Gå til innhold

Før trodde jeg at alle overvektige mennesker var en type

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp, trodde jeg at alle overvektige var urenslige og ekle mennesker. Grunnen til det, var at jeg vokste opp med et familiemedlem som var slik. 
Dårlig bordskikk, urenslig, satt og rapte og feis konstant.

Etter å ha møtt litt flere formfulle mennesker da jeg ble eldre, fant jeg ut at dette ikke stemte. De fleste hadde bedre klesstil enn meg, var velstelt, og noen hadde også god parfyme. Det forandret hvordan jeg så på andre mennesker, og så hvor dum jeg hadde vært.

Tror nok mamma var litt medskyldig også, som hele tiden var etter meg, og sa jeg måtte passe meg for å bli feit.

Anonymkode: 3698a...cae

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for informasjonen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tror nok mamma var litt medskyldig også, som hele tiden var etter meg, og sa jeg måtte passe meg for å bli feit.

Alle bør passe seg for det siden det har en masse uheldige effekter på helse og andre ting.

Anonymkode: 432c7...b5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig, har alltid vært det. Skal ikke legge skjul på at jeg er glad i mat altså, men når du ser familien min skjønner du at det er nok litt gener inne i bildet.

Jeg har fått høre at jeg lukter og ikke kan gjøre annet enn å spise dagen lang siden jeg er er overvektig. Det er nok mange fordommer mot oss som ikke har så veldig mye rot i virkeligheten. Klart noen av oss er sånn som slektningen din, men det finnes slanke mennesker som også har lite folkeskikk og spiser mye. Tror ikke det hjelper at overvektige blir fremstilt i mange filmer/serier som late, overspisende folk med lite hygiene (men det ser ut til å ha blitt mindre av det).

De fleste av oss er nok veldig redde for å bli oppfattet som luktende og ufine, så vi bruker ekstra mye tid og energi på å ta oss bra ut. 

Jeg synes det er fint at du klarer å endre oppfatning om oss. Det viser meg at selv om man har en mening om en gruppe mennesker så kan den endres når man blir mer opplyst og blir kjent med flere av dem. Da tenker jeg alle kan bli kvitt fordommene sine med litt utdannelse 🙂

Anonymkode: 608fd...832

AnonymBruker
Skrevet

Bestemora mi er sånn. Dømmende ovenfor overvektige. 

Fikk druer til lørdagsgodt fordi kusina mi var "litt over gjennomsnittet"....  (hun er høy og jeg vil si at hun har en normal figur)
Hu kalte meg feit da jeg var yngre også, men det morsomme er at jeg i følge bmi var svært undervektig. (var 162cm og veide 32.2kg, var super aktiv og spiste MYE)

Anonymkode: b971e...b57

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle bør passe seg for det siden det har en masse uheldige effekter på helse og andre ting.

Anonymkode: 432c7...b5a

Hvis det hadde vært grunnen, er jeg enig, men hun sa det av overfladiske grunner. Da blir det noe annet med en gang.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er overvektig, har alltid vært det. Skal ikke legge skjul på at jeg er glad i mat altså, men når du ser familien min skjønner du at det er nok litt gener inne i bildet.

Jeg har fått høre at jeg lukter og ikke kan gjøre annet enn å spise dagen lang siden jeg er er overvektig. Det er nok mange fordommer mot oss som ikke har så veldig mye rot i virkeligheten. Klart noen av oss er sånn som slektningen din, men det finnes slanke mennesker som også har lite folkeskikk og spiser mye. Tror ikke det hjelper at overvektige blir fremstilt i mange filmer/serier som late, overspisende folk med lite hygiene (men det ser ut til å ha blitt mindre av det).

De fleste av oss er nok veldig redde for å bli oppfattet som luktende og ufine, så vi bruker ekstra mye tid og energi på å ta oss bra ut. 

Jeg synes det er fint at du klarer å endre oppfatning om oss. Det viser meg at selv om man har en mening om en gruppe mennesker så kan den endres når man blir mer opplyst og blir kjent med flere av dem. Da tenker jeg alle kan bli kvitt fordommene sine med litt utdannelse 🙂

Anonymkode: 608fd...832

Klart gener spiller noe inn også. 
Det var stygt å gi deg de kommentarene, og jeg er enig. Filmindustrien har latterliggjort overvektige i mange år. Det er en uting.

Det er viktig å bli kjent med folk ja. Ikke bestemme seg på forhånd. Tror absolutt erfaringer og opplysning hjelper formål knuse idiotiske fordommer. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bestemora mi er sånn. Dømmende ovenfor overvektige. 

Fikk druer til lørdagsgodt fordi kusina mi var "litt over gjennomsnittet"....  (hun er høy og jeg vil si at hun har en normal figur)
Hu kalte meg feit da jeg var yngre også, men det morsomme er at jeg i følge bmi var svært undervektig. (var 162cm og veide 32.2kg, var super aktiv og spiste MYE)

Anonymkode: b971e...b57

Det var dårlig gjort av henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...