Gå til innhold

Styrketrening for nybegynner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Okei, dette er utrolig flaut å spørre om - men jeg behøver rett og slett litt input. 

Jeg har jogget mye de siste årene og trivdes med det. Så foretok jeg en operasjon for snart 2 år siden som gjør jogging ubehagelig. Ikke farlig slik at jeg må unngå jogging, men det er ubehagelig, og da er terskelen for å ta en joggetur blitt så høy at jeg må supplere med styrketrening. 

Men jeg liker ikke styrke. Liker ikke følelsen av å bli sliten i musklene, og har derfor aldri trent styrke. Men jeg har et håp om å lære meg å like det, og har begynt å trene nå med treningsstrikk. Tenker å prøve nå i en måneds tid før jeg vurderer treningssenter. 

Hvordan bør jeg legge opp dagene? En muskelgruppe hver dag? Hvor lange økter? Kan jeg forvente noen form for resultat innen 4 uker, slik at jeg kan bli mer motivert til å like det? 

Anonymkode: 37bb4...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du er nybegynner ville jeg anbefalt å trene hele kroppen 2-3 dager i uka. Det finnes mange gratis økter rundt omkring på f.eks YouTube

Anonymkode: 1dceb...3db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville også ha startet med å trene hele kroppen 2 dager i uka i 2 uker, og så øke til 3 :)

Trenger ikke være timesvis med trening, så lenge du får aktivert de største muskelgruppene kan økta fint være på 30-45 min. Ville inkludert knebøy, markløft, pushups, planke og noe for armer og skuldre. 

Du kan forvente at du klarer å løfte tyngre på ganske kort tid, det er det fine med å starte på scratch :) Ikke sikkert du ser noe på kroppen hvis det var det du mente, men skriv ned øvelsene du gjør og se om du øker i vekter. Da har du blitt sterkere, og kroppen har bare godt av det.

Anonymkode: 82ccc...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som nybegynner anbefales det ikke å splitte opp kroppen. Det er for avanserte utøvere. 

Fullkropp 2-3 ganger i uken er godt for nybegynnere. Jeg vil anbefale å begynne med et ordentlig program. Program basert på 5x5 er ofte anbefalt for nybegynnere. 

Et veldig populært program som ofte anbefales nybegynnrere, er Stronglifts: https://stronglifts.com/

Det fokuserer på de gode baseøvelsene, som tar hele kroppen. Det gir deg hjelp til hvordan du bør øke vektene etter hvert. Det angir også antall repetisjoner og sett. Jeg brukte dette programmet i et par år selv, og likte det godt. 

Som nybegynner har man ofte rask fremgang :) 

Anonymkode: 9542f...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...