Gå til innhold

Dekkplante til stort bed

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har satt opp en lang støttemur foran huset med en skråkant som egner seg svært godt som blomsterbed. Men den er nesten 20 meter lang og vil kreve alt for mye tid og penger hvis jeg skal fylle alt med stauder. Leter derfor etter lave dekkplanter som kan få leve sitt eget liv uten for mye stell. Tar også gjerne imot tips til bladverk eller større stauder som forblir lave og som kan ha samme funksjon. Tenker også å plante noen felter med stauder litt her og der for å få inn farger og liv.

Bor i sone H6+

Endret av Cookiemonster!
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hosta, storkenebb, bispelue, hasselurtmarkjordbær, akeleie, marikåpe :) Kanskje saxifraga?

Litt usikker på om alt tåler H6, men det er bare å prøve. Plutselig går det :) 

Draglands planteskole har en del ideer og fører hardføre stauder. De sender ikke lenger, men har mye gode tips!

Anonymkode: 01abe...95a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville kombinert krypbusker med stauder. Krypbuskene kan feks være krypeiner, krypbiota og vintermispel skogholm. Alle tre er vintergrønne og klarer h6.

Anonymkode: bf02a...f18

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hosta, storkenebb, bispelue, hasselurtmarkjordbær, akeleie, marikåpe :) Kanskje saxifraga?

Litt usikker på om alt tåler H6, men det er bare å prøve. Plutselig går det :) 

Draglands planteskole har en del ideer og fører hardføre stauder. De sender ikke lenger, men har mye gode tips!

Anonymkode: 01abe...95a

Her kom mange gode forslag, ts.  Bor selv i H6 og kjenner de staudene som er nevnt her.  Alle disse kan deles etter hvert.  Akeleien sår seg selv.  Selv har jeg et stort bed med kun planter fra storkenebbfamilien.  

Smart å sjekke opp Draglands planteskolen nettside også.  Der finner du masse info.  

Skrevet

Takk for tips! :)

Noen flere?

AnonymBruker
Skrevet

Hosta finnes med ulikt bladverk, og om du har litt tid så er det en plante som gjerne kan deles etterhvert. Jeg har blomsterløk mellom hostaene mine, slik at tulipanene starter showet før hostaen kommer litt senere.

Anonymkode: ae653...d47

AnonymBruker
Skrevet

Kryptimian, 

Murttorskemunn 

Anonymkode: 0f4f7...cc5

AnonymBruker
Skrevet

Ta men noen busker som har rød løvfarge om høsten da. Det er fint med variasjon gjennom årstidene! Stormarikåpe er fin og sprer seg villig, men den er ferdig med blomstringen i juli, så jeg ville hatt planter og busker som stråler på sensommeren/høsten også. 

Anonymkode: b69e5...de2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...