AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Del Skrevet 7. juni 2020 Hei 😊 Jeg ønsker å bli frisør, men er usikker på hvilken vei jeg skal gå. Er det noen her inne som har kjennskap til utdanningen? Alternativ 1: Her jeg bor kan man velge frisørlinja på VGS. Jeg har søkt frisørlinja nå til høsten. Litt usikker på om jeg kommer inn, ettersom jeg allerede har fullført videregående. Men jeg vet at det tidligere har vært få søkere, så jeg har et håp om at jeg kommer inn. Dette er da over to år. Men jeg kommer ikke til å ha fellesfagene, kun programfagene. Mulighet til å jobbe ved siden av (kveldstid). Alternativ 2: Eller så er privatskole et alternativ. Adam og Eva Skolen eller Norsk Frisørskole. Begge ligger i Oslo og det blir ca. 1,5 t pendling hver vei. Det er da et halvårskurs og etter dette blir jeg lærling i 3,5 år, om jeg ikke tar helt feil. Selve utdanningen koster rundt 80 tusen. I tillegg blir det en god del ekstra reiseutgifter, og jeg har ikke mulighet til å jobbe ved siden av utenom lørdager. Jeg har hørt at kvaliteten på utdanningen ved privatskoler er mye bedre enn ved videregående skoler. Så jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge. Jeg vil jo selvsagt ha et så godt utgangspunkt som mulig, så hvis noen her har erfaringer vil jeg veldig gjerne høre de 😀 Jeg er fullt klar over at mange fraråder yrket, så det trenger jeg ikke å høre noe om. Anonymkode: ba2ac...f7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #2 Del Skrevet 7. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei 😊 Jeg ønsker å bli frisør, men er usikker på hvilken vei jeg skal gå. Er det noen her inne som har kjennskap til utdanningen? Alternativ 1: Her jeg bor kan man velge frisørlinja på VGS. Jeg har søkt frisørlinja nå til høsten. Litt usikker på om jeg kommer inn, ettersom jeg allerede har fullført videregående. Men jeg vet at det tidligere har vært få søkere, så jeg har et håp om at jeg kommer inn. Dette er da over to år. Men jeg kommer ikke til å ha fellesfagene, kun programfagene. Mulighet til å jobbe ved siden av (kveldstid). Alternativ 2: Eller så er privatskole et alternativ. Adam og Eva Skolen eller Norsk Frisørskole. Begge ligger i Oslo og det blir ca. 1,5 t pendling hver vei. Det er da et halvårskurs og etter dette blir jeg lærling i 3,5 år, om jeg ikke tar helt feil. Selve utdanningen koster rundt 80 tusen. I tillegg blir det en god del ekstra reiseutgifter, og jeg har ikke mulighet til å jobbe ved siden av utenom lørdager. Jeg har hørt at kvaliteten på utdanningen ved privatskoler er mye bedre enn ved videregående skoler. Så jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge. Jeg vil jo selvsagt ha et så godt utgangspunkt som mulig, så hvis noen her har erfaringer vil jeg veldig gjerne høre de 😀 Jeg er fullt klar over at mange fraråder yrket, så det trenger jeg ikke å høre noe om. Anonymkode: ba2ac...f7a Så langt det går ville jeg valgt VGS. Å betale 80 000 for en vgs utdanning er helt sinnsykt 😕 Bruk heller de pengene på å ta kurs og reis for å lære mer når du er ferdig utdannet. Anonymkode: d9c55...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #3 Del Skrevet 7. juni 2020 Ville kanskje valgt privatskole hvis det ga mer utbytte i form av enklere å få jobb og praksis. Hvis ikke, så er det totalt bortkastet. Anonymkode: 8a878...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2020 #4 Del Skrevet 12. juni 2020 Jeg har gått på Adam og Eva skolen. Det er en veldig bra skole, og du kommer fort ut i praksis! Men det skal også sies at du skal være maks motivert hvis du vil gå der å spesielt hvis du fortsetter der som lærling. De setter høye krav til at yrke skal være en livsstil, ikke en jobb typ. Anonymkode: abc19...b99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå