AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 Jeg har tenkt til å «vann faste» i 30 dager. Har lest meg opp på dette og skal ta vitaminer etc på siden. Tenkte å drikke vann og Evt sukker fri saft i 30 dager. Hvor mye vil jeg kunne gå ned ca? Har dere prøvd? Jeg er 18år, 89kg og 172 høy så bmi min er overvektig +... noen som har prøvd hvordan tok kroppen deres det, både under og etterpå da dere startet å spise mat igjen? Anonymkode: 1d07d...a2f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #2 Skrevet 8. juni 2020 Jeg har, dessverre, prøvd. Etter to uker havnet jeg på sykehus. Ta det opp med legen din før du begir deg ut på noe slikt. Anonymkode: ec923...c7a 9
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #3 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har, dessverre, prøvd. Etter to uker havnet jeg på sykehus. Ta det opp med legen din før du begir deg ut på noe slikt. Anonymkode: ec923...c7a Kan jeg få spør hvordan? Gikk du for lenge på kun vann? Har snakket m legen min, han sa så lenge jeg tok ekstra tilskudd av vitaminer på siden så skulle d gå bra. Har også en time oppsatt om 2 uker hvor han vi skal se at alt er som det skal😊 Anonymkode: 1d07d...a2f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #4 Skrevet 8. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg få spør hvordan? Gikk du for lenge på kun vann? Har snakket m legen min, han sa så lenge jeg tok ekstra tilskudd av vitaminer på siden så skulle d gå bra. Har også en time oppsatt om 2 uker hvor han vi skal se at alt er som det skal😊 Anonymkode: 1d07d...a2f Fordi kroppen ble underernært. Hadde sikkert ikke nok å gå på fra før. Hadde ekstrem hodepine, elektrolyttmangel og alt for lavt blodsukker. Er vektnedgang grunnen til at du ønsker dette? Anonymkode: ec923...c7a 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #5 Skrevet 8. juni 2020 Du sier at en lege har sagt at dette går bra????? Anonymkode: 9def4...c4c 14
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #6 Skrevet 8. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi kroppen ble underernært. Hadde sikkert ikke nok å gå på fra før. Hadde ekstrem hodepine, elektrolyttmangel og alt for lavt blodsukker. Er vektnedgang grunnen til at du ønsker dette? Anonymkode: ec923...c7a Er vekt nedgang og d å få «renset» kroppen som er hvor for ja.. ojda, håper d går bedre m deg nå❤️ 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier at en lege har sagt at dette går bra????? Anonymkode: 9def4...c4c ja det har han så lenge jeg får i meg d jeg skal av vitaminer, skal på Skjekk om to uker for å se at alt er som d skal. Anonymkode: 1d07d...a2f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #7 Skrevet 8. juni 2020 Bytt lege. Spis mat. Anonymkode: 9def4...c4c 22
Mt3 Skrevet 8. juni 2020 #8 Skrevet 8. juni 2020 Vil ha liten effekt som slankekur i det lange løp da kroppen går i overlevelsesmodus, så den vil holde på mer når du starter å spise igjen og spise må en jo for å overleve. Se heller på hva du spiser og hvor mye i forhold til hvor mye du beveger deg. At du spiser ren mat, minimalt med bearbeida produkter og drikk vann. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #9 Skrevet 8. juni 2020 Høres fryktelig usunt ut. Kroppen trenger næring, ellers kommer den til å stenge ned og gå på sparebluss. Jeg tror du trenger å lese deg litt opp på ernæring etc istedet for å hoppe inn i den galskapen der. Anonymkode: 9aca5...56e 7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #10 Skrevet 8. juni 2020 9 minutter siden, Mt3 skrev: Vil ha liten effekt som slankekur i det lange løp da kroppen går i overlevelsesmodus, så den vil holde på mer når du starter å spise igjen og spise må en jo for å overleve. Se heller på hva du spiser og hvor mye i forhold til hvor mye du beveger deg. At du spiser ren mat, minimalt med bearbeida produkter og drikk vann. Hm, mn leste om ei som hadde hatt det og på en måte hatt 1-1,5 dage m faste i uken for å opprettholde... 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres fryktelig usunt ut. Kroppen trenger næring, ellers kommer den til å stenge ned og gå på sparebluss. Jeg tror du trenger å lese deg litt opp på ernæring etc istedet for å hoppe inn i den galskapen der. Anonymkode: 9aca5...56e skal ta å lese meg litt mer opp på det. Anonymkode: 1d07d...a2f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #11 Skrevet 8. juni 2020 Tror ikke dette er en lur måte å slanke seg på, du risikerer å ødelegge forbrenningen og vil legge raskt på deg når du begynner å spise igjen. Samtidig vil du få veldig lite energi og sannsynligvis hodepine. Du sier jo du spiser veldig lite kalorier daglig nå, går du ikke ned i vekt av det da? Å være overvektig og begynne å faste på denne måten tror jeg nesten er oppskriften på å få overspisingslidelse. Du kommer til å tenke på mat hele tiden! Fokuset ditt bør være å endre matvanene dine, slik at du holder deg normalvektig på sikt. Tenk så lang tid du har brukt på å bli overvektig! Du kan ikke fikse det på 30dager.. Anonymkode: ebda7...902 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #12 Skrevet 8. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm, mn leste om ei som hadde hatt det og på en måte hatt 1-1,5 dage m faste i uken for å opprettholde... skal ta å lese meg litt mer opp på det. Anonymkode: 1d07d...a2f Men forstår du ikke at dersom man må faste litt hver uke, så betyr det at man spiser altfor mye de andre dagene? Ingen slanke mennesker trenger å faste for å holde vekten lav. Man spiser det kroppen trenger hver dag. Ikke mer. Anonymkode: ebda7...902 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #13 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men forstår du ikke at dersom man må faste litt hver uke, så betyr det at man spiser altfor mye de andre dagene? Ingen slanke mennesker trenger å faste for å holde vekten lav. Man spiser det kroppen trenger hver dag. Ikke mer. Anonymkode: ebda7...902 Kroppen har godt av litt faste nå og da Anonymkode: b5cf5...1d7 1
Måneskinn Skrevet 8. juni 2020 #14 Skrevet 8. juni 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres fryktelig usunt ut. Kroppen trenger næring, ellers kommer den til å stenge ned og gå på sparebluss. Jeg tror du trenger å lese deg litt opp på ernæring etc istedet for å hoppe inn i den galskapen der. Sjekk ut Dr. Jason Fung - han snakker om faste. Sparebluss er en gammel myte, på tide å avlive den. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #15 Skrevet 8. juni 2020 Faste trenger ikke være usunt så lenge det gjøres riktig. Hvis du ser på religiøs faste er det ingen mat mellom soloppgang og solnedgang i fastetiden ( i kristendommen er den store fasten 40 dager før påske, og den lille fasten som er i adventstiden). Da spises ett måltid før soloppgang, og når fasten brytes ved solnedgang spises først noe lett før et kveldsmåltid. Altså to måltider i løpet av en dag, selv i fastetiden. Periodisk faste er også noe mange har stor nytte av. Da har man et måltidsmønster hvor maten inntas i løpet av en begrenset tidsperiode i løpet av døgnet, mens man faster resten av døgnet. Faste to dager i uken er også en vanlig form for faste innenfor enkelte religioner, og er også ganske vanlig hos mange som ønsker vektreduksjon. 5:2 har du sikkert hørt om? Det er mange former for faste, og flere av dem er også helsemessig forsvarlige under oppfølging fra lege, men å avstå 100 % fra mat i 30 dager er ikke en av de formene som er helsemessig forsvarlig. Anonymkode: 8086b...2c3 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #16 Skrevet 8. juni 2020 30 dagers vannfaste er ikke noe en bare hiver seg på. Å faste er bra for kroppen men ikke på denne måten. Du er 18 år, hvis du gjør dette så kan du fort ødelegge mye for din fremtidig helse. Dersom du ønsker å gå ned i vekt så kan du kombinere periodisk faste med smart lavkarbo. Dvs kutte ut søtt, spise mye grønnsaker, bær, nøtter og hoppe over frokost og kveldsmat. Og til og med på denne måten kommer du til å oppleve ubehag og evt elektrolyttforsyrrelse hvis du ikke passer på å få nok. Jeg nekter å tro at en lege har gitt grønt signal til dette!!! Anonymkode: 4957a...02e 3
mandel92 Skrevet 8. juni 2020 #17 Skrevet 8. juni 2020 En ting er at det kan være skadelig for kroppen, men det høres også veldig vanskelig ut å gjennomføre. Du kommer til å bli veldig sulten og da er det utrolig enkelt å begynne å overspise. I tillegg vil du nok bli kvalm og slapp. Jeg hadde aldri klart 30 dager uten mat. De aller fleste sprekker når de forsøker på slikt.. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #18 Skrevet 8. juni 2020 Dette er ikke bra. Sukkefri saft er dessuten verre enn vanlig saft, fordi kunstig søtninger verre enn sukker. Du får riktignok ikke kalorier, men du lurer kroppen til å tro at den har fått sukker, og den produserer insulin. Resultatet er at du blir mer sulten, og du får masse kjemikalier fra søtstoffer. Vil heller oppfordre deg til å begynne å trene full kropp 3 dager i uken, og rydde opp i kostholdet ditt. I koronatidene, er det mange youtubere som har lagt ut masse gratis treningsmateriale. Om du begynner med 3 dager i uken, vil det ikke føles som noe du ikke makter. Du kan også starte med å gå en lett tur 30 min hver dag. Det er helt overkommelig, bare du får en ny vane. Dessuten, når du slutter å spise, går kroppen på sparebluss. Den vil skru ned forbrenningen din, slik at du forbrenner mindre når du begynner å spise igjen, og du vil faktisk legge på deg mer. Anonymkode: 0f12b...d5a
Butternut Skrevet 8. juni 2020 #19 Skrevet 8. juni 2020 Det er ikke noe som heter sparebluss, skjønner ikke hvorfor folk tror på denne gamle myten. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #20 Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, Butternut skrev: Det er ikke noe som heter sparebluss, skjønner ikke hvorfor folk tror på denne gamle myten. Poenget er jo å ikke oppfordre en tenåring til å fucke opp hele systemer sitt og sitt forhold til mat. Selv har jeg hatt anoreksi, og da jeg begynte å spise igjen da jeg ble innlagt la jeg på meg 4kg den første uken, selv om jeg bare var på halv kostplan. Så jo, kroppen kaster seg over alt den kan holde fast i når den tror det er sultkatastrofe. En person som Ts, som har en tendens til å overspise, trigger jo bare dette enormt av å faste. Sjansen for å sprekke og overspise er jo enorm. Noe som vil gi skam og behov for å faste igjen, og dermed ny overspisingsepisode. Boom! og hun har plutselig fått overspisingslidelse! Hun burde heller få hjelp til å sette opp en matplan med faste måltider, slik at hun ikke får ulvehunger, men likevel lite nok kalorier til at hun går ned på en sunn måte. Hun har skolearbeid, et sosialt liv og hun er kanskje fortsatt i vekst. Å slutte å spise vil påvirke livet hennes for mye siden hun kommer til å bli så slapp og ukonsentrert. Anonymkode: ebda7...902 4
Anbefalte innlegg