AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 Jeg har mottatt noe forsikringspenger som i sin helhet skal brukes til bilinnkjøp. Så jeg trenger ikke finansieringsbevis og bruke den til å betale. Pengene er på konto, så det gjenstår bare å finne riktig bil. Hvordan betale selger pengene sånn at han/hun vet med sikkerhet at pengene kommer. Helst på stående fot, hvis jeg finner en fin bil 2-3 timer hjemmefra, så ønsker jeg jo bare å kjøpe og ta med hjem med en gang. Jeg mener at hvis jeg legger inn betaling foran selger, så kan jeg jo i teorien stoppe betaling så fort jeg får bilen og er på vei hjem. Nå er det jo slik at jeg ikke er noen svindler, men det vet jo ikke selgeren. Så hvordan løse dette? Vippse selgeren 4.999,- 15-20 ggr? Anonymkode: fb33a...887
Illuminatum Skrevet 8. juni 2020 #2 Skrevet 8. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har mottatt noe forsikringspenger som i sin helhet skal brukes til bilinnkjøp. Så jeg trenger ikke finansieringsbevis og bruke den til å betale. Pengene er på konto, så det gjenstår bare å finne riktig bil. Hvordan betale selger pengene sånn at han/hun vet med sikkerhet at pengene kommer. Helst på stående fot, hvis jeg finner en fin bil 2-3 timer hjemmefra, så ønsker jeg jo bare å kjøpe og ta med hjem med en gang. Jeg mener at hvis jeg legger inn betaling foran selger, så kan jeg jo i teorien stoppe betaling så fort jeg får bilen og er på vei hjem. Nå er det jo slik at jeg ikke er noen svindler, men det vet jo ikke selgeren. Så hvordan løse dette? Vippse selgeren 4.999,- 15-20 ggr? Anonymkode: fb33a...887 De fleste banker har vel noe som heter Straksbetaling eller lignende. Denne gjennomføres med en gang og kommer inn på konto til selgeren med det samme. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #4 Skrevet 8. juni 2020 23 minutter siden, Illuminatum skrev: De fleste banker har vel noe som heter Straksbetaling eller lignende. Denne gjennomføres med en gang og kommer inn på konto til selgeren med det samme. Straksbetaling fungerer ikke når mottaker er næringsdrivende Anonymkode: a6ef7...e09
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #5 Skrevet 8. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Straksbetaling fungerer ikke når mottaker er næringsdrivende Anonymkode: a6ef7...e09 Hvis det er en bilforretning så kan man betale med kort så det er null problem. Anonymkode: 4db05...e83
Gjest ti10 Skrevet 8. juni 2020 #6 Skrevet 8. juni 2020 Ringe banken for å spørre? Men jeg mener at hvis du kontakter banken på forhånd, kan de fikse det for deg. Så ringer du kontakten din i banken når du har funnet bilen, og banken overfører pengene til selgeren. Selgeren får bekreftelse på det, du får bilen og det er det.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #7 Skrevet 8. juni 2020 Bruk straksbetaling. Evt så kan man også huke av for at mottaker skal få melding om at du har overført penger (om du ikke velger straksbetaling). At kjøperen stopper en betaling skjer vel ytterst sjeldent, for da er det kort vei til anmeldelse Anonymkode: b785b...79e
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #8 Skrevet 8. juni 2020 Dere skriver jo kontrakt.. Om pengene kommer inn dagen etterpå så gjør jo ikke det noe. Anonymkode: c15c9...e6d
nomore82 Skrevet 8. juni 2020 #9 Skrevet 8. juni 2020 Du kan bruke bankremisse. Ta kontakt med banken din for mer informasjon. Men dersom dette er en bilforhandler så har de og rutiner på slikt, så da er det bare å spørre de.
Gjest ti10 Skrevet 8. juni 2020 #10 Skrevet 8. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dere skriver jo kontrakt.. Om pengene kommer inn dagen etterpå så gjør jo ikke det noe. Anonymkode: c15c9...e6d Det er mange som er skeptiske til å la en fremmed ta med seg en bil uten å ha fått penger, og med god grunn. Jeg tror din metode er en ganske vanlig svindelmetode, ut fra forbrukerprogrammene på tv og det jeg har lest i media.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #11 Skrevet 8. juni 2020 2 minutter siden, ti10 skrev: Det er mange som er skeptiske til å la en fremmed ta med seg en bil uten å ha fått penger, og med god grunn. Jeg tror din metode er en ganske vanlig svindelmetode, ut fra forbrukerprogrammene på tv og det jeg har lest i media. En dropper omregistrering om pengene ikke kommer inn og så anmelder man biltyveriet. Anonymkode: c15c9...e6d 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #12 Skrevet 8. juni 2020 De bilene jeg har kjøpt kontant hos bilforhandler har jeg betalt med vanlig bankkort. (80 000 og 130 000) Jeg har aldri kjøpt bil privat, men har solgt bil, og da ventet vi med omregistrering til jeg hadde fått bekreftelse på innbetalt kjøpesum (straksbetaling). Anonymkode: 362c8...a4a
Gjest ti10 Skrevet 8. juni 2020 #13 Skrevet 8. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En dropper omregistrering om pengene ikke kommer inn og så anmelder man biltyveriet. Anonymkode: c15c9...e6d Joda, det er riktig at det er veien å gå dersom man blir utsatt for det. Problemet med det er vel at de som driver med sånt gjerne oppgir feil identitet, har tilgang til falske skilter osv. Ikke alle er som du og jeg Det beste er å gjennomføre salget på en måte som er sikker for både kjøper og selger.
SpringYard Skrevet 8. juni 2020 #14 Skrevet 8. juni 2020 Jeg har kjøpt mange biler, men alltid hos forhandler. Jeg låner da en PC hos forhandleren, og overfører pengene mens han ser på. Har aldri vært noe problem å få med seg bilen med en gang. ved privatkjøp er jeg mer usikker, men de fleste banker har vel straksbetaling. 2
petterm Skrevet 9. juni 2020 #15 Skrevet 9. juni 2020 På 8.6.2020 den 8.55, nomore82 skrev: Du kan bruke bankremisse. Ta kontakt med banken din for mer informasjon. Men dersom dette er en bilforhandler så har de og rutiner på slikt, så da er det bare å spørre de. Bankremisse finnes vel ikke lenger. Var i alle fall beskjeden jeg fikk fra min bank. Jeg kontaktet min bank sist jeg kjøpte bil privat. Det var en egen instilling i nettbanken som gjorde at betalinger lagt inn med forfall samme dag forsvinner ut av konto i det man trykker OK. Dermed er det ikke mulig å stanse betalingen. Kontakt banken din, så får du beskjed om hvordan det skal gjøres.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #16 Skrevet 9. juni 2020 På 8.6.2020 den 3.30, AnonymBruker skrev: Jeg har mottatt noe forsikringspenger som i sin helhet skal brukes til bilinnkjøp. Så jeg trenger ikke finansieringsbevis og bruke den til å betale. Pengene er på konto, så det gjenstår bare å finne riktig bil. Hvordan betale selger pengene sånn at han/hun vet med sikkerhet at pengene kommer. Helst på stående fot, hvis jeg finner en fin bil 2-3 timer hjemmefra, så ønsker jeg jo bare å kjøpe og ta med hjem med en gang. Jeg mener at hvis jeg legger inn betaling foran selger, så kan jeg jo i teorien stoppe betaling så fort jeg får bilen og er på vei hjem. Nå er det jo slik at jeg ikke er noen svindler, men det vet jo ikke selgeren. Så hvordan løse dette? Vippse selgeren 4.999,- 15-20 ggr? Anonymkode: fb33a...887 Bare å vippse i vei totalsummen det. Vipps gebyret er bare på 3% av beløpet,det er ikke stort. Anonymkode: 117bd...c30
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #17 Skrevet 9. juni 2020 Jeg kan ikke stoppe noe betaling i min nettbank. Jeg har overført mens selger har sett på. Anonymkode: d5452...860
nomore82 Skrevet 9. juni 2020 #18 Skrevet 9. juni 2020 8 minutter siden, petterm skrev: Bankremisse finnes vel ikke lenger. Var i alle fall beskjeden jeg fikk fra min bank. Bankremisse skal fortsatt være tilgjengelig. Godt mulig enkelte banker har faset det ut, men flere banker(inkludert min egen) tilbyr dette fortsatt. Her er og info om hva det er hos Sparebanken1: https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice/betaling/hva-er-bankremisse.html Så regner med at de da og tilbyr det.
Ze.Xhx Skrevet 9. juni 2020 #19 Skrevet 9. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare å vippse i vei totalsummen det. Vipps gebyret er bare på 3% av beløpet,det er ikke stort. Anonymkode: 117bd...c30 1% for private. Men koster jo faktisk 1000,- for en overføring på 100.000,- da. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå