Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en 17 år gammel jente som har skikkelig lyst til å lære seg å spille piano! Synes det er så fint å høre på, og nå har jeg veldig lyst til å lære meg å spille det. Tror dere det er for sent å lære seg det? Har hørt så mange si at man bør starte å spille et instrument som liten, og at det tar lengre tid å lære seg å spille et instrument nå. Er det et annet instrument som er lettere å lære seg? Har bare veldig lyst til å ha noe å gjøre på fritiden. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei absolutt ikke forsent! 😄 start nå! Du er i din beste lære alder. 

Anonymkode: 9ec1f...823

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke for sent. Jeg er over 40 og holder på å lære meg å spille gitar. (Men vi blir nok ikke veldig gode, om det er det som er planen din...)

Anonymkode: 99c86...0b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke for sent. Jeg er over 40 og holder på å lære meg å spille gitar. (Men vi blir nok ikke veldig gode, om det er det som er planen din...)

Anonymkode: 99c86...0b1

Jooooda! 😄 iallefall når du er 17! 

Anonymkode: 9ec1f...823

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper da ikke det, jeg er i tredveårene og er i gang med å lære meg å spille fele! Har også lyst til å lære både piano og gitar. 

Anonymkode: 2cf3f...be8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, anonym03 said:

Hei, jeg er en 17 år gammel jente som har skikkelig lyst til å lære seg å spille piano! Synes det er så fint å høre på, og nå har jeg veldig lyst til å lære meg å spille det. Tror dere det er for sent å lære seg det? Har hørt så mange si at man bør starte å spille et instrument som liten, og at det tar lengre tid å lære seg å spille et instrument nå. Er det et annet instrument som er lettere å lære seg? Har bare veldig lyst til å ha noe å gjøre på fritiden. 

For sent er det definitivt ikke - en kar ved navn Albert Frantz begynte også å spille først som 17-åring, og han er idag konsertpianist.

Nå er det ikke alle forunt å bli akkurat det, men du kan ha mye glede av å kunne spille uansett hvor flink du er, eller hvor mye du spiller; å lære å spille piano er ikke så vanskelig som det kanskje ser ut som, og øvingen behøver på ingen måte å bli kjedelig - man kan uten vanskeligheter øve mens man ser en film, eller gjør andre ting.

For min del er jeg en (u)musikalsk tragedie av dimensjoner, men begynte å spille "igjen" for noen få år siden, og til tross for at jeg både spiller lite og mangler alt som heter musikalsk talent, klarer jeg likevel å lage enkle sanger som jeg gir bort til andre som en liten oppmuntring - som demoen til denne sangen, eller denne; alt er fortsatt uferdige idéer, men håper det ikke høres så ille ut.

Dette er ting som er så enkle at alle kan lære å spille dette etter en stund - musikk er en fantastisk hobby som kan lyse opp livet, og når til og med noen som er så umusikalsk som jeg kan lære å spille, kan absolutt alle det; med litt øvelse kan du bli mye, mye flinkere enn jeg.

Lykke til med musikken ...! smil.gif.8359460d09b8f3fb6ef1797aff70d0da.gif

- Brian

Anonymkode: fbbba...2f7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte lære å spille piano da jeg var 49.

Jeg blir aldri en konsertpianist, og jeg merker at jeg ikke liker å spille noe særlig for andre, men jeg elsker å spille for meg selv.

Adventstiden i fjor ble veldig spesiell for meg, da jeg kunne sette meg ned ved pianoet og spille julesanger.  Favoritten ble "kimer i klokker" fordi den har en veldig morsom venstrehånd.  :ler:

Akkurat nå holder jeg på å lære meg sanger fra "Les Miserables", jeg sliter litt med å få flyten i "bring him home", men det går fremover. 

Grunnen til at jeg forteller dette er for å oppmuntre deg til å begynne.  Det er aldri for sent, og gleden med sang og musikk kan du ta med deg gjennom voksenlivet inn i alderdommen.

Jeg er på et eldresenter et par ganger i uken, og der er det en dement mann som spiller taffelmusikk til middagen hver eneste dag.  Han er ikke tilstede i denne verden, unntatt når han spiller piano!  Musikk er en glede!

Anonymkode: b12ac...627

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Lærte meg gitar og piano som 22åring - søkte meg inn på folkehøgskole, musikklinje, med ingen musikkbakgrunn. Men jeg har alltid vært musikalsk, laget melodier og tekster siden jeg gikk i 3. Klasse. 

På bare et år lærte jeg så mye at jeg lagde skikkelige låter med musikk, tekst og korstemmer, hele pakka. Men det er fordi jeg øvde hver eeeeneste dag. Noen dager er skikkelig tørre, og man føler at en står fast og ikke blir bedre. Og da er det bare å pushe videre.

Noen år etter det, hvor jeg fortsatte å lage musikk og lære meg noteteori og sangteknikk, gav jeg ut et album og har rundt 40.000 avspillinger på Spotify. Ikke akkurat braksuksess, men å vite at folk over hele verden hører på mine låter en gang i blant er skikkelig kult. Jeg har flest lyttere i Chicago og Quezon City (Filipinene). 

Hopp i det! Ikke tenk på at du skal være flink og god og alt det der, tenk heller at du skal leke og lære. Det er meningen man skal feile, snuble, klikke, grine og reise seg opp igjen mens man leker og lærer. 

Anonymkode: 9057d...d6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min begynte da hun var 14, hun ble ganske god. 5 år siden nå.

Ikke for seint,bare å begynne. 

Anonymkode: ae27e...1fb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...