Rosa Sitron Skrevet 8. juni 2020 #41 Del Skrevet 8. juni 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Nei skjønte ikke hvorfor du blander inn o her. Far er A pluss og jeg er resus minus A , og barnet er resus minus A slik som meg. Trodde A pluss var dominant over A minus, derfor lurer jeg på hvorfor barnet fikk min blodtype. Anonymkode: ee414...27c Hjelper denne linken? https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/blod-og-lymfe/artikkel/dette-betyr-blodtypen-din/68994976/amp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dupers Skrevet 8. juni 2020 #42 Del Skrevet 8. juni 2020 Min far er a- og mor er o+ jeg og begge mine søstre har o+. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #43 Del Skrevet 8. juni 2020 6 minutter siden, Rosa Sitron skrev: A og + har ingen ting med hverandre å gjøre. A er fra ABO systemet og +/- er et annet system. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare deg det. Kan prøve på nytt. Du og far er begge A. Da kan barne bli A eller O. Avhengig av om dere er AA eller AO. Du er - og far +. Da kan barnet bli + eller -. Husk igjen at du har 2 deler, en fra mor og en fra far. Du som er minus har bare - du kan gi. Far har + og - og det er 50% sjans for at han gir + og 50% for minus. Gir han + blir det +. Det er det som gjør det dominant. Hvordan kan far gi - når han er +? Jg er grønn på dette 😂 Han er jo ren A og rhesus positiv. Jeg er A men rhesus negativ. Hvorfor sier du da at far kan gi barnet enten - eller +? Han er jo bare pluss. Anonymkode: ee414...27c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. juni 2020 #44 Del Skrevet 8. juni 2020 A og B dominerer over O på samme måte som brune øyne dominerer over blå. Det er likevel fullt mulig for en forelder med blodtype A eller B å få et barn med O, dersom partneren har O, eller de selv har en forelder med O. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #45 Del Skrevet 8. juni 2020 2 minutter siden, Dupers skrev: Min far er a- og mor er o+ jeg og begge mine søstre har o+. + er dominant over -, derfor er dere +. Når dere er O som mor, betyr det at far sitt par er OA, slik at han har gitt O videre. Man trenger to O-er for å få blodtype O, i motsetning til A og B hvor man bare trenger én, siden de er dominante. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan far gi - når han er +? Jg er grønn på dette 😂 Han er jo ren A og rhesus positiv. Jeg er A men rhesus negativ. Hvorfor sier du da at far kan gi barnet enten - eller +? Han er jo bare pluss. Anonymkode: ee414...27c Tror den som forklarte dette mente at det er en mulighet for at barnefaren sitt rhesus-par er +-. Alle har et genpar, altså to stk, fordi vi får ett gen fra vår mor og ett gen fra vår far. Mannen din kan f.eks ha fått + fra sin mor og - fra sin far. Siden + er dominant, trenger man bare én + i genparet sitt for å bli rhesus +. Rhesus- er derimot recessiv, og man må derfor ha -- for å bli rhesus -. Anonymkode: 2e365...c27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 8. juni 2020 #46 Del Skrevet 8. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kan far gi - når han er +? Jg er grønn på dette 😂 Han er jo ren A og rhesus positiv. Jeg er A men rhesus negativ. Hvorfor sier du da at far kan gi barnet enten - eller +? Han er jo bare pluss. Anonymkode: ee414...27c Nei, når barnet er - må barnet ha fått - fra både mor og far. Så da er far +- . Du har alltid to deler. En fra hver forelder. De som er + kan være ++ eller +-. De som er - er alltid - - 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #47 Del Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev: A og B dominerer over O på samme måte som brune øyne dominerer over blå. Det er likevel fullt mulig for en forelder med blodtype A eller B å få et barn med O, dersom partneren har O, eller de selv har en forelder med O. Ikke "eller", men "og". En person som er A eller B MÅ ha en forelder med O for å selv få et barn med O. En med AA eller BB vil aldri kunne få et barn med blodtype O. Forøvrig kan et par hvor ingen er O få barn med O, hvis de begge har fått en O fra én av sine foreldre. Anonymkode: 2e365...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 8. juni 2020 #48 Del Skrevet 8. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kan far gi - når han er +? Jg er grønn på dette 😂 Han er jo ren A og rhesus positiv. Jeg er A men rhesus negativ. Hvorfor sier du da at far kan gi barnet enten - eller +? Han er jo bare pluss. Anonymkode: ee414...27c Du skjønner at barnet får blodtype fra både deg og far. Siden du er minus kan du bare gi minus. For det er sånn at for å være minus må du ha to minus. For å være pluss holder det med 1 pluss. Derfor vet vi ofte ikke om de med pluss har en pluss eller 2 pluss. Men siden din unge er minus vet vi at far må ha både pluss og minus, for han har gitt minus til barnet. Var det mer forståelig nå? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #49 Del Skrevet 8. juni 2020 1 time siden, Rosa Sitron skrev: Du skjønner at barnet får blodtype fra både deg og far. Siden du er minus kan du bare gi minus. For det er sånn at for å være minus må du ha to minus. For å være pluss holder det med 1 pluss. Derfor vet vi ofte ikke om de med pluss har en pluss eller 2 pluss. Men siden din unge er minus vet vi at far må ha både pluss og minus, for han har gitt minus til barnet. Var det mer forståelig nå? Det har jeg aldri hørt om før, men han påstår han er bare pluss siden mor og far hans var begge pluss A . Jeg er A - siden begge mine foreldre var også A - . Men jeg måtte får sprøyte under mine to første fødsler siden barna hadde arvet far sin A. Men siste ungen hadde min blodtype, men det var fra en annen far med blodtype A pluss. Så da har han altså ikke A pluss men A minus og pluss?? Trodde ikke det var mulig. Da har jeg lært meg noe nytt og skal fortelle dette til han .Har forsøkt å lese om dette, men finner det ingen steder. Anonymkode: ee414...27c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #50 Del Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg aldri hørt om før, men han påstår han er bare pluss siden mor og far hans var begge pluss A . Jeg er A - siden begge mine foreldre var også A - . Men jeg måtte får sprøyte under mine to første fødsler siden barna hadde arvet far sin A. Men siste ungen hadde min blodtype, men det var fra en annen far med blodtype A pluss. Så da har han altså ikke A pluss men A minus og pluss?? Trodde ikke det var mulig. Da har jeg lært meg noe nytt og skal fortelle dette til han .Har forsøkt å lese om dette, men finner det ingen steder. Anonymkode: ee414...27c Du kan jo starte å lese litt her. https://sml.snl.no/blodtype For å forvirre enda mer så finnes det varianter av D-antigenet slik at selv om man genetisk er RhD positiv, regnes man som RhD negativ hvis man skulle behøve transfusjon, men RhD positiv som blodgiver. Dette hensynet ved transfusjon tas kun når det gjelder kvinner under 50 år. Anonymkode: 53e4a...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #51 Del Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kan jo starte å lese litt her. https://sml.snl.no/blodtype For å forvirre enda mer så finnes det varianter av D-antigenet slik at selv om man genetisk er RhD positiv, regnes man som RhD negativ hvis man skulle behøve transfusjon, men RhD positiv som blodgiver. Dette hensynet ved transfusjon tas kun når det gjelder kvinner under 50 år. Anonymkode: 53e4a...4a2 Kan også føye til at D-antigenet kan være så svakt at det i noen tilfeller ikke oppdages. Da blir man typet til RhD negativ selv om man genetisk er RhD positiv, men dette har ingen klinisk betyding. Anonymkode: 53e4a...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moho Skrevet 8. juni 2020 #52 Del Skrevet 8. juni 2020 Dette har jeg altså lurt så mye på og jeg forstår det fortsatt ikke helt. Mamma er 0+ og pappa er B-. Jeg er AB- og da vi hadde om dette i naturfag på ungdomsskolen sa læreren min at enten tok en av foreldrene mine feil eller så burde jeg kanskje spørre om jeg kanskje var adoptert. Så lo vi, og siden har dette ergret meg, haha. Har spurt begge foreldrene mine igjen og begge er helt sikre. Og jeg gir blod så vet min blodtype. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 9. juni 2020 #53 Del Skrevet 9. juni 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Det har jeg aldri hørt om før, men han påstår han er bare pluss siden mor og far hans var begge pluss A . Jeg er A - siden begge mine foreldre var også A - . Men jeg måtte får sprøyte under mine to første fødsler siden barna hadde arvet far sin A. Men siste ungen hadde min blodtype, men det var fra en annen far med blodtype A pluss. Så da har han altså ikke A pluss men A minus og pluss?? Trodde ikke det var mulig. Da har jeg lært meg noe nytt og skal fortelle dette til han .Har forsøkt å lese om dette, men finner det ingen steder. Anonymkode: ee414...27c Da er (minst) en av hans foreldre også bærer av minus. Men man vet gjerne ikke om man er bærer eller ikke før det kommer et barn med minus. Jeg vet jeg kan være bærer for jeg har onkler med minus, men er selv pluss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 9. juni 2020 #54 Del Skrevet 9. juni 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Det har jeg aldri hørt om før, men han påstår han er bare pluss siden mor og far hans var begge pluss A . Jeg er A - siden begge mine foreldre var også A - . Men jeg måtte får sprøyte under mine to første fødsler siden barna hadde arvet far sin A. Men siste ungen hadde min blodtype, men det var fra en annen far med blodtype A pluss. Så da har han altså ikke A pluss men A minus og pluss?? Trodde ikke det var mulig. Da har jeg lært meg noe nytt og skal fortelle dette til han .Har forsøkt å lese om dette, men finner det ingen steder. Anonymkode: ee414...27c Står masse om det på nett. Hva er det du spesifikt lurer på så skal jeg hjelpe deg å finne noe om det. Ellers så kanskje ab...5a2 jan prøve, velkomne virker å kunne dette godt og har en bedre måte å forklare på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #55 Del Skrevet 9. juni 2020 13 timer siden, Rosa Sitron skrev: Det kan skje. Mener det sto noe om det i pensumboken i biologi, men er over 10 år siden jeg studerte. Sjansen er liten, men ikke 0. Edit, tok et raskt søk, og her er en forklaring https://genetics.thetech.org/ask/ask115 Tusen takk! Det har jeg aldri hørt om før, men dette gir mening. Anonymkode: ce491...d44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #56 Del Skrevet 9. juni 2020 10 timer siden, Rosa Sitron skrev: Nei, når barnet er - må barnet ha fått - fra både mor og far. Så da er far +- . Du har alltid to deler. En fra hver forelder. De som er + kan være ++ eller +-. De som er - er alltid - - Betyr det at jeg som er + egentlig er +- da min far er - og min mor er +? Anonymkode: 0f27f...d7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 9. juni 2020 #57 Del Skrevet 9. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Betyr det at jeg som er + egentlig er +- da min far er - og min mor er +? Anonymkode: 0f27f...d7c Ja Så du kan få barn som er minus, eller iallfall bærer av minus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #58 Del Skrevet 9. juni 2020 2 timer siden, Rosa Sitron skrev: Ja Så du kan få barn som er minus, eller iallfall bærer av minus. Dette finner jeg ingen plasser på nettet. Har lest linkene også. Står ingenting om at du kan være både pluss og minus. Ikke at jeg betviler deg, men finner det bare ikke. Anonymkode: ee414...27c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 9. juni 2020 #59 Del Skrevet 9. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dette finner jeg ingen plasser på nettet. Har lest linkene også. Står ingenting om at du kan være både pluss og minus. Ikke at jeg betviler deg, men finner det bare ikke. Anonymkode: ee414...27c https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/blod-og-lymfe/legesvar/blodtype-og-arvegang/69067146/amp Jeg syns denne forklarte det bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #60 Del Skrevet 9. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Dette finner jeg ingen plasser på nettet. Har lest linkene også. Står ingenting om at du kan være både pluss og minus. Ikke at jeg betviler deg, men finner det bare ikke. Anonymkode: ee414...27c Jeg tror dette er noe man enten forstår eller ikke forstår:) For meg er det helt intuitivt, men husker jeg diskuterte dette med læreren på vgs, for hun var ikke enig med meg om arv av farge på kyr. 😅 Anonymkode: 83d7f...d86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå