AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Del Skrevet 7. juni 2020 Hvordan trives dere med jobben? Noen som vil fortelle litt om arbeidshverdagen og karrieremuligheter? Anonymkode: aae2c...72f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2020 #2 Del Skrevet 7. juni 2020 Trives veldig godt i jobben, ble utdannet i 2016.. Jeg jobber på et lensmannskontor og der er arbeidsdagen veldig varierende, alt fra oppdrag, etterforskning, skolebesøk og ta i mot folk i skranke. Er jo dessverre ikke en hemmelighet at å få jobb i dag er vanskelig, og man bør være villig til å flytte utenfor bykjerner de første årene. Kan være vanskelig å få jobb som annet enn etterforsker eller på lensmannskontor, veldig mange søkere per stilling. Om du sjekker www.politiet.no/jobb så ser du litt hvordan ståa er i landet når det kommer til ledige stillinger. Anonymkode: 6451b...e4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #3 Del Skrevet 8. juni 2020 Gjorde! Men etter ca 9år som patrulje dag og natt orket jeg ikke mer. Pga måten ting fungerer, du har brukt flere timer på å få tak et menneske du skal arrestere. Så slippes de løs dagen etterpå, så er det pån igjen. Nå jobbet jeg i oslo, da ser man hvor feilkjørt det meste er. Innvandringen som skaper de fleste problemene rundt kriminalitet dessverre. Anonymkode: 80254...d78 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #4 Del Skrevet 8. juni 2020 Takker for svarene deres. Anonymkode: aae2c...72f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lasox Skrevet 8. juni 2020 #5 Del Skrevet 8. juni 2020 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjorde! Men etter ca 9år som patrulje dag og natt orket jeg ikke mer. Pga måten ting fungerer, du har brukt flere timer på å få tak et menneske du skal arrestere. Så slippes de løs dagen etterpå, så er det pån igjen. Nå jobbet jeg i oslo, da ser man hvor feilkjørt det meste er. Innvandringen som skaper de fleste problemene rundt kriminalitet dessverre. Anonymkode: 80254...d78 Forståelig! Ser jo stadig mere av det... spesielt psykisk "syke" folk som slipper unna med alt. Kan ikke fengsles av en eller annen merkelig grunn og kan forsette å gjøre kriminelle handlinger. Aller helst mot de samme personene gjentatte ganger. Da nytter det ikke... er jo helt hårreisende hvor lett det er å få anmeldelsen henlagt. Til tross for alle bevisene er der med videokamera eller vitner og slikt så blir det jo henlagt på "bevisets stilling". 🤢 Hva skal være nok til å få folk fengslet eller bort ifra gatene våre? Politiet ødelegger tilliten til at vi skal kunne få ha ro og orden. Av og til så oppleveles det som om vi ikke har politiet til å kunne forsvare ro og orden lengre. Virker nesten ut som om vi er i en lovløs stat til tider. 🤢 Endret 8. juni 2020 av Lasox Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyJones Skrevet 8. juni 2020 #6 Del Skrevet 8. juni 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjorde! Men etter ca 9år som patrulje dag og natt orket jeg ikke mer. Pga måten ting fungerer, du har brukt flere timer på å få tak et menneske du skal arrestere. Så slippes de løs dagen etterpå, så er det pån igjen. Nå jobbet jeg i oslo, da ser man hvor feilkjørt det meste er. Innvandringen som skaper de fleste problemene rundt kriminalitet dessverre. Anonymkode: 80254...d78 Så vi hadde ikke kriminelle i Norge før vi fikk innvandring? Klarer du å se det fra et annet perspektiv i disse black life matters dager? Klarer du å se at fattigdom og oppvekstvilkår fører til kriminalitet? Og at i dagens samfunn faller endel av de med annen landbakgrunn inn i den kategorien? Og at hadde vi faktisk tilført bydelene skikkelig med penger, både i form av økte sosialhjelpsatser, økt psykisk helsevern, økte fritidstilbud så ville kriminaliteten gått ned? Og uten innvandringsmiljøene ville det vært fattige "etnisk norske" miljøer som stod for "de fleste problemene rundt kriminalitet"? Lærer dere ingenting på denne politihøyskolen? Fattigdom er det om skaper de fleste problemene rundt kriminalitet, burde du heller skrevet. Så hadde du hatt riktig årsaksvariabel. Nå driver du med feilslutninger av årsaksmekanismer, som fører til stigmatisering i samfunnet, og som igjen fører til mer utenforskap, som igjen... ! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #7 Del Skrevet 8. juni 2020 6 minutter siden, MollyJones skrev: Så vi hadde ikke kriminelle i Norge før vi fikk innvandring? Klarer du å se det fra et annet perspektiv i disse black life matters dager? Klarer du å se at fattigdom og oppvekstvilkår fører til kriminalitet? Og at i dagens samfunn faller endel av de med annen landbakgrunn inn i den kategorien? Og at hadde vi faktisk tilført bydelene skikkelig med penger, både i form av økte sosialhjelpsatser, økt psykisk helsevern, økte fritidstilbud så ville kriminaliteten gått ned? Og uten innvandringsmiljøene ville det vært fattige "etnisk norske" miljøer som stod for "de fleste problemene rundt kriminalitet"? Lærer dere ingenting på denne politihøyskolen? Fattigdom er det om skaper de fleste problemene rundt kriminalitet, burde du heller skrevet. Så hadde du hatt riktig årsaksvariabel. Nå driver du med feilslutninger av årsaksmekanismer, som fører til stigmatisering i samfunnet, og som igjen fører til mer utenforskap, som igjen... ! Nei. Den kjøper jeg ikke. Innvandrere i Norge får i pose og sekk, de er langt i fra fattige. Dessuten har diverse tiltak du beskriver blitt prøvd ut gang på gang uten større effekt. At man er "fattig" er ingen unnskylding for å bli kriminell. Det vi ikke har prøvd ut er derimot å se på hvilke kulturelle faktorer som gjør enkelte grupper av etnisitet er mer kriminelle enn andre. Det er der svaret befinner seg, enten du liker det eller ikke. Anonymkode: 9961a...d59 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #8 Del Skrevet 8. juni 2020 40 minutter siden, MollyJones skrev: Så vi hadde ikke kriminelle i Norge før vi fikk innvandring? Klarer du å se det fra et annet perspektiv i disse black life matters dager? Klarer du å se at fattigdom og oppvekstvilkår fører til kriminalitet? Og at i dagens samfunn faller endel av de med annen landbakgrunn inn i den kategorien? Og at hadde vi faktisk tilført bydelene skikkelig med penger, både i form av økte sosialhjelpsatser, økt psykisk helsevern, økte fritidstilbud så ville kriminaliteten gått ned? Og uten innvandringsmiljøene ville det vært fattige "etnisk norske" miljøer som stod for "de fleste problemene rundt kriminalitet"? Lærer dere ingenting på denne politihøyskolen? Fattigdom er det om skaper de fleste problemene rundt kriminalitet, burde du heller skrevet. Så hadde du hatt riktig årsaksvariabel. Nå driver du med feilslutninger av årsaksmekanismer, som fører til stigmatisering i samfunnet, og som igjen fører til mer utenforskap, som igjen... ! Meg lenger opp her som svarte. Ditt svar viser hvor lite kontakt du har med virkeligheten, all life matters. Ikke bare black life. Du er typisk politisk korrekt jenteunge på 18år som skal redde verden-tankegang. Du skriver også som en politiker, som bare gnåler om å bevilge penger. Innvadringen er det største problemet vi har i norge, som igjen skaper store samfunnsproblem. Dette ser vi hver dag, etter 9år med patrulje har man god oversikt. Å ser hvor ille systemet fungerer, da kan man ikke ta imot fler mennesker som igjen kneler et system. En innvandringsfamilie som føder mange barn uten at de følger opp barna. Vi hadde våre egne kriminelle før innvandringern kom, det var nok for oss i lille norge. Nå er norge multikriminelt. Du tar helt feil i alt du skriver. Anonymkode: 80254...d78 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #9 Del Skrevet 8. juni 2020 59 minutter siden, MollyJones skrev: Så vi hadde ikke kriminelle i Norge før vi fikk innvandring? Klarer du å se det fra et annet perspektiv i disse black life matters dager? Klarer du å se at fattigdom og oppvekstvilkår fører til kriminalitet? Og at i dagens samfunn faller endel av de med annen landbakgrunn inn i den kategorien? Og at hadde vi faktisk tilført bydelene skikkelig med penger, både i form av økte sosialhjelpsatser, økt psykisk helsevern, økte fritidstilbud så ville kriminaliteten gått ned? Og uten innvandringsmiljøene ville det vært fattige "etnisk norske" miljøer som stod for "de fleste problemene rundt kriminalitet"? Lærer dere ingenting på denne politihøyskolen? Fattigdom er det om skaper de fleste problemene rundt kriminalitet, burde du heller skrevet. Så hadde du hatt riktig årsaksvariabel. Nå driver du med feilslutninger av årsaksmekanismer, som fører til stigmatisering i samfunnet, og som igjen fører til mer utenforskap, som igjen... ! Klart, det står ikke nasjonalitet eller etnisitet på kriminalitet. Og ja, fattigdom og sosiale omstendigheter er typisk hovedårsaker til kriminalitet. Men kan det kanskje hende at det er en link mellom innvandring og fattigdom/sosialt miljø/kultur? Se bare her: https://www.faktisk.no/faktasjekker/ZoD/innvandring-er-den-klart-viktigste-arsaken-til-veksten-i-familier-med-vedvarende-lavinntekt Jeg er ikke ekspert på dette, og dette gjelder så klart ikke alle, de aller fleste innvandrere klarer seg fint. Men det er jo ikke de politiet møter på jobb? Jeg vil tro at noe sånt som dette gjelder: I noen bydeler i Oslo har du dessverre flere av disse dysfunksjonelle familiene der ting ikke virker, for her er leilighetene store, og kvadratmeterprisen lav. Mange som bor her omgåes bare sine egne og lærer ikke norsk. De skjønner ikke informasjon fra skolen/samfunnet og kan ikke hjelpe barna sine med skolearbeid. De lever etter kulturen i hjemlandet sitt, der kvinner er under sønnene i familien, der kvinnen går hjemme og ikke bruker prevensjon. De har mange barn, og pappa jobber til alle døgnets tider og mor får ansvar for gutter hun ikke har magt over. De bor på liten plass og barna (gutta) blir sendt ut på gata for å leke omtrent til alle døgnets tider. Der møter de mange venner i samme situasjon. Dette er gutter som ikke lykkes bra på skolen og kanskje ikke går på fritidsaktiviteter. Da er veien kort til i det minste å kunne lykkes ved å tryne folk, og vipps har du kriminelle miljøer, og foreldrene gjør ingenting. Det er tøffe ungdomsmiljøer i noen bydeler, og dessuten er disse innvandingsmiljøene ganske lite inkluderende (på samme måte som innvandrerne sikkert oppfatter nordmenn). Resultat: dårlig miljø på skolene, foreldre som fremstår som de gir blanke f***, og små utenlandske samfunn i samfunnet med helt annen kultur. Nordmennene flykter i hopetall (se på befolkningsfordeling i Groruddalen og Søndre Nordstrand), det gjør jo ikke saken enklere. Du sier vi skal pøse inn mer penger i innvandrermiljøene. Vel, vi har prøvd det og det virker jo ikke tilstrekkelig? Det er norskkurs til alle, gratis skole/barnehage/sfo, gratis fritidsaktiviteter osv. Familier får dagpenger, kontantstøtte, bostøtte osv osv - så mye at de får mer enn om de hadde jobbet. Så mer penger er nok ikke løsningen. Noe som kunne virket er vel å få splittet opp miljøene ved å busse barna til andre skoler for å få ned innvandrerandelen på skolen eller lage sosialebyggeri/billige boliger andre steder og så ha tak på hvor mange utenlandske som kan bo hvert sted, eller om man satte krav til for eksempel oppmøte og progresjon på språk-/kulturkurs eller lignende. Se til Danmark, der er det mange gode diskusjoner rundt dette. Man river ned store blokker i ghettoene og bygger rekkehus. Man prøver å få til maks % innvandrere på skolene. Men iaf ikke kom og si at innvandring ikke er en del av problemet. Det er ikke likhetstegn mellom innvandring og kriminalitet, men det er klart det er en årsakssammenheng med fattigdom, dårlig integrasjon og sosiale- og kulturelle utfordringer som mellomledd. Det er ikke bare fattigdom. Og så må du huske på at det ikke er politiet som skal gjøre noe med dette, det er politikernes oppgave og vi som velgere som skal få til dette. Å kunne beskrive problemet er første del av løsningen, men du er jo selv en sånn som er så politisk korrekt at man ikke kan si at innvandring innebærer problemer som man må løse. Politiets oppgave er å opprettholde lov og orden, og det er jo dessverre et faktum at disse gjengene og kriminelle ungdommer ofte er fra disse dysfunksjonelle familiene som igjen dessverre ofte er utenlandske. Da er det ikke så rart at det beskrives som at innvandring er et stort problem (kanskje fordi politkerne ikke klarer å få integrert folk). Har du sett NRK-serien 18? Anbefaler den, der ser du litt hvilket miljø noen av disse barna vokser opp i - det er virkelig ikke lett. Til deg som lurer på å bli politi: mannen min er politi i Oslo på Østkanten. Han trives kjempegodt med en variert hverdag der man aldri kan planlegge hva som skal skje, men det tar på både ham og oss andre i familien med turnusjobbing. Men det er jo masse andre muligheter i politiet også, for eksempel innen etterforskning, og mange går videre med andre ting enn orden på et tidspunkt 😊 Og så er det en ganske trygg jobb også, når det er krise som nå er det ikke akkurat politiet som mister jobbene sine. Anonymkode: 0c561...9d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #10 Del Skrevet 8. juni 2020 Jeg jobber i politiet, på en stor politistasjon på Østlandet. Gikk ut i 2016, og trives forsåvidt godt. Jobber med en litt spesiell type etterforskning, men liker det bedre enn orden. Har vært to år på orden, og turnus og nattevakter ble for krevende for meg. Jeg opplevde kollegaene mine på orden som veldig hyggelige, ærlige og imøtekommende mennesker som hadde den største intensjon om å gjøre en god jobb. På etterforskning er det litt annerledes, jeg jobber med et veldig mannsdominert fagfelt hvor mange er slitne og leie av arbeidsoppgavene, rutiner, dårlig økonomi, sjefer osvosv. Sånn er det vel mange steder, så har ikke mye å klage over. Jeg opplever politifolk som veldig idealistiske, og for mange er det mer enn en jobb. Anonymkode: 7b98c...76e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #11 Del Skrevet 8. juni 2020 Samboeren min er. Det tok han et år å skaffe et tre måneders vikariat, og vi måtte flytte til andre siden av landet for det. Gudene vet hva som skjer når det går ut, mesteparten av de han studerte med er fortsatt arbeidsløse. At hans jobb er så usikker gjør det vanskelig for meg å signere noe kontrakt også. Ikke bli politi om du har tenkt å få deg jobb... Det er minst 400 søkere på de fleste stillingene. Utrolig at de fortsatt utdanner folk! Anonymkode: 4515f...730 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #12 Del Skrevet 8. juni 2020 Samboeren min er politi, han fikk seg jobb i et bygd på landet. Han stortrives og brenner for yrket sitt. Hverdagen er variert og spennende. Anonymkode: 78758...e48 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyJones Skrevet 8. juni 2020 #13 Del Skrevet 8. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Meg lenger opp her som svarte. Ditt svar viser hvor lite kontakt du har med virkeligheten, all life matters. Ikke bare black life. Du er typisk politisk korrekt jenteunge på 18år som skal redde verden-tankegang. Du skriver også som en politiker, som bare gnåler om å bevilge penger. Innvadringen er det største problemet vi har i norge, som igjen skaper store samfunnsproblem. Dette ser vi hver dag, etter 9år med patrulje har man god oversikt. Å ser hvor ille systemet fungerer, da kan man ikke ta imot fler mennesker som igjen kneler et system. En innvandringsfamilie som føder mange barn uten at de følger opp barna. Vi hadde våre egne kriminelle før innvandringern kom, det var nok for oss i lille norge. Nå er norge multikriminelt. Du tar helt feil i alt du skriver. Anonymkode: 80254...d78 Jeg skriver : fattigdom skaper kriminalitet. Du skriver: genetikk skaper kriminalitet. Men, godt å vite at jeg fortsatt høres ut som en virkelighetsfjern 18 åring som har tro på mennesker og at det er mulig å endre verden ❤️ Da har jeg iallefall ikke blitt ett rasshøl av å bli eldre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #14 Del Skrevet 10. juni 2020 Som flere nevner, er politiyrket veldig mangfoldig og variert. Vil anbefale deg å følge med på Politiforum sin side, der får du et godt innblikk i forskjellige aspekter og problemstillinger. Det ligger også masse informasjon på Politihøgskolen sin side, og der får du også informasjon om etter- og videreutdanning i etaten. Husk at en tjenestepersons erfaring kan variere fra en annens, det er så mange ulike tjenestesteder og oppgaver man driver med, at hverdagen kan fortone seg svært ulik fra person til person. Det er stort sett et godt samhold mellom kolleger, og høy grad av yrkesstolthet. Anonymkode: 9749d...848 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #15 Del Skrevet 10. juni 2020 Jobber via forsvaret, er i spesialstyrken. Vanlig patrulje er altfor kjedelig for meg, og trist å se hvilke folk de tar inn. Anonymkode: 65ece...924 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2020 #16 Del Skrevet 10. juni 2020 Jobbet i 9-10 år i politiet. Jeg er fortsatt veldig fornøyd med jobben og er definitivt stolt av å være politi. Dagene er varierte og uforutsigbare, og det er jo noe av det som driver meg. Selvfølgelig kan det være perioder hvor det er stille og det er litt kjedelig, men det er fort glemt når noe spennende skjer igjen. Det er ekstremt mange flotte, hyggelige, flinke og profesjonelle mennesker som jobber i politiet. Du kan oppleve mange ulike følelser i løpet av en arbeidshverdag. Jeg jobber på ordensseksjonen. Et par frustrasjonsmomenter er følgende: Hvor billig kriminelle slipper unna med dritten sin, mange blir tatt for en brøkdel av det de driver med og får ofte latterlige lave straffer, hvis straff i det hele tatt. Økonomi/utstyr er latterlig dårlig, vi har mye gammelt og ødelagt utstyr, bilparken er et sørgelig kapittel. Det er altfor topptungt i politiet. Alle bedrevitere/eksperter: Dette er kanskje litt min egen feil, men til tider er det ungåelig. Men det å lese om alle bedreviterne/synsere/eksperter som stadig vekk kritiserer politiet for hvordan vi gjør jobben vår, og hvordan vi eventuelt burde gjort den. Dette er 99 % folk som overhodet ikke har peiling, men som likevel har et behov for å spy ut sin mening. Ja det er litt provoserende når de ikke aner en dritt om hva du har sett, gjort, og hvordan du står på for å utgjøre en liten forskjell. Jeg er helt med på at man skal ha et kritisk øye til politiet og at man kan kunne stille krav, men overlat det til folk som klarer å se lengre enn sin egen nesetipp. Det er til tider en utakknemlig jobb, folk er misfornøyde uansett hva du gjør. Men alt det glemmer du litt når du er på et spennende/morsomt oppdrag, når du har vært med på å redde et liv, eller når du har gjort dagen til en enkelt person bedre. Klisje vil sikkert noen si, men jeg tror det driver majoriteten av politifolk. Anonymkode: 66ab3...0d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå