Gå til innhold

Hvordan man løser rasismeproblemet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man slutter å være et offer i alle situasjoner. Da får man respekt tilbake, og man lærer seg å oppføre seg fint mot andre mennesker.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, badeball27 skrev:

Man slutter å være et offer i alle situasjoner. Da får man respekt tilbake, og man lærer seg å oppføre seg fint mot andre mennesker.

Dette var utrolig stygt sagt. Jeg har ingen respekt for sånne som deg, som ikke kan oppføre seg fint mot andre mennesker.

Anonymkode: 3dca4...696

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Men hen har et poeng! Etnosentrisme finnes overalt! Hva med å slutte å spille offer og heller endte seg? Trenger man å leve opp til stereotypier hele tiden? 

Anonymkode: cd704...825

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

*heller endre seg 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var utrolig stygt sagt. Jeg har ingen respekt for sånne som deg, som ikke kan oppføre seg fint mot andre mennesker.

Anonymkode: 3dca4...696

Jeg er enig. Det er vel slike utsagn som TS gir som medfører...

Anonymkode: 9aea4...0c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok delvis rett, selv om det er en drøy påstand.
Dersom en person blir oppgitt og bryter ut av seg "Men hva i svarte...?", vil reaksjonene avhenge både av situasjon og hvem som er tilstede. Det er et helt vanlig uttrykk som ikke har noe med hudfarge eller rase å gjøre, men i en gitt setting med mørkhudede personer tilstede kan det fort oppfattes som både ubetenksomt og direkte støtende og rasistisk.
Det er lov å tenke seg om før man snakker, men det er også greit å ikke tolke alt i verste mening. Alt handler om respekt og raushet fra begge sider.

Anonymkode: d94d4...995

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hen har et poeng! Etnosentrisme finnes overalt! Hva med å slutte å spille offer og heller endte seg? Trenger man å leve opp til stereotypier hele tiden? 

Ok. Jeg er fra Russland. Har opplevd hets og diskriminering flere ganger ved å få helt klare insinuasjoner om at siden jeg er russisk så selger jeg kroppen min og drikker vodka til frokost. Ble fortalt at språket mitt er drittstygt, og at alle russere er idioter. Hvordan kan jeg endre meg mener du? Jeg lever heller ikke opp til stereotypier fordi jeg verken selger meg eller drikker alkohol. 

Anonymkode: 84ee6...a2e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg er fra Russland. Har opplevd hets og diskriminering flere ganger ved å få helt klare insinuasjoner om at siden jeg er russisk så selger jeg kroppen min og drikker vodka til frokost. Ble fortalt at språket mitt er drittstygt, og at alle russere er idioter. Hvordan kan jeg endre meg mener du? Jeg lever heller ikke opp til stereotypier fordi jeg verken selger meg eller drikker alkohol. 

... og der levde du opp til stereotypien om at alle russiske damer er sure 🙂

Anonymkode: 4d874...1b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

... og der levde du opp til stereotypien om at alle russiske damer er sure 🙂

Anonymkode: 4d874...1b8

Jeg er alt annet enn sur. Har mange venner, er hjelpsom og morsom. Man er ikke sur bare fordi man reagerer kraftig på slike uttalelser. Liker du å bli kalt hore kanskje?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det beviser at problemet ikke er rasisme, men fordommer og diskriminering. Men ellers så kan du bare ta det hvite privilegiet ditt og legge deg på kne og skamme deg fordi noen andre hvite mennesker var slemme mot noen mørkhudede for lenge siden, og det gjør at du ikke får lov å være lei deg for de stygge fordommene du utsettes for. White fragility! 

Anonymkode: c5023...b20

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det beviser at problemet ikke er rasisme, men fordommer og diskriminering. Men ellers så kan du bare ta det hvite privilegiet ditt og legge deg på kne og skamme deg fordi noen andre hvite mennesker var slemme mot noen mørkhudede for lenge siden, og det gjør at du ikke får lov å være lei deg for de stygge fordommene du utsettes for. White fragility! 

Anonymkode: c5023...b20

Noen andre hviten mennesker var slemme mot noen mørkhudede dor lenge siden? Så du mener at rasisme ikke finnes? At mørkhudede som du kaller det har like muligheter som hvite? Det er i beste fall veldig naivt. 

Anonymkode: 21fcb...d23

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes "rasisme" er et vanskelig begrep. I allefall i Norge. Det er vel få i dag som mener at noen raser er underlegne andre. Men mange som mener at for eksempel innvandring kan føre med seg uønsket kriminalitet. Er det da rasisme?

Utdanning er nøkkel til det meste. Både at rasister/folk med fremmedfrykt får utdannet seg og sett på verden litt mer nyansert, og at mørkhudede/innvandrere kommer seg mer opp og fram gjennom utdanning, og blir mer synlige i det vanrlige norske arbeidsmarkedet. Det å ha kollegaer som er fra andre kulturer vil rett og slett være sunt for noen og enhver.

Anonymkode: 86a9a...ad5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Folk som deg TS, trenger å bli opplyst om hva rasisme er og hvordan det systematisk skjer i hele samfunnet fordi det er bygget opp på gammeldagse verdier.

Anonymkode: 9e91e...29a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Umulig. Rasisme finnes over alt og har alltid vært en del av mennesket. Diskriminering av andre "fremmede" er i stor grad en medfødt biologisk mekanisme (in-group, out-group bias). Så lenge folk opplever andre folk som svært ulike seg selv vil det være rasisme i verden.

Anonymkode: fc5df...ad3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rasisme finnes, helt klart, men jeg tror hovedsaken i Norge er at det finnes diskriminering og drittslenging. Jeg synes ikke det er rart at unge mørkhudete gutter får mer oppmerksomhet av politiet enn eldre damer med rullator hvis de jakter etter narkotikaselgere. På samme måte som jeg ikke synes at det er rart at unge hvite gutter får mer oppmerksomhet fra politiet enn eldre damer med rullator. Dette er ikke verken diskriminering eller rasisme, men det handler om å sette inn ressursene der sjansen erfaringsmessig er størst for å få napp. Det er for eksempel et faktum at de fleste (nesten alle) som bedriver overfallsvoldtekter er innvandrere fra enkelte deler av verden, og at de fleste som bedriver grov økonomisk kriminalitet er etnisk norske. Det ville være for dumt om politiet ikke kunne ta et visst hensyn til slikt når de skal etterforske en sak. Det gir jo liten mening å starte med å lete blant 80-årige analfabeter fra Asia hvis det har vært gjennomført avansert datakriminalitet. Men det betyr heller ikke at man kan kategorisere folk i kriminelle kategorier. De fleste er jo ikke kriminelle, uansett hudfarge, alder og oppvekst. 

Men diskriminering finnes det over alt. Mange har fordommer mot folk nordfra, for eksempel. Jeg har en venninne som stadig blir spurt hvorfor øynene hennes er så annerledes, og om hun kjører rein til skolen.  Noen får dritt mot seg fordi de går rart, har en religion, liker feil kjønn, eller kommer fra et belastet område eller en belastet familie. Uansett grunn så er det ikke morsomt, men folk liker å slenge med leppa. 

Og jobb er det for mange utrolig vanskelig å få, uansett hvor du kommer fra. Det provoserer meg noe innmari når innvandrere som snakker dårlig norsk klager over at de ikke har fått jobb etter femti søknader. Lær språket, da! Jeg kjenner mange etnisk norske som er midt i 30-årene, og som aldri har fått annet enn korte vikariater, til tross for at antallet søknader sikkert nærmer seg firesifret. De kan ikke klage på rasisme, hva skal de klage på da? 

Anonymkode: db52a...e40

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rasisme finnes, helt klart, men jeg tror hovedsaken i Norge er at det finnes diskriminering og drittslenging. Jeg synes ikke det er rart at unge mørkhudete gutter får mer oppmerksomhet av politiet enn eldre damer med rullator hvis de jakter etter narkotikaselgere. På samme måte som jeg ikke synes at det er rart at unge hvite gutter får mer oppmerksomhet fra politiet enn eldre damer med rullator. Dette er ikke verken diskriminering eller rasisme, men det handler om å sette inn ressursene der sjansen erfaringsmessig er størst for å få napp. Det er for eksempel et faktum at de fleste (nesten alle) som bedriver overfallsvoldtekter er innvandrere fra enkelte deler av verden, og at de fleste som bedriver grov økonomisk kriminalitet er etnisk norske. Det ville være for dumt om politiet ikke kunne ta et visst hensyn til slikt når de skal etterforske en sak. Det gir jo liten mening å starte med å lete blant 80-årige analfabeter fra Asia hvis det har vært gjennomført avansert datakriminalitet. Men det betyr heller ikke at man kan kategorisere folk i kriminelle kategorier. De fleste er jo ikke kriminelle, uansett hudfarge, alder og oppvekst. 

Men diskriminering finnes det over alt. Mange har fordommer mot folk nordfra, for eksempel. Jeg har en venninne som stadig blir spurt hvorfor øynene hennes er så annerledes, og om hun kjører rein til skolen.  Noen får dritt mot seg fordi de går rart, har en religion, liker feil kjønn, eller kommer fra et belastet område eller en belastet familie. Uansett grunn så er det ikke morsomt, men folk liker å slenge med leppa. 

Og jobb er det for mange utrolig vanskelig å få, uansett hvor du kommer fra. Det provoserer meg noe innmari når innvandrere som snakker dårlig norsk klager over at de ikke har fått jobb etter femti søknader. Lær språket, da! Jeg kjenner mange etnisk norske som er midt i 30-årene, og som aldri har fått annet enn korte vikariater, til tross for at antallet søknader sikkert nærmer seg firesifret. De kan ikke klage på rasisme, hva skal de klage på da? 

Som du sier finnes det desverre folk som slenger dritt til andre, det er ikke bare folk med mørk hus som blir utsatt for slikt. Jeg var i byen med en venn som er veldig tynn og han ble ropt Aushwitz etter! Det er bare ikke til å tro at noen kan være så jævlige mot fremmede. 

Anonymkode: 6af5e...024

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du postet denne rasismetråden her i koronaavdelingen? 🤔 

Anonymkode: 9f0cd...2de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

👍👏 Kunne ikke vært mer enig. Ordet rasisme blir misbrukt og mister sin betydning når det brukes for alt det er verdt. 

Anonymkode: 8f507...513

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp. Dette forumet er et ekkokammer. Godt disse holdningene ikke resprsenterer nordmenn flest. 

Anonymkode: a1986...ce1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, badeball27 skrev:

Jeg synes overskriften var bra og løsningsorientert, men så kom det der. En provokasjon og undergraving av rasisme.

Det er flere sider av en sak. Og det kan klart virke som noen fremstår som offer for rasisme over en lav sko. At man tror ingen sitter ved siden av deg på bussen pga hudfargen. Det kan man faktisk ikke vite og det blir en subjektiv tolkning. 
Men så er det alt dette andre. Å bli kallt stygge ting, bedt om å pelle seg hjem dit man kommer fra, latterliggjort for utseendet osv. Det er grov rasisme og det går ikke an å si at det bare er å slutte å være et offer og ta seg sammen. Sånt man skal man slippe å høre og finne seg i. 

Anonymkode: 02ba0...890

• Opprett ny...