AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 Hei! Jeg er akkurat ferdig med min bachelorgrad og har blitt sosionom. Er 24 år, og har jobbet 20% i relevant jobb gjennom hele studietiden. Har fått fast jobb, men den starter ikke før i september. Takket derfor ja til en stilling som sommervikar på en kommunal bolig for mennesker med funksjonsnedsettelser, som jeg hadde søkt på som en backupløsning dersom jeg ikke fikk meg jobb. Siden jobben ikke starter før godt utpå høsten tenkte jeg dette var en god mulighet til å få litt ekstra erfaring samt tjene mer penger. Jobben jeg starter i til høsten har en årslønn på 440k, sommerjobben 330k. I stillingsutlysningen til sommerjobben stod det ikke noe krav om utdannelse, men at det var en fordel. Fikk litt sjokk da jeg fikk arbeidskontrakten og så lønnen. Er det innafor å betale så dårlig når jeg har relevant 3-årig universitetsutdannelse? Anonymkode: a83b0...a2b
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #2 Skrevet 8. juni 2020 Beklager for skrivefeil i overskrift! Hersens stavekontroll... Ts Anonymkode: a83b0...a2b
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #3 Skrevet 8. juni 2020 Selvsagt er det innfor.. men du står fritt til å takke nei om du ikke synes det er verdt det, eller tror du kan få bedre betalt et annet sted. Anonymkode: 6d08c...38a 13
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #4 Skrevet 8. juni 2020 I følge tariff skal du vel ha det samme i sommerjobben om du har fått autorisasjonen fin og fått stilling som sosionom/miljøterapeut. Anonymkode: c3e7d...c8a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #5 Skrevet 8. juni 2020 Du kan sjekke hva du har rett på, ev. spørre på lønn. Kan de ha gjort feil? Hadde ikke jobbet for den lønnen med relevant bachelor... Anonymkode: b52df...cea 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #6 Skrevet 8. juni 2020 Dersom det ikke sto noen krav til utdannelse i stillingsutlysningen er det en ufaglært stilling, og du lønnes deretter selv om du har utdannelse. Anonymkode: 4172c...2de 15
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #7 Skrevet 8. juni 2020 Takket ja til jobben fordi jeg tenkte det var verdifull erfaring. 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom det ikke sto noen krav til utdannelse i stillingsutlysningen er det en ufaglært stilling, og du lønnes deretter selv om du har utdannelse. Anonymkode: 4172c...2de 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: I følge tariff skal du vel ha det samme i sommerjobben om du har fått autorisasjonen fin og fått stilling som sosionom/miljøterapeut. Anonymkode: c3e7d...c8a Jeg tenkte at selv om det ikke var krav om utdannelse, så ville jeg likevel få bedre betalt enn noen uten utdannelse. Jeg kan tross alt bidra med mer kunnskap og kompetanse som er relevant og nyttig for jobben, enn en sommervikar som verken har arbeidet eller studert noe relevant. ts Anonymkode: a83b0...a2b 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #8 Skrevet 8. juni 2020 Du lønnes sannsynlig for en som ikke har utdannelse, er nok fordi det er en ufaglært stilling. Men det er jo bare nå i sommer. De finner ellers noen andre som vil ha jobben tenker jeg. Jeg har selv takket ja til en sommerjobb som krever bare bachelorutdannelse, selv om jeg har master. Jeg blir dermed lønnet etter det. Men jeg tenker at det vil bare være i sommer, så jeg kan leve med det. Anonymkode: 123ab...e1c 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #9 Skrevet 9. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du lønnes sannsynlig for en som ikke har utdannelse, er nok fordi det er en ufaglært stilling. Men det er jo bare nå i sommer. De finner ellers noen andre som vil ha jobben tenker jeg. Jeg har selv takket ja til en sommerjobb som krever bare bachelorutdannelse, selv om jeg har master. Jeg blir dermed lønnet etter det. Men jeg tenker at det vil bare være i sommer, så jeg kan leve med det. Anonymkode: 123ab...e1c Enig. Min søster (med master) jobbet i flere år i en statlig stilling som kun hadde krav om bachelor, og fikk lønn etter bachelor. Hun gikk først opp i masternivå-lønn da hun fikk en ny stilling. Anonymkode: 52d55...713
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #10 Skrevet 9. juni 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Takket ja til jobben fordi jeg tenkte det var verdifull erfaring. Jeg tenkte at selv om det ikke var krav om utdannelse, så ville jeg likevel få bedre betalt enn noen uten utdannelse. Jeg kan tross alt bidra med mer kunnskap og kompetanse som er relevant og nyttig for jobben, enn en sommervikar som verken har arbeidet eller studert noe relevant. ts Anonymkode: a83b0...a2b I følge din tankegang så kan en butikkmedarbeider med master i logistikk da kreve lønn etter sin master bare fordi det er relevant for butikken. Det er ikke slik verden fungere. Anonymkode: b4ff9...a04 15
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #11 Skrevet 9. juni 2020 Jeg skjønner at du gjerne vil ha betalt for utdannelsen din, men som flere over har påpekt lønnes du etter kravene til stillingen, som her er ufaglært. Uansett er det greit å ha med seg erfaringen, vise at du vil jobbe fremfor å gå ledig i fremtidige ansettelsesituasjoner, du har noe å gjøre på, og du tjener tross alt penger fremfor å ha fri. Anonymkode: 98f44...e1f
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #12 Skrevet 9. juni 2020 Det hørtes uansett lavt ut. Jeg har hatt 450k i helt andre typer stillinger uten at det har vært krav til utdannelse, selv om det alltid nevnes som ønskelig. Alt under 400k mener jeg på generelt grunnlag er for lite gitt prisnivået i Norge. Anonymkode: 524dd...bdb
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #13 Skrevet 9. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte at selv om det ikke var krav om utdannelse, så ville jeg likevel få bedre betalt enn noen uten utdannelse. Jeg kan tross alt bidra med mer kunnskap og kompetanse som er relevant og nyttig for jobben, enn en sommervikar som verken har arbeidet eller studert noe relevant. ts Anonymkode: a83b0...a2b Nei, det får du ikke. Anonymkode: cf5d0...0ae 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #14 Skrevet 9. juni 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det innafor å betale så dårlig når jeg har relevant 3-årig universitetsutdannelse? Ja det er helt greit, velkommen til arbeidslivet 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte at selv om det ikke var krav om utdannelse, så ville jeg likevel få bedre betalt enn noen uten utdannelse. Jeg kan tross alt bidra med mer kunnskap og kompetanse som er relevant og nyttig for jobben, enn en sommervikar som verken har arbeidet eller studert noe relevant. Nei det kan du ikke. Du har nettopp fått deg teori og mangler totalt erfaring. Jeg kan love deg at det finnes situasjoner i arbeidslivet som ikke er beskrevet i sosiologi bøkene dine. Du tror du kan så mye og er verdt mer enn de gav deg? Sjekk «Mount Stupid», du står rett på toppen det akkurat nå. Har selv vært sånn. long story stort: 440K er mer enn godt for en bæsj student uten erfaring. jeg startet med det samme med master i økonomi for 7 år siden. Trodde også jeg var mer verdt, men etter å ha vært gjennom mye rart og sett litt så er det faktisk en veldig bra lønn å starte med. men hvis du ikke liker lønna, takk Nei til tilbudet. I dagens Norge vil det vært over hundre søkere på din stilling, kan vedde på det Anonymkode: e082a...519 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #15 Skrevet 9. juni 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hørtes uansett lavt ut. Jeg har hatt 450k i helt andre typer stillinger uten at det har vært krav til utdannelse, selv om det alltid nevnes som ønskelig. Alt under 400k mener jeg på generelt grunnlag er for lite gitt prisnivået i Norge. Anonymkode: 524dd...bdb Jeg har ikke 450000 det i årslønn som vernepleier en gang med 7 års erfaring. Anonymkode: c3e7d...c8a 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #16 Skrevet 9. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takket ja til jobben fordi jeg tenkte det var verdifull erfaring. Jeg tenkte at selv om det ikke var krav om utdannelse, så ville jeg likevel få bedre betalt enn noen uten utdannelse. Jeg kan tross alt bidra med mer kunnskap og kompetanse som er relevant og nyttig for jobben, enn en sommervikar som verken har arbeidet eller studert noe relevant. ts Anonymkode: a83b0...a2b Det tenker nok mange som kjører taxi også, utallige der med høy utdannelse som ikke er relevant for stillingen. Du får takke nei hvis det er bedre å ikke ha noe gjøre og nada på cv'n. Anonymkode: af5e5...6a1 1
Whistler Skrevet 9. juni 2020 #17 Skrevet 9. juni 2020 Er det samme jobb du skal ha i sommer og i høst? Du har søkt en sommerjobb og fått en sommerjobb. Jeg tar gjerne en jobb på en bensinstasjon som kassamedarbeider som krediterer meg for all utdanning og ansiennitet. Jeg kan saktens ta jobben for kun 600 lapper så lenge det er kun dagtid i uka...
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #18 Skrevet 9. juni 2020 Det har vel ikke noe å si, du skal ikke leve på den lønna lenge Anonymkode: a7ea7...22e
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. juni 2020 #19 Skrevet 9. juni 2020 Til dere som er så negative: Det er helt vanlig at man blir tilbudt lønn etter utdannelse når man får en stilling. Veldig mange jobbannonser opplyser f.eks at lønna avhenger av utdannelsen din. Så det er overhodet ikke urealistisk å håpe på det.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #20 Skrevet 9. juni 2020 Takk for alle svar! Da trenger jeg ikke fundere mer på dette. Jeg takket selvsagt ja til sommerjobben med en gang, fordi jeg ønsker erfaringen! Har allerede gjennomført opplæring nå. Spurte ikke her fordi jeg lurte på om det var «verdt» å jobbe et par måneder for så lav lønn, men av ren nysgjerrighet. Lønn var uviktig i avgjørelsen når det bare var snakk om en kort stund. Gjennom studietiden har jeg opparbeidet meg erfaring tilsvarende 2 år i 80% stilling i jobben jeg har hatt på bolig med mennesker med funksjonshemninger. Jeg har altså noe erfaring med slik jobb jeg skal ha i sommer. Ts Anonymkode: a83b0...a2b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå