Gå til innhold

Kvinner i fast forhold: Hvilken prevensjon bruker dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i nytt, fast forhold selv, og har store problemer med å velge prevensjonsmiddel/metode. Det er fordeler og ulemper med alle, og får beslutningsvegring. Vet ikke nok om de ulike, og har aldri brukt verken p-piller, spiraler, p-stav eller p-sprøyte etc. noen gang, kun opplevd at menn jeg har datet har brukt kondom.

Men nå som jeg er i et fast forhold som forhåpentligvis vil vare i mange år, kanskje resten av livet, ønsker jeg noe stabilt og trygt som prevensjon.

Jeg har ingen sykdommer eller allergier, og ønsker et prevensjonsmiddel som gir færrest mulig og minst alvorlige bivirkninger.

Noen som har gode råd og kunnskap om dette? Hva bruker dere selv, og hvordan fungerer det?

Anonymkode: ce922...aaf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig fornøyd med hormonspiral 😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

P-stav. Veldig lettvint! Merker ingen bivirkninger med staven. Hadde store plager med p-piller :)

Anonymkode: 38f09...808

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig fornøyd med p-stav! Prøvde spiral, men menn kan ofte kjenne/sstikke seg på trådene - gynoen prøvde å klippe de til 3 ganger, men de stakk fortsatt. Men fungerer sikkert for noen/for menn under gjenomsnittet.

Så veldig fornøyd med p-stav!

Anonymkode: 7e550...e55

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Veldig fornøyd med p-stav! Prøvde spiral, men menn kan ofte kjenne/sstikke seg på trådene - gynoen prøvde å klippe de til 3 ganger, men de stakk fortsatt. Men fungerer sikkert for noen/for menn under gjenomsnittet.

Så veldig fornøyd med p-stav!

Har lest om de trådene, og kjæresten min er over gjennomsnittet. Men, hva med p-sprøyte? Er det noe som gir bivirkninger?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker i dag Kyleena hormonspiral. Har vært i et fast forhold i 11 år til sommeren, og har vært innom stort sett alt på de årene. P-plaster, P-ring, P-piller, minipiller, p-stav, spiral.. jeg tåler hormonprevensjon veldig dårlig, så har ikke tålt noe av det jeg har prøvd til nå. Verst hadde jeg det med Mirena spiralen, da var jeg så deprimert at jeg gikk rundt med selvmordstanker og hadde det generelt helt jævlig. Den jeg har i dag fungerer ok til nå, men jeg har bare hatt den en liten mnd. Så er veldig spent på hvordan det går. Vil uansett anbefale deg å prøve ut spiral, det er det tryggeste du kan bruke :) 

Anonymkode: d02bf...5f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kyleena hormonspiral bruker jeg også. Beste jeg har brukt på mine 15 år med prevensjon. Ingen bivirkninger som går utover psyken eller vekt eller noe. Mannen min er også over gjennomsnittet og sier ingenting på den. Fikk gynekologen til å klippe den så kort som mulig. Ville gitt den en sjanse om jeg var deg.

Anonymkode: f3807...c74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest om de trådene, og kjæresten min er over gjennomsnittet. Men, hva med p-sprøyte? Er det noe som gir bivirkninger?

Ja den kan gi økt sjansje for benskjørhet. Spiral og pstav er mildest for kroppen, så du burde kanskje prøve en av de? de er også sikrest!

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kyleena hormonspiral bruker jeg også. Beste jeg har brukt på mine 15 år med prevensjon. Ingen bivirkninger som går utover psyken eller vekt eller noe. Mannen min er også over gjennomsnittet og sier ingenting på den. Fikk gynekologen til å klippe den så kort som mulig. Ville gitt den en sjanse om jeg var deg.

Anonymkode: f3807...c74

Er jo ubehagelig å sette inn + mer komplikasjoner enn med pstav - ville testet den først! Jeg syntes det var horibelt vondt å sette inn spiral, pluss infeksjonsrisiko og alt det der

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting, han er steril 

Anonymkode: be9e0...ce5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ubehagelig å sette inn + mer komplikasjoner enn med pstav - ville testet den først! Jeg syntes det var horibelt vondt å sette inn spiral, pluss infeksjonsrisiko og alt det der

Synes det virker veldig skummelt - og vondt - å få kuttet opp huden for å sette inn p-stav. Hvor vondt er det, og kjenner du den hele tiden etter den er satt inn?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes det virker veldig skummelt - og vondt - å få kuttet opp huden for å sette inn p-stav. Hvor vondt er det, og kjenner du den hele tiden etter den er satt inn?

Det merker du ikke i det hele tatt, og det er ingen skjæring for å sette inn. Du får bedøvelse, så plasseres den i armen igjennom en nålgreie. Ingen sting, ingen strips. Kun plaster noen dager.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det merker du ikke i det hele tatt, og det er ingen skjæring for å sette inn. Du får bedøvelse, så plasseres den i armen igjennom en nålgreie. Ingen sting, ingen strips. Kun plaster noen dager.

Så du merker ingenting når du for eksempel løfter armen, kler på deg, skriver, generelt når du bruker armen?

AnonymBruker
Skrevet

Ingen, noen ganger caya pessar. Jeg merket ingenting når jeg satte inn p-stav, men ble plaget med kløe rundt staven. Og jeg hadde mensen hele tiden. Derfor ga jeg opp. Det var en gang jeg klemte armen akkurat der staven satt, og det gjorde dritvondt!

Anonymkode: 63332...ccb

AnonymBruker
Skrevet

Er fornøyd med p-stav, det er veldig lettvint! Vet dog om flere som får mange og uregelmessige blødninger av p-stav. Jeg har derimot mistet blødningene helt, og det er sååå deilig. Jeg har også fått litt uren hud etter at jeg begynte på p-staven, men synes det er verdt det.

Jeg har prøvd flere forskjellige p-piller før jeg endte opp med p-stav. Kroppen min synes ikke noe om p-pillene, jeg fikk hyppige soppinfeksjoner. Det er nok ganske individuelt hvordan man reagerer på ulike prevensjonsmidler, man må nesten prøve seg fram.

Lykke til ☺️

Anonymkode: 31a2d...294

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du merker ingenting når du for eksempel løfter armen, kler på deg, skriver, generelt når du bruker armen?

Nei haha? Bare litt øm (som et blåmerke) de første dagene etter insett.

AnonymBruker
Skrevet

Ansiktet mitt 

Anonymkode: b77fa...019

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud, vær så snill å aldri prøv p-sprøyte! Jeg vet at folk reagerer forskjellig, men ikke sats på at det går fint for deg. Jeg prøvde det en gang og hormonene satt i kroppen så enormt lenge og jeg var virkelig ikke meg selv. Trodde aldri jeg skulle bli normal igjen, at den hadde ødelagt noe i meg for godt.

Anonymkode: cad01...968

AnonymBruker
Skrevet

P-stav, er et relativt enkelt inngrep. I værste fall må du sy 1 - 2 sting. Jeg klarte meg med et plaster og har den i 3 år. Bilig i det lange løpe og. Men snakk med fastlegen, legen kan forklare meir i detalj. 

Anonymkode: 2e5ab...04e

AnonymBruker
Skrevet

Veldig fornøyd med Kyleena hormonspiral. Hatt den i i snart to år. Ingen bivirkninger, ingen piller å huske på, og heller ingen mens (som jeg også slapp da jeg gikk på minipiller). 

Var bittelitt ubehagelig å sette inn, men over på noen få sekunder og ferdig med det. 

Det er også mildere for kroppen fordi hormonene «slippes ut» direkte der de skal ha effekt, må ikke «reise» gjennom store deler av kroppen som ved inntak av piller eller via p-stav. 

Og ikke minst digg å slippe å tenke på prevensjon på fem år. 

Anonymkode: d794e...6d9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...