AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 Hei Jeg søker etter dere som har erfaring med sarotex, og med seponering av sarotex. Jeg har prøvd 10mg i 4 mnd nå, for å se om den hjelper forebyggende på migrene. Jeg må evt opp i høyere dose hvis den skal hjelpe forebyggende, men den gjør meg fortsatt så altfor trøtt, så jeg orker ikke øke dosen. Valgte derfor å seponere. Jeg tok den annenhver kveld to ganger, og så droppet jeg den helt. Natt til i dag slet jeg virkelig med å sove. Hadde hjertebank og masse ekstraslag på hjertet. Hadde også litt svimmelhet, og dette har jeg kjent littpå de siste dagene. Ekstraslag på hjertet har jeg hatt i perioder i mange mange år, og lege sier det er ufarlig. Når jeg gikk på sarotex, var dette faktisk mye bedre! Deilig! Jeg trodde det var tilfeldig, men kan det være sarotex’en som ga meg mindre ekstraslag? Lurer også på om selve seponeringen kan gi meg hjertebank og svimmelhet, selv om det tross alt bare var 10mg jeg tok. Erfaringer? Tanker? Anonymkode: 717e1...2c5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #2 Skrevet 8. juni 2020 Jeg fikk uheldige bivirkninger av Sarotex (fikk ikke til å tisse og måtte kateteriseres 🙈), så måtte kutte tvert. Husker ikke dosen jeg tok, men opplevde ikke noe annet ved å slutte enn at blæra fungerte igjen. Anonymkode: 17d25...24b
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #3 Skrevet 8. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk uheldige bivirkninger av Sarotex (fikk ikke til å tisse og måtte kateteriseres 🙈), så måtte kutte tvert. Husker ikke dosen jeg tok, men opplevde ikke noe annet ved å slutte enn at blæra fungerte igjen. Anonymkode: 17d25...24b Uff😔 Ja jeg leste om denne bivirknigen, så kjipt at du opplevde dette. Da var det bare å kvitte seg med den medisinen, ja😊 Anonymkode: 717e1...2c5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #4 Skrevet 8. juni 2020 Fikk utskrevet sarotex av nevrologen mot migrene, men fikk enorm tretthetsfølelse og det var ikke helt kompatibel med den jobben jeg har, som krever at du er våken og opplagt. Jeg var alt annet enn våken og opplagt, så det ble kuttet ut til slutt. En annen bivirkning var knusktørr munn. Måtte drikke enorme mengder vann for å væske opp munnen, ble veldig kvalm av all vanndrikkingen, så det var en bi-bivirkning. Sarotex var en av de migrenemedisinene jeg prøvde som ga meg de største bivirkningene. Men tror sarotex i utgangspunktet er beregnet på mennesker som har psykiske utfordringer. Synes det er veldig mange medisiner som i utgangspunktet er beregnet på mennesker med psykiske utfordringer, som blir brukt som migrenemedisiner. Topimax er en annen medisin som er egentlig beregnet på psykiske pasienter, men som også blir brukt av migrenepasienter. Relpax også, tror jeg. Anonymkode: 6974f...9fb
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #5 Skrevet 8. juni 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk utskrevet sarotex av nevrologen mot migrene, men fikk enorm tretthetsfølelse og det var ikke helt kompatibel med den jobben jeg har, som krever at du er våken og opplagt. Jeg var alt annet enn våken og opplagt, så det ble kuttet ut til slutt. En annen bivirkning var knusktørr munn. Måtte drikke enorme mengder vann for å væske opp munnen, ble veldig kvalm av all vanndrikkingen, så det var en bi-bivirkning. Sarotex var en av de migrenemedisinene jeg prøvde som ga meg de største bivirkningene. Men tror sarotex i utgangspunktet er beregnet på mennesker som har psykiske utfordringer. Synes det er veldig mange medisiner som i utgangspunktet er beregnet på mennesker med psykiske utfordringer, som blir brukt som migrenemedisiner. Topimax er en annen medisin som er egentlig beregnet på psykiske pasienter, men som også blir brukt av migrenepasienter. Relpax også, tror jeg. Anonymkode: 6974f...9fb Ja det var den trøtthetsfølelsen som gjør at jeg vil gi opp også. Merket tørr munn jeg også. Det var jeg som ønsket å prøve denne, legen ville helst sette meg på noen blodtrykksmedisiner som skal virke forebyggende mot migrene. Jeg hadde lest om sarotex, og tenkte at den kanskje var den tryggeste å prøve først, med minst skumle bivirkninger. Men hvem vet.. Ja sarotex er jo opprinnelig en antidepressiv, men i større doser. Og som så mange andre medisiner, så viser det seg at den virker på andre ting også, f.eks mot søvnløshet, og som forebyggende mot migrene. Det er sjelden den brukes som antidepressiv nå, tror jeg. Men uansett, jeg tror ikke jeg orker å fortsette.. evt kanskje som sovemedisin en dag iblant hvis jeg har slitt med søvnen noen dager? 🤔 Hvilken/ hvilke migrenemedisiner tar du? Anonymkode: 717e1...2c5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #6 Skrevet 8. juni 2020 Topimax er ikke en annen medisin for psykiske syke mennesker. Les deg opp. Det er et antiepileptikum. Altså epilepsi medisin. Den kan gi store bivirkninger, eller den kan være himmel for noen. Jeg bruker 200 mg som forebyggende for migrene. Helt fantastisk. Hadde noen oppstart bivirkninger som prikking i hender, kvalme, vektnedgang og svetting, men de ga seg iløpet av noen uker på opptrapping. Må trappe sakte opp. Relax er forøvrig ikke forebyggende, men anfallsmedisin. Anonymkode: fdf11...d6d
Leviora Skrevet 8. juni 2020 #7 Skrevet 8. juni 2020 Når på kvelden har du brukt å ta den? Jeg har gått på Sarotex i 1,5 år som forebyggende mot migrene. Blir veldig trøtt om jeg tar den etter kl 7 på kvelden, og jo senere jeg tar den, jo verre. Har satt alarm på 18:30. 10 mg er ganske lav dose, så du skal i teorien ikke oppleve stor forskjell. Jeg seponerte for å sjekke om Sarotex faktisk fungerte for en tid tilbake, den gang var jeg opp i maks dose som er 100 mg. Da måtte jeg trappe ned leenge for å ikke få antidepressivt seponeringssyndrom. Da opplevde jeg store søvnvansker, så det kan nok ta litt tid før kroppen din lærer å bli trøtt «av seg selv» igjen. Jeg startet forøvrig opp igjen, men holder meg på 50 mg da jeg ikke hadde bedre effekt med større dose. Tror ikke det er lurt å bruke Sarotex som sporadisk søvnmedisin. Da ville jeg heller spurt legen om noe annet
Taffel Skrevet 8. juni 2020 #8 Skrevet 8. juni 2020 Jwg og fikk sarotex mot migrene. Hadde konstant hangover, og opplevde forståelse for hvorfor mennesker faktisk tar livet av seg. Et dritskummelt preparat.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #9 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, Leviora skrev: Når på kvelden har du brukt å ta den? Jeg har gått på Sarotex i 1,5 år som forebyggende mot migrene. Blir veldig trøtt om jeg tar den etter kl 7 på kvelden, og jo senere jeg tar den, jo verre. Har satt alarm på 18:30. 10 mg er ganske lav dose, så du skal i teorien ikke oppleve stor forskjell. Jeg seponerte for å sjekke om Sarotex faktisk fungerte for en tid tilbake, den gang var jeg opp i maks dose som er 100 mg. Da måtte jeg trappe ned leenge for å ikke få antidepressivt seponeringssyndrom. Da opplevde jeg store søvnvansker, så det kan nok ta litt tid før kroppen din lærer å bli trøtt «av seg selv» igjen. Jeg startet forøvrig opp igjen, men holder meg på 50 mg da jeg ikke hadde bedre effekt med større dose. Tror ikke det er lurt å bruke Sarotex som sporadisk søvnmedisin. Da ville jeg heller spurt legen om noe annet Så bra de fungerer så godt til deg😊 Jeg har tatt sarotex ca kl 20.00. De første par ukene var jeg helt hinsides trøtt gjennom hele døgnet. Det bedret seg gradvis litt på dagtid, men det som aldri endrer seg, var trøttheten på morning/formiddag. Nå begynner jeg på jobb etter 12.00 hver dag, så sånn sett gjorde det jo ingenting at jeg sov lenge. Men den sinnsyke trøtthetsfølelsen som gjorde at jeg måtte kjempe for å klare å åpne øynene og stå opp langt på dag, ga seg aldri. Og det ble slitsomt i lengden. Hvis jeg skulle begynt å øke dosen nå, som jeg måtte ha gjort for å få den forebyggende virkningen, så hadde jo trøttheten bare blitt enda verre.. Anonymkode: 717e1...2c5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #10 Skrevet 8. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Topimax er ikke en annen medisin for psykiske syke mennesker. Les deg opp. Det er et antiepileptikum. Altså epilepsi medisin. Den kan gi store bivirkninger, eller den kan være himmel for noen. Jeg bruker 200 mg som forebyggende for migrene. Helt fantastisk. Hadde noen oppstart bivirkninger som prikking i hender, kvalme, vektnedgang og svetting, men de ga seg iløpet av noen uker på opptrapping. Må trappe sakte opp. Relax er forøvrig ikke forebyggende, men anfallsmedisin. Anonymkode: fdf11...d6d Så bra Topimax fungerer så godt for deg. Er det den første forebyggende medisinen mot migrene du prøvde? Eller hvilke har du prøvd? Skal til legen imorra og diskutere veien videre, og prøver å lese meg opp litt😊 Anonymkode: 717e1...2c5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #11 Skrevet 8. juni 2020 5 minutter siden, Taffel skrev: Jwg og fikk sarotex mot migrene. Hadde konstant hangover, og opplevde forståelse for hvorfor mennesker faktisk tar livet av seg. Et dritskummelt preparat. Uff, det hørtes guffent ut! Jeg har ikke hatt sånne bivirkninger, men ser jo at selvmordstanker står oppført som bivirkning.. ikke bra! Hva tar du mot migrene idag? Anonymkode: 717e1...2c5
Leviora Skrevet 8. juni 2020 #12 Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så bra de fungerer så godt til deg😊 Jeg har tatt sarotex ca kl 20.00. De første par ukene var jeg helt hinsides trøtt gjennom hele døgnet. Det bedret seg gradvis litt på dagtid, men det som aldri endrer seg, var trøttheten på morning/formiddag. Nå begynner jeg på jobb etter 12.00 hver dag, så sånn sett gjorde det jo ingenting at jeg sov lenge. Men den sinnsyke trøtthetsfølelsen som gjorde at jeg måtte kjempe for å klare å åpne øynene og stå opp langt på dag, ga seg aldri. Og det ble slitsomt i lengden. Hvis jeg skulle begynt å øke dosen nå, som jeg måtte ha gjort for å få den forebyggende virkningen, så hadde jo trøttheten bare blitt enda verre.. Anonymkode: 717e1...2c5 Etter 4 måneder skal de fleste bivirkninger begynne å gi seg, så hvis du fremdeles føler deg alt for trøtt forstår jeg at du ønsker å seponere. Mener det er anbefalt å seponere over to uker, så mulig du avsluttet litt brått? Skal sies at jeg ikke opplever mye bedring av Sarotex, men litt er bedre enn ingenting. Er fortsatt så ille plaget at jeg har fått prøve Aimovig. Skulle helst ha sluttet på Sarotex fordi jeg vet hvor vanedannende den er, men så er det søvnkvaliteten, da Den verdsetter jeg høyt 😅
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #13 Skrevet 8. juni 2020 Jeg tar sarotex 10 mg av og på. Merker ingen bivirkninger om jeg ikke tar de på en stund. Blir trett hvis jeg tar 20 mg og er slapp hele neste dag, har kronisk hodepine og disse kan hjelpe noe på det men har ingen virkning dagen etter. Munntørrheten er grusom. Jeg har enda ikke funnet et eneste medikament som gjør at hodepinen forsvinner, hatt det slik i 4-5 år. Går til naprapaut og det hjelper noe. Anonymkode: f12a6...8f4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #14 Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra Topimax fungerer så godt for deg. Er det den første forebyggende medisinen mot migrene du prøvde? Eller hvilke har du prøvd? Skal til legen imorra og diskutere veien videre, og prøver å lese meg opp litt😊 Anonymkode: 717e1...2c5 Nei, det var vel den fjerde tror jeg? Var en del styr for å få den dekt på blå resept husker jeg for Helfo mente jeg møtte prøve disse blodtrykksmedisiner også, men de hadde jeg prøvd (men var nevrolog som søkte om Topimax, og fastlege og jeg hadde prøvd de tre andre) Nå har jeg brukt Topimax i fire år. Men man må være obs på prevensjon og Topimax da den kan reversere østrogen(?) når man bruker dose 200 mg eller mer. Så eneste man trygt kan bruke er spiral, s-sprøyte og conludag i følge Relis. Anonymkode: fdf11...d6d
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #15 Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det var vel den fjerde tror jeg? Var en del styr for å få den dekt på blå resept husker jeg for Helfo mente jeg møtte prøve disse blodtrykksmedisiner også, men de hadde jeg prøvd (men var nevrolog som søkte om Topimax, og fastlege og jeg hadde prøvd de tre andre) Nå har jeg brukt Topimax i fire år. Men man må være obs på prevensjon og Topimax da den kan reversere østrogen(?) når man bruker dose 200 mg eller mer. Så eneste man trygt kan bruke er spiral, s-sprøyte og conludag i følge Relis. Anonymkode: fdf11...d6d Kjære vene...p-sprøyte. Og gjerne si i fra om jeg tar feil sng østrogenet. Jeg husker ikke! Jeg har spiral så jeg har ikke satt meg inn i det Anonymkode: fdf11...d6d
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #16 Skrevet 8. juni 2020 Jeg har tatt Sarotex i snart 23 år, ca 2 timer før jeg skal legge meg. Pga kroniske smerter i hodet, ryggen og nakken. Jeg har veldig god virkning av sarotex og har ikke hatt mange bivirkninger. Begynte på 75 mg, gikk så ned til 50mg og er nå på 35mg som jeg fungerer veldig bra på. For meg hjelper sarotex på smertene om kvelden, den gjør meg trøtt, gjør meg mer avslappet og gjør at jeg får en bedre hverdag. Har brukt lang tid ca 3-6 mnd på nedtrapping hver gang, da har jeg opplevd uro, søvnproblemer og økte smerter, men ved å ta det sakte og kontrollert har jeg nå stabilisert meg på 35mg. Anonymkode: f2dd2...024
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #17 Skrevet 8. juni 2020 Jeg kutta sarotex helt, hadde ikke nedtrapping. Jeg var 75 mg. Du er på 10 mg, det er vel den minste? Det vil jeg tro ikke skal gi så mye abstinenser, og hvis så blir det i en tidsbegrenset periode. Men det som står i felleskatalogen: Seponering: Norsk legemiddelhåndbok: Forslag til nedtrapping og seponering Interaksjonsanalyse av legemiddellisten anbefales før seponering. Opphør av interaksjoner ved seponering kan gi økt/redusert virkning av gjenværende legemidler. Når behandlingen avsluttes, skal dosen gradvis nedtrappes over flere uker. Etter langvarig bruk kan plutselig seponering gi abstinenssymptomer som hodepine, malaise, insomni og irritabilitet. https://www.felleskatalogen.no/medisin/sarotex-lundbeck-563752 Anbefaler at du laster ned appen til felleskatalogen og følger med der om hva som står om medisinene dine (det er pakningsvedlegg med mer som ligger der) Anonymkode: a494e...8b6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #18 Skrevet 8. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det var vel den fjerde tror jeg? Var en del styr for å få den dekt på blå resept husker jeg for Helfo mente jeg møtte prøve disse blodtrykksmedisiner også, men de hadde jeg prøvd (men var nevrolog som søkte om Topimax, og fastlege og jeg hadde prøvd de tre andre) Nå har jeg brukt Topimax i fire år. Men man må være obs på prevensjon og Topimax da den kan reversere østrogen(?) når man bruker dose 200 mg eller mer. Så eneste man trygt kan bruke er spiral, s-sprøyte og conludag i følge Relis. Anonymkode: fdf11...d6d Takk for at du deler erfaringer😊 Har du prøvd blodtrykksmedisiner? Det er visst det neste jeg evt skal prøve, men jeg har en dårlig magefølelse.. jeg har enda ikke vært hos nevrolog, så foreløpig er det fastlegen som styrer skuta. Man må visst ha prøvd litt forskjellig hos fastlegen før man får komme til hos nevrolog, ble jeg fortalt.. Anonymkode: 717e1...2c5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #19 Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kutta sarotex helt, hadde ikke nedtrapping. Jeg var 75 mg. Du er på 10 mg, det er vel den minste? Det vil jeg tro ikke skal gi så mye abstinenser, og hvis så blir det i en tidsbegrenset periode. Men det som står i felleskatalogen: Seponering: Norsk legemiddelhåndbok: Forslag til nedtrapping og seponering Interaksjonsanalyse av legemiddellisten anbefales før seponering. Opphør av interaksjoner ved seponering kan gi økt/redusert virkning av gjenværende legemidler. Når behandlingen avsluttes, skal dosen gradvis nedtrappes over flere uker. Etter langvarig bruk kan plutselig seponering gi abstinenssymptomer som hodepine, malaise, insomni og irritabilitet. https://www.felleskatalogen.no/medisin/sarotex-lundbeck-563752 Anbefaler at du laster ned appen til felleskatalogen og følger med der om hva som står om medisinene dine (det er pakningsvedlegg med mer som ligger der) Anonymkode: a494e...8b6 Åj, slutta du brått fra 75mg? 10mg er det minste ja. Jeg har selvsagt lest i felleskatalogen, og har også lest om nedtrapping. Leste at man på 10mg skulle ta den annenhver dag i en uke, før man seponerte helt. Jeg valgte å kutte helt etter 4 dager, sov deretter greit de neste to nettene, men fikk altså ikke sove natt til idag, og fikk disse ubehagelige ekstraslagene på hjertet. Det er fint å kunne spørre andre med erfaringer her inne😊 Anonymkode: 717e1...2c5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #20 Skrevet 8. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt Sarotex i snart 23 år, ca 2 timer før jeg skal legge meg. Pga kroniske smerter i hodet, ryggen og nakken. Jeg har veldig god virkning av sarotex og har ikke hatt mange bivirkninger. Begynte på 75 mg, gikk så ned til 50mg og er nå på 35mg som jeg fungerer veldig bra på. For meg hjelper sarotex på smertene om kvelden, den gjør meg trøtt, gjør meg mer avslappet og gjør at jeg får en bedre hverdag. Har brukt lang tid ca 3-6 mnd på nedtrapping hver gang, da har jeg opplevd uro, søvnproblemer og økte smerter, men ved å ta det sakte og kontrollert har jeg nå stabilisert meg på 35mg. Anonymkode: f2dd2...024 Takk for at du deler😊 Jeg har kroniske smerter jeg også, og det har faktisk vært litt bedre denne perioden jeg har gått på sarotex. Når jeg begynte på sarotex, var jeg nervøs for bivirkninger som går på hjertet, men merket mindre av ekstraslagene og hjertebank etter at jeg begynte på sarotex, overraskende nok. Uff, jeg er rådvill. Spent på hva legen anbefaler meg å gjøre videre. Anonymkode: 717e1...2c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå