HalldirV2 Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 Svarte er ikke den mest marginaliserte gruppen i USA, det er og blir urbefolkningen - "indianerne". Folk har generelt stor sympati for afroamerikanernes kamp, og det med rette, men hvor er de som kjemper for urbefolkningens sak? Ikke ser vi dem, ikke hører vi om dem. Når leste du sist en artikkel om tilstandene på diverse reservater i USA? 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #2 Skrevet 8. juni 2020 Samtlige i den internasjonale underholdningsbransjen støtter BLM. Man kan knapt bli mektigere enn det. BLM hadde jo aldri blitt så stort om svarte var en marginalisert gruppe. Kanskje like spesielt er hvordan afromamerikansk kultur som f.eks hiphop stort sett handler om å snakke nedsettende om kvinner og homofile. Svarte klager over hvite som bruker ordet "nigger" og jeg skjønner dem godt. Det er et ufølsomt ord å bruke. Men svært mange svarte har ingen problemer med å bruke ord som "faggot" som også er et svært ufølsomt ord å bruke. Homofiles legning var kriminalisert frem til 70-tallet i den vestlige verden. Dette er ikke et forsøk for å marginalisere lidelsene til de svarte i USA. Jeg synes bare det er spesielt at en gruppe som har opplevd såpass mye rasisme bryr seg såpass lite om andre grupper som blir utsatt for fordommer og hat. For meg virker det som om svarte ikke bryr seg om andre enn seg selv. De er i mot rasisme, men kun når det rammer svarte. Anonymkode: 93c8e...896 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #3 Skrevet 8. juni 2020 Bare ikke begynn med det gamle «men det er noen som har det enda verre, hvorfor skal vi bry oss om disse» argumentet. 😂 Bruker du den holdingen ellers i livet da? «Det er noen som har lavere lønn, jeg burde nok ikke spørre om lønnsøkning». «Ja, jeg ble urettferdig behandlet men det finnes så mye urettferdighet i verden, jeg lar det bare gå.» Tror ikke det nei. Anonymkode: dc254...757 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #4 Skrevet 8. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare ikke begynn med det gamle «men det er noen som har det enda verre, hvorfor skal vi bry oss om disse» argumentet. 😂 Anonymkode: dc254...757 Synes du ikke man skal bry seg like mye om alle som er undertrykte? Anonymkode: 4a0b4...c4b 3
HalldirV2 Skrevet 8. juni 2020 Forfatter #5 Skrevet 8. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare ikke begynn med det gamle «men det er noen som har det enda verre, hvorfor skal vi bry oss om disse» argumentet. 😂 Bruker du den holdingen ellers i livet da? «Det er noen som har lavere lønn, jeg burde nok ikke spørre om lønnsøkning». «Ja, jeg ble urettferdig behandlet men det finnes så mye urettferdighet i verden, jeg lar det bare gå.» Tror ikke det nei. Anonymkode: dc254...757 Ja, du busta meg der AB. Det kan jo umulig være det faktum at jeg brenner for den amerikanske urbefolkningens ve og vel. Hva er det egentlig med anonyme brukere og stråmannsretorikk? Det begynner å ligne et fenomen verdig en forskningsartikkel. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #6 Skrevet 8. juni 2020 Altså. Å si at afroamerikanere ikke er den MEST marginaliserte gruppen er en ganske løs påstand. Når du har dokumentert om dette stemmer, (jeg vet IKKE hvordan man definerer hvem som er MEST marginalisert) så kan vi diskutere om det betyr at man ikke kan kjempe for afroamerikanske sine rettigheter uansett. Er du en del av #allivesmatter bevegelsen kanskje, som synes at vi ikke trenger å ha fokus på svarte? Akkurat nå er det fokus på dette på grunn av en utløsende hendelse og på grunn av forskjellsbehandling over lang lang tid. Helt forståelig. Det blir som om kjæresten spør meg om jeg elsker henne. Og jeg svarer: jeg elsker mange. Kan være et «riktig» svar, men likevel få henne til å føle seg dårlig. Eller når noen opplever at en av foreldrene dør, og er lei seg. Ditt tilsvar blir: alle foreldre dør. Igjen er dette helt riktig, men svært smertefullt for den det gjelder. At andre eventuelt har det verre betyr ikke at man ikke kan kjempe for rettferdighet og mot forskjellsbehandling? Kjemp gjerne for urbefolkningen i USA, mobiliser alle krefter. Det er mange kamper som bør kjempes, mye urettferdighet som består.. Anonymkode: 0fdb4...251 5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #7 Skrevet 8. juni 2020 12 minutter siden, HalldirV2 said: Ja, du busta meg der AB. Det kan jo umulig være det faktum at jeg brenner for den amerikanske urbefolkningens ve og vel. Hva er det egentlig med anonyme brukere og stråmannsretorikk? Det begynner å ligne et fenomen verdig en forskningsartikkel. Synes ab har dy poeng. Du kan vel fokusere på urbefolkningen, uten å sette to svake grupper opp mot hverandre? Moralsk relativisme heter det. Anonymkode: 571e2...761
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #8 Skrevet 8. juni 2020 Å sette grupper opp mot hverandre har ingenting for seg. Undertrykt er undertrykt og det er fullstendig uakseptabelt uansett. Anonymkode: 9b372...a09 2
HalldirV2 Skrevet 8. juni 2020 Forfatter #9 Skrevet 8. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ab har dy poeng. Du kan vel fokusere på urbefolkningen, uten å sette to svake grupper opp mot hverandre? Moralsk relativisme heter det. Anonymkode: 571e2...761 Urbefolkningen i USA er den mest marginaliserte gruppen i landet, og får så og si aldri oppmerksomhet relativt til afroamerikanere, hverken i USA eller internasjonalt. Og det mine gode venn, det er et skoleeksempel på moralsk relativisme.
HalldirV2 Skrevet 8. juni 2020 Forfatter #10 Skrevet 8. juni 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å sette grupper opp mot hverandre har ingenting for seg. Undertrykt er undertrykt og det er fullstendig uakseptabelt uansett. Anonymkode: 9b372...a09 Det å sette en gruppe opp mot en annen gruppe er ikke nødvendigvis negativt, det kommer helt an på intensjonen. Når du (dersom du gjør det) argumenterer for at afroamerikanere blir diskriminert eller utsatt for rasisme, så er det alltid i kontrast til en annen gruppe (f. eks hvite). Det ligger implisitt i argumentasjonen. Det betyr ikke at du setter en gruppe opp mot en annen gruppe i hensikt av å ramme/forminske en av disse.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #11 Skrevet 8. juni 2020 Poenga mitt, akkurat som poenga til den andre AB, er jo at det er to helt uavhengige problemstillinger @halldirv2 Ja, afroamerikanere er urettferdig behandlet i USA. Ja, urbefolkning har blitt veldig urettferdig behandlet i USA. Det at det er flere grupper som er urettferdig behandlet, betyr ikke at vi kan la være å hjelpe de. Eller la være å bry oss, fordi vi tenker, ja, men noen har jo det enda verre. Det har faktisk ingen logisk sammenheng i det hele tatt. Poenga er at en gruppa tar akkurat nå oppgjør med kulturen, og det var på høy tid. Anonymkode: dc254...757
HalldirV2 Skrevet 8. juni 2020 Forfatter #12 Skrevet 8. juni 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenga mitt, akkurat som poenga til den andre AB, er jo at det er to helt uavhengige problemstillinger @halldirv2 Ja, afroamerikanere er urettferdig behandlet i USA. Ja, urbefolkning har blitt veldig urettferdig behandlet i USA. Det at det er flere grupper som er urettferdig behandlet, betyr ikke at vi kan la være å hjelpe de. Eller la være å bry oss, fordi vi tenker, ja, men noen har jo det enda verre. Det har faktisk ingen logisk sammenheng i det hele tatt. Poenga er at en gruppa tar akkurat nå oppgjør med kulturen, og det var på høy tid. Anonymkode: dc254...757 Hvorfor skriver du "er" om afroamerikanere, og "har blitt" om urbefolkningen? Vardette bevisst, eller var det en feilformulering fra din side? Og så fortsetter du i samme stil som tidligere, du tillegger meg en intensjon. Du antar at jeg mener vi ikke behøver adressere problemene til afroamerikanere når urbefolkningen har det verre. Det har du ikke grunnlag for å mene, det er en stråmann. Jeg skriver eksplisitt i HI at det er helt rett og riktig at folk sympatiserer med afroamerikanske utfordringer. Det er ikke afroamerikanere jeg kritiserer, det der ikke deres kamp eller folks sympati med denne kampen jeg kritiserer, men det er mangelen på tilsvarende oppmerksomhet overfor urbefolkningen jeg kritiserer. Afroamerikanere får stor oppmerksomhet både innad i USA og internasjonalt, og har har fått så i årevis. De har mange profilerte artister og skuespillere som taler deres sak, og de har en enorm internasjonal "subkultur" knyttet til hiphop som bidrar til å eksponere problematikken. Jeg ønsker ganske enkelt samme oppmerksomhet for urbefolkningen i USA. Og dersom du mener verden bare kan ha fokus på én sak av gangen, da synes jeg det er et ganske misserabelt argument.
HalldirV2 Skrevet 8. juni 2020 Forfatter #13 Skrevet 8. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså. Å si at afroamerikanere ikke er den MEST marginaliserte gruppen er en ganske løs påstand. Når du har dokumentert om dette stemmer, (jeg vet IKKE hvordan man definerer hvem som er MEST marginalisert) så kan vi diskutere om det betyr at man ikke kan kjempe for afroamerikanske sine rettigheter uansett. Er du en del av #allivesmatter bevegelsen kanskje, som synes at vi ikke trenger å ha fokus på svarte? Akkurat nå er det fokus på dette på grunn av en utløsende hendelse og på grunn av forskjellsbehandling over lang lang tid. Helt forståelig. Det blir som om kjæresten spør meg om jeg elsker henne. Og jeg svarer: jeg elsker mange. Kan være et «riktig» svar, men likevel få henne til å føle seg dårlig. Eller når noen opplever at en av foreldrene dør, og er lei seg. Ditt tilsvar blir: alle foreldre dør. Igjen er dette helt riktig, men svært smertefullt for den det gjelder. At andre eventuelt har det verre betyr ikke at man ikke kan kjempe for rettferdighet og mot forskjellsbehandling? Kjemp gjerne for urbefolkningen i USA, mobiliser alle krefter. Det er mange kamper som bør kjempes, mye urettferdighet som består.. Anonymkode: 0fdb4...251 Når jeg skriver marginalisert, så er det først og fremst relativt til graden av oppmerksomhet denne gruppen får. De er den fattigste minoriteten i USA, et land som en gang var deres. The US Census declared that in 2014 14.8% of the general population lived in poverty:[82] 10.1% of all white non-Hispanic persons 12.0% of all Asian persons 23.6% of all Hispanic persons (of any race) 26.2% of all African American persons 28.3% of Native Americans / Alaska Natives https://en.m.wikipedia.org/wiki/Poverty_in_the_United_States De sliter med et enormt rusproblem, hvor opptil 80% av den voksne populasjonen i enkelte reservater er alkoholikere. Selvmordraten er skyhøy, det samme er arbeidsledigheten osv, osv. Men du begår samme feil som så mange andre her; du tillegger meg en intensjon. Du bygger en stråmann og angriper denne. Det er intellektuelt uærlig, og ikke en spesielt imponerende måte å argumentere på. Du skriver: "så kan vi diskutere om det betyr at man ikke kan kjempe for afroamerikanske sine rettigheter uansett." Hvor har jeg noensinne skrevet eller gitt uttrykk for at vi ikke kan kjempe for afroamerikanske rettigheter? Jeg skriver tydelig nok i HI at det er med rette folk sympatiserer med deres kamp. Hvorfor velger du å overse det? Du skriver: " Akkurat nå er det fokus på dette på grunn av en utløsende hendelse og på grunn av forskjellsbehandling over lang lang tid. Helt forståelig." Det har et økt fokus nå, men fokus på denne problematikken har vært jevnt over stor i massemedia og blant samfunnsdebatanter i mange, mange år. Hvorfor denne selektive holdningen? 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #14 Skrevet 8. juni 2020 De som lager mest bråk, er de som blir mest hørt. Anonymkode: 7019b...bdf
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #15 Skrevet 8. juni 2020 Hvis du sjekker Twitter, Reddit, TikTok osv (gå litt bort fra de vanlige nyhetsavisene og heller sjekk opp de politiske sidene av sosiale medier) så vil du se at MANGE kjemper også for urbefolkningene under denne movementen. BLM handler ikke bare om "svarte", det handler om alle POC (person of color), inkludert folk fra latinamerika, midtøsten, urbefolkning osvosv. Hvis dere kun hører om afroamerikanere på nyhetskanalene så ta det opp med disse nyhetskanalene, for sosiale medier viser ALLE sider av saken og inkluderer ALLE "person of color"... Anonymkode: 3a3ef...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #16 Skrevet 8. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du sjekker Twitter, Reddit, TikTok osv (gå litt bort fra de vanlige nyhetsavisene og heller sjekk opp de politiske sidene av sosiale medier) så vil du se at MANGE kjemper også for urbefolkningene under denne movementen. BLM handler ikke bare om "svarte", det handler om alle POC (person of color), inkludert folk fra latinamerika, midtøsten, urbefolkning osvosv. Hvis dere kun hører om afroamerikanere på nyhetskanalene så ta det opp med disse nyhetskanalene, for sosiale medier viser ALLE sider av saken og inkluderer ALLE "person of color"... Anonymkode: 3a3ef...5ca Hvite har ikke noe farge? Er hvite gjennomsiktige da? så det er altså POC og ikke-POC ? Anonymkode: a8992...b5b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #17 Skrevet 9. juni 2020 Alle skjønner at det er større sannsynlighet for at Obama som svart mann blir utsatt for politivold enn en hvit uteligger. Det sier seg jo selv for politiet bryr seg jo kun om hudfargen til folk. Anonymkode: 93c8e...896
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #18 Skrevet 9. juni 2020 On 6/8/2020 at 2:46 AM, HalldirV2 said: Når leste du sist en artikkel om tilstandene på diverse reservater i USA? Fire, kanskje fem dager siden leste jeg det. Det eksisterer, men kanskje man bare må ha øya åpne for å få det med seg? Anonymkode: f8616...fce
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #19 Skrevet 9. juni 2020 TS' innlegg minner om når menn beskylder norske feminister for å ikke "bry seg om kvinnene som har det mye verre nede i Saudi-Arabia". Det viser jo bare at disse mennene aldri har vært i et 8. mars-tog eller møte i hele sitt liv - solidaritet med kvinner i andre regimer er alltid en del av samtalen, og kvinnesaksforkjempere i Norge har som regel langt større engasjement og dialog med f.eks. muslimske kvinner enn disse mennene har. Mennene bare skyver undertrykte muslimske kvinner foran seg for å kunne "ta" de irriterende feministene på noe, resten av tiden gir de blanke i muslimske kvinner. Samme gjelder BLM, samt historien til Black Panthers; solidaritet mellom svarte og urfolk har alltid vært en sentral del. De fleste BLM-aktivister har langt mer engasjement for urfolk enn den jevne amerikaner. Men hvert eneste folkeopprør kan ikke sentrere absolutt alle på samme tid, da mister den kraft og fokus. På samme måte som man kan demonstrere for aspekter ved klimaødeleggelser, f.eks. issmelting og havmiljø - det betyr ikke at man ikke også bryr seg om regnskogen i Amazonas... Akkurat nå handler opprøret hovedsakelig om svarte folk og politivold, fordi frustrasjonen toppet seg og kulminerte. Når urfolk demonstrerer kan du være sikker på at mange svarte i USA vil stå ved deres side og støtte opp. "Hvorfor protesterer du for x når y er mye verre" er en klassisk taktikk og hersketeknikk som brukes mot alle, absolutt alle undertrykte som demonstrerer for noe. Enten det er kvinnesak, antirasisme, homofiles rettigheter, hva som helst. Det er ingen som stopper deg i å lage en separat fanesak til støtte for urfolk utenfor BLM, men så er du egentlig ikke så interessert i urfolk, er du vel? Anonymkode: 51a16...630 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2020 #20 Skrevet 9. juni 2020 På 8.6.2020 den 11.32, AnonymBruker skrev: Det blir som om kjæresten spør meg om jeg elsker henne. Og jeg svarer: jeg elsker mange. Kan være et «riktig» svar, men likevel få henne til å føle seg dårlig. Anonymkode: 0fdb4...251 Dette er virkelig noe av det dårligste eksempelet/argumentet jeg har lest på lenge. Det gir jo ikke mening i denne sammenhengen. Anonymkode: 215c5...ee1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå