Gå til innhold

Dere med eldre i familien, klarer dere som familie å samarbeide om å hjelpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir snart gal. Vi har et familiemedlem på 91 år. Vi er 4 søsken og 11 barnebarn. Likevel er det bare jeg som hjelper til. Jeg er selv kronisk syk og sliter, men når alle andre bare melder seg ut må jo noen hjelpe. Jeg har møtt veggen og prøvd å få de andre til å hjelpe meg å hjelpe. Det er jo noe hele tiden, medisiner som skal hentes, mat som skal handles, klær som skal vaskes, vinduer skal pusses, kjøring til tannlege og lege stup i kvarten osv. Jeg orker snart ikke mer.
De andre sier stort sett nei til å hjelpe til, så da må jeg gjøre det likevel. Kan ikke jeg, må alt utsettes til jeg kan igjen. Altså blir jeg så syk at jeg ikke klarer, så må det utsettes til jeg blir frisk. De andre kan bare si de er syke og bli borte i flere måneder. Jeg orker snart ikke mer. 
Vi har hjemmesykepleie og hjemmehjelp, men det er jo begrenset hvor mye de kan gjøre.

Hvordan er det i andre familier, klarer dere å hjelpe hverandre og de eldre, så det blir en litt mer rettferdig fordeling? 

Anonymkode: 169fe...229

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmetjenesten kan også sørge for medisiner, handling, vask osv. De kan stille opp med vanvittig mye, eller sette dere i kontakt med ordninger som sørger for slike praktiske ting. Snakk med omsorgskontoret og vær tydelig på at de må mye mer på banen enn det de er idag.

Bor hun fortsatt i egen bolig? Er det på tide med en omsorgsleilighet i bemannet bolig? 

Anonymkode: 4ef9c...ec7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmetjenesten kan også sørge for medisiner, handling, vask osv. De kan stille opp med vanvittig mye, eller sette dere i kontakt med ordninger som sørger for slike praktiske ting. Snakk med omsorgskontoret og vær tydelig på at de må mye mer på banen enn det de er idag.

Bor hun fortsatt i egen bolig? Er det på tide med en omsorgsleilighet i bemannet bolig? 

Anonymkode: 4ef9c...ec7

Ts her

Ja hun bor i egen bolig, og nei vi får ikke mer hjelp. De mener hun er for frisk. Så pårørende må stille opp. Så her ringer telefonen døgnet rundt hvis det er noe. Jeg ba pent hjemmesykepleien når jeg selv lå syk om de kunne hjelpe henne ut til taxi, men fikk beskjed om at det var pårørende sitt ansvar. Jeg måtte ordne det selv. 
Det er visst ingen grenser, jeg må slå av telefonen for å få fred på natten, men det liker jeg ikke. Er så redd at det skal skje noe med andre som da ikke får tak i meg.
Hvis vi bare hadde kunnet fordelt det på de 4 barna om ikke annet så skulle jeg har klart meg bedre. Men det nytter ikke. 
Jeg er veldig sliten og nede nå.

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere av 15 mulig lar deg , som kanskje egentlig trenger hjelp selv,  ta ansvar for denne personen, er det veldig frekt synes jeg. Av de andre såklart. Får håpe de blir arveløse hvertfall

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor er 90, men klarer det meste selv. Så er mest snakk om selskap. Min far og hans søster deler tiden 50-50 mellom seg, så hun får besøk hver dag. Vi barnebarna gjør ikke stort (har heller ikke blitt spurt). Når min andre bestemor levde gjorde min mor og hennes bror det samme, samt at de leide inn litt hjelp en dag eller to i uka. Jeg er enebarn, så når mine foreldre blir gamle står jeg med det hele selv. Men det er OK. 

Hvis de andre ikke vil hjelpe, tenker jeg du må beskytte deg selv litt og si nei. Og vurder å søk om plass på eldrehjem til din slektning. 

Anonymkode: 91825...c05

AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare tull!! Det er ikke pårørende sitt ansvar! Hva om hun ikke hadde pårørende? Hvem skal hjelpe da? 
her svikter kommunen totalt!! 
her er det bare å kreve! Klage! 
hun har krav på vaskehjelp og hjemmehjelp! 

Anonymkode: 506ad...953

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Har det nesten som deg. Kronisk syk selv, og slagrammet 80 år gammel mor som trenger endel hjelp. Har heldigvis en bror jeg samarbeider godt med. Medisiner leverer hjemmesykepleie. Men de er ikke inne i bildet ellers, bortsett fra når hun f.eks har fallskader eller er syk. Hun har hjemmehjelp som vasker hver 14 dag. Et par ganger i året leier hun inn dame til rundvask, gardinskifting, vinduspuss o.l. Når man er inne under hjemmesykepleie slipper man å betale mva på innleid vadkehjelp. Ellers har hun 4 timer i uka med støttekontakt. De timende går til ærender, frisør, kafe, legebesøk, klesbutikk o.l. Dermed slipper vi mye kjøring. Vi tar henne med på matbutikk en gang i uka. Ring kommunen og be om søknadsskjema til støttekontakt! Det er en super avlastning for oss. 

Anonymkode: 03647...aea

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull!! Det er ikke pårørende sitt ansvar! Hva om hun ikke hadde pårørende? Hvem skal hjelpe da? 

Det er hjemmehjelp som vasker. Det er deres oppgave. Som regel hver 14 dag, 2 timer. Storrengjøring må man leie inn folk til selv. 

Mange som ikke kan dette:

Hjemmesykepleie har ansvar for pasientens kropp. Medisiner, dusj, smøre brødskive. 

Hjemmehjelpen vasker hus (kun standard enkel vask, ikke vinduspuss og sånt og setter på klesvask. Tar seg ikke av pasienten. Vanlig med 2 timer hver 14 dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, judith52 skrev:

Hvis dere av 15 mulig lar deg , som kanskje egentlig trenger hjelp selv,  ta ansvar for denne personen, er det veldig frekt synes jeg. Av de andre såklart. Får håpe de blir arveløse hvertfall

Ts her

Takk, ja jeg synes også det er litt dårlig gjort av dem. De skjerpet seg i en uke når jeg ba om hjelp, så kuttet de ut igjen. Kommer hele tiden med unnskyldninger. Så alt er som før. Arven er for det første ikke noe å snakke om, uansett så føler jeg det bør holdes utenfor. 
Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre med det, jeg er så sliten av å ha det slik. Blir nervøs bare jeg hører telefonen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det nesten som deg. Kronisk syk selv, og slagrammet 80 år gammel mor som trenger endel hjelp. Har heldigvis en bror jeg samarbeider godt med. Medisiner leverer hjemmesykepleie. Men de er ikke inne i bildet ellers, bortsett fra når hun f.eks har fallskader eller er syk. Hun har hjemmehjelp som vasker hver 14 dag. Et par ganger i året leier hun inn dame til rundvask, gardinskifting, vinduspuss o.l. Når man er inne under hjemmesykepleie slipper man å betale mva på innleid vadkehjelp. Ellers har hun 4 timer i uka med støttekontakt. De timende går til ærender, frisør, kafe, legebesøk, klesbutikk o.l. Dermed slipper vi mye kjøring. Vi tar henne med på matbutikk en gang i uka. Ring kommunen og be om søknadsskjema til støttekontakt! Det er en super avlastning for oss. 

Ts her

Takk for tips. Jeg skal prøve dette med støttekontakt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts her

Hun har vaskehjelp time i mnd. De vasker ikke vinduer eller skifter gardiner, vasker klær osv. Det er mye mer i et hjem enn vask mitt på gulvet. 
Hun har også hjemmesykepleie, de ordner medisiner og slikt, men utover det er det vi, eller meg da som må gjøre resten.

Jeg tror det varierer veldig fra kommune til kommune hvor mye hjelp enkelte får.

• Liker 1
Skrevet

Er det aktuelt å flytte til en lettstelt leilighet litt sentralt i stedet?

AnonymBruker
Skrevet

Medisiner kan hun få levert av hjemmesykepleien, da må det en ansvarsoverføring til og det blir levert multidose hver 14 dag fra hjemmesykepleien hjem tkl bruker. Hun kan få hjelp til måltider. Hjemmehjelpen kan vaske klær, dere må søke til kommunen og få vedtak på dette. Ring til tildelingskontoret og forklar situasjonen. Finn ut om det er mulig å få levert varer hjem, da kan det bestilles, dette kan også kommunen hjelpe med. Trenger hun hjelp til å dusje? Da har hun krav på det.

Anonymkode: 694af...aac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Angående vasking så stemmer det at det offentlige vasker bruksområder, det fins grenser for hva det offentlige skal hjelpe til med. Lei inn vaskehjelp for vinduer og storrengjøring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min bestemor er 90, men klarer det meste selv. Så er mest snakk om selskap. Min far og hans søster deler tiden 50-50 mellom seg, så hun får besøk hver dag. Vi barnebarna gjør ikke stort (har heller ikke blitt spurt). Når min andre bestemor levde gjorde min mor og hennes bror det samme, samt at de leide inn litt hjelp en dag eller to i uka. Jeg er enebarn, så når mine foreldre blir gamle står jeg med det hele selv. Men det er OK. 

Hvis de andre ikke vil hjelpe, tenker jeg du må beskytte deg selv litt og si nei. Og vurder å søk om plass på eldrehjem til din slektning. 

Anonymkode: 91825...c05

Ts her

Så godt å høre at din far og hans søster stiller opp sammen. 
Det er nok ikke så enkelt som å beskytte seg selv. Når hun ikke selv klarer å hente medisinene sine for eksempel og ingen andre gidder, så kan jeg jo ikke la henne sitte der uten. Når noen sier nei, er det alltid noen andre som må gjøre det. En 91 åring trenger som regel en del hjelp, jeg kan jo ikke si nei til hjelp til lege, legevakt, medisiner og mat osv. 
Eldrehjem er hun for frisk til, klar i hodet og klarer egen hygiene og ta seg litt mat. Det er nok til at et hjem er utelukket.For å få det her må man være helt pleietrengende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjip situasjon forresten, dårlig gjort av din familie å la alt ansvar falle på deg. Du er god. 😊

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Diamant20 skrev:

Er det aktuelt å flytte til en lettstelt leilighet litt sentralt i stedet?

Hun bor ganske sentralt i en leilighet allerede. Det blir likevel en del ting å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett sette deg inn i hva hu n har krav på, ikke noe av det du gjør forventes av deg/dere, da dere ikke har noe omsorgsplikt. Du er rett og slett naiv og pushover her - hun har rett på hjelp til alt det der fra kommunen.

Anonymkode: 50360...0b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående vasking så stemmer det at det offentlige vasker bruksområder, det fins grenser for hva det offentlige skal hjelpe til med. Lei inn vaskehjelp for vinduer og storrengjøring.

Ja, det går an det altså. Hun har av og til gjort det. Føler at andre synes jeg er en dårlig pårørende som lar henne betale for vindusvask når hun er minstepensjonist. Men jeg er jo selv ikke frisk, må kanskje snart sette grenser for hva jeg klarer når andre ikke stiller opp.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må rett og slett sette deg inn i hva hu n har krav på, ikke noe av det du gjør forventes av deg/dere, da dere ikke har noe omsorgsplikt. Du er rett og slett naiv og pushover her - hun har rett på hjelp til alt det der fra kommunen.

Anonymkode: 50360...0b6

Takk, jeg skal sjekke litt mer. Problemet er at de mener hun bør klare en del av de tingene selv, noe hun selv mener hun ikke klarer og legger det på meg. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...