Gå til innhold

Etterfylle kjølevæske

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal ut på langtur snart, og får ikke time hos bilverksted innen den tid, så jeg må etterfylle kjølevæske/frostvæske selv. 

Jeg har åpnet ekspansjonstanken og kikket oppi. Der ser jeg at det er igjen litt væske, men det er umulig å se hva slags farge den har. Jeg har kjøpt inn rød væske, for jeg har hørt at dette er riktig for denne biltypen, men hadde foretrukket å se fargen på den som allerede er oppi tanken. Tanken er forøvrig ikke gjennomsiktig, på tross av hva som står i bilens instruksjonsbok. 

Noen som har noen gode tips? Har forøvrig forstått det sånn at man kan etterfylle væske uten å først tappe ut væsken som er der fra før? 

Bilen er forøvrig en Yaris fra år 2000. Liten motor, ca 1 liter. 

Anonymkode: f1919...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke noe problem å etterfylle men du må være 100% sikker på at du fyller samme farge, enkelte farger kan ikke blandes og hvis det skjer så vil kjølevæsken bli til en seig gugge.

Du kan prøve å dyppe papir eller hvitt tøy ned i væsken for å finne ut hvilken farge det er, hvis bilen bruker my kjølevæske så bør du finne ut hvorfor. Kjipt hvis det er noe galt med toppakningen eller vannpumpen.

Anonymkode: a3afa...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring bilforhandler av det aktuelle merket- da er du sikret riktig produkt. Om du oppgir merke og modell her kan vi kanskje hjelpe deg med riktig produkt.

Anonymkode: f2865...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan prøve å dyppe papir eller hvitt tøy ned i væsken

Takk for tipset! Skal prøve dette. 

Jeg har egentlig ikke kjørt så langt med bilen siden forrige EU-kontroll (i vinter i år), og kjører mindre enn 12 000 km pr. år. Egentlig ganske sjelden jeg bruker bilen, annet enn en og annen langtur. Men akkurat kjølevæske og olje og denslags er vel ikke kontrollpunkter på EU-kontrollen, så vidt jeg vet, så det er vel noe jeg må sjekke selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ring bilforhandler av det aktuelle merket- da er du sikret riktig produkt. Om du oppgir merke og modell her kan vi kanskje hjelpe deg med riktig produkt.

Jeg har pratet med en mekaniker som mente det var rød væske som var korrekt for denne bilen. Det er altså en Yaris som første gang ble registrert i år 2000. Den har 998 kubikkcentimeter slagvolum, bensinmotor, og motorens effekt er på 50 KW (68 HK). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset! Skal prøve dette. 

Jeg har egentlig ikke kjørt så langt med bilen siden forrige EU-kontroll (i vinter i år), og kjører mindre enn 12 000 km pr. år. Egentlig ganske sjelden jeg bruker bilen, annet enn en og annen langtur. Men akkurat kjølevæske og olje og denslags er vel ikke kontrollpunkter på EU-kontrollen, så vidt jeg vet, så det er vel noe jeg må sjekke selv? 

Olje og kjælevæske sjekkes ikke på PKK så det må du sjekke selv, oljen bør uansett byttes en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Hr. Aktiv skrev:

50/50 blandingsforhold vann kjølevæske.

Takk, men det var ikke det jeg spurte om. Les første innlegg. Jeg har forøvrig kjøpt rød væske som er ferdigblandet fra før. 

Spørsmålet er om rød eller blå er riktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk, men det var ikke det jeg spurte om. Les første innlegg. Jeg har forøvrig kjøpt rød væske som er ferdigblandet fra før. 

Eller grønn!

Anonymkode: ffdd4...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Rød er riktig på Toyota men det spørs jo om det har vært fylt en annen farge før.

Lønner seg forresten ikke å kjøpe konsentrert kjølevæske som man blander ut selv, den som er ferdigblandet er blandet med destillert vann som er mye bedre enn det man tapper i springen hjemme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det avgjør fargen på kjølevæsken som er der fra før. Et sugerør er fint. Sug opp litt væske og hold fingeren for og trekk opp. Da ser du fargen godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ut på langtur snart, og får ikke time hos bilverksted innen den tid, så jeg må etterfylle kjølevæske/frostvæske selv. 

Jeg har åpnet ekspansjonstanken og kikket oppi. Der ser jeg at det er igjen litt væske, men det er umulig å se hva slags farge den har. Jeg har kjøpt inn rød væske, for jeg har hørt at dette er riktig for denne biltypen, men hadde foretrukket å se fargen på den som allerede er oppi tanken. Tanken er forøvrig ikke gjennomsiktig, på tross av hva som står i bilens instruksjonsbok. 

Noen som har noen gode tips? Har forøvrig forstått det sånn at man kan etterfylle væske uten å først tappe ut væsken som er der fra før? 

Bilen er forøvrig en Yaris fra år 2000. Liten motor, ca 1 liter. 

Prøvd å lyse ned i tanken med lommelykt/mobil? Da vil du se hvilken farge som det lyser gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, tdm900 skrev:

Prøvd å lyse ned i tanken med lommelykt/mobil? Da vil du se hvilken farge som det lyser gjennom.

Ja, har prøvd kraftig hodelykt. Og parkert bilen utendørs i dagslys. Ser det likevel ikke. Men skal teste ved å dyppe et langt stykke tørkepapir nedi nå etterpå. Skal også peile olje igjen, da det er noen måneder siden sist jeg gjorde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har sjekket ved å dyppe et langt stykke papir nedi nå. Væsken var ganske fargeløs, men ihvertfall ikke rød. Snarere grønn, i den grad den hadde noen farge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...