Gå til innhold

Ønsker 3-4 barn, men for liten tid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er 29 og er gravid med første barn. Mannen min er 4 år eldre. Vi har begge profesjonsutdanning (jeg er nyutdannet). Det vanlige for 2 foreldre i full jobb og som har en innholdsrik fritid er vel maks 2 barn føler jeg... Men jeg har helst lyst på minst 3... Føler 2 blir litt lite? Jeg er selv eldst av 5. 

Vi deler en hobby som er nokså tidskrevende, men det er ikke sånn at vi må holde på med det hver dag. Her i Norge er det sesong i sommerhalvåret, og ellers har vi pleid å reise til utlandet 1 gang om høsten/vinteren for å holde på med denne hobbyen. Ellers også er jeg litt opptatt av fritid, men ganske mange av mine andre fritidsinteresser er det mulig å inkludere barn på. 

Jeg er selv eldst av 5 barn. Min mor var hjemmeværende når vi var små, men begynte å jobbe igjen når jeg var ca 10. Hun har vært utslitt i perioder da vi var yngre, men det kommer nok av at hun og pappa skiltes da jeg var 10, med dårlig samarbeid, og at et par av oss krevde mye oppfølgning og hun er en kontrollfreak. Hvis man ikke er det, er det veldig stressende å ha f.eks 3 barn? Eller synes dere at en litt laidback barneoppdragelse er negativt? 

Jeg må jo se hvordan det blir når første baby kommer, men tenker mye på dette😅

Anonymkode: a6aab...6ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du skal se det an minst til første barn er født. Det er virkelig ikke alltid at fødselen blir slik man hadde tenkt, av og til blir man merket for livet, og det man egentlig hadde gått rundt og håpt på før ble brått annerledes. 

Anonymkode: 319bc...1de

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må jo se hvordan det blir når første baby kommer

Ja. Og det er faktisk ikke over når de begynner å sove hele natten. Har du passet en ettåring som har lært å løpe noen gang?

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har helst lyst på minst 3... Føler 2 blir litt lite?

Den beslutningen skal du ikke ta på veldig lenge ennå. 

• Liker 5
Skrevet

Den avgjørelsen trenger du ikke tenke på på MANGE år! Først skal dere få nr 1, og så etter en stund nr 2! Når nr 2 er et år eller to, DA skal vel disse avgjørelsene tas.... Ville ikke plaget meg selv med disse tankene før jeg i det hele tatt har fått nr 1. Ting blir sjelden som man planlegger eller tror! Enten synes du to unger er ingenting og går for 4-5! Ellers kjenner du at 2 faktisk er mer enn nok. Ting kan skje med helsa, jobb osv. Ikke tenk at du må avgjøre NÅ noe som kanskje ligger fem år fram i tid, ihvertfall! Livene deres skal endres drastisk før den tid, så kos deg i "nuet" og vent med denne avgjørelsen!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta en ting om gangen. Du vet ennå ikke noe om hvordan livet med småbarn i huset er. De fleste erfarer at egne hobbyer må settes på vent i en årrekke. Hvis man har tre barn, krever det det meste av tida man har utenom jobb. Det å være med barna på deres aktiviteter blir gjerne hobbyen. Barn er gjerne mer krevende når de blir større. Å følge opp skolebarn med idrett etc krever mer enn en ettåring, er min erfaring. 

Anonymkode: f9b0b...327

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ta det som det kommer. Det er 5-6 år-ish til dere trenger å tenke på om dere vil ha mer enn 2. Det er ihvertfall ikke for sent å få stor familie om du finner ut at det er det du vil. Når man kommer opp i alder så er det jo også større sannsynlighet for tvillinger. 

Anonymkode: e04f7...407

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vent med å bestemme noe som helst, er mitt beste råd😊. Jeg trodde jeg ønsket 3 barn, men etter traumatisk fødselsopplevelse, påfølgende depresjon, og en 3-åring som fortsatt aldri sover natta gjennom, så er 1 nok! Kanskje det vil endre seg med tiden, men med stor sannsynlighet ikke.

Anonymkode: b5b71...77e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke planlegg antall barn enda, det har lite hensikt. Barn kommer i alle varianter og da kan både en og to unger være mer enn nok. Vi har to og det stopper med det, for jeg ser hva det krever av oppfølging og god tilstedeværelse for begge to, samtidig som man har jobb, hjem og en mann man også bør ha litt tid med 😅 

Så er barn forskjellige, veldig aktive barn med stålvilje kan tappe deg for energi og da kan en føles som 10. 

Anonymkode: 9fb72...54d

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er 29 og er gravid med første barn. Mannen min er 4 år eldre. Vi har begge profesjonsutdanning (jeg er nyutdannet). Det vanlige for 2 foreldre i full jobb og som har en innholdsrik fritid er vel maks 2 barn føler jeg... Men jeg har helst lyst på minst 3... Føler 2 blir litt lite? Jeg er selv eldst av 5. 

Vi deler en hobby som er nokså tidskrevende, men det er ikke sånn at vi må holde på med det hver dag. Her i Norge er det sesong i sommerhalvåret, og ellers har vi pleid å reise til utlandet 1 gang om høsten/vinteren for å holde på med denne hobbyen. Ellers også er jeg litt opptatt av fritid, men ganske mange av mine andre fritidsinteresser er det mulig å inkludere barn på. 

Jeg er selv eldst av 5 barn. Min mor var hjemmeværende når vi var små, men begynte å jobbe igjen når jeg var ca 10. Hun har vært utslitt i perioder da vi var yngre, men det kommer nok av at hun og pappa skiltes da jeg var 10, med dårlig samarbeid, og at et par av oss krevde mye oppfølgning og hun er en kontrollfreak. Hvis man ikke er det, er det veldig stressende å ha f.eks 3 barn? Eller synes dere at en litt laidback barneoppdragelse er negativt? 

Jeg må jo se hvordan det blir når første baby kommer, men tenker mye på dette😅

Anonymkode: a6aab...6ac

Om du og din mann er innstilt på å sette hobbiene og livet litt på vent noen år så vil det gå fint.

Jeg vil og anbefale å lage samværsavtale ved evt brudd nå, dette siden det kan være vanskelig om dere bestemmer dere for brudd senere.

Skrevet

Du kan få barn så lenge du har mensen og eggstokker som fungerer, og en mann som har fungerende sæd. I gamle dager hadde de ikke prevensjon og da kunne kvinnene få sitt siste barn i slutten av 40-årene og nærmere 50. 

Vi må slutte å henge oss opp i tall. Det handler om sin eget evne til å få barn. Jeg er egentlig lei av at kvinner skal bli sett på som for gamle til å få barn når de fortsatt har mensen og god helse og er unge og friske. For ja, de fleste holder seg godt selv i 40-årene, så sånn sett kan du få presset ut 5 barn iløpet av 30-årene om du vil. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter nr 4 - vi var positivt fra start at vi ville helst gjerne ha fire, men ville ta en om gangen og bestemme oss etter hvert barn om vi fortsetter, så nr 4 er lit senere og med lit mer avstand enn de før. 

Hobby finner dere ut på veien, kanskje går der an å inkludere barna, kanskje ble den mindre viktig. Det samme med jobb. Vi har til tider jobbet redusert og til tider jobbet 250%. Lit etter hvordan det passet familielivet. Vi har begge krevende jobber med reising og lederansvar for tiden. 

En ting om gangen er spesielt i familie planlegging a og å. Svangerskapet, fødsel, små barns tiden, jobb utvikling,... 

Anonymkode: 18682...72f

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke du føde først og se an?

Man kan ikke planlegge alt i livet...

Anonymkode: cf4f1...a13

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle først ha tre, så bare en, så to. Nå tror jeg vi stopper på to, litt pga alder, litt pga tid, litt pga økonomi. Vi har vært heldige og fått to barn så har sovet relativt godt om natten, og generelt lite styr, men det er jo hektisk og krever en del allikevel. Litt vemodig at babytiden er over, men det går nok bra allikevel 😊

Anonymkode: 6e62b...bc6

AnonymBruker
Skrevet

Har tvillinger og fra og ikke ønske noen barn. Til kanskje 1 (som da ble to). Har jeg innsett at jeg faktisk vil ha flere (4 stk). Å det med to ett åringer løpende rundt. Føler også jeg har hvert så heldig å få to på rappen, så drømmen om 4 barn er plutselig ikke så langt unna. 

Men man må se det an. Da jeg ble gravid tenkte jeg at jeg må ta det som det kommer. Er først når ungene ble 6-7 mnd jeg skjønte at jeg elsker å være mamma å ønsker stor familie. Så nå får jeg se an nr 3 så tar vi resten etterpå. 

Anonymkode: 325a3...994

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...