AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #21 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: her er kommentaren fra beredskapsdirektøren Stavanger: At ingen ansatte skal ha dårlig samvittighet, for de har ikke gjort noe galt. Klokt menneske. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/napw7B/ingen-ansatte-skal-ha-darlig-samvittighet-de-har-ikke-gjort-noe-gal Anonymkode: f302a...d79 At noen definerer det sånn at man ikke har gjort noe galt er nå så, men virus bryr seg fint lite om det. Det bryr seg heller ikke at det riktignok var for et godt formål eller at de kjemper for en god sak. Hvis man legger litt basic konsekvensetikk til grunn, så er det lite lurt å samle så mange mennesker på samme sted. Anonymkode: 162d8...402 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #22 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på å glemme seg, gå nærmere enn en meter i kort tid, før man innser at man står litt for nærme og trekke seg tilbake igjen, og det å stå tett i tett med mange tusen i flere timer og demonstrere. Risikoen for smitte er veldig mye høyere med mange tusen som står tett. Vi får bare håpe dette går bra og at det ikke var noen superspredere der, i verste fall kan så kan en så stor ansamling av mennesker på samme sted og tid føre til nytt utrbudd og ny runde med lukket samfunn. Hvordan det gikk vet vi ikke før om noen uker. Vi er ganske mange som har ofret veldig mye de siste månedene, alt fra massivt med overtid på jobb, til å miste jobben, til å ikke kunne besøke venner og familie. Da er det respektløst å dra seg sammen med mange tusen andre og demonstrere. Anonymkode: 162d8...402 jeg er ikke uenig i dette. Men jeg er uenig med de som roper så høyt at folk ikke fortjener lønn eller sykepenger i pålagt karanta, når de rent faktisk ikke har gjort noe galt. Kommunen kunne stoppet arrengementet med hjemmel i smittevernloven, men valgte å ikke gjøre det. Jeg antar at et vesentlig element i risikovurderingen i Stavanger var at det på demonstrasjonsdagen var hele 29 dager siden forrige smittetilfelle. Det er nesten tre hele karantener langt, og normalt ville man sagt at en by var smittefri etter to ganger karantenetiden. men - for all del - korona er ikke normalt, så jeg sier ikke at Stavanger er smittefri. Men smitterisikoen er faktisk minimal i Stavanger akkurat nå. Anonymkode: f302a...d79 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #23 Skrevet 8. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bedrifter som går konk i Norge < BLM Du er enten enig eller ikke. Anonymkode: 14764...3ec Kvalmt, rett og slett. Anonymkode: 4b130...1ca 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #24 Skrevet 8. juni 2020 34 minutter siden, youcancallmejune skrev: Mange er også bedriftseiere som frykter nye nedstenginger eller helsearbeidere som har ofret mye for å holde smitten nede. Nettopp! Jeg har allerede mistet jobben, og nå er det slik at dersom samfunnet stenges med igjen så kommer arbeidsplassen til min mann måtte legge ned også. Vi har et barn å forsørge! Jeg er så forbannet på alle de idiotene som absolutt måtte ut i gatene. Skal de punge ut for oss dersom mannen min mister jobben sin han også? Tviler sterkt på det! Tenk om alle disse 15 000 menneskene heller har donert penger til organisasjoner som hjelper utsatte grupper i USA? Det ville vært en million ganger mer til hjelp. Anonymkode: d27f5...f0b 9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #25 Skrevet 8. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: At noen definerer det sånn at man ikke har gjort noe galt er nå så, men virus bryr seg fint lite om det. Det bryr seg heller ikke at det riktignok var for et godt formål eller at de kjemper for en god sak. Hvis man legger litt basic konsekvensetikk til grunn, så er det lite lurt å samle så mange mennesker på samme sted. Anonymkode: 162d8...402 ikke uenig i det. Men de som ikke har gjort noe galt skal ikke straffes med å ikke få lønn. Det er nødvendig å holde to tanker i hodet her. Anonymkode: f302a...d79 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #26 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: jeg er ikke uenig i dette. Men jeg er uenig med de som roper så høyt at folk ikke fortjener lønn eller sykepenger i pålagt karanta, når de rent faktisk ikke har gjort noe galt. Kommunen kunne stoppet arrengementet med hjemmel i smittevernloven, men valgte å ikke gjøre det. Jeg antar at et vesentlig element i risikovurderingen i Stavanger var at det på demonstrasjonsdagen var hele 29 dager siden forrige smittetilfelle. Det er nesten tre hele karantener langt, og normalt ville man sagt at en by var smittefri etter to ganger karantenetiden. men - for all del - korona er ikke normalt, så jeg sier ikke at Stavanger er smittefri. Men smitterisikoen er faktisk minimal i Stavanger akkurat nå. Anonymkode: f302a...d79 Jeg er ikke nødvendigvis enig i det. Det har jo vært regler på at man må betale karantenetiden selv hvis man har utvist stor uforsiktighet, f. eks. vært i utlandet eller med vilje gjort andre ting som medfører karantene. Jeg ser ikke at det å være mange tusen, når smittevernsreglene er tydelig på maks 50, skal kvalifisere til unntak med tanke på å ikke betale karantenetiden selv. Ja, det burde blitt stoppet, men ble nå ikke det, så da er karantene det mest nærliggende for deltakerne. Smitten er generelt lav i Norge, også i Oslo faktisk, sånn i det store og hele. Det betyr likevel ikke at det er lurt å være så mange samlet likevel, for det skal bare en superspreder til for å smitte veldig mange på kort tid. Smittevernsreglene er der for en grunn, og alt som kan krype og gå av store arrangementer har jo blitt avlyst av samme grunn. Anonymkode: 162d8...402 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #27 Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: ikke uenig i det. Men de som ikke har gjort noe galt skal ikke straffes med å ikke få lønn. Det er nødvendig å holde to tanker i hodet her. Anonymkode: f302a...d79 Og da spør jeg: Hvorfor ikke? Regjeringen var tilsvarende klare på at folk måtte regne med å betale for karantenefravær fra jobb selv dersom de f. eks. insisterte å dra på handletur til Sverige i påsken. Når man med vilje setter seg i en situasjon som naturlig gir karantene (dvs. brutt smittevernsreglene), så bør man også ta regningen selv. Anonymkode: 162d8...402 6
Vhgj Skrevet 8. juni 2020 #28 Skrevet 8. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper at de som ikke kan jobbe hjemmefra blir pålagt 2 ukers ferie eller permisjon uten lønn! Det skjer ikke. Det ville vært motstridende med grunnloven. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #29 Skrevet 8. juni 2020 I mannens firma er en hjemme uten lønn etter demonstrasjonen. Ettersom sjefen er dreven i liv og rett, har hun selvfølgelig sjekket at det hun gjør ikke er lovstridig. Skulle bare mangle at de som villig utsetter seg selv og andre for smitte, og driter i alle som har lidd de siste mnd, får ta den økonomiske byrden selv. Anonymkode: 4b130...1ca 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #30 Skrevet 8. juni 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og da spør jeg: Hvorfor ikke? Regjeringen var tilsvarende klare på at folk måtte regne med å betale for karantenefravær fra jobb selv dersom de f. eks. insisterte å dra på handletur til Sverige i påsken. Når man med vilje setter seg i en situasjon som naturlig gir karantene (dvs. brutt smittevernsreglene), så bør man også ta regningen selv. Anonymkode: 162d8...402 Nettopp. Hva er forskjellen på å handle i Sverige og stå tett i tett med tusenvis av andre mennesker? Her burde det vært gjort klart fra starten av at de som kom og sto i klynge skal i karantene og betale for den selv i form av ulønnet permisjon eller ferie. De som demonstrerte viste kanskje støtte til ofrene for politivold i USA, men de spyttet samtidig på alle de som har vært med på dugnaden her i landet. De 400000 som nå er arbeidsledige. De eldre som har dødd uten sine nærmeste ved sin side lenger enn akkurat på slutten. De syke som har måttet isolere seg. Syke barn med nedsatt immunforsvar som ikke har fått se vennene sine og som fortsatt ikke kan det. Barn i voldelige hjem som ikke har kunnet gå på skolen og få "fri" fra sine overgripere. Tenk dere om!! Ja, det er fælt å se hva som foregår i USA, men dette er virkelig ikke riktig måte å vise avsky på!! Man MÅ klare å ha to tanker i hodet samtidig! Det er dumt å gi fingeren til syke barn for å heve stemmen sin mot rasisme. Denne demonstrasjonen har ingen effekt uansett, det hadde vært flere andre alternative løsninger som hadde tatt vare på syke og eldre og folk som har tatt sitt samfunnsansvar på alvor og samtidig vist at vi ikke godtar rasisme. De som deltok på demonstrasjonene var grovt uaktsomme i forhold til smittevernloven og burde straffes for sin idioti og skamløshet. Anonymkode: 840c8...fd0 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #31 Skrevet 8. juni 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: At noen definerer det sånn at man ikke har gjort noe galt er nå så, men virus bryr seg fint lite om det. Det bryr seg heller ikke at det riktignok var for et godt formål eller at de kjemper for en god sak. Hvis man legger litt basic konsekvensetikk til grunn, så er det lite lurt å samle så mange mennesker på samme sted. Anonymkode: 162d8...402 Viruset kan da ikke trumfe alt her i verden. Retten til å demonstrere er grunnlovsfestet og en av menneskerettighetene. Man kan ikke bare overskrive grunnloven og mrk med en anbefaling. Hva blir neste man må forsake på grunn av virus? Man har allerede forsaket retten til å se familien, retten til å gå på arbeid, retten til å benytte seg av egen eiendom og retten til å reise fritt innenfor riket. Anonymkode: 9171f...531 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #32 Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Viruset kan da ikke trumfe alt her i verden. Retten til å demonstrere er grunnlovsfestet og en av menneskerettighetene. Man kan ikke bare overskrive grunnloven og mrk med en anbefaling. Hva blir neste man må forsake på grunn av virus? Man har allerede forsaket retten til å se familien, retten til å gå på arbeid, retten til å benytte seg av egen eiendom og retten til å reise fritt innenfor riket. Anonymkode: 9171f...531 Ja, glemte lover med tilbakevirkende kraft (karantene for dem som har vært i utlandet eller i Oslo for flere uker siden) og plassering av friske mennesker i karantene (frihetsberøvelse). Anonymkode: 9171f...531 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #33 Skrevet 8. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: I mannens firma er en hjemme uten lønn etter demonstrasjonen. Ettersom sjefen er dreven i liv og rett, har hun selvfølgelig sjekket at det hun gjør ikke er lovstridig. Anonymkode: 4b130...1ca Det tviler jeg på. De som er i lovpålagt kantene etter å ha utsatt seg selv for fare frivillig kan nektes støtte fra Nav, men det er ikke noe lovpålagt karantene for å ha vært i demonstrasjon. Anonymkode: b4911...9ca 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #34 Skrevet 8. juni 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vet at ikke alle må det, men flere er ilagt karantene av arbeidsplassen. Selvfølgelig får de betalt, når jobben tvinger de til å ha hjemmekontor/være i karantene. Hvorfor skulle de ikke det? Det er et råd de har brutt, og ikke en lov. Og uansett om de bryter en lov, så er det ikke sånn at fordi man er kriminell så skal man ikke være fortjent til å få lønn. Anonymkode: e792e...5a5 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #35 Skrevet 8. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tviler jeg på. De som er i lovpålagt kantene etter å ha utsatt seg selv for fare frivillig kan nektes støtte fra Nav, men det er ikke noe lovpålagt karantene for å ha vært i demonstrasjon. Anonymkode: b4911...9ca Nettopp. Straffen for brudd på grensa på 50 stk er bøter. Ikke karantene. Politiet måtte oppløse mang en fest med masse ungdommer, men ingen har noen gang blitt sendt i karantene etterpå. Så det er veldig merkelig at demonstrantene må det. Anonymkode: 9171f...531 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #36 Skrevet 8. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og da spør jeg: Hvorfor ikke? Regjeringen var tilsvarende klare på at folk måtte regne med å betale for karantenefravær fra jobb selv dersom de f. eks. insisterte å dra på handletur til Sverige i påsken. Når man med vilje setter seg i en situasjon som naturlig gir karantene (dvs. brutt smittevernsreglene), så bør man også ta regningen selv. Anonymkode: 162d8...402 De som reiste til Sverige visste jo at de måtte i karantene. Det visste ikke demonstrantene. Det er en avgjørende forskjell. Og det er jo bare noen ytterst få av demonstrantene som må i karantene, så det er åpenbart at kommunene ikke ser veldig mørkt på dette. Anonymkode: f302a...d79 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #37 Skrevet 8. juni 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: I mannens firma er en hjemme uten lønn etter demonstrasjonen. Ettersom sjefen er dreven i liv og rett, har hun selvfølgelig sjekket at det hun gjør ikke er lovstridig. Skulle bare mangle at de som villig utsetter seg selv og andre for smitte, og driter i alle som har lidd de siste mnd, får ta den økonomiske byrden selv. Anonymkode: 4b130...1ca Det er åpenbart i strid med loven å sende noen hjem og ta fra dem lønna. Den personen har null greie på lov og rett. Det er sjokkerende hvordan noen arbeidsgivere tar seg til rette. Skammelig. Det var en lovlig demonstrasjon. Anonymkode: f302a...d79 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #38 Skrevet 8. juni 2020 Jeg klarer ikke se demonstrasjonen som noe annet enn en regelrett anti-smittevernsdemonstrasjon, med BLM som skalkeskjul. Hadde de brydd seg om utsatte grupper, hadde de funnet en annen markeringsform enn supersprederhendelse. Anonymkode: 2653c...409 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #39 Skrevet 8. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er åpenbart i strid med loven å sende noen hjem og ta fra dem lønna. Den personen har null greie på lov og rett. Det er sjokkerende hvordan noen arbeidsgivere tar seg til rette. Skammelig. Det var en lovlig demonstrasjon. Anonymkode: f302a...d79 Nei, det er ikke det. Hun hadde full rett på sin sine. Velbehgrunnet og viste til arb.kontrakt osv. Anonymkode: 4b130...1ca 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #40 Skrevet 8. juni 2020 Haha! Tror dere ikke folk nekter å gå i karantene😁 Umulig å håndheve/kontrollere dette.. Anonymkode: 722cb...4dd
Anbefalte innlegg