Gå til innhold

Hvordan finne Person-nr?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Begrunnet behov" betyr ikke at man har noe uoppgjort med en person, bare så det er sagt. 

Anonymkode: ab80b...d5e

Det kommer nå ann på hva man mener med uoppgjort.

Men Folkeregisteret har nok fått mange rare søknader rundt dette før og når behovet for utlevering skal vurderes og være saklig så tipper jeg de fint klarer å vurdere det i TS sitt tilfelle og :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil være grunn nok til å få utlevert en annen persons personnummer?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Fallabella skrev:

Nei jeg kan ikke søke det opp. Men kan feks skatteetaten gi det ut? Jeg har en konkret grunn til å skulle få opplysninger.

Skatteetaten var ikke tilgjengelig i dag... 

Nei selvsagt kan ikke skatteetaten gi deg personnummer skulle tatt seg ut om alle kunne hentet ut personnummer til folk å svindle over en lav sko

Anonymkode: 7c0d6...f23

• Liker 1
Gjest Fallabella
Skrevet

Nei selvsagt kan ikke skatteetaten gi deg personnummer skulle tatt seg ut om alle kunne hentet ut personnummer til folk å svindle over en lav sko

Joda 👍

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, nomore82 skrev:

Joda. Men man må søke og man må kunne positivt identifisere den personen søker etter. Og det er gratis for inntil 3-4 personer pr uke.

Mei man får ikke den infoen HELT UTEN VIDERE. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Fallabella skrev:

Joda 👍

Eh nei. Ikke med mindre du har en veldig god grunn. Og hvorfor spør du her da om du mener det er så enkelt? Er det ikke bare å få tak i det da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende hvis dette stemmer noe det umulig kan gjøre. Hva skal andre med mitt nr. feks.

Anonymkode: 37c24...991

Slapp av. Det er ikke så enkelt å få utlevert som det høres ut

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, begrunnet behov kan være at man feks. er blitt verge for en person. Det går nok ikke an å få personnummer til en person man ikke har noe "tjenesteforhold" til.

Stemmer

• Liker 1
Skrevet

Ja det har jeg men som sagt skal det en svært god grunn til for at de gir deg deg. Det er jo bare å prøve å se hvor langt du kommer

Det står egentlig ikke så mye om "svært god grunn". Bare at det skal være begrunnet. Og som det står "Begrunnet behov betyr at opplysningen må være nødvendig for å ivareta lovmessige rettigheter/plikter".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, begrunnet behov kan være at man feks. er blitt verge for en person. Det går nok ikke an å få personnummer til en person man ikke har noe "tjenesteforhold" til.

Nettopp. 

Anonymkode: b9e08...dd7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, nomore82 skrev:

Det står egentlig ikke så mye om "svært god grunn". Bare at det skal være begrunnet. Og som det står "Begrunnet behov betyr at opplysningen må være nødvendig for å ivareta lovmessige rettigheter/plikter".

Om du googler litt til si finner du ut av hva som regnes som begrunnelse. Egentlig står det greit forklart i den stemningen du skriver også men noen må ha det inn med t-skje skjønner jeg. 

«begrunnet behov betyr at opplysningen må være nødvendig for å ivareta LOVMESSIGE RETTIGHETER/plikter»

greier du ikke tolke den setningen, så neivel. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg trenger ikke å tolke den setningen. Jeg forstår hva som står der.

• Liker 2
Gjest Fallabella
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei. Ikke med mindre du har en veldig god grunn. Og hvorfor spør du her da om du mener det er så enkelt? Er det ikke bare å få tak i det da?

Jeg lærte hvordan her å har gjort noe med det ja. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, nomore82 skrev:

Jeg trenger ikke å tolke den setningen. Jeg forstår hva som står der.

Du skrev jo at det ikke sto noe om hva som er god begrunnelse så nei, du kan umulig ha forstått hva som sto der

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når ble fødslesnummer personnummer? Det står helt klart FØDSELSNUMMER, med det menes det vel dag/mnd/år? Å skulle kunne få ut slike opplysninger fra skatteetaten er jo like ille som om det blir snappa opp fra postkassa av rette idioten som virkelig er ute etter å få tak i opplysninger for å gjøre noe ulovlig. Det skal også særskilte grunner til å få det ut. Kan jo ikke oppgi hvem noen er gift med en gang.

Anonymkode: f974a...93e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, nomore82 skrev:

Du kan søke Folkeregistreret som å få utlevert informasjon om navngitte identifiserbare personer. Mer info og link til søknadsskjema her: https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/attester-og-opplysninger/folkeregisteropplysninger/private-personer/

Det står fødselsnummer... ikke personnummer. Det er to vidt forskjellige ting..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når ble fødslesnummer personnummer? Det står helt klart FØDSELSNUMMER, med det menes det vel dag/mnd/år? Å skulle kunne få ut slike opplysninger fra skatteetaten er jo like ille som om det blir snappa opp fra postkassa av rette idioten som virkelig er ute etter å få tak i opplysninger for å gjøre noe ulovlig. Det skal også særskilte grunner til å få det ut. Kan jo ikke oppgi hvem noen er gift med en gang.

🤣🤣 det står det faktisk!

Skrevet (endret)

Fødselsnummer er 11 siffer. Fødselsdato som ddmmåå + personnummer som er fem siffer utgjør tilsammen fødselsnummer.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endret av Jdz
  • Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...