Gå til innhold

Om å la ungene skrike hensynsløst i butikken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var en liten jente som skrek og gråt høyt i butikken jeg jobber i. Jeg kødder ikke når jeg sier at hun holdt på i minst 10 minutter før jeg måtte komme meg bort for å se hva som foregikk. Spurte om alt gikk bra hvorpå en eldre mann (sikkert bestefar) sier at hun bare får holde på, at hun ikke skal få ros for å trasse. Men altså, hallo??? Hvilke holdninger er dette? Dette er ikke bare hensynsløst, men også respektløst ovenfor andre mennesker. Ta nå for faen ungen ut da. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I slike tilfeller tar du ungen under armen og GÅR. Mange foreldre som ikke skjønner hvor viktig grensesetting er. Ikke si noe, bare ta ungen og gå. Ferdig arbeid.

Anonymkode: 0f3d1...8dc

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at bestefaren burde båret henne ut av butikken. Man må ta hensyn til andre kunder/ mennesker. 

Anonymkode: b688f...3f0

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Så enig med deg, det er fullstendig tullete, egoistisk og hensynsløst både for barnet men også for andre. Selv jobber jeg i café/bar 2 helger i måneden og selv her ser jeg noen med samme holdning... Barna får springe overalt/ta på alt og skrike lenge, leeeeenge.... Altså til dere foreldre som er slik; Sjerp dere, ta dere sammen og slutte å være så ubeskrivelig hensynsløse, egosentriske og ganske grusomme både foreldre og medmennesker. Ta ungen din ut av butikken og slutt å sitt der å drikk en kaffe latte eller en liten øl mens barn ramponerer, skriker, løper over alt. Det er jo bare et helt vannvidd at det er så utrolig vanskelig å ta litt hensyn😏 av alt jeg har sett som småbarnsforeldre gjør i løpet av de siste 3 årene jeg har jobbet der... fy f. 

Anonymkode: bd0c9...d5d

• Liker 20
Skrevet

Enig med over. Ta ungen under armen og gå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2020 den 18.47, Doggett skrev:

Var en liten jente som skrek og gråt høyt i butikken jeg jobber i. Jeg kødder ikke når jeg sier at hun holdt på i minst 10 minutter før jeg måtte komme meg bort for å se hva som foregikk. Spurte om alt gikk bra hvorpå en eldre mann (sikkert bestefar) sier at hun bare får holde på, at hun ikke skal få ros for å trasse. Men altså, hallo??? Hvilke holdninger er dette? Dette er ikke bare hensynsløst, men også respektløst ovenfor andre mennesker. Ta nå for faen ungen ut da. 

Regner med du ikke har barn? 

Sikkert trass eller trøtt. 

Ikke alltid lett å håndtere sånt. Og samtidig ikke gi de viljen sin så de er stille(som mange gjør og sliter med senere..). 

Har heldigvis aldri Hatt sånne barn.. Men de vet og hva som var greit og ikke..

Anonymkode: e12a3...8f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke alltid lett å håndtere sånt. Og samtidig ikke gi de viljen sin så de er stille(som mange gjør og sliter med senere..). 

Joda, det er faktisk greit å håndtere sånn. Vi må bare sette litt klarere grenser på hva som er greit og ikke. Det ene barnet mitt hadde slike tendenser, fordi hos mor så finnes det ikke grenser (barnets meninger og valg skal jo respekteres!).

Hos meg er det klarere grenser, og barnet kan finne på å begynne på den måten, slik hun er vant til å gjøre med mor. Da er det klar beskjed om at sånn oppfører vi oss ikke på butikken, og da er vi nødt til å dra. Slik "trass" er gjerne en følge av å få nei til å få godteri eller noe annet barnet vil ha.

Jeg synes det virker som om barnet er langt tryggere med de faste rammene, enn å være et sted det i utgangspunktet ikke er noe særlig med grenser - helt frem til mor plutselig får nok, og da blir reaksjonen regelrett urimelig (du får ikke bruke nettbrett på to uker! .. to timer etterpå har barnet nettbrettet igjen).

Jeg tror noe lignende er relativt vanlig. Vi må huske at foreldre er foreldre, og det skal prioriteres over å alltid være bestevennen til barnet. Sistnevnte er å gjøre barnet en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 973bc...813

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det er faktisk greit å håndtere sånn. Vi må bare sette litt klarere grenser på hva som er greit og ikke. Det ene barnet mitt hadde slike tendenser, fordi hos mor så finnes det ikke grenser (barnets meninger og valg skal jo respekteres!).

Hos meg er det klarere grenser, og barnet kan finne på å begynne på den måten, slik hun er vant til å gjøre med mor. Da er det klar beskjed om at sånn oppfører vi oss ikke på butikken, og da er vi nødt til å dra. Slik "trass" er gjerne en følge av å få nei til å få godteri eller noe annet barnet vil ha.

Jeg synes det virker som om barnet er langt tryggere med de faste rammene, enn å være et sted det i utgangspunktet ikke er noe særlig med grenser - helt frem til mor plutselig får nok, og da blir reaksjonen regelrett urimelig (du får ikke bruke nettbrett på to uker! .. to timer etterpå har barnet nettbrettet igjen).

Jeg tror noe lignende er relativt vanlig. Vi må huske at foreldre er foreldre, og det skal prioriteres over å alltid være bestevennen til barnet. Sistnevnte er å gjøre barnet en bjørnetjeneste.

Ja og derfor var ikke mine barn sånn. De hadde klare regler og grenser. Og visste hva som var greit og ikke. Vår jobb som foreldre.Men samtidig er det noen som har div ting som gjør at de krever mer og tester mer.Og alle barn er forskjellig. 

Men om de får viljen sin så fortsetter de.Men han kunne bært hun ut av butikken og snakket rolig med hun når hun hadde roet seg.Ikke alltid lett å høre på andre når de er helt rebelsk. 

Syns og at vi andre skal slutte å dømme andre.Når vi ikke vet hele historien.Men samtidig så ja det er en del foreldre som tydlig ikke klarer å sette grenser.Og det er faktisk omsorgsvikt!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og derfor var ikke mine barn sånn. De hadde klare regler og grenser. Og visste hva som var greit og ikke. Vår jobb som foreldre.Men samtidig er det noen som har div ting som gjør at de krever mer og tester mer.Og alle barn er forskjellig. 

Men om de får viljen sin så fortsetter de.Men han kunne bært hun ut av butikken og snakket rolig med hun når hun hadde roet seg.Ikke alltid lett å høre på andre når de er helt rebelsk. 

Syns og at vi andre skal slutte å dømme andre.Når vi ikke vet hele historien.Men samtidig så ja det er en del foreldre som tydlig ikke klarer å sette grenser.Og det er faktisk omsorgsvikt!

Hvorfor er det å ikke sette grenser omsorgssvikt? Skjønner det hvis det går utover barnas grunnleggende behov eller at det fører til ekstremt dårlig kosthold. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig! Ta barnet ut av butikken, og ta hensyn til andre mennesker :) 

Anonymkode: 6b39c...87f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja for det handler jo selvsagt bare om å vite hva som  er greit å ikke 🙄

Anonymkode: c208a...4f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2020 den 18.47, Doggett skrev:

Skjønner du ikke at hvis hun får ros for å trasse, så tar aldri denne perioden med skriking i butikken slutt? En ferdighet må man faktisk øve på. Hvorfor bryr du deg? Det er da mye verre for besteforelderen enn det er for deg. 

Anonymkode: 6993d...e0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo akkurat det denne bestefaren gjør! Han gor ikke etter for press og står på sitt. Barnet protesterer, og bestefar et konsekvent. Heia bestefar👏🏻👏🏻👏🏻

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo akkurat det denne bestefaren gjør! Han gor ikke etter for press og står på sitt. Barnet protesterer, og bestefar et konsekvent. Heia bestefar👏🏻👏🏻👏🏻

Ja, og han må da få handle som han skulle, og ikke la barnet spolere alt ved at han må ta henne ut.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det å ikke sette grenser omsorgssvikt? Skjønner det hvis det går utover barnas grunnleggende behov eller at det fører til ekstremt dårlig kosthold. 

For du som forelder har ansvar å lære opp barna... 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg var inne på Europris i går og hørte en jente på 5-6 år som hadde veldig høy stemme.

Jenta sang om og om igjen at hun skulle leke. For hver gang hun sang denne strofen, ropte hun ordet "leke" høyere, og idet jeg passerte henne skrek hun ut ordet leke av fulle lunger, og bare fortsatte å rope ut. Moren og en dame stod like ved siden av, men de reagerte ikke. 

Jeg snudde meg mot jenten så på henne, og la fingeren over munnen min for å vise at hun måtte roe seg ned. Da så hun på meg og gliste og fortsatte, men med litt lavere volum. 

Dette var en arabisk familie med flere unger, og de bryr seg ikke så mye om barna bråker. 

Endret av Anne 69
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Anne 69 skrev:

Jeg var inne på Europris i går og hørte en jente på 5-6 år som hadde veldig høy stemme.

Jenta sang om og om igjen at hun skulle leke. For hver gang hun sang denne strofen, ropte hun ordet "leke" høyere, og idet jeg passerte henne skrek hun ordet leke med fulle lunger, og bare fortsatte å rope ut. Moren og en venninne stod like ved siden av og så på varer, og reagerte ikke. 

Jeg snudde meg mot jenten, så på henne og la fingeren over munnen min for å vise at hun måtte roe seg ned. Da så hun på meg og gliste bare og fortsatte men litt lavere. 

Dette var en arabisk familie med flere unger, og de bryr seg ikke så mye om barna bråker. 

Det her er så bullshit. Alltid når det skal kommes med eksempler, så generaliseres det og skal nevnes den ene arabiske familien man så!

Jeg var på skobutikken og en mor hadde med to gutter som seriøst kranglet høylytt hele tiden, først der, og så møtte jeg dem på Meny. Jeg klarte ikke å høre hva betjeningen sa, så høyt var det. Kan ikke fatte at moren ikke sa noe. Disse var hvite, de så i alle fall norske ut. 

Anonymkode: 7e328...5d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

90% av gangene min har bæljet offentlig, er det fordi hun ikke vil være der hun er. Jeg skal garantere at å bære en bæljende unge ut fra Rema når ungen VIL ut fra Rema er kontraproduktivt 😅 Nå er hun ni og har sluttet å bælje, heldigvis. 

Så, det er ikke sikkert den vrælende treåringen på butikkgulvet har fått nei til sjokolade. 

Anonymkode: d718b...c0c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis min sønn hylte i butikken eller på bussen, tok jeg ham alltid med ut og sa at vi ikke kunne være med andre mennesker før han ble rolig igjen. Noen ganger måtte jeg legge tilbake varer og gå hjem tomhendt fra butikken. 

Til gjengjeld fikk jeg tidlig en gutt som alltid har oppført seg bra i offentligheten. Litt banning og surmuling nå og da, men aldri hyling. Det er overhodet ikke ok å utsette andre mennesker for sånt.

Anonymkode: 80888...419

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis min sønn hylte i butikken eller på bussen, tok jeg ham alltid med ut og sa at vi ikke kunne være med andre mennesker før han ble rolig igjen. Noen ganger måtte jeg legge tilbake varer og gå hjem tomhendt fra butikken. 

Til gjengjeld fikk jeg tidlig en gutt som alltid har oppført seg bra i offentligheten. Litt banning og surmuling nå og da, men aldri hyling. Det er overhodet ikke ok å utsette andre mennesker for sånt.

Anonymkode: 80888...419

Det er som regel akkurat det de vil da. De vil ikke være i butikken, og så tar foreldre dem ut og da har de jo skreket seg til viljen sin. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...