AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #61 Skrevet 8. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er tilbakevirkende. Tilbakevirkende lov er en lov som virker på forhold som allerede har vært, altså en lov som man ikke kunne beskytte seg mot. Anonymkode: 9171f...531 Men du kan verne deg mot smittevernloven. Det er bare å holde seg vekke fra situasjoner der du kan utsettes for smitte, så går du klar. Det er ikke en lov som gis tilbakevirkende kraft. Smittevernloven har vært der hele tiden, og gir hjemmel for å gjøre visse vedtak for å hindre smittespredning. Vi vet at slike vedtak kan komme selv om vi ikke vet hva de går ut på. Anonymkode: f302a...d79 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #62 Skrevet 8. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du kan verne deg mot smittevernloven. Det er bare å holde seg vekke fra situasjoner der du kan utsettes for smitte, så går du klar. Det er ikke en lov som gis tilbakevirkende kraft. Smittevernloven har vært der hele tiden, og gir hjemmel for å gjøre visse vedtak for å hindre smittespredning. Vi vet at slike vedtak kan komme selv om vi ikke vet hva de går ut på. Anonymkode: f302a...d79 Folk som har vært på reise i utlandet eller Oslo kunne da ikke ha visst at det kom en ny lov to uker senere og avlyse reisen. Anonymkode: 9171f...531
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #63 Skrevet 8. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Da må arbeidsgiver på forhånd gi beskjed om at man må i karantene med ulønnet permisjon ved deltakelse, før demonstrasjonen finner sted. Anonymkode: ab73c...66e Det synes ikke jeg. Fordi dette er noe man ikke trenger å bli fortalt. Det sier seg selv. Og det har ingen funksjon. Da hadde demonstrantene holdt det hemmelig at de var tilstede. Anonymkode: 73002...0d1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #64 Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det synes ikke jeg. Fordi dette er noe man ikke trenger å bli fortalt. Det sier seg selv. Og det har ingen funksjon. Da hadde demonstrantene holdt det hemmelig at de var tilstede. Anonymkode: 73002...0d1 Lover fungerer ikke slik at man skal måtte lese mellom linjene og gjette seg til noe. Forbud og sanksjoner skal være varslet på forhånd og utvetydige. Anonymkode: 9171f...531 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #65 Skrevet 8. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk som har vært på reise i utlandet eller Oslo kunne da ikke ha visst at det kom en ny lov to uker senere og avlyse reisen. Anonymkode: 9171f...531 det kom ikke en ny lov. Det er en gammel lov som har vært der hele tiden og gir hjemmel for tiltak som skal stoppe smittespredning. Det var utrolig klønete språkbruk av dem som kalte det karantene med tilbakevirkende kraft, men det er er alt det var. Dårlig språkbruk. Det er ikke tilbakevirkning i juridisk forstand at man knytter et karantenevedtak som virker fremover til en hendelse som ligger bakover i tid. Jeg antar at du ikke gidder å tro på det jeg sier, så jeg setter inn en lenke til denne tråden på twitter der jussprofessor Hans Marthinussen svarte det samme da noen stilte ham det samme spørsmålet på twitter i mars: Anonymkode: f302a...d79 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #66 Skrevet 8. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det synes ikke jeg. Fordi dette er noe man ikke trenger å bli fortalt. Det sier seg selv. Og det har ingen funksjon. Da hadde demonstrantene holdt det hemmelig at de var tilstede. Anonymkode: 73002...0d1 selvfølgelig er det noe man trenger å bli fortalt. Det er et grovt lovbrudd å begynne å sende folk hjem fra jobb uten lønn i to uker - det er nesten en halv månedslønn for svarte!!! - fullstendig uten varsel og til alt overmål uten at de har gjort noe galt. Jeg er dypt sjokkert over at folk "synes" eller tror eller mener at det er greitt. Det er så smålig og så nedrig og så kunnskapsløst at jeg kan nesten ikke tro at folk mener det alvorlig. Anonymkode: f302a...d79 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #67 Skrevet 8. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Varsle i forkant av demonstrasjon at de som deltar må i ubetalt karantene. Men for mange blir det uansett lite aktuelt fordi de uansett har hjemmekontor. Anonymkode: 9171f...531 Alle ansatte har blitt opplyst om deltakelser på arrangementer med mer enn maksgrensen med folk og opprettholdelse av fhs sine smittevernregler så hvorfor folk i stavanger kommune skal få lønn for å ha utsatt seg for potensiell koronasmitte er mer enn jeg skjønner. Hilsen stavanger kommune ansatt. Anonymkode: ebf93...024 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #68 Skrevet 8. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Jeg har allerede mistet jobben, og nå er det slik at dersom samfunnet stenges med igjen så kommer arbeidsplassen til min mann måtte legge ned også. Vi har et barn å forsørge! Jeg er så forbannet på alle de idiotene som absolutt måtte ut i gatene. Skal de punge ut for oss dersom mannen min mister jobben sin han også? Tviler sterkt på det! Tenk om alle disse 15 000 menneskene heller har donert penger til organisasjoner som hjelper utsatte grupper i USA? Det ville vært en million ganger mer til hjelp. Anonymkode: d27f5...f0b signerer!!! Min mening: Jeg synes det er helt blåst, vel er saken god men man må jo bruke litt fornuft da og huske hvilke tider vi er oppi nå og hvilken situasjon hele landet er i og hvordan det vi gjør PÅVIRKER DEM HER HJEMME!!! Vi kan ikke demonstrere for utlandet og kjøre hjemlandet til h.....! Anonymkode: ebf93...024 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #69 Skrevet 8. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle ansatte har blitt opplyst om deltakelser på arrangementer med mer enn maksgrensen med folk og opprettholdelse av fhs sine smittevernregler så hvorfor folk i stavanger kommune skal få lønn for å ha utsatt seg for potensiell koronasmitte er mer enn jeg skjønner. Hilsen stavanger kommune ansatt. Anonymkode: ebf93...024 nå var ikke dette brudd på smittevernsreglene, siden det var en demonstrasjon. Kommunen har likevel adgang til å forby en demonstrasjon dersom den etter en avveining mellom smittevernshensyn og andre hensyn er nødvendig. Når kommunen valgte å ikke gjøre det, så er det ingen som har gjort noe galt ved å delta. og for dere som har slik bisarr glede av å straffe folk: Jeg tipper det å bli ilagt karantene i denne situasjonen oppleves som veldig vanskelig for de det gjelder, sosialt sett, for den ulempen fraværet nødvendigvis medfører for kollegene. Anonymkode: f302a...d79 4
Tarmegenbolle Skrevet 8. juni 2020 #70 Skrevet 8. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: nå var ikke dette brudd på smittevernsreglene, siden det var en demonstrasjon. Kommunen har likevel adgang til å forby en demonstrasjon dersom den etter en avveining mellom smittevernshensyn og andre hensyn er nødvendig. Når kommunen valgte å ikke gjøre det, så er det ingen som har gjort noe galt ved å delta. og for dere som har slik bisarr glede av å straffe folk: Jeg tipper det å bli ilagt karantene i denne situasjonen oppleves som veldig vanskelig for de det gjelder, sosialt sett, for den ulempen fraværet nødvendigvis medfører for kollegene. Anonymkode: f302a...d79 At man ikke har gjort noe lovstridig er ikke det samme som at man ikke har gjort noe galt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #71 Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, Tarmegenbolle skrev: At man ikke har gjort noe lovstridig er ikke det samme som at man ikke har gjort noe galt. Det er en definisjonssak. "Galt" er det du som mener. Det betyr ikke at andre mener det. Anonymkode: e9759...79e 3
Tarmegenbolle Skrevet 8. juni 2020 #72 Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er en definisjonssak. "Galt" er det du som mener. Det betyr ikke at andre mener det. Anonymkode: e9759...79e Når man setter andres liv, helse, jobber, økpnomi etc. i fare mot bedre vitende har man gjort noe galt. Det har ikke all verden med meninger å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #73 Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, Tarmegenbolle skrev: At man ikke har gjort noe lovstridig er ikke det samme som at man ikke har gjort noe galt. Det er ikke det samme som at man ikke har gjort noe kritikkverdig, det er jeg enig i. Men kritikken hagler jo, så da bør vi vel si oss fornøyd? i tillegg er det noen som må ta belastningen med å bli pålagt karantene, til tross for at det ikke er det helsemyndighetene anbefaler. Men å frata folk nesten en halv månedslønn, som enkelte tar til orde for, er en overdrevent alvorlig reaksjon. Hva annet kan du gjøre som medfører en bot tilsvarende en halv månedslønn? det er ganske alvorlige ting. Folk trenger å roe kraftig ned nå. Det er faktisk bare obos og Stavanger kommune som ilegger karantene, så det er jo ikke opplagt at det er nødvendig. Jeg synes det er helt greitt at arbeidsgiver pålegger karantene, men da må de selvfølgelig betale for det. kilde: https://www.nrk.no/norge/oslo-kommune-innforer-ikke-karantene-etter-demonstrasjoner-1.15044769?fbclid=IwAR01yZtvyxWAn7HPsV8Dw5k2tHmAy4CJyohp-S1pIOCB3Gh39xje5Ysfk-A Anonymkode: f302a...d79 6
Tarmegenbolle Skrevet 8. juni 2020 #74 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det samme som at man ikke har gjort noe kritikkverdig, det er jeg enig i. Men kritikken hagler jo, så da bør vi vel si oss fornøyd? i tillegg er det noen som må ta belastningen med å bli pålagt karantene, til tross for at det ikke er det helsemyndighetene anbefaler. Men å frata folk nesten en halv månedslønn, som enkelte tar til orde for, er en overdrevent alvorlig reaksjon. Hva annet kan du gjøre som medfører en bot tilsvarende en halv månedslønn? det er ganske alvorlige ting. Folk trenger å roe kraftig ned nå. Det er faktisk bare obos og Stavanger kommune som ilegger karantene, så det er jo ikke opplagt at det er nødvendig. Jeg synes det er helt greitt at arbeidsgiver pålegger karantene, men da må de selvfølgelig betale for det. kilde: https://www.nrk.no/norge/oslo-kommune-innforer-ikke-karantene-etter-demonstrasjoner-1.15044769?fbclid=IwAR01yZtvyxWAn7HPsV8Dw5k2tHmAy4CJyohp-S1pIOCB3Gh39xje5Ysfk-A Anonymkode: f302a...d79 Om folk velger å gjøre noe mot bedre vitende må de ta konsekvensene av det. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #75 Skrevet 8. juni 2020 fornuftens stemme taler: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/vQa5OB/nakstad-ikke-noedvendig-med-karantene-etter-demonstrasjonsdeltakelse?fbclid=IwAR1A9Th9S7yhqNIfmP2eXZ4A6GktlKbnG-9Uq-WAI9kOGt2kkXacPJ9cssU jeg legger spesielt merke til at han peker på at karantenereglene er begrunnet i nærkontakt med smittede, og det er ikke en aktuell situasjon her. Anonymkode: f302a...d79 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #76 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, Tarmegenbolle skrev: Kommunen burde absolutt stoppet dette, men det hindrer ikke folk i å tenke selv. det er det delte meninger om, for å si det mildt. Så det er jo akkurat det folk gjør - de tenker selv. Men noen tenker noe annet enn det du tenker. Det betyr ikke at de tar feil. Anonymkode: f302a...d79 1
Tarmegenbolle Skrevet 8. juni 2020 #77 Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: det er det delte meninger om, for å si det mildt. Så det er jo akkurat det folk gjør - de tenker selv. Men noen tenker noe annet enn det du tenker. Det betyr ikke at de tar feil. Anonymkode: f302a...d79 Det er akkurat det det betyr. 15000 mennesker samlet øker risikoen for smittespredning. Det kommer man ikke bort fra. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #78 Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, Tarmegenbolle skrev: Det er akkurat det det betyr. 15000 mennesker samlet øker risikoen for smittespredning. Det kommer man ikke bort fra. ja, det øker smitterisikoen. Selvfølgelig gjør det det. Men dette er en avveining mellom to veldig tunge hensyn. Et inngrep i demonstrasjonsretten er en svært alvorlig sak. Smittevernsreglene er også en alvorlig sak, det er ingen som sier noe annet (bortsett fra de tullingene som sier det bare er som influensa, men de regner jeg ikke med.) Korona er alvorlig og vi skal ta det alvorlig. Men det gjør vi jo. For i den andre vektskålen har vi dette: Smitten i Norge er svært lav for tiden (i Stavanger er der ikke smitte - det er 31 dager siden siste tilfelle) og folk vet at de skal holde seg hjemme hvis de er syke, og hoste i albuen og vaske hendene. Jeg mener at det ville vært helt uforsvarlig med en slik demonstrasjon i mars-april. Hvis det kommer en ny bølge til høsten så kan jeg meget gjerne komme til å mene det er uforsvarlig da og. Men akkurat nå er situasjonen under kontroll, og da må vi passe på at vi ikke kaster rettsstatens prinsipper på båten uten grunn. Det er like viktig som smittevern. Anonymkode: f302a...d79 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #79 Skrevet 8. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Lover med tilbakevirkende kraft er grunnlovsstridig. Anonymkode: 9171f...531 Det burde de da ha skjønt. Anonymkode: 6a503...983
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #80 Skrevet 8. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det burde de da ha skjønt. Anonymkode: 6a503...983 Lover fungerer ikke slik at folk bør skjønne ett eller annet. Les grunnloven. Anonymkode: 9171f...531 1
Anbefalte innlegg