Gå til innhold

Hvor lang vei har du til jobb? Erfaring med pendling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang vei har du til og fra jobb? Hvor langt er du villig til å kjøre til og fra jobb? Bruker du bil eller kollektivt?

Jeg er nyutdannet og skal søke jobb nå. Bor omtrent 1 time fra Oslo S. De første årene i dette yrket har mye å si, og jeg vil ha et så godt utgangspunkt som overhodet mulig. Kun for å få mest mulig erfaring i starten, for å så søke jobb her etter hvert. Mye bedre muligheter i Oslo enn her jeg bor. Så jeg lurer på hva deres erfaringer med pendling er. Dette er i så fall for en periode på maks 2-3 år, ikke permanent.

Setter stor pris på å høre om deres erfaringer :) 

Anonymkode: 7650c...31b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ca en time hver vei, to busser. Og jeg har sagt opp nå. Forsinkelser, fulle busser, ekle folk, støy. Jeg orker ikke. Med egen bil hadde det vært bedre, men det tar likevel totalt sett for mye av fritiden. 

Anonymkode: 0fd99...c19

• Liker 1
Skrevet

Pendlet litt over en time i 2 år. Veldig slitsomt, men måtte ha jobb. Har fått det mye bedre nå, med 20 min på sykkel. 

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Jeg var veldig takknemlig over at jeg hadde en jobb med fleksitid så jeg slapp og farte rundt i rushtiden, men kunne reise hjemmefra 05.45 hver dag og var på jobb til kl. 07.00. Jeg blir veldig sliten og overveldet over å stå så tett i tett med mange mennesker på kollektivtransport. Med bil så hadde jeg sikkert spart meg mange, mange minutter, men det var veldig behagelig og kose seg på bussen hver morgen. :) Jeg pendlet 4 år innad i Oslo, med to busser. 

Anonymkode: 35759...44e

Skrevet

Jeg har 45 minutter reisevei med kollektivt, 10 med bil og 27/35 min sykkelvei. Går helt greit. 

Skrevet

Jeg har 20 minutter med bil. Kun kollektivt ca 15 min. Men å komme seg til stasjonen, på trikken, og gå fra trikken og til jobben: 45 min. 

AnonymBruker
Skrevet

Min tidligere jobb var en time med bil, eller 1,5 time kollektivt hver vei. Fungerte overraskende greit. Nå ukependler jeg, det går og veldig fint. 

Anonymkode: 16d8c...3aa

AnonymBruker
Skrevet

Bruker 1,5 time hver vei med bil. Hadde brukt 2,5 timer med kollektivt. Har pendlet i ett år nå, og jobber i oppsigelsestiden min ettersom jeg har fått ny jobb mye nærmere.

Jeg hadde nok klart det bedre om det var for erfaringen i et par år, ikke hadde barn osv. Men det blir alt for upraktisk med småbarn. 

Anonymkode: 30801...941

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker 15 minutter med bil til jobb.Tror ikke jeg hadde vært villig til å bruke mer enn en halvtime. Kollektivt er ikke en reell mulighet her selv om jeg bor i en by. Ville tatt 15 min å gå til bussen, 15 min busstur og så 10 min å gå fra bussen til jobb.

Anonymkode: aaf6d...ae4

AnonymBruker
Skrevet

Om du søker jobb i gangavstand fra togstasjonen, og ikke trenger å bytte transportmiddel kan 1time hver vei gå veldig fint. Du kan sove, lese, strikke, hva du vil på toget. Med en gang du må bytte fra tog til buss/bane blir det mer stress, både med beregning av tid og at pendletiden din blir stykket opp. Men når du ikke har mer langsiktige planer enn 2-3 år, og kanskje heller ikke har barn som skal følges rundt går det meste fint.

Anonymkode: f382b...55b

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du søker jobb i gangavstand fra togstasjonen, og ikke trenger å bytte transportmiddel kan 1time hver vei gå veldig fint. Du kan sove, lese, strikke, hva du vil på toget. Med en gang du må bytte fra tog til buss/bane blir det mer stress, både med beregning av tid og at pendletiden din blir stykket opp. Men når du ikke har mer langsiktige planer enn 2-3 år, og kanskje heller ikke har barn som skal følges rundt går det meste fint.

Anonymkode: f382b...55b

Enig det du skriver om å bryte opp pendlertiden. Heller 1,5 time på tog/buss enn 1 time med bytter.

Jeg har pendlet opp til 1,5 time (inkl. flere bytter) og alt går jo. Men nå som jeg jobber et steinkast fra hjemmet mitt og ikke har noe pendlertid, kjenner jeg at en eventuell ny jobb skal være BRA før jeg orker å begynne på pendlekjøret igjen.

Bor i Oslo og har alltid jobbet i Oslo.

Skrevet

Mange med kontorjobb får jobbe på toget/bussen. Hvis ikke kan man jo feks strikke eller lese bok, hvis det er snakk om en time ville jeg valgt kollektivt for å kunne gjøre noe underveis, og ikke bare miste 2 timer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 1t og 15 min reisevei, to busser. Så kommer forsinkelser og kø i tillegg. Har gjort dette nå i 5 år, og hater det over alt! Det er noe dritt. Har tent å bytte jobb lenge, men når jeg i utgangspunktet trives veldig godt med selve jobben, blir det fort til at jobbsøking treneres. 
Anbefaler det absolutt ikke, spesielt om du har barn!

Anonymkode: 94205...0f2

Skrevet
2 minutter siden, Diamant20 skrev:

Mange med kontorjobb får jobbe på toget/bussen. Hvis ikke kan man jo feks strikke eller lese bok, hvis det er snakk om en time ville jeg valgt kollektivt for å kunne gjøre noe underveis, og ikke bare miste 2 timer. 

Dette kommer nok ann på hvordan man er som person, men også hvordan kollektivtilbudet er. Jeg vil mye heller sitte i bilkø i min egen bil 1 time til og fra jobb, enn å være på kollektivtransport i rushen i 1 time.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

10 minutter med bil, 20 minutter med buss eller 25 minutter med elsykkel. Jeg bruker sykkel så sant det ikke er snøstorm, hater å kjøre bil. Bussrutene passer uansett ikke med arbeidstida, og jeg må gå nesten 1 km til/fra nærmeste busstopp.

Maks reisetid for meg vil være 1 time med elsykkel.

Anonymkode: c92c4...cde

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruke ca. 40 minutter med bil til jobb. Det er uproblematisk.

Det er stor forskjell på å reise kollektivt og sitte i egen bil da. Jeg bytter snart jobb, og vil gå fra å kjøre til å reise kollektivt. Regner med å bruke omtrent én time dør til dør, og føler at det er helt på grensen av hva jeg gidder.

Anonymkode: 25dc7...85c

AnonymBruker
Skrevet

Første jobben så flyttet jeg etter jobben. Første jobb og bygge opp CV'en anser jeg som svært viktig og da var jeg villig til å ofre en del. Nå pendler jeg også et stykke fordi jeg har fått drømmejobben etter det, men gidder ikke flytte igjen. 45 minutter med bil eller 45 min + 15 min gange med tog. Jeg foretrekker toget, kan jobbe på data, se på film, høre på podcast, spise frokost eller sove. Null stress. 15 minutter gange føles også bare positivt for kroppen. Det hadde gått fint med togpendling en time også, så lenge jeg slipper å bytte.

Husk å sjekke ut kø og hvor sprengt kollektivtrafikken er. Der jeg pendler er det ikke kø og ikke fullt på tog så det er bare en fryd :)

Generelt sett er min erfaring at det kan være vanskelig å få jobb i Oslo, men lettere en times radium rundt? Men det kommer helt sikkert an på bransje. I oslo var det fote 200 søkere men f.eks byer som lillestrøm eller drammen var det under 100.

Lykke til :)

Anonymkode: 7fe43...f44

AnonymBruker
Skrevet

Ca 50 minutter fra dør til dør (dvs fra barnehagen til jobb). Kjører egen bil. Er egentlig noe herk, men samtidig - som småbarnsmor er tiden i bilen den neste alene-tiden jeg har... 
For meg er pendlingen verdt det, men hadde selvsagt helst sett at det ikke var nødvendig. Synes det er verst på vinteren, med dårlige og glatte veier. Det går tog, men kun en gang i timen, siden jeg skal hente i barnehagen etc går det ikke med kollektivt.

Anonymkode: 54c1f...12e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pendlet med buss (sykkel til busstoppet) 1t og 15/30 min dør til dør i noen år. Det var selvsagt litt slitsomt, men helt overkommelig. Deilig å slappe av på bussen med podcast på øret, og deilig å bevege seg litt om morgenen.

Da jeg fikk barn, var ikke dette mulig lenger, og jeg kjører nå bil 35 min dør til dør.

Jeg har pendlet før det også, opptil 1 t og 15 min. Måtte bytte buss underveis, og opplevde det som mer slitsomt.

Så lenge du ikke har barn, klarer du fint å ha lang reisevei. Er det snakk om veldig mange år, synes jeg 1 time er absolutt smerteterskel.  

Anonymkode: 90e17...95a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pendlet i mange år. Tidligere kjørte jeg til togstasjonen og tok toget direkte til Oslo. Tok meg rundt 1,5 time. Helt ok. Brukte tiden på toget til å lese bøker. Nå pendler jeg også og bruker minimum 1,5 time hver vei. Minimum 2 timer når det er buss for tog. Jeg tar 2 tog og 1 buss hver vei. Så dritt lei. Får ikke benyttet tiden til noe fornuftig. Stadig forsinkelser. Sommerruter. Koronatid. Nå orket jeg ikke mer så har bestilt bil. 

Pendling går fint, men bytte av transportmiddel gjør det mer utfordrende og tar tid. 

Anonymkode: bcefe...30d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...