AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #61 Skrevet 9. juni 2020 Ja, jeg tror det. Tjener 30 000 i mnd. Hadde jeg tjent 10 000 mer i mnd så kunne jeg spart. Feks til uventede hendelser i fremtiden. Og jeg kunne raskere blitt gjeldfri. Jeg hadde også hatt råd til et par uforutsette regninger innimellom. Det handler egentlig mest om trygghet. Feks at jeg vet jeg ville klart meg 1mnd uten inntekt eller kunne kjøpt ny komfyr og kjøleskap om begge sviktet samme måned. Jeg hadde ikke trengt å tjene 10 000 ekstra i måned i alle år, men i noen få år så jeg hadde klart å spare meg opp mer på buffer slik at pengene jeg fikk hver måned kunne gå med til alt det "forventede". Anonymkode: 200b8...1aa
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #62 Skrevet 9. juni 2020 Ja. Da hadde jeg betalt all gjeld jeg har. Nå har jeg kreditorer etter meg, tvangstrekk i all fremtid og en dårlig fysisk og psykisk helse. Anonymkode: 2f76b...d7d
dyptvann Skrevet 9. juni 2020 #63 Skrevet 9. juni 2020 Jeg leste noe forsking som sa at toppskalaen for lykkelighet, er når man tjener ca 700 000. (siden denne forskningen er noen år gammel, så vil jeg anslå at det er økt til 900- 1 MNOK i dag). Med denne inntekten så har man råd til alt nødvendige, man slipper å bekymre seg for uforutsette utgifter i like stor grad, det er rom for sparing og man kan unne seg en ferie eller to. Tjener man mer penger enn dette, så blir man ikke automatisk mer lykkelig. Selv har jeg og min samboer ca 1,5 MNOK i samlet inntekt og kjenner jeg er veldig lite bekymret for økonomi, ergo også lykkelig. Jeg syns for eksempel det er kjipt å betale mange tusenlapper i service på bilen, men det er ikke merkbart i den daglige økonomi. Ville jeg hatt mer penger? Absolutt, men jeg tror ikke jeg trenger det for å bli mer lykkelig! 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #64 Skrevet 9. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: JA! Da ville jeg hatt råd til å flytte fra samboeren min Anonymkode: ecc6e...b88 😮 Seriøst? Hvorfor kan du ikke flytte fra ham nå, hvis du ikke elsker ham? Hvordan hadde du likt at det var andre veien? Anonymkode: 4eea2...92d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #65 Skrevet 9. juni 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Måtte hatt nok penger slik at jeg aldri slapp å være bekymret for om kortet ville blitt avvist... Og at jeg hadde penger til å være med på absolutt alt jeg hadde lyst til. Nå er jeg student da, men mener f.eks å kunne være med på en helgetur i utlandet uten problem. Anonymkode: c4a94...d93 😅 jeg ville ønske at jeg alltid slapp de bekymringene. Tror det var det du mente også. Utenlandstur derimot, er ikke så viktig for meg. Anonymkode: 4eea2...92d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #66 Skrevet 9. juni 2020 Det hadde hjulpet meg om jeg hadde hatt så mye at jeg ikke hadde merket at jeg brukte noe. Da kunne jeg slutta i jobben. Kanskje tatt en ny utdannelse og jobbet med det jeg ville og hvor mye jeg ville. Anonymkode: b00da...1af
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #67 Skrevet 9. juni 2020 Ja, hadde nok blitt litt lykkeligere. 10-15000 ekstra utbetalt i måneden hadde gjort seg. Anonymkode: c3f31...d4d
Gjest AnnaW Skrevet 10. juni 2020 #68 Skrevet 10. juni 2020 For meg er lykken å jobbe mindre og ha mindre ansvar og forventninger på jobb, samtig og nok penger til det daglige samt drive med hobbyer 😅
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #69 Skrevet 10. juni 2020 Med fire mill kunne jeg blitt gjeldsfri og realsiert byggeprosjektene på eiendommen som vi har planlagt siden vi flyttet hit i 2015. Prosjekter som er ganske vanskelig å realisere når begge hr tarifflønn. Jeg hadde blitt lykkeligere Anonymkode: 381f7...5d8 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #70 Skrevet 10. juni 2020 Selvfølgelig hadde jeg vært lykkligere. Jeg trenger ikke luksus, men det hadde gjort meg og samboeren veldig, veldig mye lykkeligere om vi greide å betale for nødvendige utredninger, inngrep og andre behandlinger og hadde råd til viktige medisiner og medisinsk utstyr. (Og hvis jeg skal være virkelig grisk her, ønsker jeg meg ei skreddersydd vinterkåpe som passer til min deformerte kropp slik at jeg slipper å gå rundt i en fire størrelser for stor allværsjakke og se ut som en dass hele vinterhalvåret.) Anonymkode: 742f1...318 1
Myrmica Skrevet 11. juni 2020 #71 Skrevet 11. juni 2020 Ja. Da hadde jeg hatt råd til å holde hest, og særdeles få ting gjør meg lykkeligere enn å ferdes i naturen på egen hest.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #72 Skrevet 11. juni 2020 ja, med nedbetalt huslån og bobillån så ville nok lykken økt noen prosent. Da pga større handlingsfrihet. Kunne tenke meg ny sofa hadde gjort meg glad, men den jeg har er brukbar, ergo er pengene bedre andre steder. Så derfor vil nok det å vinne 1.5mill gjøre meg lykkligere og gjeldsfri. Men Økt lønn og lignende hadde nok ikke gjort stort med lykken. Anonymkode: 903ea...b28
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #73 Skrevet 11. juni 2020 Nei. Ville nok vært ulykkeligere med mye mindre. Men vi har det godt, og har nok, og pengene brukes nå på oppussing osv, og jeg ser for meg at mer penger ville ført til mer investeringer, oppussing, kjøp: mer jobb. mer å administrere, mer logistikk. Hvis vi hadde hatt en båt for eksempel, den måtte ha lagringsplass og utstyr og pusses på hvert år, og jeg måtte gå på kurs osv. og når skulle vi brukt den? Ny eller større hytte: håndverkere, papirarbeid, vedlikehold, samme med ny bil? Skulle vi flytta til noe større, nå som vi har det så fint her? Burde jeg gi det meste til veldedighet, hvor mye burde spares til barna? Livet er komplisert og hektisk nok som det er. Men vi har ikke økonomiske bekymringer. Anonymkode: bf3b0...70a
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #74 Skrevet 11. juni 2020 Skulle gjerne hatt normal lønn. Skulle starte i ny jobb med 650 000 i året, men ble akutt og kronisk syk, så jeg fikk i stedet 62% av den gamle lønna, ca 300 000. Samboer trenger utdanning, men pga. min reduserte lønn kan ikke han gå ned i lønn. Så ja, normal lønn til meg hadde løst mye. Kunne kanskje ønsket meg 200 000 til å betale for privat behandling så jeg ble bedre da. Anonymkode: 4243b...77c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #75 Skrevet 11. juni 2020 Nei, egentlig ikke. Jeg trenger mer tid, ikke mer penger. Forsåvidt kunne man jo da sagt at om jeg hadde mer penger, kunne jeg gått ned i stillingprosent uten å bekymre meg for at pensjonisttilværelsen skal ryke, så sånn sett hadde jeg kanskje blitt lykkeligere om jeg hadde mer penger. Men sånn ellers? Neh. Jeg har stort og fint hus, og råd til alt jeg faktisk har lyst på. Tenker ikke på penger i hverdagen, trenger ikke sjekke bankkontoen før jeg handler meg noe. Anonymkode: 94fb1...2f4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #76 Skrevet 11. juni 2020 Penger til å betale mine foreldres gjeld, penger til hus/leilighet til dem, mine søstre og meg selv 😆 Anonymkode: a9d25...c39
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #77 Skrevet 11. juni 2020 Ja, helt sikkert. Lønna jeg har i den midlertidige jobben min er så dårlig at det er til å grine av. Lever fra måned til måned. Ikke en eneste krone klarer jeg å spare. Å ha en buffer hvis noe må repareres eller erstattes kan jeg bare glemme. Måtte ha fått nok til å bygge hus iallefall. Har eiendom, men ikke jobb, penger, eller hus. Når jeg først får meg hus kan jeg få barn. Og å bli mor er min største drøm. Jeg tenker også at jeg hadde blitt mer og mer lykkelig jo mer penger jeg hadde. For penger = tid. Jeg kunne slutte jobben og bare nyte fritiden min. Alle hobbyene mine hadde jeg kunne jobbet med 100 %. Jeg kunne ha leid hushjelp til kjedelig husarbeid. Jeg kunne ha kjøpt akkurat de klærne jeg ønsker, når jeg ønsket de. Dyrene mine kunne ha fått den beste dyrlegen, de beste medisinene... Jeg kunne ha kjørt en bil som for en gangs skyld ikke måtte på verksted hver 6. måned. Og tenk å kunne gå på butikken og kjøpe akkurat den maten man VIL ha. Eller tenk å ikke måtte ligge våken om natta og lure på hvordan i helvete man skal klare å betale utgifter på 20 000 i mnd når man får 15 000 på konto. De som sier penger ikke gjør en lykkelig, har aldri hatt for lite penger. For det er DA man blir ulykkelig av penger. Anonymkode: 1d287...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2020 #78 Skrevet 11. juni 2020 Absolutt ikke! Jeg har alt jeg trenger materielt , er i lavtlønnsyrke men lever godt likevel. Det som ville gjort meg lykkelig er bedre helse til mine nærmeste og det er det ikke alltid at man kan få for penger. Anonymkode: 7117a...bce
Knirke Skrevet 12. juni 2020 #79 Skrevet 12. juni 2020 Jeg blir lykkeligere så snart dette Covid-tullet tar slutt og jeg kan gå på jobb og få lønn igjen 🙄 Nå har jeg ventet på utbetaling fra NAV i 3 mnd (i likhet med mange andre), og jeg blir 100% sikkert mer avslappet og lykkelig når pengene kommer... Står midt i oppussing, har makset alt av kreditt, stoppet innbetalinger osv.
Anonymburker Skrevet 12. juni 2020 #80 Skrevet 12. juni 2020 Det enkle svaret er ja. Men det er fordi jeg ikke har en vanlig lønning som folk flest, kan kjøpe bolig, bil eller ha en familie. Hadde jeg hatt en gjennomsnittslønning og også litt lavere enn det, hadde svaret blitt nei. Penger er ikke alt, så jeg tenker at så lenge man har penger til et verdig liv i norsk standard, så blir man ikke særlig lykkeligere av å få mer penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå