Gå til innhold

Barnet mitt blir bitt i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han har blitt bitt slik at det har gått hull på huden, ja. Flere ganger de den siste tiden. Men fikk beskjed av ped leder om at det går bra osv. 
Jeg tok derfor ikke kontakt med lege :( nå har jeg fryktelig dårlig samvittighet på vegne av barnet mitt. 

Vil helst ikke lage styr og ta det med styrer i barnehagen 

Anonymkode: 797c8...ad1

Dette er ikke å overreagere, jeg har ikke opplevd dette. Og så ofte? Dette må tas tak i. 

Anonymkode: 9136d...e98

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han har blitt bitt slik at det har gått hull på huden, ja. Flere ganger de den siste tiden. Men fikk beskjed av ped leder om at det går bra osv. 
Jeg tok derfor ikke kontakt med lege :( nå har jeg fryktelig dårlig samvittighet på vegne av barnet mitt. 

Vil helst ikke lage styr og ta det med styrer i barnehagen 

Det går som regel bra, men ta barnet til lege likevel. Er mye bakterier i menneskemunnen. Nei men om pedleder ikke tar det alvorlig, så må du jo nesten det. Det er viktig at du føler det trygg på å sende barnet i barnehagen. For ordens skyld så er det ikke vanlig at ansatte i barnehagen lar barn bite i vei uten å følge opp, de kan ikke forhindre alt, men de skal forsøke å forhindre så godt de kan når de vet at dette skjer gjentatte ganger. 

Anonymkode: a1224...b14

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt ble bitt flere ganger i bhg. Uprovosert(jeg så flere episoder under henting og levering og så dermed,at det var uprovosert og ikke bare mitt barn som ble bitt). Bhg var på saken, men det ble ingen bedring. 

Så en gang tok jeg affære når mitt barn ble bitt. Ble sint og streng og fortalte barnet som bet greit akkurat hvor lite aktuelt biting er(barnet som bet var litt over 2). Etter det skjedde det ikke flere ganger.

Da ble jeg passe forbanna på de ansatte, for alle barn skal jo puses med, og jeg har observert at de som slår/biter får trøst og kos og klem. 

Ikke rart de fortsetter. Kam det være slik i din bhg også? 

Anonymkode: 62f74...2f5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Siden du har tatt det opp er de klar over situasjonen, og de jobber nok med barnet/barna som biter. Neste gang kan det være ditt barn som biter noen

Anonymkode: bdb87...1c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn selv i barnehage , og alle har blitt bitt på småbarnsavdelingen 😅 helt normalt, men syns det er veldig rart de ikke sier noe til deg 😳

Anonymkode: 08ca1...1fe

• Liker 2
Skrevet

Det er sånn som kan skje ja, barnet mitt har også blitt bitt. Men at det skjer flere ganger på en uke er ikke greit, da må de ansatte følge bedre med. Barnet som beit barnet mitt var bestevenninnene hennes, så var ikke et barn som «pleide å bite», men hadde det skjedd flere ganger hadde jeg gått til styrer i barnehagen, så lenge pedagogisk leder ikke følger det opp. 

Kan jeg spørre hvor gammel barnet ditt er? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du synes det er så forferdelig på barnets vegne, men vil ikke lage noe styr, så da lar du være å ta det opp med styrer? Altså...? Hvem skal beskytte deg stakkars barnet, når ikke du er villig til å gjøre det?

Anonymkode: cc963...70a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Lykkeligliten skrev:

Det er sånn som kan skje ja, barnet mitt har også blitt bitt. Men at det skjer flere ganger på en uke er ikke greit, da må de ansatte følge bedre med. Barnet som beit barnet mitt var bestevenninnene hennes, så var ikke et barn som «pleide å bite», men hadde det skjedd flere ganger hadde jeg gått til styrer i barnehagen, så lenge pedagogisk leder ikke følger det opp. 

Kan jeg spørre hvor gammel barnet ditt er? 

Les hi så ser du alderen. Første setningen der

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Les hi så ser du alderen. Første setningen der

Gikk litt fort i svingene her! Takk for at du sa ifra 🙈

Skrevet

Det er ikke uvanlig med biting i barnehagen, men jeg har aldri opplevd at barnehagen har en avslappet holdning til det. Det ville jeg reagert på... Jeg ville ventet at de jobbet aktivt med det, og at de gav uttrykk for at de gjorde det. Har hatt barn i flere barnehager.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt som er 13 måneder har blitt bitt flere ganger i barnehagen den siste uka. En del av bitemerkene er ordentlig stygge, han har blitt bitt i underarmen og ansiktet blant annet, og han har blitt bitt slik at han blødde. 

Bør vi ta med barnet til lege for stivkrampe sprøyte? I disse «koronatider» er det noen hensyn vi bør ta? 

Og hvordan forholder jeg meg til dette? Jeg må si jeg er litt lei meg på mitt barna vegne, det må være ordentlig fælt å bli bitt på den måten. Ett par av bitemerkene har jeg heller ikke fått beskjed om. Jeg sitter med en vond følelse av at barnet mitt kanskje ikke blir godt nok ivaretatt der. Har klump i magen. Har dere noen gode råd til meg? Jeg har tatt opp denne bitinga med ped leder og fått beskjed om at dette er sånt som skjer i barnehager, helt vanlig osv. Men det er likevel vondt for meg som mor. 

Om du har fulgt barnevaksineprogrammet, så er den vaksinert mot stivkrampe, stivkrampe er heller ikke et problem med overflatiske sår. Det må være lufttett for å utvikle stivkrampe, feks stikksår, sår i slimhinner og sår som lukker seg tett uten blod og som er dype nok til å lage en lufttett lomme,  f.eks Spikertråkk 

Men jeg hadde uansett tatt det opp, gjentatte bitt skal de da slippe å gå gjennom.

Anonymkode: ff177...2fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Såret bør vaskes og smøres med Brulidine rett etterpå i bhg. Gå til lege hvis det blir rødt og hovent etter ca. ett døgn.

Enig med de andre, barnehagen bør gjøre det de kan for å forhindre biting, dette er ikke greit.

Anonymkode: 09aff...025

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du synes det er så forferdelig på barnets vegne, men vil ikke lage noe styr, så da lar du være å ta det opp med styrer? Altså...? Hvem skal beskytte deg stakkars barnet, når ikke du er villig til å gjøre det?

Tenker akkurat det samme. Er man oppriktig bekymret for barnet sitt, er de aller fleste foreldre meget kjapp med å ta affære. Det første som burde slått deg inn er selvfølgelig å ta dette opp med enten pedleder, evt barnehageleder/styrer om du ikke kommer noen vei med førstnevnte. 

Anonymkode: b25e7...8f3

AnonymBruker
Skrevet

En ting er en gang og barnehagen virker til å ta det alvorlig. En annen ting er at det skjer flere ganger og barnehagen virker til å avfeie det. Da ville jeg reagert! Ta det med leder av barnehagen hvis ikke ped.leder tar deg på alvor, og ta det evt videre i systemet hvis du ikke blir hørt! For det her høres ikke greit ut.

Min på 18 måneder ble bitt i fingeren i barnehagen en gang, det ble ikke sår i det hele tatt. Den ansatte som fortalte dette virket lei seg og tok det alvorlig. Og sånt kan skje, det er jeg enig i. Men hadde det skjedd gjentatte ganger og ofte, hadde jeg villet at de gjorde det de kunne for å forhindre slikt.

Lykke til 💜

Anonymkode: 4cb3d...cdc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt barnet rett til lege. Menneskebitt kan være like farlige som hundebitt.

Har en følelse av at kjerringene i barnehagen ikke passer nok på, og har det alt for kjekt med kolleger. Du får kreve at de følger med.

Anonymkode: 049d6...830

AnonymBruker
Skrevet

Ganske vanlig at barn kan bite i en alder hvor språket ikke er godt utviklet og de ikke kan uttrykke seg verbalt. Biting, kloring, slåing er ikke et ukjent fenomen i barnehagen. Biting blir nok sett på som hakket verre enn kloring og biting, men barna gjør det stort sett av samme grunn.

Stivkrampesprøyte er ikke nødvendig om barnet er vaksiner etter vaksinasjonsprogrammet, da den er inkludert her. Vask over sår som ved andre sår. Og følg med i forhold til infeksjon.

Jobbet selv i barnehage hvor ett barn brukte biting i situasjoner som var vanskelig, konflikter med bestevennen. Jeg hadde flere møter med foreldrene da dette var et stadig problem. Barnet som bet hadde vanskelig med å uttrykke seg og bet når hun ble frustrert og hadde konflikter med bestevennen. Vi kunne ikke gjøre annet enn å snakke med barnet/veilede og prøve å være litt føre var i situasjoner hvor dette kunne skje. De fikk feks ikke være alene på grupperom å leke, men være «synlig» for oss voksne. Etterhvert klarte vi, ved å være tettere på dette barnet en periode, å avverge episodene med biting. Nettopp med at vi forsto barnet og når frustrasjonen ble så stor at det førte til biting.

På mindre barn er det jo mer uskyldig med bitingen, ofte en liten fase samme som at noen klorer og kliper. Ikke gi det for mye oppmerksomhet, men være tett på barnet og avverge før det skjer. 

Anonymkode: d9cad...67f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som sier at man skal ha med barnet til lege; hva skal legen gjøre? 
Såret skal renses, og er barnet vaksinert, er det ikke annet å gjøre enn å følge med så det ikke blir infeksjon. Det er ikke behov å dra til legen for å kun vise frem bittet??

Anonymkode: d9cad...67f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som har hatt/har småbarn her eller? Virker som ingen har hørt om at småbarn kan bite hverandre 😅 Skjønner at det er fælt for både barn og mor når det skjer såpass ofte. Da må barnehagen sette inn tiltak, og feks fotfølge den som stadig biter. Ikke alltid man rekker avverge fordet, men ofte så biter ikke barnet foran voksne, da de har jo gjentatte ganger fått beskjed om at det ikke er greit. Og de som tar biteren på fanget... Det er jo så feil å gjøre det sånn! Man må si ifra bestemt og strengt, også overse det barnet som bet, og fokusere masse på den som ble bitt. Kanskje det ikke er så gøy å bite lenger når biteren ikke får noe særlig oppmerksomhet på det.. 

Anonymkode: d7bb9...771

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde klikka,og ringt ledelsen med en gang. Jada. Det er normalt at barn biter. Gutten min bare bitt meg,men aldri fått beskjed om at han har bitt andre enda,han er litt over 2 år. Håper aldri jeg opplever det,men de kan skje, og da skal han få beskjed om hva jeg synes om det. Og jeg hadde forventet at barnehagen tok affære om det ble gjentatte ganger. Det at barnet mitt hadde blitt bitt var en ting, for det skjer. Frustrasjon hos barn som ikke blir forstått pga dårlig språk enda, og vanskelig å forstå situasjoner. De er uker læring. Noen barn er faktisk "lystbitere". Har hørt om de også. Min sønn ble bitt en gang i bhg, og de ringte meg etterpå for å informere. Det ble med den gangen. Men jeg var så glad de sa fra. Du bør slutte å være konflintssky. Send mail til ledelsen, fortell om bekymringen din, og at du synes de ansatte har en alt for slapp holdning til bitingen,og det er det som er problemet her. Ikke direkte at barn biter. De må ta tak i det med en gang og korrigere barnet, fortelle hva som er greit, og hjelpe det vekk fra bitingen, nå med en gang, ikke om 1 år. 

Anonymkode: 6fa7e...66e

Skrevet

Oj, dette er utrolig dårlig av barnehagen! Ja, det kan skje at barn blir bitt, men når det skjer flere ganger så tett på og særlig når barna er så små, må jo de voksne være tett på det barnet som biter! Jeg har alltid opplevd at barnehagen har vært ekstra obs på biting. Barn kan slå og dytte hverandre, noe som er vanlig i en viss alder. Og for så vidt biting også, men jeg syns de har vært mye mer opptatt av og obs på biting enn andre ting. Husker det var et barn som bet et av mine barn et par ganger, og det tok barnehagen veldig alvorlig, husker jeg. De kunne ikke si hvem det var osv (men her fortalte barnet mitt meg det, da), men de sa at de fulgte med og det skjedde heller ikke flere ganger. Og det var på en storbarnsavdeling, på en småbarnsavdeling burde de jo ha ressursene til å følge bedre med når man vet at et barn biter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...