Gå til innhold

Hadde du vært lykkeligere dersom du hadde hatt mer penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt klart. Ikke fordi jeg har behov for luksus, men fordi mye penger ville løst mange problemer og fjernet mange bekymringer, rett og slett gitt flere muligheter. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, selv om jeg ser at de fleste rundt meg på min alder har mye høyere forbruk enn meg selv, de kjøper hytter og båter og større hus. 
Jeg ønsker meg bare ting som ikke koster penger. En kjæreste, at den eneste slektningen min skal forbli frisk og leve lenge så jeg ikke blir helt alene i verden, å bli så flink i jobben min at jeg kan reise ut med en bistandsorganisasjon. Og at pandemien går over. Mange ser ut til å ta det å i hele tatt å ha minst et menneske å være glad i for gitt. Det er en større luksus enn penger, tro meg. 

Anonymkode: f61b9...dc5

• Liker 1
Skrevet

Ja, penger hadde absolutt gjort hverdagen vår lettere:

-Vi hadde hatt råd til bolig med nok soverom til begge barna, og med mer enn et toalett...

-Vi hadde hatt råd til en bil til slik at jeg hadde sluppet å bruke 1,5 time på å hente barna i barnehagen.

-Jeg kunne ha sagt opp jobben jeg hater og ikke måttet stresse dersom det drøyde litt før jeg fikk en ny jobb. 

Anonymkode: 4561c...eda

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg kunne bli akkurat såpass rik at jeg kunne bestemt selv om jeg vil jobbe. Og likevel ha penger til overs hele tiden. Jeg kunne sluttet å bekymre meg for ting som ikke er optimalt her jeg bor (elektro, vannrør, etter-isolering, skifting av gamle vinduer). Jeg hadde kunnet fått foreldra mine til tannlege og optiker. Jeg hadde hatt mer tid til å gjøre det som interesserer meg. Jeg hadde kunnet kjøpt meg ei seng jeg ikke får vond i ryggen av. Ikke mer stressende høysesong på jobb og vriene, sure kunder og lange dager med slit og stress på jobb. 

Jeg hadde kunne bodd mye mer behagelig og passet mer på at familie hadde det de trengte. 

Trenger ikke være mangemillionær med støgge sportsbiler og støgge designervesker. Bare nok penger til å være økonomisk uavhengig.

Anonymkode: f826d...9ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

«Å ikke bli lykkeligere av mer penger» er det største politisk korrekte idiotiet som finnes. Selvsagt hadde jeg blitt mer lykkelig av penger. Fint stort hus, båt, hytte, flere katter, nyere mobil, penere klær, reise hvor enn jeg vil, gode og dyre restauranter, basseng og jacuzzi. Hva er det ikke å bli lykkelig over?

Anonymkode: 6a50f...2a2

Hva skal man med et hus som er så stort at man ikke bruker halvparten? Bor i en dal uten annet enn ei grunn elv så båt trenger jeg ikke, jeg skal ha en katt men den får jeg gratis, mobilen min funker ei stund enda, klær har jeg råd til å kjøpe og hva skal man med pynteklær nå det ikke er arrangementer eller selskap, jeg reiser i Norge og er lykkelig med det, restaurant ? det kan vente til alt er trygt å åpent og jeg har råd til å spise det selv som lavtlønna, basseng? Er ikke glad i å svømme og jacucci? Nei , bade slik sammen med andre har jeg ikke sansen for. Så trenger ikke mer penger for å ha det livet jeg vil ha. 

Anonymkode: 7117a...bce

Skrevet

Jeg er heldig og tjener godt og har også penger i bakhånd, men det er ingen garanti for lykke. Fravær av økonomiske bekymringer er ikke det samme som lykke.

Anonymkode: aff95...871

Skrevet (endret)

Endret av mlifjeld
Skrevet

Hvis jeg hadde 100 milliarder hadde jeg donert nesten alt til forskning rundt reversering av aldring og relaterte sykdommer. Virker som det er noe som faktisk kommer i fremtiden, men at det kan fremskyndes mye med nok penger. Hadde vært utrolig gøy å være 200, men se ut som en 25-åring og ha energien til en 20-åring. Tenk hvor rik du hadde blitt når renters renter bygger opp investeringene dine over så lang tid.

Jeg har eldre slektninger og har jobbet på sykehjem og sykehus. Aldring forårsaker utrolig mye skjult lidelse, både direkte og indirekte.

Tenk om man kunne vente med å få barn til man var 60, slik at man kunne få gjort unna drømmene sine og få livet sitt på stell før man fikk unger!

Og tenk på alle de kule teknologiene og oppdagelsene som kommer i fremtiden. Det vil jeg oppleve.

Tenker det er verdt å forsøke, selv om det bare er 50% sjanse for at det er her innen jeg er død. Henger man utenfor et stup etter fingrene, vil man selvfølgelig gjøre alt for å prøve å komme seg opp igjen...

Anonymkode: 5230d...efd

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke for vi har allerede nok til at jeg kunne sluttet å jobbe. Så har tenkt tanken, men har kommet frem til at etter et par måneder så hadde jeg gått på veggen. Og egentlig liker jeg jobben min. Tjener mye og er leder. I tillegg er det et problem med mye penger, for jeg må hele tiden tenke på å investere dem osv. og formuesskatt. Hadde ikke sagt nei takk til mer, men tror ikke jeg hadde blitt lykkeligere. Men nå har jeg alt jeg trenger da. 

Anonymkode: 13fca...fef

Skrevet

Hadde vært greit og hat mer penger, men jeg tviler på at jeg ville blitt lykkeligere av det.

Skrevet

Mer lykkelig? Neppe. Men, mer penger hadde gjort oss mindre økonomisk bekymret og det hadde jo vært kjekt. 

Skrevet

Ja

Anonymkode: 127fb...14f

Skrevet
Warrior skrev (På 8.6.2020 den 14.51):

Nei. Jeg har nok penger. Men er ikke lykkelig. Kunne vært mange milliardær. Det hadde ikke hjelp den psykiske helsa mi uansett. Ingen penger i hele verden hjelper på det jeg sliter med.

Klokt sagt. Enig. Jeg er omsider lykkelig, som ung ufør. Men har ambisjoner, så vi får sjå!

Skrevet

Som mange skriver her så er lykken å ha de du er gla i friske. Og som de fleste sier også så vil man være litt lykkeligere hvis økonomiske bekymringene ble borte. For min del så tror jeg faktisk at penger ikke gjør deg lykkelig, men det hadde kommet godt med. Å bli gjeldsfri, kjøpe seg et nybygg uten lån og feriehus i utlandet hadde ikke vært så gæli. Kanskje 50mill hadde vært nok for meg

Anonymkode: ff8f4...433

Skrevet

Det tror jeg. Da kunne jeg gått ned i stilling = mer tid og overskudd til barna. Pengene i seg selv hadde ikke gjort meg lykkelig, men mer friheten og mulighetene pengene hadde gitt meg til mer kvalitetstid med de menneskene som betyr mye.

Anonymkode: 38e9a...726

Skrevet

Nei. Det som regulerer lykkebarometeret mitt er god fysisk og mental helse og og gode positive relasjoner. 

Skrevet
Trolltunge skrev (På 8.2.2021 den 18.03):

Jeg vet ikke. Mye penger hadde gitt mulighet for å leve ut noen drømmer jeg her og nå ikke har råd til, men det å drømme har jo en verdi i seg selv. 

Jeg har ikke blitt lykkeligere av å få bedre økonomi til nå, bare litt mindre bekymret over økonomien.

Egentlig har jeg vel blitt mindre lykkelig om jeg skal være ærlig, for jeg tar ting mer som selvfølgelig, og gleder meg ikke lenger over mye jeg tidligere gledet meg veldig over. 

Så jeg tror at svaret mitt er nei. 

Veldig enig. Levde på grensen noen år etter studiene (Fikk kun deltidsjobb pga arbeidsmarkedet. Høy husleie ++). Savner ikke å måtte droppe legetimen pga økonomien. Eller leve på ris og bønner en uke i strekk. Eller ligge å fryse fordi jeg ikke hadde råd til høyere strømregning. Men jeg var så utrolig takknemlig over småting.  Et sushimåltid var rene julaften. Og da jeg endelig hadde råd til nye vintersko, dopaminsjokk 😄 Savner av og til den tiden. Var nesten en slags barnlig glede, blandet med en slags ydmykhet og dyp takknemlighet når jeg kunne unne meg noe. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...