig heftig. Har lik vaktrekke flere ganger i løpet av sommeren.. dagvakt= D, Aftenvakt= A, og Nattevakt= N Mandag: D Tirsdag: D Onsdag: D Torsdag: Fri Fredag: Natt (natt til lørdag) Lørdag: Natt (natt til søndag) Søndag: Natt (natt til mandag) Mandag: fri, men har jobbet natt til mandag Tirsdag: D Onsdag: D Torsdag: D Fredag: D Anonymkode: e1cd9...c49
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #2 Skrevet 8. juni 2020 Det er helt lovlig, dessverre. Er radigoraf og har lignende. TV og sjef har blitt enige, så med mindre dere hadde invendinger da turnusen ble varslet har dere lite å si. Anonymkode: d8c8a...6c2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #3 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er helt lovlig, dessverre. Er radigoraf og har lignende. TV og sjef har blitt enige, så med mindre dere hadde invendinger da turnusen ble varslet har dere lite å si. Anonymkode: d8c8a...6c2 Vet du hvilke regler som gjelder for hviletid etter nattevakt? Jeg er nyutdannet, og første gang jeg går i turnus Anonymkode: e1cd9...c49
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #4 Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vet du hvilke regler som gjelder for hviletid etter nattevakt? Jeg er nyutdannet, og første gang jeg går i turnus Anonymkode: e1cd9...c49 Hviletid etter natt skal være mininum 11 timer Anonymkode: d8c8a...6c2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #5 Skrevet 8. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mandag: D Tirsdag: D Onsdag: D Torsdag: Fri Fredag: Natt (natt til lørdag) Lørdag: Natt (natt til søndag) Søndag: Natt (natt til mandag) Mandag: fri, men har jobbet natt til mandag Tirsdag: D Onsdag: D Torsdag: D Fredag: D Hadde jeg hatt denne turnusen hadde jeg kontaktet TV eller leder og spurt om dette er riktig og forsvarlig. Lederen min gir oss aldri dagvakt etter nattevakt. Hvis det er krise gir hun oss kveldsvakt-altså døgnet etter nattevakten er over. Begrunnelsen er at en skal kunne hvile etter nattevakt samt snu døgnet igjen. Hvilke regler som faktisk gjelder vet jeg ikke Anonymkode: 5991f...484
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #6 Skrevet 8. juni 2020 Eneste jeg reagerer på er dagvakt tirsdag etter nattevakt helg. Jobber 100% turnus og det er veldig sjelden man jobber den tirsdagen, burde isåfall vært aftenvakt. Synes du har mye dagvakter da. Anonymkode: 19dcc...f01
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #7 Skrevet 9. juni 2020 Den turnusen er både lovlig og relativt vanlig. Du har krav på erstatningsfri for helgedagene, den har du fått torsdag før helg og mandag etter helg. Så er det krav om at du skal ha en periode med minst 35 timer sammenhengende fri ila uken, det innfris med fri torsdag før helg (+fri etter D onsdag og før natt fredag som gir en friperiode på ca 54 t avhenging av arbeidstider), og med å ha helgefri den andre uken. Hviletid etter nattevakt er ivaretatt når du har mer enn 11 timer fri, det er helt normalt å gå av vakt en dag og ha dagvakt dagen etter (f.eks av natt onsdag morgen, jobbe dag torsdag). Ser flere over stiller spørsmål om lovligheten av D vakt tirsdag etter nattehelg, men det er lov. Jeg skjønner at det er mer behagelig med A vakt, og du kan jo spørre leder om muligheten for å bytte, men seneste forskning sier at turnusskift bør følge døgnet og dermed blir det D etter N. Syns du hadde få A vakter da, er normalt 1-2 av de i uken, men det avhenger kanskje av antall vikarer. Husk også at turnus i helsevesenet gjennomsnittsberegnes, dermed kan du jobbe 50 timer en uke og 23 en annen uten at det er hverken ulovlig eller uvanlig. Ellers lurer jeg på av ren nysgjerrighet hva du syns er så heftig med den turnusen? Er det antall dagvakter? At du må jobbe D og N samme uke? At du er på jobb nesten hver dag? Hva er annerledes enn det du hadde forventet? Anonymkode: 8348b...384
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå