AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 Hei. Jeg begynner å nærme meg 40 og bor fortsatt hjemme hos mamma. Har prøvd og jobbe, men er sykmeldt nå pga jeg har det vanskelig. Har ofte lurt på om jeg kan ha autisme, aspergers, borderline eller noe lignende. Jeg kjenne meg veldig igjen i symptomene, men det er vanskelig å få hjelp. Har prøvd å få hjelp i mange år, men jeg blir ikke tatt alvorlig. Jeg tenker at dette har med å gjøre at jeg er stygg og rar og lite verdt? Er det noen her som har fått hjelp, og hvor fikk dere denne hjelpen? Jeg bor i Oslo. Anonymkode: 56101...bf5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #2 Skrevet 8. juni 2020 Første instans er uansett fastlegen din. Har du en fastlege du har et godt forhold til? Hvis ikke kan du bytte. Helt sikkert noen her som har tips om en fastlege som har peiling på psykiatri. Anonymkode: c65aa...5e6 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #3 Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Har prøvd å få hjelp i mange år, men jeg blir ikke tatt alvorlig. Jeg tenker at dette har med å gjøre at jeg er stygg og rar og lite verdt? Anonymkode: 56101...bf5 Det er i hvert fall ikke derfor du ikke har gått hjelp. Anonymkode: 0b6d3...6af 2
Gjest Sjenert_jente Skrevet 8. juni 2020 #4 Skrevet 8. juni 2020 (endret) Hvis du føler at fastlegen eller andre ikke tror deg, kan du ta med moren din som kjenner deg best. Kanskje hun kan få fastlegen til å skjønne situasjonen bedre? Endret 8. juni 2020 av Sjenert_jente
Banankaka04 Skrevet 8. juni 2020 #5 Skrevet 8. juni 2020 Det finnes hjelp å få! Selv om du ennå ikke har blitt tatt på alvor, skader det ikke å be om hjelp igjen! Du bør snakke med fastlegen din først... 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #6 Skrevet 8. juni 2020 Takk for svar! Jeg er altfor ung til å grave min egen grav enda, selv om det høres veldig skummelt ut å få en diagnose. Men jeg har hørt mange kvinner får diagnoser når de er rundt 40, og så får de riktig hjelp og livet sitt på stell. Det er vel det jeg håper på, egentlig... Jeg fått ny fastlege som jeg har hatt i 1 år, skal dit til uka. Anonymkode: 56101...bf5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #7 Skrevet 8. juni 2020 Du er ikke stygg og verdiløs ❤️ klarer du å bo alene? Å få seg en leilighet med egne ting kan de deg selvtillit og gi deg følelsen av at du klarer deg selv. snakk med legen din og ve om ei henvisning til DPS for utredning. Si at du sliter en del og fortsatt bor hjemme. Fortell at du føler deg mentalt dårlig og at du trenger hjelp til å utredes. Bruk ordet «utredes» for det er kun spesialister som gjør, og ikke legen. Bytt fastlege om han ikke tar deg på alvor. Anonymkode: fd11e...08b 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #8 Skrevet 9. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke stygg og verdiløs ❤️ klarer du å bo alene? Å få seg en leilighet med egne ting kan de deg selvtillit og gi deg følelsen av at du klarer deg selv. snakk med legen din og ve om ei henvisning til DPS for utredning. Si at du sliter en del og fortsatt bor hjemme. Fortell at du føler deg mentalt dårlig og at du trenger hjelp til å utredes. Bruk ordet «utredes» for det er kun spesialister som gjør, og ikke legen. Bytt fastlege om han ikke tar deg på alvor. Anonymkode: fd11e...08b Jeg tenkte å finne meg en hybel eller leilighet som ikke er for dyr. Kanskje iløpet av sommeren allerede. Ja, jeg må nok utredes. Og uansett, så må jeg ha noe psykisk hjelp, for jeg har det så vondt og klarer ingenting lenger... Men jeg er også veldig redd for å gå til psykolog... Anonymkode: 56101...bf5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #9 Skrevet 9. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte å finne meg en hybel eller leilighet som ikke er for dyr. Kanskje iløpet av sommeren allerede. Ja, jeg må nok utredes. Og uansett, så må jeg ha noe psykisk hjelp, for jeg har det så vondt og klarer ingenting lenger... Men jeg er også veldig redd for å gå til psykolog... Anonymkode: 56101...bf5 Ikke værredd for psykolog ihvertfall. Det er deilig å snakke med en psykolog. Ihvertfall om du ikke har blitt sett før. Anonymkode: b26dd...c31
Gjest Jon Are Skrevet 9. juni 2020 #10 Skrevet 9. juni 2020 Det første du må gjøre er å få utredning, deretter høre om du har krav på kommunal bolig, bolig med base etc. Du må virkelig komme deg ut fra moten din sitt hus. Det gjør ikke noe godt for selvtilliten å bo på jente rommet nå. Hvordan du ser ut , har ingen betydning for om du får hjelp eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #11 Skrevet 9. juni 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg er altfor ung til å grave min egen grav enda, selv om det høres veldig skummelt ut å få en diagnose. Men jeg har hørt mange kvinner får diagnoser når de er rundt 40, og så får de riktig hjelp og livet sitt på stell. Det er vel det jeg håper på, egentlig... Jeg fått ny fastlege som jeg har hatt i 1 år, skal dit til uka. Anonymkode: 56101...bf5 Gratulerer! Å søke hjelp er et stort steg! Jeg har 2 gutter med ADHD og Asperger som har fått hjelp siden barnehagen. Denne hjelpen er gull verdt! Og de har hatt mye nytte av denne hjelpen for å klare seg selv videre. Eldstemann skal nå ta høyere utdanning og flytte hjemmefra! Det er aldri for sent å be om hjelp. Og du vil forstå deg selv bedre og få et bedre liv! Lykke til 😊 Klem ❤️ Anonymkode: 93602...870 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå