Gå til innhold

Din yndlingslampe/beste belysning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo! Synes hele leiligheten ser dunkel ut. Har for lite vinduer, og for lite lamper. De jeg faktisk kjøper hjelper ikke så mye. Har kanskje ikke valgt de som gir best lys heller. Stålamper som bare lyser opp et lite punkt på gulvet for eks.

Vil få til det lune koselige lyset man får i jula, for eks, med julestjerner. Ser også at lamper med stoff i lampeskjermen ofte gir et koselig lys. 

Men det må jo heist være litt fine lamper også. Har du noen gode råd?

Anonymkode: 7e52c...b41

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet litt lite om stilen din, og om du bor alene eller har familie, om du bor på hybel, i leilighet eller i hus? 

Å ha taklamper (typ ufo-lamper eller lignende) eller pendellamper er iallfall smart for å få spredd lyset, noen liker spotter -du kan kjøpe spotter på rekke. Virkelig kule lamper er ofte dyrere så så da kan det lønne seg å gå på skattejakt på bruktbutikker eller lage dem selv f.eks med tråd. Du kan og kjøpe enkle ball-lamper på IKEA i papir og kjøre DIY på dem. :)

Anonymkode: 07319...feb

AnonymBruker
Skrevet

Du skrev leilighet ja, sorry

Men hvordan er den utformet, er den åpen eller mange små rom? Hvor trenger du lys?

• Liker 1
Skrevet

Slike gir ganske bra lys. Pluss masse god stemning i mørke kroker

trefots-stoffstalampe-charlia-9620799-31.jpg

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Philips Hue light system. Genialt, og du kan velge hvilken farge du ønsker - alt etter stemning og humør. 

Anonymkode: c2f69...a56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha flere små lyskilder for å skape stemning. Dimbare lamper (med dimbare lyspærer) er også viktig. Da er det enkelt å variere mellom stemningslys og brukslys. Pass på at lyset fra lyspærene har riktig hvitfarge. Jeg synes en dimbar uplight kan fungere godt for å få en del lys i rommet uten det kalde taklampelyset - lyset sendes opp og taket reflekterer (forutsetter lyst tak). En lyslenke kan også være veldig svært stemningsskapende.  

Hos oss er jeg mest fornøyd bokhyllelampene https://www.ikea.com/no/no/cat/bokhyllebelysning-16281/, pendellampene over spisebordet som gir et varmt lys og et par ph-lamper, bl.a. en bordlampe + et par andre dyre lamper.

Vi har valgt å kombinere rimelige lamper med noen dyre lamper. De dyre lampene løfter interiøret, og de gjør mye for stemningen. 

For å finne riktig lampe for deg, anbefaler jeg deg å legge mer merke til lamper og belysning når du er hos folk, samt i tv-serier og filmer. Jeg synes det fungerer bedre å se lampa i et "ekte" miljø og ikke bare på rene produktbilder fra produsenten. Kanskje ser du noe du ikke trodde du ville likt. Noter deg hva du liker, og bruk tid på å finne riktige lamper for deg, spesielt om du vurderer å legge litt penger i en lampe. 

6430053140929%20octo%204241%20small%20pe

PH 3/2 bord | Møbelgalleriet Stavanger | Designmøbler

Anonymkode: 14ad0...fcd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, newman01 skrev:

Slike gir ganske bra lys. Pluss masse god stemning i mørke kroker

trefots-stoffstalampe-charlia-9620799-31.jpg

Noe sånt ja! Ser at den gir koselig lys. Hvor finner jeg noe sånt til en grei penge, tror du? :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev leilighet ja, sorry

Men hvordan er den utformet, er den åpen eller mange små rom? Hvor trenger du lys?

Hei! Ja, leilighet. Det er først og fremst stua jeg trenger å lyse opp, og gjøre lunere. Det er litt størrelse på den. Har ikke mulighet til å sette opp spotter, og vil helst slippe å skru i taket så mye som mulig, da det er mur. Tenker først og fremst stålampe eller vegghengt. Veggen er mørkeblå og gulvet er lyst, har en del vinduer her, men bor i en by hvor det regner hele tiden, så det er sjelden ordentlig lyst her.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ha flere små lyskilder for å skape stemning. Dimbare lamper (med dimbare lyspærer) er også viktig. Da er det enkelt å variere mellom stemningslys og brukslys. Pass på at lyset fra lyspærene har riktig hvitfarge. Jeg synes en dimbar uplight kan fungere godt for å få en del lys i rommet uten det kalde taklampelyset - lyset sendes opp og taket reflekterer (forutsetter lyst tak). En lyslenke kan også være veldig svært stemningsskapende.  

Hos oss er jeg mest fornøyd bokhyllelampene https://www.ikea.com/no/no/cat/bokhyllebelysning-16281/, pendellampene over spisebordet som gir et varmt lys og et par ph-lamper, bl.a. en bordlampe + et par andre dyre lamper.

Vi har valgt å kombinere rimelige lamper med noen dyre lamper. De dyre lampene løfter interiøret, og de gjør mye for stemningen. 

For å finne riktig lampe for deg, anbefaler jeg deg å legge mer merke til lamper og belysning når du er hos folk, samt i tv-serier og filmer. Jeg synes det fungerer bedre å se lampa i et "ekte" miljø og ikke bare på rene produktbilder fra produsenten. Kanskje ser du noe du ikke trodde du ville likt. Noter deg hva du liker, og bruk tid på å finne riktige lamper for deg, spesielt om du vurderer å legge litt penger i en lampe. 

URSHULT LED skapbelysning hvit 100 lm 29 cm 7.4 cm 9.3 cm 3.5 m 2 WPH 3/2 bord | Møbelgalleriet Stavanger | Designmøbler

Takk, veldig bra svar. Skal følge rådene dine. Angående bokhyllelampene, er det disse du mener?

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, veldig bra svar. Skal følge rådene dine. Angående bokhyllelampene, er det disse du mener?

Ja, vi har dem. De gir et fint lys og luner veldig. Ikke minst er de rimelige 😊

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Noe sånt ja! Ser at den gir koselig lys. Hvor finner jeg noe sånt til en grei penge, tror du? :)

Godt tips: Hvis du bruker Google Chrome som nettleser kan du trykke på bildet og velge "søk etter bilde i Google". Da vil du finne mange lignende bilder, og mange av dem leder til en nettbutikk. Den jeg fant bilde av tror jeg var på Lampegiganten. 

Skikkelige lamper koster mer enn dårlige replikaer, så vurder kvalitet på stoff, materialer og føtter før du kjøper. Slike lamper egner seg ofte meget godt sammen med Philips Hue pærer. Alternativt koble på en manuell dimmer så du kan justere lysstyrken. Kun av og på er sjelden en god løsning 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Moooi_Moooi-Horse-Lamp-Stehleuchte_1600x1600-ID552009-da956146b01b8cfe9591f37a2fba77af.thumb.jpg.f2e316a2cd62f0253c4623aa339bb977.jpg

Anonymkode: e0bab...ebe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2020 den 12.27, AnonymBruker skrev:

PH 3/2 bord | Møbelgalleriet Stavanger | Designmøbler

Hei igjen, tror du jeg kan bruke bokhyllelampen over skyvedørsgarderoben min? Altså, at det er plass?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen, tror du jeg kan bruke bokhyllelampen over skyvedørsgarderoben min? Altså, at det er plass?

Om du har frittstående skyvedørsgarderobe med minst 15 cm luft opp til taket, vil du fint kunne bruke den. 🙂

Husk å kjøpe strømtilkobling (adapter?) i tillegg til selve lampa/lampene. Den selges separat. Vi måtte i alle fall det da vi kjøpte for noe år siden. Skal man ha flere lamper, kan de seriekobles, og det holder derfor med én strømtilkobling. 

Håper og tror du vil bli fornøyd! 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du har frittstående skyvedørsgarderobe med minst 15 cm luft opp til taket, vil du fint kunne bruke den. 🙂

Husk å kjøpe strømtilkobling (adapter?) i tillegg til selve lampa/lampene. Den selges separat. Vi måtte i alle fall det da vi kjøpte for noe år siden. Skal man ha flere lamper, kan de seriekobles, og det holder derfor med én strømtilkobling. 

Håper og tror du vil bli fornøyd! 😊

Takk for raskt svar! :) Ja, jeg ser det, men ser også at de selger trådfri driver i tillegg til strømtilkobling. Er den driveren nødvendig? https://www.ikea.com/no/no/p/tradfri-driver-for-tradlos-kontroll-gra-60342656/

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for raskt svar! :) Ja, jeg ser det, men ser også at de selger trådfri driver i tillegg til strømtilkobling. Er den driveren nødvendig? https://www.ikea.com/no/no/p/tradfri-driver-for-tradlos-kontroll-gra-60342656/

Jeg tror ikke det, men tør ikke svare sikkert. De har endret litt på det siden vi kjøpte for noen år siden.

AnonymBruker
Skrevet

😂😂 Jeg har bavian, ravn og muselamper også 😂😂

BF5FD786-E498-4387-9BB6-DCF0B2F82169.jpeg

Anonymkode: 0779e...b46

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...