Million Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 (endret) Jeg sitter på stasjonær pc, og vet hvordan jeg skal få apostrofen over en bokstav slik f.eks; è. Det er bare å taste symbolet samtidig med shift-tasten. Men den apostrofen er jo feil vei egentlig.... så hvordan får jeg brukt den som er andre veien? Hva taster man da på et pc-tastatur, hvilke taster? Jeg er faktisk ikke sikker på om det er apostrof det heter en gang.... dette er vel en apostrof: ' Så da har jeg to spørsmål. Hva heter det tegnet og hvordan får jeg det til Endret 8. juni 2020 av Million
baldrian Skrevet 8. juni 2020 #3 Skrevet 8. juni 2020 Se om du finner den riktige apostrofen nederst til høyre på en av tastene på øverste rad. Da er det AltGr (se ved siden av mellomrom) og den tasten. Altså AltGr i stedet for shift.
Million Skrevet 8. juni 2020 Forfatter #4 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, Hadley skrev: Alt + \ + e blir til é hvis det er det du mener? e ble e, ingen skrå apostrof ble det av det? Prøver baldrians forslag: é Det funket!!! Tusen takk @baldrian 2
Ullvott Skrevet 8. juni 2020 #7 Skrevet 8. juni 2020 Ser du har fått hjelp til det konkrete, men siden du er inne på det begrepsmessige selv også: det heter ikke apostrof, men aksent. Aksentene heter følgende (jeg tok med den "hustak-aksenten" som du finner ved siden av å, også): é = akutt aksent eller aksent aigu è = aksent grave ô = cirkumfleks
Million Skrevet 8. juni 2020 Forfatter #8 Skrevet 8. juni 2020 2 minutter siden, Hadley skrev: Ja, Alt Gr var det. Ikke Alt. Da funker det bra? Det funket da ja! Takk for svar uansett 2 minutter siden, Ullvott skrev: Ser du har fått hjelp til det konkrete, men siden du er inne på det begrepsmessige selv også: det heter ikke apostrof, men aksent. Aksentene heter følgende (jeg tok med den "hustak-aksenten" som du finner ved siden av å, også): é = akutt aksent eller aksent aigu è = aksent grave ô = cirkumfleks Cirkumfleks!? Der lærte jeg noe nytt. Det er den som brukes over ordet for mat til dyrene våre f.eks; dyrefôr....ikke sant? (ser at noen skriver fôr med aksent i stedet, sånn; fòr, vet du muligens hva som er rett?) Forskjellen og navnene på aksentene blir verre å huske. Tror jeg må bokmerke denne tråden 😛
Frida Skrevet 11. juni 2020 #9 Skrevet 11. juni 2020 På 8.6.2020 den 14.53, Million skrev: Det funket da ja! Takk for svar uansett Cirkumfleks!? Der lærte jeg noe nytt. Det er den som brukes over ordet for mat til dyrene våre f.eks; dyrefôr....ikke sant? (ser at noen skriver fôr med aksent i stedet, sånn; fòr, vet du muligens hva som er rett?) Forskjellen og navnene på aksentene blir verre å huske. Tror jeg må bokmerke denne tråden 😛 Jeg også, tusen takk! Nå har jeg ikke dyr, så den til maten deres slipper jeg å lære meg 😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå