Rosa Sitron Skrevet 8. juni 2020 #21 Skrevet 8. juni 2020 52 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg leste var at A var dominant, og at barna automatisk da fikk A. Anonymkode: 069dd...948 Da har du enten misforstått eller så er kilden din feil.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #22 Skrevet 8. juni 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for oppklaring. Far sier han bare er A+. Anonymkode: 069dd...948 Uten å analysere genene kan man ikke vite om man er AA eller A0, de oppfører seg likt og man sier A fordi det er noen A-er i blodet for å si det litt klønete. Det er ingen B-er i blodet. Du som er 0 har verken A-er eller B-er i blodet. Siden dere har fått barn uten verken A-er eller B-er må far ha gitt videre et resisivt gen uten A-er, og han må da ha A0. Om man er + eller - handler om Rhesus. + betyr at man har det og - at man ikke har det. Anonymkode: ce491...d44
Rosa Sitron Skrevet 8. juni 2020 #23 Skrevet 8. juni 2020 38 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg som er AB, og far som er B0 har da fått et barn som er B0+. Anonymkode: cd274...05e Aldri hørt om at de tester det ut for å avklare BO vs BB. Vet du hvordan de testet det?
Rosa Sitron Skrevet 8. juni 2020 #24 Skrevet 8. juni 2020 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis din mor er O, kan hun ikke få barn som er AB. Din far som er A, kan da heller ikke få barn med blodtype B når din mor er O. Kan det ha blitt forbyttet noen blodprøver her kanskje? Anonymkode: 53e4a...4a2 Det kan skje. Mener det sto noe om det i pensumboken i biologi, men er over 10 år siden jeg studerte. Sjansen er liten, men ikke 0. Edit, tok et raskt søk, og her er en forklaring https://genetics.thetech.org/ask/ask115 Endret 8. juni 2020 av Rosa Sitron
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #25 Skrevet 8. juni 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Pappa er A, mamma er 0. Brødrene mine er B, søsteren min er AB. Mamma er usikker på min, men hun mener å huske den er AB eller 0. Anonymkode: f5b37...cf8 Altså. Han er ikke faren deres. Og hvis søsteren din er AB, så kan det hende han er faren, men da ikke hun med 0 er mora deres. Blodgruppe er egentlig veldig enkelt da. 00 A0/AA B0, BB AB. Uansett hva foreldrene har, arver barn en «bokstav« fra hver. Dvs de som har blodtype 00, eller gruppe 1, kan ikke få barn med gruppe 4 - AB, det er umulig. Og hvis pappa er A og mora er 0, så burde brødrene være enten 00 eller A0. Er de B, er ikke han faren. Anonymkode: 7f509...feb 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #26 Skrevet 8. juni 2020 5 minutter siden, Rosa Sitron skrev: Det kan skje. Mener det sto noe om det i pensumboken i biologi, men er over 10 år siden jeg studerte. Sjansen er liten, men ikke 0. Hvilken pensumbok da? har undervist biologi i 10 år, og har ikke lest det noe sted.. Anonymkode: 298d0...03c
Rosa Sitron Skrevet 8. juni 2020 #27 Skrevet 8. juni 2020 Just now, AnonymBruker said: Hvilken pensumbok da? har undervist biologi i 10 år, og har ikke lest det noe sted.. Anonymkode: 298d0...03c Om de hadde samme pensumbok nå som da jeg tok det: Campbell, Neil A. et al. BIOLOGY A Global Approach Tenth Edidtion (Global edition), Pearson ISBN 10: 1-292-00865-2 ISBN 13: 978-1-292-00865-3 Men det vet jeg ikke, og har ikke bøkene lenger
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #28 Skrevet 8. juni 2020 3 minutter siden, Rosa Sitron skrev: Om de hadde samme pensumbok nå som da jeg tok det: Campbell, Neil A. et al. BIOLOGY A Global Approach Tenth Edidtion (Global edition), Pearson ISBN 10: 1-292-00865-2 ISBN 13: 978-1-292-00865-3 Men det vet jeg ikke, og har ikke bøkene lenger Den har jeg på jobb. Får se i morgen Anonymkode: 298d0...03c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #29 Skrevet 8. juni 2020 https://blog.medisin.ntnu.no/spor-en-forsker-blodtyper-og-foreldreskap/ Anonymkode: 7f509...feb
Rosa Sitron Skrevet 8. juni 2020 #30 Skrevet 8. juni 2020 Just now, AnonymBruker said: Den har jeg på jobb. Får se i morgen Anonymkode: 298d0...03c Tør ikke love at det er den altså, men har bare 1 biologofag (egentlig molekylærbiologi) så vet hvilket fag jeg hørte om det. 1
VOX Skrevet 8. juni 2020 #31 Skrevet 8. juni 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem er Ann? Anonymkode: 19792...8a1 Jeg
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #32 Skrevet 8. juni 2020 1 time siden, Rosa Sitron skrev: Aldri hørt om at de tester det ut for å avklare BO vs BB. Vet du hvordan de testet det? Det vet jeg ikke. Det ligger flere journalnotater og scannede dokumenter i journalen hans etter operasjonen og i to av de scannede dokumentene er det screening av blodtype og hvor mange enheter han mottok under operasjonen. Anonymkode: cd274...05e
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #33 Skrevet 8. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nysgjerrig på hvorfor barnet ble genotypet. Må være en god grunn til det. Standard før operasjoner er (feno)typing og screening (sjekk om pasienten har irregulære blodtypeantistoff. Anonymkode: 53e4a...4a2 Se svar over Anonymkode: cd274...05e
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #34 Skrevet 8. juni 2020 2 timer siden, Lilli My skrev: Gener kommer i par, ett fra hver forelder. Ett dominant gen undertrykker et recessivt. Du har 00, far har da antagelig A0 (A er dominant) - og de har da arvet 0 fra dere begge. Signerer denne. Siden 0 er recessiv og blodtypen kommer i genpar, kan det alltid ligge en 0 hos dem som har blodtypen A eller B. Jeg er selv blodtype A og mannen min 0. Barnet vårt har blodtype 0, men det kom ikke som noen overraskelse, siden min mor også er 0 og jeg dermed er A0. Anonymkode: 2e365...c27
Rosa Sitron Skrevet 8. juni 2020 #35 Skrevet 8. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det vet jeg ikke. Det ligger flere journalnotater og scannede dokumenter i journalen hans etter operasjonen og i to av de scannede dokumentene er det screening av blodtype og hvor mange enheter han mottok under operasjonen. Anonymkode: cd274...05e Spennende.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #36 Skrevet 8. juni 2020 Jeg har også hørt at A+ var dominat og siden faren til to av mine barn hadde det, fikk de også A+. Men barnefar til tredje barn var også A+ likevel fikk barnet A- etter meg, så da var ikke A+ så dominant lengre tydeligvis. Noen som kan forklare det? Anonymkode: ee414...27c
Rosa Sitron Skrevet 8. juni 2020 #37 Skrevet 8. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har også hørt at A+ var dominat og siden faren til to av mine barn hadde det, fikk de også A+. Men barnefar til tredje barn var også A+ likevel fikk barnet A- etter meg, så da var ikke A+ så dominant lengre tydeligvis. Noen som kan forklare det? Anonymkode: ee414...27c Først må du skille mellom A og +. De henger ikke sammen. Så må du forstå at dominant ikke er det samme som at det alltid skjer. A og B er dominante over O, mens + er dominant over -. Alle arver fra både mor og far. Er du A kan du ha AA eller AO. Om både mor og far er AO kan barnet også bli O. (Får O både fra far og mor). Tilsvarende, + er dominant over-. Så her kan en som er + være (+-). Siden du sier at barnet har arvet- fra deg antar jeg du er- (altså --). Da kan far gi + eller - om han er +- eller bare + om han er ++. Blir barnet +- er det +, er barnet-- er det -. Evt er du +- og da blir det som AO over. Skjønte du dette? Jeg syns alltid det er vanskelig å forklare skriftlig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #38 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, Rosa Sitron skrev: Først må du skille mellom A og +. De henger ikke sammen. Så må du forstå at dominant ikke er det samme som at det alltid skjer. A og B er dominante over O, mens + er dominant over -. Alle arver fra både mor og far. Er du A kan du ha AA eller AO. Om både mor og far er AO kan barnet også bli O. (Får O både fra far og mor). Tilsvarende, + er dominant over-. Så her kan en som er + være (+-). Siden du sier at barnet har arvet- fra deg antar jeg du er- (altså --). Da kan far gi + eller - om han er +- eller bare + om han er ++. Blir barnet +- er det +, er barnet-- er det -. Evt er du +- og da blir det som AO over. Skjønte du dette? Jeg syns alltid det er vanskelig å forklare skriftlig. Nei skjønte ikke hvorfor du blander inn o her. Far er A pluss og jeg er resus minus A , og barnet er resus minus A slik som meg. Trodde A pluss var dominant over A minus, derfor lurer jeg på hvorfor barnet fikk min blodtype. Anonymkode: ee414...27c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #39 Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei skjønte ikke hvorfor du blander inn o her. Far er A pluss og jeg er resus minus A , og barnet er resus minus A slik som meg. Trodde A pluss var dominant over A minus, derfor lurer jeg på hvorfor barnet fikk min blodtype. Anonymkode: ee414...27c Fordi det ene allelet hos far mangler D-antigenet og det er dette som har blitt overført til barnet. Det er altså 50% sjanse for at barna deres blir Rh D negative (rhesus minus). Anonymkode: 53e4a...4a2
Rosa Sitron Skrevet 8. juni 2020 #40 Skrevet 8. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Nei skjønte ikke hvorfor du blander inn o her. Far er A pluss og jeg er resus minus A , og barnet er resus minus A slik som meg. Trodde A pluss var dominant over A minus, derfor lurer jeg på hvorfor barnet fikk min blodtype. Anonymkode: ee414...27c A og + har ingen ting med hverandre å gjøre. A er fra ABO systemet og +/- er et annet system. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare deg det. Kan prøve på nytt. Du og far er begge A. Da kan barne bli A eller O. Avhengig av om dere er AA eller AO. Du er - og far +. Da kan barnet bli + eller -. Husk igjen at du har 2 deler, en fra mor og en fra far. Du som er minus har bare - du kan gi. Far har + og - og det er 50% sjans for at han gir + og 50% for minus. Gir han + blir det +. Det er det som gjør det dominant. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå