AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 Okey dette er litt flaut og sikkert allmenn kunnskap, men jeg spør allikevel😂 Jeg har begynt å bake surdeigsbrød, og det er kjempemorsomt! Aldri fått til gjærbakst, men surdeigsbrødene blir stort sett ganske bra. Men så er det noen ting jeg ikke helt skjønner. Spm 1. Når det står hvetemel så mener de siktet hvetemel? Altså det hvite? Jeg vet at grovere mel trekker mer vann og hever ikke like godt og at det bør være mest hvetemel i deigen. Og det er da de mener siktet hvetemel? Jeg har prøvd forskjellige blandingsforhold mellom rug, hvete og litt bygg da jeg egentlig ønsker grovere brød, men de blir ofte mer kompakte. Så glutennettverk er lettere å lage med siktet hvetemel enn sammalt hvete f.eks? Spm 2 Jeg har halvegs forstått at man må ha starter i samme meltype som hovedelet i brødet. Jeg har derfor en starter med sammalt hvete og en med siktet hvetemel. Begge ca 5 uker gamle og masse liv. Den med siktet hvetemel vokser dog mye mer enn den med sammalt hvete. Men når de mener starter i samme meltype, mener de da rug, spelt og hvete, eller skilles det på siktet hvete og sammalt hvete også? (slik jeg har gjort?) Det står mye forskjellig om blandigsforhold til starter, hva har dere best erfaring med? Jeg har blandet 1:1:1,mens noen steder står det mindre starter og mer mel og vann? Åå surdeig er gøy, og de fleste brødene blir gode. Men disse tingene klarer jeg ikke helt slutte å gruble på😂 Anonymkode: 73cd3...d49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå