Gå til innhold

Ang blodtype hos foreldre og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror dette er noe man enten forstår eller ikke forstår:) For meg er det helt intuitivt, men husker jeg diskuterte dette med læreren på vgs, for hun var ikke enig med meg om arv av farge på kyr. 😅

Anonymkode: 83d7f...d86

Vet ikke hvorfor denne kom som ab 😕

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette finner jeg ingen plasser på nettet. Har lest linkene også. Står ingenting om at du kan være både pluss og minus. Ikke at jeg betviler deg, men finner det bare ikke.

Anonymkode: ee414...27c

Du ER ikke både minus og pluss. Men hvis du er pluss, kan du være bærer av minus samtidig,  med mulighet til å gi det videre til dine barn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Rosa Sitron skrev:

Det kan skje. Mener det sto noe om det i pensumboken i biologi, men er over 10 år siden jeg studerte.  Sjansen er liten, men ikke 0.

Edit, tok et raskt søk, og her er en forklaring 

https://genetics.thetech.org/ask/ask115

Om de hadde samme pensumbok nå som da jeg tok det:

Campbell, Neil A. et al. BIOLOGY A Global Approach Tenth Edidtion (Global edition), Pearson ISBN 10: 1-292-00865-2 ISBN 13: 978-1-292-00865-3

Men det vet jeg ikke, og har ikke bøkene lenger 

Det kan skje. Mener det sto noe om det i pensumboken i biologi, men er over 10 år siden jeg studerte.  Sjansen er liten, men ikke 0.

Edit, tok et raskt søk, og her er en forklaring 

https://genetics.thetech.org/ask/ask115

Jeg fant ikke noe om det i boka, men likte linken du la ut. 

Det som tidligere ble lagt ut som link her dreide seg jo kun om særtilfeller og mutasjoner, og selv om det jo selvfølgelig kan stemme, så er det jo litt irrelevant som en reell sannsynlig forklaring. (Ble litt dårlig forklart, men etter å ha lest innlegga dine i denne tråden, så antar jeg at du skjønner hva jeg mener). 

Jeg har ikke hørt om bombaybloodgroup, men det fungerer jo tydeligvis likt som feks albinisme i og med at det "overstyrer" en annen genotype. 🙂

Anonymkode: 298d0...03c

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fant ikke noe om det i boka, men likte linken du la ut. 

Det som tidligere ble lagt ut som link her dreide seg jo kun om særtilfeller og mutasjoner, og selv om det jo selvfølgelig kan stemme, så er det jo litt irrelevant som en reell sannsynlig forklaring. (Ble litt dårlig forklart, men etter å ha lest innlegga dine i denne tråden, så antar jeg at du skjønner hva jeg mener). 

Jeg har ikke hørt om bombaybloodgroup, men det fungerer jo tydeligvis likt som feks albinisme i og med at det "overstyrer" en annen genotype. 🙂

Takk. Er ingen biolog, men syns genetikk er spennede :)

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Første del av den setningen er rett, men ikke resten.

Far har genotype AO, halvparten av barna hans vil arve hans A, andre halvparten hans O. 

Og så vil de arve fra mor. I ditt tilfelle har mor enten OO, AO eller BO. 

Da kan barna bli OO  og få blodtype O. 

Her var det veldig mye feil. Hvor i all verden har du hentet genetikkunnskapen din fra, billigsalg på Europris? 

1) Barna arver enten A eller O, det er ingen automatikk i at halvparten arver det ene og halvparten det andre. Alle kan arve A, alle kan arve O. 

2) Mor har blodtype O og kan derfor ikke være hverken AO eller BO, hun må være OO. 

Barna arver O fra mor og enten A eller O fra far og dermed er det 50% sjanse for at de får blodtype A (siden A er dominant) og 50% sjanse for at de får blodtype O.

Når du ikke har peiling bør du heller ikke spre feilkunnskap. 

Anonymkode: 7e5e0...549

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...