Gå til innhold

Alternativ til landeveissykkel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dame 25 her, som ønsker sykle mer for å avlaste beina fra kun løping (Løper 50-60km ukentlig), men er student og har absolutt ikke råd til en skikkelig landeveissykkel per nå. Lurer derfor på om det finnes ok alternativer som går greit opp slakke oppoverbakker?

setter pris på innspill! 😃

Anonymkode: 79d4a...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis det eneste kravet er at den skal funke greit opp slake oppoverbakker, så funker vel en hvilken som helst sykkel? Du trenger ikke en dyr landeveissykkel for å få god treningseffekt. 

Evt. brukt på Finn? 

Anonymkode: c5205...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke hva budsjettet er, men en Gravelbike eller cyclocross et alternativer. Hvis ikke er det å kjøre på standard hybrid som jeg sykler 10 mil i uka på uten problemer. 

Anonymkode: 5f4ff...262

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det eneste kravet er at den skal funke greit opp slake oppoverbakker, så funker vel en hvilken som helst sykkel? Du trenger ikke en dyr landeveissykkel for å få god treningseffekt. 

Evt. brukt på Finn? 

Anonymkode: c5205...87e

Ja, ser iherdig på Finn. Kan ikke ha hvilken som helst sykkel, nei. En dyp og tung damesykkel med tre gir fungerer svært dårlig til litt raskere treningsturer😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva budsjettet er, men en Gravelbike eller cyclocross et alternativer. Hvis ikke er det å kjøre på standard hybrid som jeg sykler 10 mil i uka på uten problemer. 

Takk, skal sjekke ut! Det må nok bli en hybridsykkel av noe slag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører en cyklocross. Fantastisk sykkel. Har litt tjukke cyclocrossdekk som gir en bedre opplevelse over brostein og asfalthull, og samtidig ruller veldig bra. Den går veldig bra. Ser ut som racer, men littegrann annerledes geometri. Jeg har en som er litt stor, med kort og høyt styrestem (9cm-17grader) da får jeg en litt høyere sittestilling en man har på racer.    Jeg fant en drømmesykkel på Finn nå. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=167849527 Om den er litt for stor så kan du bruke ca 500 kroner på et kortere styrestem. Rocky Mountain er et av de grommeste sykkelmerkene med høypresisjonsveisede rammer og veldig bra geometri.

Cyclocross generelt klarer brattere bakker enn racer, fordi de har girtannhjul som er mindre foran og større bak enn racere vanligvis har. Selv har jeg satt opp min ekstra lettgiret fordi jeg er overvektig (et problem som reduseres nå som jeg sykler minst 100 km pr uke ).

Den største forskjellen på Cyclogross/gravel/grusracer og vanlig racer er at racer har trangere gafler og bare plass til veldig tynne dekk. Det finnes også mellomting. Racer med littegrann romsligere gafler. Girutveksling er også en vesentlig forskjell.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, I Grosny skrev:

Jeg kjører en cyklocross. Fantastisk sykkel. Har litt tjukke cyclocrossdekk som gir en bedre opplevelse over brostein og asfalthull, og samtidig ruller veldig bra. Den går veldig bra. Ser ut som racer, men littegrann annerledes geometri. Jeg har en som er litt stor, med kort og høyt styrestem (9cm-17grader) da får jeg en litt høyere sittestilling en man har på racer.    Jeg fant en drømmesykkel på Finn nå. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=167849527 Om den er litt for stor så kan du bruke ca 500 kroner på et kortere styrestem. Rocky Mountain er et av de grommeste sykkelmerkene med høypresisjonsveisede rammer og veldig bra geometri.

Cyclocross generelt klarer brattere bakker enn racer, fordi de har girtannhjul som er mindre foran og større bak enn racere vanligvis har. Selv har jeg satt opp min ekstra lettgiret fordi jeg er overvektig (et problem som reduseres nå som jeg sykler minst 100 km pr uke ).

Den største forskjellen på Cyclogross/gravel/grusracer og vanlig racer er at racer har trangere gafler og bare plass til veldig tynne dekk. Det finnes også mellomting. Racer med littegrann romsligere gafler. Girutveksling er også en vesentlig forskjell.

Takk for utfyllende innspill. Akkurat den du sendte blir dessverre for dyr for meg per nå. Virker til å være en veldig god sykkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik du beskriver ar du skal bruke sykkelen, vil jeg si at en hybrid sykkel passer for deg.

Anonymkode: b26c7...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...