Gjest Trynefaktor Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 Datteren min ble bitt av hunden til venninnen i dag. Ikke voldsomt, det ble en skrape i huden bare. Det skjedde i lek, hunden skulle visst beskytte venninnen. De lekte boksen går. Jeg har ikke hørt noe om dette før datteren min viste meg merket. Prøver å få tak i foreldrene nå,men de svarer ikke. Er det ikke litt rart at de ikke nevnte det? Barna er 9 år.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #2 Skrevet 8. juni 2020 Bitt til blods? Da hadde jeg blitt rasende, nesten uansett, men særlig når de ikke har nevnt det. Hvis de fikk det med seg da, så er det jo helt absurd å ikke si noe sånt. De er sikkert redde for konsekvensene, men sånn er det bare, hunden er dems ansvar. Anonymkode: 802ab...733 1
Gjest Trynefaktor Skrevet 8. juni 2020 #3 Skrevet 8. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bitt til blods? Da hadde jeg blitt rasende, nesten uansett, men særlig når de ikke har nevnt det. Hvis de fikk det med seg da, så er det jo helt absurd å ikke si noe sånt. De er sikkert redde for konsekvensene, men sånn er det bare, hunden er dems ansvar. Anonymkode: 802ab...733 Neida, er bare en liten skrape. Ikke blod
Ulrikke Skrevet 8. juni 2020 #4 Skrevet 8. juni 2020 Det kommer litt an på hva som skjedde, kjenner jeg.... Noen hunder lekebiter. For noen som ikke er vant til det kan det bli voldsomt. Hunden kan også leke med "åpen munn" og dermed ha tennene tilgjengelige dersom det kommer noe i nærheten.... Dersom hunden rett og slett bet som en slags advarsel er dette selvfølgelig noe helt annet. Men vet du om foreldrene var hjemme og/eller fikk med seg hva som evt skjedde? Ei venninne av min datter begynte å fossblø neseblod fordi hun satte seg ned i det hannhunden vår (dessverre) skulle hoppe, og de kræsjet. Selvfølgelig ikke vondt ment fra hundens side (annet enn at han ikke burde hoppet, så klart). Hvis du bare har 9-åringens versjon av dette ville jeg tatt det med en halv klype salt inntil du evt får noe bekreftet. Men som sagt, hvis hunden først advarer og deretter biter, evt biter uten advarsel, så er det noe annet. 1
Gjest Trynefaktor Skrevet 8. juni 2020 #5 Skrevet 8. juni 2020 9 minutter siden, Ulrikke skrev: Det kommer litt an på hva som skjedde, kjenner jeg.... Noen hunder lekebiter. For noen som ikke er vant til det kan det bli voldsomt. Hunden kan også leke med "åpen munn" og dermed ha tennene tilgjengelige dersom det kommer noe i nærheten.... Dersom hunden rett og slett bet som en slags advarsel er dette selvfølgelig noe helt annet. Men vet du om foreldrene var hjemme og/eller fikk med seg hva som evt skjedde? Ei venninne av min datter begynte å fossblø neseblod fordi hun satte seg ned i det hannhunden vår (dessverre) skulle hoppe, og de kræsjet. Selvfølgelig ikke vondt ment fra hundens side (annet enn at han ikke burde hoppet, så klart). Hvis du bare har 9-åringens versjon av dette ville jeg tatt det med en halv klype salt inntil du evt får noe bekreftet. Men som sagt, hvis hunden først advarer og deretter biter, evt biter uten advarsel, så er det noe annet. Foreldrene så det ikke, ingen voksne så hva som skjedde. Kun barna (4 stk) lekte ute.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #7 Skrevet 8. juni 2020 Just now, AnonymBruker said: Ikke rart Anonymkode: 89155...a65 Om det er rart eller ikke er jo helt uvesentlig i denne diskusjonen - om du mente at det hunden har gjort ikke er rart. Samme hvor lite rart det måtte være, så blir det på ingen måte noe bedre av den grunn. Men, det er vanskelig å forholde seg til et lite barns utgave av hva som har skjedd, særlig når skaden er såpass liten. Det er garantert noe i det, men nøyaktig hva er vanskelig å si. Selvfølgelig, om alle fire barna forteller samme historie vil det jo styrke den. Anonymkode: 802ab...733
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #8 Skrevet 8. juni 2020 Mange hunder lekebiter. Min egen kan begynne å bruke munnen hvis han blir tilstrekkelig oppgiret under lek og det kan lett bli noen små røde merker i huden, derfor får han aldri leke med barn uten tilsyn. Det kan fort være noe sånt som skjedde. Anonymkode: 87d9a...e52 1
Gjest Trynefaktor Skrevet 8. juni 2020 #9 Skrevet 8. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange hunder lekebiter. Min egen kan begynne å bruke munnen hvis han blir tilstrekkelig oppgiret under lek og det kan lett bli noen små røde merker i huden, derfor får han aldri leke med barn uten tilsyn. Det kan fort være noe sånt som skjedde. Anonymkode: 87d9a...e52 Ja,det er noe sånn jeg tenker har skjedd. Jeg reagerer mest på at barna fikk være alene med hunden uten tilsyn, og at foreldrene ikke fikk det med seg.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #10 Skrevet 8. juni 2020 Var hunden i bånd? Om hun ikke grein eller gjorde tegn til at det gjorde vondt, så er det jo ikke sikkert at de vet at det skjedde. Hva vil du at foreldrene skal gjøre? Anonymkode: 83585...573
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #11 Skrevet 8. juni 2020 Hunder kan lekebite og de kan også skrape borti med tennene når de leker. Jeg husker selv at jeg lekte med hunden vår som barn og hunden hoppet opp og skrapet opp låret mitt skikkelig med hjørnetanna på vei ned. Jeg fikk en ordentlig flenge og blødde. Hunden ble kjempelei seg og jeg måtte sette meg ned og holde rundt hunden for å trøste fordi hunden ble så lei seg av å se at jeg fikk vondt 😭❤. Har faktisk arr i dag. Poenget var vel at jeg overlevde det altså. Sånt kan skje når man leker med dyr. Anonymkode: 24ac7...991
SpringYard Skrevet 8. juni 2020 #12 Skrevet 8. juni 2020 Om det kun er en liten skrape, så synes jeg du overdriver. Min lille hund (under 2 kg), kan finne på å bruke tennene under lek. Hun biter absolutt ikke hardt, men man kan fint få noen små skrap på hendene. Helt normalt for en hund å bruke munnen på den måten. Så lenge dette var under lek, så ser jeg ikke problemet.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #13 Skrevet 8. juni 2020 Overskriften er: bitt av hund... Men det var jo ikke det som skjedde? Datteren din har en liten skrape på huden. Veldig merkelig. Hva ønsker du skal skje? Veldig normalt å at man skraper borti tennene ved lek. Nesten så jeg tror du tuller. Anonymkode: 5e418...372 2
Gjest Trynefaktor Skrevet 8. juni 2020 #14 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Var hunden i bånd? Om hun ikke grein eller gjorde tegn til at det gjorde vondt, så er det jo ikke sikkert at de vet at det skjedde. Hva vil du at foreldrene skal gjøre? Anonymkode: 83585...573 Den var løs og det var vondt. Som sagt så ikke foreldrene det. Jeg hadde håpet at de hadde fått det med seg, men det var tre av barna nå bekreftet at de ikke gjorde. Jeg vil at de følger med på som skjer i hagen deres, og ikke lar hunden være uten tilsyn av andre enn små barn.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #15 Skrevet 8. juni 2020 4 barn kan veldig lett gire opp en hund nok til at den lekebiter. Man skal også være klar på at barn kan ofte terge opp en hund/katt uten at de selv er klar over det. Dra i halen eller fekte med hendene rundt ansiktet til hunden kan få en hund til å åpne munnen og fekte tilbake (som hunder gjør med hverandre). Om hunden er relativt ung, vil den også ha mindre impulskontroll enn en eldre hund. Min hund er 6mnd, og hun kan fort finne på å lekebite når hun blir gira opp nok eller er overstimulert. Til voksne forteller jeg at hun kan lekebite, og hvordan de skal reagere for å unngå at hun gjør det igjen. Barn får hilse på henne, men det er alt. Hun blir alt for gira rundt barn til at jeg kan stole på henne. Noen hunder lærer veldig fort at munnen skal være lukket når man leker med folk. Andre hunder trenger langt mer tid. Dette har også mye med rasen å gjøre. Nå kan det jo også være at hunden kanskje hadde noe den ikke ville 'dele', og glefsa i advarsel når datteren din prøvde å ta det? Glefsing er en vanlig advarsel hunder bruker på hverandre hele tiden. Det er ikke biting, men selvfølgelig kan en tann komme borti skjør menneskehud. Det er også verre om hunden glefsa for å beskytte noe, enn om skrapen kom fra lekebiting. Anonymkode: 2f68a...cec
Gjest Trynefaktor Skrevet 8. juni 2020 #16 Skrevet 8. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4 barn kan veldig lett gire opp en hund nok til at den lekebiter. Man skal også være klar på at barn kan ofte terge opp en hund/katt uten at de selv er klar over det. Dra i halen eller fekte med hendene rundt ansiktet til hunden kan få en hund til å åpne munnen og fekte tilbake (som hunder gjør med hverandre). Om hunden er relativt ung, vil den også ha mindre impulskontroll enn en eldre hund. Min hund er 6mnd, og hun kan fort finne på å lekebite når hun blir gira opp nok eller er overstimulert. Til voksne forteller jeg at hun kan lekebite, og hvordan de skal reagere for å unngå at hun gjør det igjen. Barn får hilse på henne, men det er alt. Hun blir alt for gira rundt barn til at jeg kan stole på henne. Noen hunder lærer veldig fort at munnen skal være lukket når man leker med folk. Andre hunder trenger langt mer tid. Dette har også mye med rasen å gjøre. Nå kan det jo også være at hunden kanskje hadde noe den ikke ville 'dele', og glefsa i advarsel når datteren din prøvde å ta det? Glefsing er en vanlig advarsel hunder bruker på hverandre hele tiden. Det er ikke biting, men selvfølgelig kan en tann komme borti skjør menneskehud. Det er også verre om hunden glefsa for å beskytte noe, enn om skrapen kom fra lekebiting. Anonymkode: 2f68a...cec Var visstnok i lek (boksen går) for å beskytte en av de andre jentene. Hunden er voksen, den er 3 eller 4.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå