Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker mye vannkkoker nå siden jeg har en beibi som får grøt og mme. Lurer litt på hvor ofte og hvordan dere rengjør den...?

Videoannonse
Annonse
Gjest kokevann
Skrevet

VannKOKER, altså vannet KOKER inni der. Betyr hundre grader. Ikke noe farlig kan leve oppi der da. Det blir jo daglig sterilisert!

Så det skal du ikke tenke på. Bare husk å tømme ut det vannet som du ikke bruker, og ta nytt neste gang.

Skrevet
VannKOKER, altså vannet KOKER inni der. Betyr hundre grader. Ikke noe farlig kan leve oppi der da. Det blir jo daglig sterilisert!

Så det skal du ikke tenke på. Bare husk å tømme ut det vannet som du ikke bruker, og ta nytt neste gang.

Ingen ting er sterilt før det har blitt dampkoket i minst 121 grader i ca 10 min. Hvorfor: Fordi sporer er levedyktige til intill 121 grader. Så ja det kan leve farlige ting inne i vannkokeren.

Jeg vasker vannkokeren ca en gang i måneden.

Skrevet

Riktignok kan sporer overleve, ja, men i.o.m. at vannet skiftes ofte blir det ikke akkurat noe særlig vekst oppi der.

For å få bort belegg som legger seg etterhvert kan man bruke trakterrensemiddel for eksempel. Tror bakepulver/sitronsyre også tar det.

Gjest undrer
Skrevet

Har aldri vasket vannkokeren min.

Er det mange som gjør det? :oops:

Skrevet

Bare hvis det danner seg belegg i den. Avleiringer av kalk fra vannet og sånn.

Bakterier tenker jeg ikke på, oppvaskmaskinen bruker ikke over 100 grader den heller, og jeg anser det som kommer derfra som rent.

Vannkokeren brukes hele tiden, tømmes helt og får nytt vann i seg, så jeg tipper den er så ren som noe.

Jeg autoklaverer lite på kjøkkenet mitt :wink:

Skrevet
Bare hvis det danner seg belegg i den. Avleiringer av kalk fra vannet og sånn.  

Bakterier tenker jeg ikke på, oppvaskmaskinen bruker ikke over 100 grader den heller, og jeg anser det som kommer derfra som rent.

Vannkokeren brukes hele tiden, tømmes helt og får nytt vann i seg, så jeg tipper den er så ren som noe.

Jeg autoklaverer lite på kjøkkenet mitt  :wink:  

Rent ja, sterilt nei. Jeg bare kommenterte innlegget fra kokevann om at alt ble sterilt i 100 grader.

Nei jeg autoklaverer heller ikke kjøkkenet mitt det hadde tatt sin tid ja :hoho:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har hatt vannkokeren min i årevis, har vel hatt en sånn kalktablett i den en gang eller to, men jeg anser vannet for rent uansett........

Skrevet

Jeg bare avkalker den engang imellem det skulle holde man vasker jo heller ikke nede i kaffemaskinen hvor vandet ligger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...