AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 Jeg håper at ingen av de som deltok på demonstrasjonene på fredag får lønn for perioden de må sitte i karantene? Jeg vet at ikke alle må det, men flere er ilagt karantene av arbeidsplassen. Håper at de som ikke kan jobbe hjemmefra blir pålagt 2 ukers ferie eller permisjon uten lønn! Demonstrasjonene er en skandale i seg selv, men det verste er hvis man lønnes med to ukers sommerferie for å utsette andres liv og helse i fare. Egentlig burde de i tillegg måtte betale en saftig bot i tillegg til ulønnet karantene. Anonymkode: 840c8...fd0 37
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #2 Skrevet 8. juni 2020 Vet helsearbeidere i Stavanger får noe jeg synes er feil. Når en med viten og vilje oppsøker smitte så bør en ta konsekvensene av det. Anonymkode: 54f00...3fe 30
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #3 Skrevet 8. juni 2020 Så enig. De får evt. Ta ut deler av ferien sin i karantene som straff Anonymkode: 74787...085 11
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #4 Skrevet 8. juni 2020 Da må arbeidsgiver på forhånd gi beskjed om at man må i karantene med ulønnet permisjon ved deltakelse, før demonstrasjonen finner sted. Anonymkode: ab73c...66e 19
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #5 Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da må arbeidsgiver på forhånd gi beskjed om at man må i karantene med ulønnet permisjon ved deltakelse, før demonstrasjonen finner sted. Anonymkode: ab73c...66e Nettopp. Lover med tilbakevirkende kraft er grunnlovsstridig. Anonymkode: 9171f...531 11
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #6 Skrevet 8. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må arbeidsgiver på forhånd gi beskjed om at man må i karantene med ulønnet permisjon ved deltakelse, før demonstrasjonen finner sted. Anonymkode: ab73c...66e Og hvordan skal liksom arbeidsgiver kunne gjøre noe før han/hun vet? Anonymkode: 74787...085 9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #7 Skrevet 8. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvordan skal liksom arbeidsgiver kunne gjøre noe før han/hun vet? Anonymkode: 74787...085 Varsle i forkant av demonstrasjon at de som deltar må i ubetalt karantene. Men for mange blir det uansett lite aktuelt fordi de uansett har hjemmekontor. Anonymkode: 9171f...531 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #8 Skrevet 8. juni 2020 Det er forsovidt ikke 14 dager lengre, det er 10, så de er tilbake på jobb neste uke. De fleste får permisjonspenger, eller har allerede hjemmekontor. Om man setter opp ubetalt karantene risikerer man fort at folk ikke sier at de hr vært der. Anonymkode: be81f...fe5 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #9 Skrevet 8. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er forsovidt ikke 14 dager lengre, det er 10, så de er tilbake på jobb neste uke. De fleste får permisjonspenger, eller har allerede hjemmekontor. Om man setter opp ubetalt karantene risikerer man fort at folk ikke sier at de hr vært der. Anonymkode: be81f...fe5 Det burde ikke vært tilrettelagt for denne demonstrasjonen når det er felleskassa som betaler for konsekvensene. Man kan vise støtte for saken på andre måter enn å stjele penger fra felleskassa. Det blir det samme som å gjøre hærverk på offentlige steder, en stor utgift for staten for noe som overhodet ikke er nødvendig og som på alle måter er selvvalgt. De burde vært bøtelagt alle de idioten som potensielt ofret livene til gamle og syke for å vise avsky mot et annet drap. Hyklere. Anonymkode: 840c8...fd0 10
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #10 Skrevet 8. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper at ingen av de som deltok på demonstrasjonene på fredag får lønn for perioden de må sitte i karantene? Jeg vet at ikke alle må det, men flere er ilagt karantene av arbeidsplassen. Håper at de som ikke kan jobbe hjemmefra blir pålagt 2 ukers ferie eller permisjon uten lønn! Demonstrasjonene er en skandale i seg selv, men det verste er hvis man lønnes med to ukers sommerferie for å utsette andres liv og helse i fare. Egentlig burde de i tillegg måtte betale en saftig bot i tillegg til ulønnet karantene. Anonymkode: 840c8...fd0 hvorfor det? For en smålig tanke. De har ikke brutt noen lov. Blir de pålagt av arbeidsgiver å holde seg hjemme så skal de selvsagt ha lønn, akkurat som alle andre som har vært i karantene. Anonymkode: f302a...d79 10
youcancallmejune Skrevet 8. juni 2020 #11 Skrevet 8. juni 2020 De må bruke av oppsparte feriedager eller ta ulønnet permisjon. 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #12 Skrevet 8. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet helsearbeidere i Stavanger får noe jeg synes er feil. Når en med viten og vilje oppsøker smitte så bør en ta konsekvensene av det. Anonymkode: 54f00...3fe hvordan kan du "synes" at det er feil? Det er ikke lov å trekke folk i lønn for å nekte dem å møte på arbeidsplassen. Det ville vært feil, det. Anonymkode: f302a...d79 4
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #13 Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, youcancallmejune skrev: De må bruke av oppsparte feriedager eller ta ulønnet permisjon. nei, det må de ikke. Dette er ubegrunnet vrøvling. Anonymkode: f302a...d79 4
youcancallmejune Skrevet 8. juni 2020 #14 Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: nei, det må de ikke. Dette er ubegrunnet vrøvling. Anonymkode: f302a...d79 Det er opp til beredskapsledelsen i hver kommune å bestemme hvem som skal i karantene for brudd på smittevernloven, og så langt vet jeg ikke om noen kommuner som ikke har bestemt at det skal brukes av oppsparte feriedager eller tas ulønnet permisjon. Informer meg gjerne hvis du kjenner til noen. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #15 Skrevet 8. juni 2020 Poenget er vel at ved å delta i demonstrasjonen, har deltakerne brutt med de anbefalingene om antall mennesker i en forsamling som gjelder for tiden. De har altså helt bevisst gjort noe som de vet er uheldig og som setter alle de dyre og ressurskrevende tiltakene vi har bak, i fare for å være til liten nytte. Vi kritiserer amerikanerne og brasilianerne for å demonstrere mot koronatiltak, men nå gjør de samme menneskene akkurat det samme, uavhengig av hva begrunnelsen for demonstrasjonen. Det er masseidioti, og vitner om en kollektiv lav forståelse for konsekvensene av egne handlinger. Anonymkode: fb5bd...2b8 11
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #16 Skrevet 8. juni 2020 17 minutter siden, youcancallmejune skrev: Det er opp til beredskapsledelsen i hver kommune å bestemme hvem som skal i karantene for brudd på smittevernloven, og så langt vet jeg ikke om noen kommuner som ikke har bestemt at det skal brukes av oppsparte feriedager eller tas ulønnet permisjon. Informer meg gjerne hvis du kjenner til noen. for det første så foreligger det ikke noe brudd på smittevernsloven. Kommunen har IKKE gjort et vedtak om forbud mot demonstrasjonen etter smittevernloven § 4-1, 1. ledd bokstav a), og den er ikke automatisk omfattet av 50-personersregelen i covid19-forskriften pga det særskilte grunnlovsvernet som demonstrasjoner har. Men om nå kommunen skulle bestemme at noen må i karantene så skal de åpenbart ikke bruke feriedager eller ulønnet permisjon. Hvis helsemyndighetene bestemmer at du skal i karantene, så får du sykepenger. Hvis arbeidsgiver bestemmer at du skal i karantene, så har du rett på lønn. Det er mulig det har bli vedtatt noen begrensninger for de som bevisst bryter smittevernsregler som er vedtatt i lov eller covid19-forskriften, men det er ikke tilfelle her. Anonymkode: f302a...d79 8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #17 Skrevet 8. juni 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er vel at ved å delta i demonstrasjonen, har deltakerne brutt med de anbefalingene om antall mennesker i en forsamling som gjelder for tiden. De har altså helt bevisst gjort noe som de vet er uheldig og som setter alle de dyre og ressurskrevende tiltakene vi har bak, i fare for å være til liten nytte. Vi kritiserer amerikanerne og brasilianerne for å demonstrere mot koronatiltak, men nå gjør de samme menneskene akkurat det samme, uavhengig av hva begrunnelsen for demonstrasjonen. Det er masseidioti, og vitner om en kollektiv lav forståelse for konsekvensene av egne handlinger. Anonymkode: fb5bd...2b8 ja, de har brutt med en anbefaling. Men det gjør vi hver gang vi nyser ut i lufta, eller går nærmere enn 1 meter og det er jo ingen som krever at vi skal i karantene på egen regning for å bryte en anbefaling. Jeg er helt enig i at denne forsamlingen var uheldig ift smittevern, og jeg forstår at folk blir oppgitt. Men de reaksjonene enkelte foreslår er jo helt hinsides lov og hinsides fornuft. Anonymkode: f302a...d79 10
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #18 Skrevet 8. juni 2020 29 minutter siden, youcancallmejune said: Mange er også bedriftseiere som frykter nye nedstenginger eller helsearbeidere som har ofret mye for å holde smitten nede. Bedrifter som går konk i Norge < BLM Du er enten enig eller ikke. Anonymkode: 14764...3ec
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #19 Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ja, de har brutt med en anbefaling. Men det gjør vi hver gang vi nyser ut i lufta, eller går nærmere enn 1 meter og det er jo ingen som krever at vi skal i karantene på egen regning for å bryte en anbefaling. Jeg er helt enig i at denne forsamlingen var uheldig ift smittevern, og jeg forstår at folk blir oppgitt. Men de reaksjonene enkelte foreslår er jo helt hinsides lov og hinsides fornuft. Anonymkode: f302a...d79 Det er forskjell på å glemme seg, gå nærmere enn en meter i kort tid, før man innser at man står litt for nærme og trekke seg tilbake igjen, og det å stå tett i tett med mange tusen i flere timer og demonstrere. Risikoen for smitte er veldig mye høyere med mange tusen som står tett. Vi får bare håpe dette går bra og at det ikke var noen superspredere der, i verste fall kan så kan en så stor ansamling av mennesker på samme sted og tid føre til nytt utrbudd og ny runde med lukket samfunn. Hvordan det gikk vet vi ikke før om noen uker. Vi er ganske mange som har ofret veldig mye de siste månedene, alt fra massivt med overtid på jobb, til å miste jobben, til å ikke kunne besøke venner og familie. Da er det respektløst å dra seg sammen med mange tusen andre og demonstrere. Anonymkode: 162d8...402 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #20 Skrevet 8. juni 2020 her er kommentaren fra beredskapsdirektøren Stavanger: At ingen ansatte skal ha dårlig samvittighet, for de har ikke gjort noe galt. Klokt menneske. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/napw7B/ingen-ansatte-skal-ha-darlig-samvittighet-de-har-ikke-gjort-noe-gal Anonymkode: f302a...d79 6
Anbefalte innlegg