AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #21 Skrevet 8. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere som bor i utkantstrøk og helst ikke vil ha Oslofolk på besøk i sommer, har dere sjekket hva de lokale turistbedriftene mener om saken? Kjedelig med korona, ja, men rimelig kjedelig med tomme ordrebøker og null inntekter også. Anonymkode: aaf9f...d9f Er ikke helt sånn at alt som ikke er Oslo er utkantstrøk 🤣 (Men vi vet jo at oslofolk mener det.) Anonymkode: a286c...6ae
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #22 Skrevet 8. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva mener du, at Oslo og omegn-folk skal holde seg hjemme i sommer? Det kommer jo ikke til å skje. De kommer til å reise på samme måte som andre til hytter, hoteller og campingplasser. Anonymkode: c52eb...559 Ja desverre, de ser ikke ut til å være så villige til å "ta en for laget". Mange steder rundt om i Norge er folk veeeldig forsiktige, men i Oslo og et par andre steder så "må de bare". Veldig moro for alle andre.. Anonymkode: 21cb4...619 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #23 Skrevet 8. juni 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja desverre, de ser ikke ut til å være så villige til å "ta en for laget". Mange steder rundt om i Norge er folk veeeldig forsiktige, men i Oslo og et par andre steder så "må de bare". Veldig moro for alle andre.. Anonymkode: 21cb4...619 Dette må du nesten utdype. Hva er det folk i resten av landet ofrer som folk i Oslo ikke gjør? Anonymkode: d9d5b...e8d 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #24 Skrevet 8. juni 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja desverre, de ser ikke ut til å være så villige til å "ta en for laget". Mange steder rundt om i Norge er folk veeeldig forsiktige, men i Oslo og et par andre steder så "må de bare". Veldig moro for alle andre.. Anonymkode: 21cb4...619 Dette stemmer vel ikke? Og dessuten er smitten i Oslo veldig konsentrert rundt et par bydeler på østkanten. Jeg mistenker at disse menneskene ikke er de som reiser mest rundt omkring til Sørlandet, Lofoten og Gudbrandsdalen, men her kan jeg selvsagt ta feil. Anonymkode: c52eb...559 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #25 Skrevet 8. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du, at Oslo og omegn-folk skal holde seg hjemme i sommer? Det kommer jo ikke til å skje. De kommer til å reise på samme måte som andre til hytter, hoteller og campingplasser. Anonymkode: c52eb...559 Syns det ja. Korona tar ikke hensyn til folks vaner og ønsker. En kjip sommer kan alle overleve. Anonymkode: bffa3...3a2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #26 Skrevet 8. juni 2020 Nei, i min kommune har "Oslo folka" vært på hyttene sine hver helg siden hytteforbudet opphørte, så tenker ikke særlig over det. Anonymkode: 6a847...4ca 1
Emmelise Skrevet 8. juni 2020 #27 Skrevet 8. juni 2020 Jeg bor i en av disse kommunene som er et yndet hytteområde for Bærumsfolket. Det er ihvertfall uten tvil det er Bærum mesteparten kommer fra etter bilskiltene å dømme. Her dobbeltparkeres og sperres det for andre med dyre biler ved butikkene med unnskyldningen "skal bare" over en lav sko hver eneste sommer. I år er tydeligvis intet unntak. Dumme meg var på Meny-butikken nærmest hytteområdene forrige lørdag. Glemt og ignorert var alt som het avstand. Da mannen min påpekte dette med avstand ovenfor en av de "fine fruer" som nesten stod på tærne hans ble han nesten utskjelt. For "hun skulle ha seg frabedt å bli snakket til på den måten". Mannen min er på nesten to meter og 150 kg. Vanskelig å ikke se. Lett å holde avstand til. Roligheten selv, så han tusler bare vekk mens hun står der og gauler om hvor indignert hun er over å få tilsnakk. Butikkansatte måtte til slutt be henne dempe seg. Folk maser forbi hverandre rundt omkring hyllene, tenker kun på seg selv og blokkerer i tillegg utgangen ved å stå og skravle om hva enn som var viktig å snakke om der og da, mens folk som gjerne vil opprettholde avstanden ikke kommer forbi uten å be de om å passe litt bedre på. Da blir de sure, kaller deg hysterisk og nekter å flytte seg. Dette er menneskene som kommer til å flokke til kommunen jeg bor i sekundet det tillater seg. Og jeg virkelig gruer meg. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #28 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, Emmelise skrev: Jeg bor i en av disse kommunene som er et yndet hytteområde for Bærumsfolket. Det er ihvertfall uten tvil det er Bærum mesteparten kommer fra etter bilskiltene å dømme. Her dobbeltparkeres og sperres det for andre med dyre biler ved butikkene med unnskyldningen "skal bare" over en lav sko hver eneste sommer. I år er tydeligvis intet unntak. Dumme meg var på Meny-butikken nærmest hytteområdene forrige lørdag. Glemt og ignorert var alt som het avstand. Da mannen min påpekte dette med avstand ovenfor en av de "fine fruer" som nesten stod på tærne hans ble han nesten utskjelt. For "hun skulle ha seg frabedt å bli snakket til på den måten". Mannen min er på nesten to meter og 150 kg. Vanskelig å ikke se. Lett å holde avstand til. Roligheten selv, så han tusler bare vekk mens hun står der og gauler om hvor indignert hun er over å få tilsnakk. Butikkansatte måtte til slutt be henne dempe seg. Folk maser forbi hverandre rundt omkring hyllene, tenker kun på seg selv og blokkerer i tillegg utgangen ved å stå og skravle om hva enn som var viktig å snakke om der og da, mens folk som gjerne vil opprettholde avstanden ikke kommer forbi uten å be de om å passe litt bedre på. Da blir de sure, kaller deg hysterisk og nekter å flytte seg. Dette er menneskene som kommer til å flokke til kommunen jeg bor i sekundet det tillater seg. Og jeg virkelig gruer meg. Hater sånne folk. De er overalt. Har holdt meg helt unna sentere. Anonymkode: bffa3...3a2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #29 Skrevet 8. juni 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hater sånne folk. De er overalt. Har holdt meg helt unna sentere. Anonymkode: bffa3...3a2 Sånne folk finnes i alle slags samfunnslag, og over hele landet. Ikke noe spesielt for folk fra Bærum vil jeg tro. Anonymkode: d9d5b...e8d 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #30 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sånne folk finnes i alle slags samfunnslag, og over hele landet. Ikke noe spesielt for folk fra Bærum vil jeg tro. Anonymkode: d9d5b...e8d Ja. Egoister finnes overalt. Anonymkode: bffa3...3a2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #31 Skrevet 8. juni 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Dette må du nesten utdype. Hva er det folk i resten av landet ofrer som folk i Oslo ikke gjør? Anonymkode: d9d5b...e8d I den perioden det ikke var lov å dra på hytter så vet jeg om en liten kommune som hadde null smitte som plutselig hørte østlandsk på butikken. En familie, et par, en familie til, flere. Og folk reagerte, for der hadde de virkelig stengt av alt, folk som jobbet utenfor kommunen ble permitert osv. for å holde smitten unna, de har mange eldre i kommunen og er så få mennesker der at de visste at her burde de være ekstra forsiktige. Og hva skjedde? Joda, like etter ble det oppdaget at en av de reisende hadde med seg smitte, og plutselig hadde noen i kommunen blitt smittet de og. Hvorfor kunne ikke bare folk holdt seg hjemme, når de til og med var pålagt det? I Oslo, Bergen og Stavanger er det nå demonstrasjoner, men Trondheim -de bestemte seg for å utsette og viste heller sin støtte på andre måter. De forstod at ja, vi er mange som støtter saken, men vi må ta hensyn til smittevern. Det var med tungt hjerte for mange som ville demonstrere, men det var jo ikke "liv laga". Imens er det altså 15.000 ute i gatene i Oslo, tett i tett. I Skien demonstrerte de ved å samles, men å tydelig markere at her sitter og står vi med minst en meters mellomrom. Holdningen i Oslo er helt annerledes tydeligvis, og om det blusser opp igjen der, så håper vi jo at de ikke drar det med seg rundt i landet "bare fordi". Det er helt greit å feriere altså, det er også greit å samles. Men ikke respektløst og ikke ved å drite i forhåndsregler. Anonymkode: 21cb4...619 2
youcancallmejune Skrevet 8. juni 2020 #32 Skrevet 8. juni 2020 Jeg kan ikke tenke sånn. Man kommer til et punkt der man bare må godta å leve med en viss risiko og heller ha fokus på avstand og håndhygiene og annet man kan ha kontroll over. Jeg møter folk fra Oslo og til og med Sverige gjennom jobben hver dag og må bare stole på at de som jeg tar hygienen på alvor og blir hjemme ved minste tegn til sykdom. Akkurat nå er det heldigvis lite smitte i omløp, og vi får håper det holder seg sånn. Hvis det kommer store utbrudd i enkelte byer kan jeg kanskje vurdere å stenge døra for folk derfra, men ikke som det ser ut nå. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #33 Skrevet 8. juni 2020 Burde satt meg inn i dette, men kan folk fra Sverige feriere i Norge i sommer? Vi har vanligvis mange svenske turister på sommeren her jeg bor, og mye mer bekymret for å få disse her enn Oslofolk. Anonymkode: 4be68...c00 2
Vhgj Skrevet 8. juni 2020 #34 Skrevet 8. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Burde satt meg inn i dette, men kan folk fra Sverige feriere i Norge i sommer? Vi har vanligvis mange svenske turister på sommeren her jeg bor, og mye mer bekymret for å få disse her enn Oslofolk. Anonymkode: 4be68...c00 Per nå er det ikke bestemt. En vurdering skal bli tatt innen 15. juni om Sverige skal få lov. En vurdering skal også bli tatt innen 20. juni om andre nærliggende land skal få komme inn i Norge. Så langt er det kun avtale mellom Norge og Danmark som gjelder fra 15. juni.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #35 Skrevet 8. juni 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: I den perioden det ikke var lov å dra på hytter så vet jeg om en liten kommune som hadde null smitte som plutselig hørte østlandsk på butikken. En familie, et par, en familie til, flere. Og folk reagerte, for der hadde de virkelig stengt av alt, folk som jobbet utenfor kommunen ble permitert osv. for å holde smitten unna, de har mange eldre i kommunen og er så få mennesker der at de visste at her burde de være ekstra forsiktige. Og hva skjedde? Joda, like etter ble det oppdaget at en av de reisende hadde med seg smitte, og plutselig hadde noen i kommunen blitt smittet de og. Hvorfor kunne ikke bare folk holdt seg hjemme, når de til og med var pålagt det? I Oslo, Bergen og Stavanger er det nå demonstrasjoner, men Trondheim -de bestemte seg for å utsette og viste heller sin støtte på andre måter. De forstod at ja, vi er mange som støtter saken, men vi må ta hensyn til smittevern. Det var med tungt hjerte for mange som ville demonstrere, men det var jo ikke "liv laga". Imens er det altså 15.000 ute i gatene i Oslo, tett i tett. I Skien demonstrerte de ved å samles, men å tydelig markere at her sitter og står vi med minst en meters mellomrom. Holdningen i Oslo er helt annerledes tydeligvis, og om det blusser opp igjen der, så håper vi jo at de ikke drar det med seg rundt i landet "bare fordi". Det er helt greit å feriere altså, det er også greit å samles. Men ikke respektløst og ikke ved å drite i forhåndsregler. Anonymkode: 21cb4...619 Unnskyld meg, men at folk prater «østlandsk» er vel ikke ensbetydende med at disse folkene kommer fra Oslo? Ca 15000 personer deltok i rasismedemonstrasjonen sist fredag. Regner med du er klar over at det bor noe mer enn 15 000 mennesker i Oslo? Selv bor jeg i Oslo sentrum og har verken hytte eller gikk i demo. Anonymkode: d9d5b...e8d 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #36 Skrevet 8. juni 2020 Tja. Jeg håper i hvertfall den delen av Oslos innbyggere som driter i smittevern, ikke reiser rundt og sprer smitte. Vi vet det er minst 15000 av dem. Anonymkode: 52db7...f28 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #37 Skrevet 8. juni 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Burde satt meg inn i dette, men kan folk fra Sverige feriere i Norge i sommer? Vi har vanligvis mange svenske turister på sommeren her jeg bor, og mye mer bekymret for å få disse her enn Oslofolk. Anonymkode: 4be68...c00 Ikke ut fra dagens regler. Hva som skjer senere i sommer, vet vi jo ikke. Anonymkode: 58c99...4b2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #38 Skrevet 8. juni 2020 Ja, må innrømme at jeg gruer meg. Synes det er skummelt. Innbyggertallet her blir mangedoblet og det blir stappfullt i trange gater og små butikker. Vi må kanskje nødt til å reise ut av kommunen for å handle for å unngå det verste. Anonymkode: d83bf...99f 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #39 Skrevet 8. juni 2020 Har tenkt tanken, ja. Vi pleier å reise til Oslo for å besøke familie, Tusenfryd hver sommer, men dropper den ruta i år. Det hadde sikkert gått fint, men vi unngår det likevel. Virker ikke som Oslo-folk tar smitten særlig på alvor heller mtp alle de som møtte opp på demonstrasjonen fredag Anonymkode: 3e4a6...70f 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #40 Skrevet 8. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har tenkt tanken, ja. Vi pleier å reise til Oslo for å besøke familie, Tusenfryd hver sommer, men dropper den ruta i år. Det hadde sikkert gått fint, men vi unngår det likevel. Virker ikke som Oslo-folk tar smitten særlig på alvor heller mtp alle de som møtte opp på demonstrasjonen fredag Anonymkode: 3e4a6...70f 1. Hvor mange deltok i demoen sist fredag? 2. Hvor mange mennesker bor i Oslo? Anonymkode: d9d5b...e8d 1
Anbefalte innlegg