AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 Mitt 2 1/2 år gamle barn er ikke så glad i å dusje,bade eller vaske håret. Hittil har vi vasket håret mens hun ligger på rygg over fanget mitt i dusjen og jeg sjamponerer og skyller håret hennes. Men hun begynner å bli for stor og tung til dette. Kjøpte tidligere en slik øsekanne med gummilist på som skulle forhindre vann i å renne ned i øynene når man skyller men den likte hun ikke. Nå vet jeg ikke hva jeg skam gjøre. Noen gode råd der ute? Anonymkode: e55a7...773
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #2 Skrevet 8. juni 2020 Vanlig at småbarn ikke liker vaske håret. Min eldste på fem kan tidvis protestere heftig han også. Bruk en klut, først til å fukte håret. Ørlite shampoo er nok, så klut igjen for å få ut såpe. Mine godtar det Anonymkode: 40b53...ece 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #3 Skrevet 8. juni 2020 På det verste valgte vi å vaske med bare klut og vann. Da ble det lite vann i ansiktet. Anonymkode: 85cf7...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #4 Skrevet 8. juni 2020 2 1/2 går an å prate med. Hvis det finnes eldre søsken/kusine/fetter som ikke har vannskrekk kan de brukes til å vise hvordan man kan vaske håret ute å få vann i øynene. Mye lettere her i hvert fall å få vaske håret til lillesøster når storesøster er med og viser hvordan det gjøres. Anonymkode: bbb4e...a54 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #5 Skrevet 8. juni 2020 Et tips fra meg er å få henne til å føle seg delaktig. At hun får vaske seg selv med klut og vaske bort såpen med dusjhodet etterpå. Hun kan ha med seg en dukke inn i dusjen, og gjerne en liten balje å bade dukka i. Også kan du f.eks si at dukka har aldri vaska håret før og nå kan hun vise dukka hvordan man gjør det. Med mine barn har jeg latt de holde en tørr klut foran øynene, også ber jeg de se høøøyt oppi taket når jeg skyller - så renner vannet rett ned ryggen deres. Anonymkode: e2f7d...e52 5
Miih Skrevet 8. juni 2020 #6 Skrevet 8. juni 2020 Kjøp en dusjhatt. Det er genialt! Får ikke vann i ansiktet med det. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #7 Skrevet 8. juni 2020 Husker jeg alltid satt med en sammenrullet klut over øynene og lente hodet bakover når jeg var yngre, eneste måten mamma fikk vasket håret mitt på (jeg hadde noia for å få dusjvann i nærheten av øynene). Anonymkode: ca655...896 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #8 Skrevet 8. juni 2020 Drar dere i svømmehallen? Der kan hun lære seg å bli trygg i vann. la henne få delta selv, gi henne en kopp så kan hun tømme over håret sitt, gjør det til en lystbetont lek Anonymkode: b91ff...173 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #9 Skrevet 8. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Et tips fra meg er å få henne til å føle seg delaktig. Med mine barn har jeg latt de holde en tørr klut foran øynene, også ber jeg de se høøøyt oppi taket når jeg skyller - så renner vannet rett ned ryggen deres. Anonymkode: e2f7d...e52 Og gjør avtale om at de kan be om pause Anonymkode: 795c7...4dc 3
Promethea Skrevet 8. juni 2020 #10 Skrevet 8. juni 2020 Hva med en dusjskjerm eller vaskekrans, da får ikke barnet vann eller såpe i øynene. Og du har full tilgang til håret. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #11 Skrevet 9. juni 2020 Pratet om det, fortalte at vi må vaske håret, og sånn er det, men vi skal gjøre det så skånsomt som mulig. Står ved siden av meg i dusjen, lener hodet godt bakover, kniper øyne igjen. Jeg kjører inn shampo og vasker, er nøye med å ikke treffe ansiktet og få vannet til å renne bakover. Det måtte overtalelse til, men på sikt forsto den lille at det her gikk jo faktisk greit. Det hender det kommer noen raptuser noen ganger, lar hun da utsette det litt, men er veldig klar på at det må gjøres. Nå har jeg klar fokus på at enkelte ting skal gjøres, selv om de ikke er veldig alrighte, og dette er en av dem. Det er hun vant med, og det går veldig fint. Aldri straff direkte, men enkelte konsekvenser kan komme, som hvis hun prøver å nekte dusj før et selskap, så kan det bli enten eller. Og da blir det dusj Anonymkode: 805f8...a71 3
Maleficenta Skrevet 9. juni 2020 #12 Skrevet 9. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vanlig at småbarn ikke liker vaske håret. Min eldste på fem kan tidvis protestere heftig han også. Bruk en klut, først til å fukte håret. Ørlite shampoo er nok, så klut igjen for å få ut såpe. Mine godtar det Anonymkode: 40b53...ece Føler ikke kluten holder for å få vekk alle sjamporestene i håret 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 9. juni 2020 #13 Skrevet 9. juni 2020 Her har vi gjort dusjen til et lekested. Han har masse leker og balje og vannpistol. Han vet at selve hårvasken går superfort og da er det greit når han kan leke i dusjen med full guffe på favorittmusikken.
skruf Skrevet 9. juni 2020 #14 Skrevet 9. juni 2020 Mine dusjet ikke i dusjen da de var så små, men badet i badekar eller badebalje. Ved hårvask (som de begge i perioder hatet som pesten) så rullet jeg sammen en vaskeklut som de kunne holde foran øynene, diktet opp ei historie om at de måtte se opp i taket (f.eks «tror det er en grønn og rar edderkopp i taket, se om du også ser den») sånn at hodet ble lent bakover for å unngå vann i ansiktet. Brukte ikke dusjhodet til å skylle ut sjampoen med, men hadde et litermål som jeg fylte med vann fra kranen og kjappest meg til å skylle håret med mens de kikket etter den grønne edderkoppen i taket. Gikk som oftest ganske smertefritt unna Eldstejenta har helt siden hun var 1 år hatt en helt sprøtt mengde hår; tykt, langt og mye hår med krøller, og burde egentlig brukt balsam etter sjampoen, men for å minimere tid til hårvask så droppet jeg balsam og brukte heller en leave-in balsam for voksne (ikke sånn balsam-spray for barn, den dugde ikke i det hele tatt) Da jeg var lita så var jeg heller ikke noen fan av å vaske håret, men jeg har sett på badebilder av meg at jeg hadde en slags gummiskjem som ble tredd over hodet sånn at det ikke rant vann i ansiktet/øynene, men dette var seint på 70-tallet, så om man får kjøpt noe sånt nå aner jeg ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #15 Skrevet 9. juni 2020 7 timer siden, Maleficenta skrev: Føler ikke kluten holder for å få vekk alle sjamporestene i håret Går fint det Anonymkode: 40b53...ece
Blingblingtahei Skrevet 9. juni 2020 #16 Skrevet 9. juni 2020 Når min eldste var liten hadde han dykke riller på seg når han vasket håret, det syntes han var morsomt og det var ingen problem å vaske håret 😅
Carrot Skrevet 9. juni 2020 #17 Skrevet 9. juni 2020 har dere mulighet til å la barnet delta i vaskingen selv? Gi det en klut og en bøtte og lær bort hvordan det gjøres det er bedre å selv tømme vann i hodet, gjerne med en klut over øynene osv, da har man en følelse av kontroll
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #18 Skrevet 9. juni 2020 Jeg skjønner ikke greia. Var på bading med barnet mitt som har vert på bading hver uke siden fødsel... Vert under vann osv. Så kommer en venninne av meg med gutten på 6 år som skal i bassenget for første gang. Han er naturligvis livredd, protesterer og klamrer seg til sin mor. Moren blir oppgitt og irritert. Men hvorfor blir det sånn? Jo, fordi han ikke har vert i svømmehallen før han fyller 6 år!!! Hva feiler det folk? Alle som skriver her. Har dere tatt med barna ofte i svømmehallen? Anonymkode: ab6ca...c21 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #19 Skrevet 9. juni 2020 Svømmebriller funka for det ene barnet vårt. Og selvfølgelig det å gjøre det til en lek, ha klut på pannen, la barnet gjøre det selv, balje og kopp istedet for dusj, svømmehallen var gull verdt, og det å se på eldre søsken. Osv osv Men også det å holde barnet fast ved behov, slik at såpa ikke havna i øynene. Altså, vi startet ikke med tvang, men om barnet brått ikke ville mer når vi skylte ut såpa, så var det bedre å holde det fast i 5 sek, enn at det skulle få masse såpe i øynene. Anonymkode: d9222...963 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #20 Skrevet 9. juni 2020 Mine hadde mye hår helt fra de var født, så vasking av hår fikk de egentlig inn med morsmelka. Det har likevel tidvis vært protester, og skrekk for vann i øyne (og ører). Vi benytter oss også av edderkopper i taket-metoden. Om det brygger opp til protester, foreslår jeg at de kan se etter edderkopper i taket mens jeg skyller ut. Anonymkode: 0d52a...c88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå