AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Skrevet 7. juni 2020 Jeg har to venninner. Lise og Hanne. Begge to hater hverandre og lider av depresjon. De har hver sin familie og venneflokk som jeg begge er en del i. Men når de er i en dyp dal, er de meget krevende og da er det meg som kontaktes. Dette har pågått i mange år og har vært til samtale med deres psykologer. Tidligere har jeg stilt opp mye og vært mye tilgjengelig for da hadde jeg kapasitet og tid. Nå har jeg familie og barn og en fulltidsjobb, har jeg ikke lenger mulighet til å stille opp hver gang. Dette gnager veldig på samvittigheten min, og det gjør meg nedfor. Hver ledige tid jeg har, har vært med å lange samtaler. Jeg orker virkelig ikke mer og jeg er utslitt. Det har pågått i over 20år nå. Jeg har gjort meg selv utilgjengelig i en uke nå og vært en dårlig venn, men det har gjort meg godt. I skrivende stund, har jeg 137 ubesvart anrop, over 200 uleste sms’er og sikkert noen uåpne meldinger på snap og messenger fra disse to ila en uke. Det forteller litt hvor krevende de kan være. Har noen vært i lignende situasjon? Hva gjør dere? Jeg får meg ikke til å kutte ut vennskapet, så det er ikke aktuelt. Anonymkode: c730e...a78
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #2 Skrevet 7. juni 2020 I alle dager! De bruker jo deg som psykolog! Her må du rett og slett sette foten ned og si at du er VENNEN og ikke psykologen deres. Rart at ikke psykologen(e) deres har sagt i fra... Anonymkode: 01c01...4a0 6
Ambador Skrevet 7. juni 2020 #3 Skrevet 7. juni 2020 Det er en grunn for at psykologer avtaler time på forhånd og sier hvor lange de skal være. Du kan gjøre det samme. På denne måten får alle litt. Du kan når du har tid. De føler seg ikke avvist. 5
LillEve Skrevet 7. juni 2020 #4 Skrevet 7. juni 2020 Først og fremst må det sies at du er en fantastisk god venn for begge disse! Du har stilt opp for dem i 20 år, og brukt SÅ mye tid på dem. Nå er det faktisk din tur til å ta vare på deg selv. Alle mennesker trenger å ta vare på seg selv for å kunne hjelpe andre, og nå må du faktisk bruke det du har av overskudd på deg selv og familien. Det er ikke rettferdig at du skal bli syk som følge av at de er det. De har psykologer. Du må si at du ikke kan ringes så ofte som nå, at det må holde med én samtale i uka/annenhver uke eller lignende, for du har rett og slett ikke kapasitet til mer. Det er ikke normalt å bruke all sin fritid på venninner Skjønner godt at det gnager, men du må vite at du har alt på det rene her! 2
Sensi Skrevet 8. juni 2020 #5 Skrevet 8. juni 2020 Du må sette ned foten. Fortell hvordan dette påvirker deg. Vær ærlig. Fortell at du ikke har lest SMS og messenger men har registrert at du har fått svært mange. Si at du er glad i dem men at du må si opp den biten med å støtte dem når de er nedi dalen sin. Men at du gjerne vil være med dem når de føler seg bedre. Hvorfor hater de hverandre? Det er uansett ikke ditt problem. Du er ikke egoistisk om du velger å sette ned foten. Du må først og fremst ta vare på familien din og deg selv ifht til disse to som spiser deg opp.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #6 Skrevet 8. juni 2020 her må jeg følge med! har ikke så ekstreme utfordringer som deg, men noe lignende. ønsker heller ikke å avslutte vennskapet, men må beskytte meg selv. utrolig stressende med sms før man har stått opp, gjennom hele dagen, og etter at man har lagt seg. føler jeg er digitalt styrt😬vedkommende sluker meg, samme som du føler. du høres veldig snill ut, og vi trenger ikke bryte med venner vi er glad i. men noen grenser må det være, ellers ender det med at du klikker i vinkel! og da tar vennskap fort slutt. Anonymkode: 4df46...6bd
Gjest Lasox Skrevet 8. juni 2020 #7 Skrevet 8. juni 2020 (endret) Her må du garantert beskytte deg selv. Forsett med å kutte ned kontakten. Kanskje kutte dem ut helt? Enkelte venner er ikke godt å ha i livet, dessverre. Har kuttet ut flere slike selv. Det har bedret på humøret mitt betraktelig mye mer. Nesten stygt å si det. Men under pandemien så har jeg faktisk aldri hatt det bedre! Er mere introvert person og føler endelig kan få lov til å være i mitt eget selskap som jeg vanligvis liker aller best og slipper å være "nødt" til å tvinge meg selv ut blant masse andre folk og henger med kun de jeg har lyst til nå. Skyper med de jeg vil og treffer kun på èn kompis som jeg trives svært godt med. Kvalitet over kvantitet. Det hjelper på humøret! Kanskje du må vurdere å blokkere dem? Når du får så mange telefoner og meldinger... da er det noe som skurrer og siden de to hater hverandre så hjelper det heller ikke! Endret 8. juni 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #8 Skrevet 8. juni 2020 Tusen takk for mange gode råd. Denne uken uten å åpne noen meldinger har gjort meg godt, men kjenner stressnivået stiger når jeg tenker på å åpne innboksen. De hater hverandre fordi de selv mener at jeg bruker mer tid på den andre. Når de har det bra så har de det veldig bra og er en god venn. Jeg merker det kanskje mer under koronatiden, siden jeg har jobbet mye og de har ikke fått truffet psykologen sin. Da har jeg stått på dag og natt når jeg ikke har vært på jobb. Jeg har begge gitt de beskjed om at jeg er utslitt og trenger ro. Så får vi heller ta den praten senere. TS Anonymkode: c730e...a78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå